پناهیان: روضههای خانگی سرچشمه اقیانوس اربعین است
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۶۶۶۸
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم گردهمایی مبلغان روضههای خانگی ویژه ایام فاطمیه به همت مجموعه سدره و اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران با حضور حجج اسلام علیرضا پناهیان، سید حسین حسینی قمی، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مجید باباخانی رئیس سازمان هیأتها و تشکلهای دینی و همچنین علی انسانی و مهدی آصفی از پیرغلامان اهلبیت علیهالسلام صبح امروز پنجشنبه ۱۸ آذرماه در حوزه هنری برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تا زمانی که شکل برگزاری هیأت، همایشی باشد وارد زندگی مردم نمیشود
حجتالاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأتها و تشکلهای دینی در این مراسم با اشاره به اینکه دستگاه امام حسین(ع) در این اوضاع نامناسب فرهنگی یک سرمایه بزرگ و رأسالمال برای ما محسوب میشود اظهارداشت: هیچ جای دیگری مشابه این دستگاه وجود ندارد که مردم علاقمند به آن باشند. براساس آمارها و گزارشها هنوز ۹۵ درصد مردم نسبت به محرم و عزاداری سیدالشهدا(ع) حس مثبت دارد.
وی افزود: تا زمانی که شکل برگزاری مراسمها به صورت همایشی باشد، در زندگی مردم اثرگذار نخواهد بود، گفت: تا زمانی که این عزاداریها به زندگی مردم وارد نشود، اثرگذار نمیشود که بهترین مدل آن، برگزاری روضههای خانگی است. کار مجموعه سدره ارزشمند است و باید از امکانات جدید و روشهای نو برای احیا و برپایی روضههای خانگی استفاده کنیم تا ذکر اهلبیت علیهالسلام وارد خانهها شود.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تاریخ شفاهی روضههای خانگی باید ثبت و ضبط شود که در مهرواره هوای نو و در بخش کتاب آن به موضوع تاریخ شفاهی توجه جدی صورت گرفته است.
قمی: روضههای خانگی گرهگشای مسائل و مشکلات مردم است
حجتالاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: ماجرای روضههای خانگی فقط یک رسم و سنت دیرینه یا بروز و تجلی یک دلبستگی ریشهدار و یا حتی دژ مستحکم در برابر نفوذ و حمله فرهنگی دشمنان و یا حتی اثرگذار بر سبک زندگی مردم و مسئله هویت در جامعه نیست بلکه این مجالس گرههای بسیار را باز میکنند و مسائل و مشکلات مردم را برطرف میکنند که از قدیم هم منشأ خیر و برکت بودند.
وی افزود: روضههای خانگی گرههای بزرگ در مسائل مختلف را برطرف میکنند که این مجالس همواره توسط مردم برپا میشده است و ما تنها خادم برای پشتیبانی و زمینهسازی آن بودهایم.
قمی با اشاره به اینکه روضههای خانگی نور را خانه به خانه وارد زندگی مردم میکند تصریح کرد: ما میدویم تا بتوانیم بهره و نصیبی از این مجالس را از آن خود کنیم.
خواندن در روضههای خانگی برکات بسیاری برای زندگیم داشت
علی انسانی ستایشگر اهلبیت و پیرغلام آستان سیدالشهدا نیز در این مراسم اظهار داشت: متأسفانه در حوزه فرهنگی و مداحی کشور شاهد یک سونامی خطرناک و ویرانگر بودیم که الحمدلله در حال سامان گرفتن است. من از سال ۴۱ در روضههای خانگی شرکت کرده و مداحی میکردم و در آن دو سالی که در این مجالس حضور پیدا کردم برکات زیادی نصیب زندگیام شد.
وی با اشاره به اینکه در گذشته و حتی در شرایط کنونی نیز برخی تمام سرمایه زندگی خود را جمع میکردند تا بتوانند روضه خانگی در محرم یا فاطمیه برگزار کنند گفت: متأسفانه حسینیهها و مجالس بزرگ تشکیل شدند و پرچمها را از روی خانهها برداشتند و این مجالس را کمرنگ کردند و حتی دچار انحراف هم کردند که البته این اقدامی موذیانه است و منشأ آن هم مشخص نیست اما الحمدلله نوید اتفاقات بهتر به گوشمیرسد.
داستان امْرَأَةُ عِمْرَانَ را برمنبرها بگویید
حجتالاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم با اشاره به اینکه هیچ مجلسی نمیتواند جایگزین مجالس مختصر روضه خانگی شود، اظهار داشت: نباید مراسمهای باشکوه عزاداری امام حسین علیهالسلام با حضور سخنرانان و مداحان مشهور را جایگزین مجالس روضه مختصر خانگی بدانیم زیرا این مجالس باشکوه مانند رودخانهای است که سرچشمه آنها از روضههای خانگی میآید که اگر خشک شود، آن مجالس جوشش لازم را نخواهند داشت.
وی افزود: هیچ کار فرهنگی عظیمی مانند اثرگذاری مجالس مختصر خانگی با حضور چند خانواده و همسایگان نیست. افرادی که خدمت به دستگاه امام حسین علیهالسلام میکنند چه به عنوان روضهخوان و چه به عنوان مداح نباید از برگزاری روضههای خانگی غافل شوند. هرکس ارزش این دستگاه را بداند، ارزش و اهمیت روضههای خانگی را بیشتر درک میکند.
وی با اشاره به اینکه در دوران کودکی ما مجلس روضه خانگی زنانه توسط مادرم در خانه برپا میشد که همواره برای آنکه ارتباط ما با روضهها قطع نشود، با اینکه به دلیل حضور زنان امکان نشستن در مجلس نبود، به ما در گوشهای جای میداد و آنچه را که دوست داشتیم که برای من چای شیرین بود فراهم میکرد تا پای روضه بنشینیم و استفاده کنیم. امروز که بررسی میکنم میبینم تمام روضهها را من از زبان روضهخوانهای خانگی در آن ایام شنیدهام.
وی با اشاره به اینکه برخی از بزرگان همچون آیتالله طباطبائی و حاج آقای بهلول معتقد بودند که دیوارهای خانهها نیز صدای نالههای مجالس روضه را ثبت میکنند گفت: پدرم که از روضهخوانها بود معتقد بود نباید مجلس روضه منقطع باشد یعنی اگر فردی اقدام به برگزاری کرد باید مداومت داشته باشد که در روایت هم داریم اگر کار خوبی برای اهلبیت علیهالسلام انجام میدهید آن را قطع کنید بلا نازل میشود. از سوی دیگر اثرگذاری یک کار خوب نیز وابسته به مداومت آن است.
پناهیان تصریح کرد: بحث تکثیر نسل و فرزندآوری یک معضل اساسی در جامعه امروز ماست که اگر همین روند در سالهای بعد هم ادامه داشته باشد با مشکلات بسیاری مواجه میشویم. بسیاری از حرفها و مؤعظهها و رزقهای معنوی در اینترنت موجود نیست و در همین روضههای خانگی به دست میآید که باید حفظ شود.
این سخنرانی مذهبی گفت: داستان امْرَأَةُ عِمْرَانَ که در سوره آل عمران مطرح شده است یکی از موضوعات خوبی است که روضهخوانها و مداحان برای تشویق مردم به فرزندآوری میتوانند از آن استفاده کنند. در این داستان یک مادر نذر میکند تا فرزند خود را برای خدمت به دین خدا تربیت کند. این فرزند دختر میشود و او میگوید خدایا در ذریه او فرزندانی قرار بده تا خادم آستان تو باشد. از این دعا امروز دوسوم دنیا مرید حضرت عیسی(ع) هستند. بعد از این درخواست، حضرت زکریا علیهالسلام نیز از خداوند درخواست میکند تا به او فرزندی عطا کند که خدا یحیی علیهالسلام را به او میدهد که ماجرای این فرزند یک گریز به کربلا دارد. برخی از افراد این روزها دوست دارند با حیوان زندگی کنند اما بسیاری هم با دلهای بیدار خود دوست دارند فرزندان حسینی و زینبی داشته باشند. با نقل این داستانها میتوانیم تلنگری به آنها بزنیم.
وی افزود: مداحان و ذاکران باید در روضههای خانگی ولو با جمعیت اندک هم تمام توان خود را بگذارند. این مجالس به تعبیر آیتالله حقشناس روضه برشکسته است. برخی بزرگان از ذاکرین و روضهخوانها ایراد میگرفتند که چرا میگوئید امام زمان(عج) به مجلس ما نظر کند. اگر نظر ایشان نباشد روضه حتی برپا هم نمیشود.
وی گفت: یک اتوبوس در سفر بینراهی برای ناهار یا شام جلوی یک رستوران میایستد. صاحب رستوران بدون سؤال از راننده بهترین غذایش را برای او میآورد. صرفاً به این دلیل که مردم را به رستوران او آورده است. معتقدم ذاکر و روضهخوان اهلبیت علیهالسلام نیز همانند این راننده هستند که در مجلس مردم را به در خانه یکی از ذوات مقدسه میبرند. بنابراین باید بدانند که اهلبیت علیهالسلام از آنها جداگانه و به بهترین شکل پذیرایی میکند.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اقیانوس اربعین و ظهور حضرت امام زمان (عج) سرچشمهاش از همین روضههای خانگی است و هیچ ابزار نوینی نمیتواند جای روضههای خانگی را بگیرد. مداح و روضهخوان ترجمه و تفسیر سکوت زینب سلامالله هستند. هر چه ایشان بعد از کربلا سکوت کردند و حرفی نزدند، مداحان و ذاکران امروز جای ایشان این مصیبتها را بیان میکنند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: امام حسین سبک زندگی محمد قمی علیرضا پناهیان فرزند آوری روضه خانگی علی انسانی طرح سدره اهل بیت علیه السلام روضه های خانگی روضه خوان ها رئیس سازمان زندگی مردم روضه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۶۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، تولید و پخش رئالیتیشوها، از «مافیا» گرفته تا «پدرخوانده»، در شبکههای نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامهها که اینروزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتیشو «زودیاک» است که با عنوان «شبهای مافیا» بازی جذابی برای طرفدارانش پخش میکند. در این برنامه یک قاتل سریالی به نام زودیاک شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار میدهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.
بیشتر بخوانید: موسیقی درمانی شیوهای جدید در درمان بیماران سریال «شبهای مافیا: زودیاک» به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتیشو، فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مؤمن، مهدی مهدیپور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداختهاند.
علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناختهشده و پرطرفدار پاپ است؛ خوانندهای که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند تثبیت کند. این خواننده پاپ که متولد۶۴ است، از میانه دهه۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تکآهنگهایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفتوگو از حضورش در برنامه «شبهای مافیا» میگوید و در بخشهای دیگری از این گفتوگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.
این روزها رئالیتیشوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش میشود. چطور شد که در برنامه «شبهای مافیا: زودیاک» شرکت کردید؟
از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور میتوانم در این سناریو بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم، اما بهنظرم «زودیاک» شیکتر است و پیچیدگیهایش بازی را برای بیننده جذابتر میکند.
خیلیها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت میدهند. برد و باخت برای شما چطور بود؟
شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. اینطور نگاه میکنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بینندههای برنامه لحظاتی حال خوب ایجاد کنیم که امیدوارم به چنین نتیجهای رسیده باشیم.
اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزههای مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و... تولید شده است. از نظر شما، تولید برنامههای حوزه موسیقی مثل «صداتو» چه تأثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامههای خوب در این حوزه به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک میکند، اما اینکه این برنامهها بتواند هنرمند بسازد مبحث دیگری است، چون یک خواننده هرقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفهای در فضای تولید و صحنه را تجربه نکند، به موفقیت نمیرسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفهای موسیقی کاملا نیازمند تجربه این واقعیت است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده یکیدو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده، اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم کاملا موفق ظاهر شدهاند و اگر از این قبیل برنامهها باز هم تولید شود، به فهم و درک بیشتر مردم از فضای موسیقی کمک قابل توجهی میکند.
پیشنهادی برای حضور در برنامههای موسیقی داشتهاید؟
پیشنهاد داشتهام، اما علاقه نه، چون بهنظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی بهصورت علمی و پایه آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقهای میشود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.
این روزها بازار کنسرتهای پاپ داغ است. درست است که موسیقی کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند، با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟
بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سالهای اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفهایتر و صداهای قشنگتر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد موسیقی دارد از آن حالت قبلی بیرون میآید و خودش را ترمیم میکند.
برویم سراغ مسئله ترند شدن برخی از قطعههای موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه میشود که یک کار اینطور دیده و شنیده و پرطرفدار میشود؟
بخش زیادی از این اتفاق مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش بازار. ولی در نهایت کارها را مردم برجسته میکنند، یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی میرسد. «پاقدم» یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران کاملا رعایت شده و فکر میکنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیربهادر دهقان، شعر و ترانه و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.
شما در قطعههای معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعههای احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟
اگر به تاریخمان رجوع کنید، میبینید که مردم ما پر از غم و غصه بودهاند و طبیعتا تمایلشان به آهنگهای شاد بیشتر است. در کنسرتها هم همینطور است. وقتی یک پدر بودجه مشخصی برای خانوادهاش کنار میگذارد تا در کنسرت شرکت کنند، دلش نمیخواهد که مجددا در فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگهای شاد بیشتر است. البته از قدیم موسیقی شاد نسبت به موسیقی غمگین بیشتر شنونده و طرفدار داشته است.
این روزها مدام نام خوانندههای جدیدی را میشنویم که در فضای مجازی معرفی میشوند. یا گاهی روی بیلبوردها تبلیغ کنسرت خوانندههایی را میبینیم که خیلیها نمیشناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی اتفاق مثبتی است یا منفی؟
ما خوانندگانی داشتهایم که با یک قطعه روی صحنه آمدهاند و بقیه قطعههایشان حالت مکمل همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشتهایم که با هر قطعه جدید مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بهتدریج معروف شدهاست. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند به مردم بستگی دارد.
به تجربه حوزههای هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر میکنید یا پیشنهادی داشتهاید؟
من یکبار این را تجربه کردم و متأسفانه بازخورد خوبی از این کار نداشتم، به خاطر اینکه تیم تولید آن کار تیمی که فکر میکردم نبود. البته بازیگران و بقیه عوامل همه خوب بودند، اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح میدهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم، هرچند از آینده و تصمیمات بعدیام خبر ندارم.
رئالیتیشوها توانستهاند تا اندازه ای شبکه نمایش خانگی را متحول کنند
در چند سال اخیر پلتفرمها به کاربران امکان میدهند فیلمها و سریالها را بهصورت آنلاین تماشا کنند و بهسرعت به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شدهاند.
یک مقایسه ساده در تولیدات و سریالهای پخششده در ابتدای سال۱۴۰۳ تا امروز میان پلتفرمهای نمایش خانگی و تلویزیون نشان میدهد تلویزیون با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با کمکردن حساسیتهایی سعی در جذب هنرمندان و چهرههای مطرح کرده اما باز هم بازی را در زمین رقابت با پلتفرمهای پخش نمایش خانگی واگذار کرده است.
این روزها تولید رئالیتیشوها و برنامههای مسابقه که در شبکه نمایش خانگی تولیدشده، توانسته جذابیت زیادی برای مخاطب امروز بهوجود بیاورد، مخاطبی که تنها با تماشای سریال و فیلم نمیتواند اوقات فراغت خود را پر کند. بنابراین از یکسو پلتفرمهای گوناگون در شبکه نمایش خانگی در بیشتر سریالهای خود توانستهاند با تمرکز بر جذابیتهای داستانی و استفاده درست از ستارگان سینما و تئاتر تولیدات جذابی را پیش روی مخاطب بگذارند و از سوی دیگر با تولید و پخش برنامههای مختلف نشان دادهاند توجه به ذائقه مخاطب برایشان مهم است و در بخشهایی موفق شدهاند.
البته دامنه صنعت سرگرمی آنقدرگسترده است که ما در تلویزیون یا حتی شبکه نمایش خانگی هنوز نتوانستهایم رقابتی با برنامههای خارجی داشته باشیم. با این حال، برخی از این برنامهها توانستهاند آنقدر جذاب باشند که تماشاگران فصلهای آن را دنبال میکنند.
VODها طیف گستردهای از فیلمها و سریالها را از سراسر جهان به کاربران ارائه میدهند. این امر بهمعنای انتخاب بیشتر برای بینندگان و رهایی از محدودیتهای برنامههای روتین است.
نمیتوان منکر این موضوع شد که پلتفرمهای نمایش خانگی با ارائه فرصتی جدید برای پخش فیلمها و سریالهای ایرانی، به افزایش تولید محتوای داخلی در این کشور کمک کردهاند. این امر منجر به ایجاد شغلهای جدید و رونق صنعت سرگرمی ایران شده است.
VODها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سرگرمی ایران ایفا میکنند و ظرفیت این را دارند که در آینده نقش مهمتری ایفا کنند. با رفع چالشهای موجود، VODها میتوانند به گزینهای محبوبتر برای سرگرمی در ایران تبدیل شوند و بهطور قابلتوجهی بر نحوه تماشای فیلم و سریال توسط مردم ایران تأثیر بگذارند.
منبع: همشهری
انتهای پیام/
کد خبر: 1228550 برچسبها موسیقی