Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@20:45:14 GMT

حمام تاریخی حاج صالح سقز مرمت شد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۸۷۵۶

حمام تاریخی حاج صالح سقز مرمت شد

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، صلاح نصرالهی رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز اظهار داشت: عملیات مرمتی این بنای تاریخی با ارزش از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و به دلیل کافی نبودن اعتبارات تخصیصی در هر فصل کاری بخشی از این بنای تاریخی مرمت شده است.

او افزود: خوشبختانه در سال جاری با تخصیص اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی از محل اعتبارات استانی، آخرین فصل مرمتی این بنای با ارزش انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده در این فصل مرمتی می‌توان به رفع رطوبت بخشی از دیوار اضلاع غربی و شمالی، بازسازی دیوار سنگی بخش تون حمام، اصلاح ناودانی‌ها و تعویض نورگیر‌های آسیب‌دیده پشت‌بام، بازسازی اندود بخش‌های آسیب‌دیده دیوار‌های داخلی، عایق‌بندی و ایزولاسیون بخش‌های آسیب‌دیده پشت‌بام بنا اشاره کرد.

نصرالهی گفت: حمام حاج صالح از جمله بنا‌های تاریخی شاخص شهر سقز است که در خیابان فخررازی، مابین دو مجموعه بازار و کاروانسرای تاریخی این شهر قرار دارد.

او  با بیان این‌که دیوار‌های داخلی حمام با نقوش آهک‌بری شامل نقوش هندسی، نباتی، اسلیمی و اساطیری تزئین شده است، یادآور شد: این بنا در زمینی به مساحت ۹۰۰ متر مربع، تمام ویژگی‌ها و بخش‌های یک حمام قدیمی و سنتی شامل بینه، حمام گرم، خزینه، خلوتی، هشتی‌ها و دالان‌های ارتباطی را در خود دارد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز عنوان کرد: هدف اصلی انجام این فصل مرمتی، آماده سازی این بنای تاریخی برای تبدیل به موزه شهر یا موزه مردم‌شناسی سقز بوده و در همین راستا رایزنی‌هایی با مدیران ارشد استانی و شهرستانی برای تامین اعتبار لازم به منظور تجهیز و راه‌اندازی این موزه انجام شده است.

نصرالهی اظهار کرد: بنای تاریخی حمام حاج صالح، متعلق به دوره قاجاریه بوده و به شماره ۲۸۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرمت و بازسازی حمام تاریخی میراث فرهنگی بنای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۸۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط دکل‌های برق در شادگان بر اثر طوفان

فرماندار شادگان بابیان اینکه مردم شادگان تاعادی شدن شرایط از مصرف بی‌رویه برق خوداری کنند گفت: طوفان شب گذشته در شادگان باعث سقوط دکل‌های فشار قوی و بریدگی سیم های برق شد که آسیب جدی به شبکه برق وارد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، جمال صالح‌زاده، اظهار داشت: طوفان شب گذشته در شادگان باعث سقوط دکل‌های فشار قوی و بریدگی سیم های برق شد که آسیب جدی به شبکه برق وارد و ایستگاه اصلی شادگان دچار مشکل شده است.

وی افزود: در حال حاضر فقط از طریق یک خط از ایستگاه بندر امام خمینی (ره) برخی مناطق شهر برق دار هستند.

فرماندار شادگان با بیان اینکه مردم شادگان تا رفع مشکل در مصرف برق صرفه جویی کنند ادامه داد: باید توجه داشت که با تکمیل ظرفیت ترانس ایستگاه بندر امام خمینی(ره)،برق شهر به طور کامل قطع می شود.

صالح‌زاده بیان کرد: گروه‌های فنی برق منطقه جنوب در حال نصب مجدد پایه‌های برق هستند تا در کمترین زمان ممکن، برق شهر به شرایط پایدار برگردد.

شادگان در فاصله 70 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محور بندر امام به آبادان بازگشایی شد
  • سقوط دکل‌های برق در شادگان بر اثر طوفان
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • (ویدئو) حمام رایگان در خیابان برای مقابله با گرما
  • پرسپولیس و ثبت یک آمار تاریخی؛ دیوار تهران
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • ورود سیلاب به جاده ارتباطی صالح آباد-ایلام
  • قلع و قمع ۴۱ بنای غیرمجاز در شهرستان قزوین
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد