Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سفید پوش و صبور هستند، همچون مادری مهربان در هنگام درد و سختی کنارمان ستند، سپیدپوشان جامعه پرستاری آن هنگام که حتی عزیزان در کنارمن نیستند، تسکین بخش درد و آلامهایمان هستند و درس ایستادگی و پایداری را مشق می‌کنند و حتی تا پای جان می‌روند تا جانی از دست نرود، فرشتگان رحمتی که بال محبتشان را سایه بالای سر بیماران می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز پرستاردوباره از راه رسید، امسال و پارسال برای پرستاران قدری با سال‌های دیگر متفاوت بود  چرا که در این دو سال مبارزه با کرونا سفیدپوشان جامعه پرستاری سختی های بسیاری در میدان مبارزه با کرونا کشیدند و ۱۵۰  پرستار در این میدان جنگ جان خود را تقدیم کردند و آسمانی شدند، زوج های پرستار بسیاری در دوران کرونا جنگیدند و یکی از آنها پر کشید و به آسمان رفت، از آنجایی که کادر درمان ناقلان کرونا بودند، پرستاران بسیاری بیماری را به اعضای خانواده خود منتقل کردند و غم عزیزانشان را دیدند، شاید هیچ دردی بالاتر از آن نباشد که باعث مرگ عزیزت شوی، به عنوان مثال پرستاری در دوران کرونا بیماری را به مادر و همسر خود منتقل کرده بود و هر دو عزیزش را از دست داد و حالا تا پایان عمر داغ عزیزانش به دلش می‌ماند.

همه در آستانه روز پرستار قلم به دست می‌شوند یا پشت تریبون‌ها از پرستاران قدردانی می‌کنند.

‌حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت زینب (سلام‌الله علیها) وگرامیداشت روز پرستار گفت : پرستاران انسان‌هایی دلسوز و نقش آفرین در سلامت جامعه هستند و به خصوص در این شرایط کرونایی بسیار خوش درخشیدند.

وزیر بهداشت به مناسبت روز پرستار نوشت: مراقبت از مردم در شرایط سخت و غیرقابل پیش­‌بینی بیماری، پاسخ فوری به درخواست­‌های بیماران و خانواده آنها، تحمل رفتارهای بعضا غیر محترمانه­‌ای که شرایط جسمی و روحی مراجعان ایجاب می­‌کند، انجام اقدامات دقیق و حساس درمانی، مراقبت از ایمنی بیمار، مدیریت بخش­‌های پرهیاهو و  پر از استرس، مراقبت از خود و همکاران زیرمجموعه، به روز رسانی دانش و انجام پژوهش، حضور در فعالیت­‌های اجتماعی و خیریه، هدایت و راهنمایی بیماران، مراقبت معنوی و روشن کردن نور امید و توکل در دل بیماران، تهیه گزارش­‌های متنوع و با اهمیت، برنامه­‌ریزی کار نیروهای بخش و تقسیم کار بین آنها، ارائه گزارشات و پیشنهادات به پزشکان و کادر درمانی، هماهنگی و هدایت تیم درمانی برای تامین نیازهای بیمار، پیشگامی در تکریم بیماران بخصوص سالمندان، ارائه الگویی از مهربانی و شفقت در برخورد با کودکان مضطرب و نگران، کمک به آموزش و یادگیری دانشجویان، در عین حال مدیریت خانواده و رسیدگی به فرزندان، ایفای نقش آموزش دهنده و مشاوره سلامت در جامعه، تنها از انسانی ساخته است که پرستار نام دارد.

 بر اساس آمار‌های رسمی پرستاران در یک دوره خدمت ۲۰ ساله، به اندازه ۶۰ سال زحمت می‌کشند و خدمت می‌کنند، اما در نهایت این پرستاران هستند که خستگی را خسته صبر و استقامت خود می‌کنند.

پرستاران جایگاه والایی در نزد عموم جامعه دارند و به سبب همه صبر و ایستادگی‌های پرستاران روز ولادت حضرت زینب کبری (ع) بزرگ بانوی جهان اسلام را روز پرستار نامگذاری کردند.

علامه طباطبایی (ره) در توصیف اهمیت کار پرستاری  خطاب به یک پرستار گفت: «حاضرم ثواب ۷۰ سال نماز شبم را با یک شب مراقبت شما از یک بیمار عوض کنم».

دو سالی است که مدافعان سلامت در میدان مبارزه با کرونا می‌جنگند و تاکنون ۲۴۰ مدافع سلامت در دوران کرونا آسمانی شده اند و بنابر اعلام عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت پرونده ۶۶ شهید پرستار مدافع سلامت در حوزه کرونا تاکنون تعیین تکلیف شده است و علت تفاوت آمار ارائه شده از سوی ما و سازمان نظام پرستاری، طولانی شدن پروسه تعیین مصادیق شهداست که این انتقاد وارد است. 

در روز پرستار مطالبات پرستاران بیش از اوقات دیگر شنیدن دارد، تا جایی که سال‌های بسیاری رهبر انقلاب دیدار با پرستاران داشتند.

مطالبه رهبر انقلاب؛ قانون تعرفه گذاری پرستاری اجرایی شود

پارسال در روز پرستار رهبر معظم انقلاب به صورت تلویزیونی با پرستاران سخن گفتند. حضرت آیت الله خامنه ای پرستار را فرشته رحمت بیمار خواندند و گفتند: پرستاران عزیز ما در دوران کرونایی و در شرایطی بسیار دشوارتر و پراضطراب‌تر از شرایط معمولی، کار بزرگی را به ثبت رساندند و صحنه‌ها و فعالیت‌هایی را به نمایش گذاشتند که حقیقتاً اعجاب‌انگیز است.پرستار از نظر کمک روحی نیز با یک لبخند و یا یک حرکت و سخن مهربانانه در واقع غمگسار و روحیه‌بخش بیمار است و این، یکی از ارزش‌های والای اسلامی است.

ایشان با اشاره به سخت‌تر و پراضطراب‌تر شدن کار پرستاران در دوران کرونا بدلیل احتمال ابتلا و خطر واگیری، گفتند: مجاهدتی که پرستاران در این مدت انجام دادند، آنها را در چشم مردم، عزیزتر و شرافتمندتر از همیشه کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات ارزشمند خود فرمودند:‌ در این قضیه‌ کرونا مردم فهمیدند که پرستاری چه کار بزرگی است، چه کار مهمی است، چه ارزش‌های والایی در درون آن وجود دارد؛ این را مردم فهمیدند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: وضع پرستارهای ما بایستی آن‌چنان باشد که اینها بتوانند با خیال راحت به کارشان بپردازند.مسئولان هم تکالیفی دارند، باید تکالیف خودشان را انجام بدهند، باید به فکر باشند. شاید یکی از کارهای لازم‌الاجرا عبارت باشد از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که این قانون مدتها قبل تصویب شده است و آن طور که برای من گفته می‌شود، این قانون به سود پرستارها و مفید است لکن اجرا نشده است؛ این قانونی بایستی اجرا شود.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: از جمله کارهای خیلی خوب، استخدام پرستار است. من البته این را شاید در سه چهار سال پیش یک وقتی به مسئولان محترم گفتم که باید حدود سی هزار پرستار را استخدام کنید؛ مشکلاتی داشتند و مُتعذّر شدند به آن مشکلات و نشد؛ البته اخیراً یک اقداماتی انجام گرفته است.

قانون تعرفه گذاری پرستاری 15 سال روی کاغذ باقی مانده است

عمر قانون تعرفه گذاری پرستاران به 15 سال رسیده است و اما و اگرهای اجرایی شدن آن همچنان وجود دارد.

زارعیان رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان تهران با انتقاد از عدم اجرایی شدن تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران، گفت: چرا سازمان برنامه و بودجه یک هفته قبل به وزارت بهداشت نامه می‌زند و قید می‌کند بودجه برای تامین افزایش فوق العاده خاص و تعرفه گذاری خدمات، ندارد؟.

زارعیان تاکید کرد: وقتی گفته می‌شود پرستاران در کنترل کرونا موثر بودند، پس چرا برای رسیدن به درخواست‌هایشان کاری نمی‌شود؟ نگاه ما رو به جلو است و فقط هم به پرستار نگاه نمی‌کنیم، بلکه فردا اگر بیمار به بیمارستان رفت با شرایط مطلوبی مواجه شود.  یک پرستار دارد ۲۴ ساعت می‌دود. در ایام پیک کرونا در بخش، راهروها و همه جا بیمار بود و پرستار با اینکه مدام در حال دویدن بود اما تنها چند لحظه می‌توانست به هر بیمار برسد و طبیعی است که بیمار ناراضی باشد و پرستار خسته و بدخلق شود. در رسانه‌ها و تلویزیون هم مدام پرستاران را بداخلاق‌ نشان می‌دهند که البته چهره واقعی پرستار نیست. ۱۴ ساعت کار مداوم و سرپایی به دلیل کمبود نیرو واقعا سخت است.

وی تاکید کرد: درحال افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی هستیم و این افزایش، نیاز به نیرو دارد. نیروهای طرحی می‌توانند بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون خدمات مشمولان پزشکی و پیراپزشکی مستقیما استخدام شوند؛ اما این پرستار جوان که طرح گذرانده است را می‌فرستیم برود درحالی که حدود یک میلیارد برای تربیت هر پرستار هزینه کرده‌ایم و چون نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم استخدام‌ کنیم، او را از دست می‌دهیم و دو دستی تقدیم به کشورهای دیگر می‌کنیم.

نیاز به بودجه اضافی برای اجرای تعرفه گذاری پرستاری نیست

معاون پرستاری وزارت بهداشت به بودجه تعرفه گذاری پرستاری اشاره کرد و گفت: مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی ما برای اجرای تعرفه گذاری بود که اگر  یک چهارم مبلغ در اختیارمان قرار گیرد برای شروع در سه ماه پایانی امسال کفایت می‌کند. 

میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: حوزه تعرفه گذاری را با این ادعا به مجلس بردیم که هزینه‌ها را کم می‌کند و هزینه دوباره تحمیل نمی‌کند. بیمه ها در امر کرونا سود کردند چون خدمات فقط مراقبتی بود و اتاق های عمل و... تعطیل بودند و بیمه‌ها ذخیره منابع داشتند. تعرفه گذاری را تا اجرایی شدن پیگیریم و نیازی نیست بودجه جدایی برای این امر اختصاص یابد.

وی ادامه داد: در سرانه گفتیم درصدی از آن را به مراقبت پرستاری اختصاص دهید و از محل جابجایی داخل خود ارقام سرانه ، مراقبت پرستاری را جای دهید. شاید در ابتدا اندکی بودجه بخواهد اما با ذخیره منابع خود را تامین می‌کند و شاید مبالغ اندکی بخواهد.

میرزابیگی گفت: ما تابع قانون خدمات کشوری یا قانون کار هستیم و به جز میزان تحصیلات و سوابق و... فرقی بین کارمندان نیست. آنچه محل اختلاف است کارانه‌ها است که سقفی ندارد. در هیچ جای دنیا اینگونه اختلاف زیاد بین پزشک و پرستار نداریم و با اجرای قانون تعرفه گذاری این امر اصلاح می‌شود. تعرفه گذاری صرفا برای کارانه پرستاران است و به حقوقشان ربطی ندارد. میزان کارانه کم شده و تاخیر آن هم زیاد است.  

نگاه مثبت دولت به قانون تعرفه گذاری پرستاری 

وی افزود: بحث نظام پرداخت همیشه محل حرف و حدیث بوده است زیرا چارچوب مشخص ندارد. باید دست از مقایسه برداریم. باید حق یک پرستار خوب را درنظر بگیریم و چارچوب باید بگونه‌ای باشد که پرستار و پزشک به حق خود برسند. در این زمینه سال قبل مقام معظم رهبری هم ورود کردند و آیین نامه تعرفه گذاری در شورای عالی بیمه تصویب شد و در دولت هم تصویب شد و خوشبختانه دولت هم نگاه مثبت به تعرفه‌ها دارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت بیان کرد: درباره جلسه معاونت پرستاری با نهاد ریاست جمهوری، افزود: در این جلسه از شورای عالی بیمه، سازمان اداری استخدامی، نظام پرستاری حضور داشتند ولی متاسفانه نماینده سازمان برنامه و بودجه حضور نداشتند. در جلسه چالش‌ها مطرح شد ولی چون نماینده برنامه و بودجه نبود، کسی نبود تا برای اعتبار خاص حوزه تعرفه گذاری صحبت کند. البته همکاران سازمان استخدامی هم به موانع قانونی اشاره کردند. مقرر شد خلاصه مذاکرات به اطلاع معاون اول ریاست جمهوری برسد تا دستور ویژه بگیریم. وقتی از مدافعان سلامت صحبت میکنیم بحث جنگ متفاوتی است که جان برکف از سلامت انسان‌ها دفاع کردند. 

خبرهای خوش برای پرستاران در هفته آینده

میرازبیگی تاکید کرد: اتفاقاتی که در حوزه فوق العاده ویژه رخ داد تاحدودی حقوق ها را افزایش داد و حدود ۵۵ هزار مجوز استخدام نیروها را گرفتیم تا مشکل امنیت شغلی تاحدودی برطرف شود. در سازمان نظام پرستاری وظیفه‌ای جز پیگیری درخواست پرستاران نداریم. تا دوشنبه هفته آینده خبرهای خوشی برای پرستاران خواهیم داشت. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تعرفه گذاری پرستاری کمبود پرستار تعرفه گذاری پرستاری قانون تعرفه گذاری دوران کرونا وزارت بهداشت نظام پرستاری رهبر انقلاب روز پرستار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۱۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!

اخیرا محققان هلندی خبر فوت مردی که ۶۱۳ روز به بیماری کرونا مبتلا بود گزارش کردند. این مرد به‌دلیل ابتلا به نقص ایمنی نتوانست بیماری کرونا را شکست دهد.

این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • پیگیری قضایی ضرب و شتم یک پرستار در حال انجام است
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد