Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ژنرال «کنث مک‌کنزی» رئیس سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده ۲۵۰۰ نظامی فعلی را تا آینده قابل پیش‌بینی (نه چندان دور) در عراق نگه خواهد داشت و همچنین ادعا کرد که انتظار حملات فزاینده علیه پرسنل آمریکایی و عراقی از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که مصمم به بیرون راندن نیروهای آمریکایی هستند را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مک‌کنزی در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در پنتاگون مدعی شد که علیرغم رفتن نیروهای آمریکایی به سمت نقش غیر جنگی در عراق، آن‌ها همچنان پشتیبانی هوایی و سایر کمک‌های نظامی را برای مقابله دولت عراق با داعش ارائه خواهند کرد.

طبق این گزارش، او با اشاره به اینکه "شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران" می‌خواهند تمام نیروهای غربی از عراق خارج شوند، گفت که افزایش مداوم خشونت‌ها ممکن است در دسامبر (ماه میلادی جاری) ادامه یابد.

مک‌کنزی گفت «آن‌ها در واقع می‌خواهند همه نیروهای آمریکایی آنجا را ترک کنند و همه نیروهای آمریکایی قصد خروج ندارند» و افزود که در نتیجه، «این ممکن است باعث ایجاد واکنش با پیش رفتن به سمت اواخر ماه شود». 

این فرمانده آمریکایی سپس برای توجیه ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق ادعا کرد: ما از پایگاه‌هایی که به آن‌ها نیاز نداشتیم عقب‌نشینی کرده‌ایم، دسترسی به خود را سخت‌تر کرده‌ایم. اما عراقی‌ها همچنان می‌خواهند که ما آنجا باشیم. آن‌ها هنوز این حضور را می‌خواهند، آن‌ها هنوز هم خواستار مشارکت (ما) هستند. بنابراین تا زمانی که آن‌ها این را بخواهند و ما متقابلاً (این نیاز را) تایید کنیم، آنجا خواهیم بود.

مک‌کنزی در ادامه گفت که معتقد است عناصر داعش همچنان یک تهدید در عراق خواهند بود و این گروه به بازسازی خود، شاید تحت نامی دیگر ادامه خواهد داد. وی افزود مسئله اصلی این خواهد بود که اطمینان حاصل شود داعش قادر به ادغام با دیگر عناصر در سراسر جهان و به شکلی فزاینده قوی و خطرناک شدن، نیست. 

مک کنزی در مورد افغانستان هم مدعی شد که گروه تروریستی القاعده از زمان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور کمی رشد کرده و سران طالبان در خصوص تعهدشان در سال ۲۰۲۰ برای قطع روابط با این گروه اختلاف نظر دارند.

وی گفت که خروج امکانات نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده از این کشور تضمین این که القاعده و شاخه داعش در افغانستان نمی‌توانند تهدیدی برای ایالات متحده باشند را نه غیرممکن ولی بسیار سخت کرده است.

این مقام نظامی آمریکا در اشاره مجدد به عراق گفت: ایران همچنان چشم‌انداز بیرون راندن ما را دنبال می‌کند و آن‌ها نبردگاه اصلی را در عراق می‌دانند. من معتقدم که آن‌ها بر این عقیده هستند که می‌توانند اصطکاک را در عراق تا جایی که ما آنجا را ترک کنیم، افزایش دهند.

مک‌کنزی در ادامه مدعی شد که ایران معتقد است این کارزار بر مذاکرات وین تأثیری نخواهد داشت، اما او فکر می‌کند «حفظ این موضع برای ایرانی‌ها خطرناک است، زیرا آن‌ها نمی‌توانند این دو چیز را از هم جدا کنند.»

به ‌رغم آن که مشاور امنیت ملی عراق رسما اعلام کرد که مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف تحت هدایت آمریکا در این کشور به پایان رسیده، مک‌کنزی گفت که همزمان با آن که ناتو گسترش حضور خود را در عراق طبق برنامه آغاز می‌کند، ایالات متحده نیروهای خود را در آنجا اصلاح خواهد کرد و حضور کل نیروهای ایالات متحده به توافقات آتی با دولت عراق بستگی دارد.

وی در اشاره به حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در سوریه هم ادعا کرد که نیروهای آمریکایی در سوریه که در حال حاضر حدود ۹۰۰ نفر هستند، به مشاوره و کمک به معارضان سوری در مقابله با داعش ادامه خواهند داد و افزود مشخص نیست چه مدت دیگر این کار ضروری است، اما گفت: فکر می‌کنم نسبت به چند سال پیش به طور قابل سنجشی نزدیک‌تر هستیم. 

به نوشته آسوشیتد پرس، مک‌کنزی خاطرنشان کرد که حضور نظامیان ایالات متحده در سراسر خاورمیانه از سال گذشته که در میانه تنش‌ها با ایران به ۸۰۰۰۰ نفر می‌رسید، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

طبق این گزارش، ایالات متحده، چین و روسیه را به عنوان مهمترین تهدیدهای امنیت ملی معرفی کرده و به دنبال تمرکز بیشتر تلاش‌ها و دارایی‌های خود در اقیانوس آرام است.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، مک‌کنزی و دیگر سران ارشد نظامی آمریکا مدت‌هاست که با نگرانی معتقدند ارتش ایالات متحده در مکان‌های بسیار کمی در خاورمیانه متمرکز شده و باید برای افزایش امنیت پراکنده شود.

مک‌کنزی گفت: «فکر می‌کنیم همکاری با شرکایمان در منطقه به منظور پیچیده‌تر کردن هدف‌گیری برای ایران، اهمیت دارد» و افزود ایالات متحده پایگاه‌ها و فرصت‌های دیگر برای جابجایی نیروها به منظور رسیدن به این هدف را بررسی خواهد کرد.

مک‌کنزی در پایان گفت که او به‌ویژه نگران توسعه موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین پهپادهای مسلح ایران است.

وی در این خصوص اظهار داشت: «بنابراین، این چیزها برای من بسیار نگران‌کننده هستند، زیرا به توسعه آن‌ها ادامه می‌دهند. و آن‌ها هیچ نشانه‌ای از کاهش در تحقیقات خود در این زمینه و در زمینه سلاح‌های جدید و به طور فزاینده مرگبار و توانا نشان نمی‌دهند.»

ادعاهای رئیس سازمان تروریستی سنتکام در خصوص ادامه حضور نظامی در عراق در حالی است که «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق ظهر پنجشنبه رسما اعلام کرد که مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف آمریکایی در این کشور به پایان رسیده است.

وی اضافه کرد: «روابط با ائتلاف بین‌المللی در زمینه آموزش، مشاوره‌دهی و توانمندسازی ادامه خواهد یافت».

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیروهای رزمی ایالات متحده تا پایان سال جاری از عراق خارج شوند و تنها تعدادی از نیروهای آمریکایی (که شمار آن مشخص نشده است) برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی بمانند.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه  ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد.  پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

 پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. 

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش، و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور،  آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند و هر از چند گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

با این وجود قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق که در نشست‌های دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا در واشنگتن حضور داشت، همواره تأکید کرده که  دولت عراق به طرف آمریکایی اطلاع داده که نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاکش ندارد و «روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، طعم خاصی خواهد داشت».

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق فرمانده سنتکام نظامیان آمریکایی ایران نظامیان آمریکایی نیروهای آمریکایی ایالات متحده حضور نظامی مک کنزی دولت عراق امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۳۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض، نیروهای نیابتی ایران هستند!

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899954

دیگر خبرها

  • ببینید | تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض، نیروهای نیابتی ایران هستند!
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک: ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک : ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • آمریکا عملیات پهپادی و موشکی یمن علیه کشتی هایش را تایید کرد