Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی بازار نشان می‌دهد استقبال مردم از شب یلدا قیمت اقلام پرمصرف در آستانه این شب را با افزایش مواجه می‌کند.

خبرگزاری میزان _ آنا نوشت: هر سال در آستانه شب یلدا، با توجه به استقبال مردم از این شب قیمت اقلام پرمصرف در این شب با افزایش مواجه می‌شود امسال نیز با توجه به نرخ تورم قیمت‌ها قبل از رسیدن به شب یلدا با افزایش مواجه شده است و شاید شب یلدا امسال علاوه بر بلندترین شب سال، گران‌ترین شب نیز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان تقاضا برای خرید میوه کاهش یافته است

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی؛ بابیان اینکه میزان عرضه میوه در بازار بیشتر از تقاضا است، اظهار می‌کند «کمبودی در خصوص عرضه میوه در میادین تره‌بار وجود ندارد و ستاد تنظیم بازار هنوز در خصوص قیمت‌گذاری میوه شب یلدا بخش‌نامه و دستورالعملی اعلام نکرده است، اما بخش خصوصی فعالیت خود را به شکل گذشته ادامه می‌دهد».

وی ادامه می‌دهد «فروش ویژه شب یلدا بسته به نظر مراکز فروش اجرا می‌شود و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده سازمان میادین و تره‌بار نیست، اما با توجه به‌وفور عرضه میوه مشکلی در خصوص تأمین میوه نیست».

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، به دلیل افزایش عرضه میوه، قیمت آن افزایش نداشته است.

کارگر بابیان اینکه کشف قیمت هر هفته صورت می‌گیرد، اما ملاک فروش فاکتور خرید است، عنوان می‌کند «قیمت میوه بر اساس درجه‌بندی آن متفاوت خواهد بود، بر همین اساس قیمت انار شیراز بین ۱۸ تا ۲۶ هزار تومان مشخص‌شده، اما قیمت خرید بر اساس فاکتور خریدار است».

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به قیمت سایر اقلام میوه اظهار می‌کند «قیمت هندوانه ساکاتا از ۴ تا ۷ هزار تومان و قیمت هندوانه محبوبی ۴ تا ۸ هزار تومان، قیمت سیب زرد دماوندی از ۱۵ تا ۲۴ هزار تومان و قرمز از ۵ تا ۱۶ هزار تومان اعلام‌شده است و درصورتی‌که مغازه‌دار برای میوه خود فاکتور نداشته باشد، سقف خرید برای آن در نظر گرفته خواهد شد و در صورت گران‌فروشی مشمول جریمه خواهد شد».

کارگر با اشاره به افزایش بازدید‌های اتحادیه از مراکز فروش میوه بیان می‌کند «خارج از بازدید‌های منظم اتحادیه و تعزیرات و وزارت صمت هر هفته شخصا یک روز را به بازدید از مراکز فروش میوه و تره‌بار در سطح شهر اختصاص خواهیم داد و در صورت مشاهده با تخلف برخورد‌های لازم انجام می‌شود».

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران نیز با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی مردم، اتحادیه تمهیداتی اندیشیده که شب یلدا نوسانی در بازار نداشته باشیم، می‌گوید «قیمت هر کیلو پرتقال را ۸ تا ۱۱ هزار تومان، نارنگی ۸ تا ۱۵ هزار تومان، سیب قرمز ۸ تا ۱۵ هزار تومان، لیموشیرین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، کیوی ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان، خرمالو شمال ۸ تا ۱۴ هزار تومان، خرمالو شهریار ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و خرمالو کن ۲۲ تا ۳۲ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهرانادامه می‌دهد «قیمت هر کیلو انار دماوند ۲۰ تا ۳۳ هزار تومان، انار ساوه ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان، انار شیراز ۱۸ تا ۲۶ هزار تومان و هندوانه ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان است».

قیمت مصوب شیرینی اعلام شد

علی بهره‌مند رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی تهران نیز با اشاره به کمبود نرخ روغن مصوب در بازار اظهار می‌کند «کمبودی در خصوص تولید روغن وجود ندارد، اما متاسفانه روغن به درستی در کشور توزیع نمی‌شود و عمده آن به دست بنکداران می‌رسد و در بازار آزاد توزیع می‌شود، از این رو ما ناچار هستیم روغن مصرفی را بالاتر از نرخ مصوب از بازار آزاد تهیه کنیم».

وی ادامه می‌دهد «در این رابطه اتحادیه با سازمان صمت و اتاق اصناف نامه‌نگاری کرده است، اما تا به امروز ترتیب اثری داده نشده است».

بهره‌مند با اشاره به قیمت شیرینی عنوان می‌کند «قیمت‌ها برای شب یلدا تغییری نخواهد کرد. به طوری که هر کیلو شیرینی‌تر در واحد‌های درجه یک ۷۸ هزار تومان، زبان و پاپیونی ۶۵ هزار تومان، دانمارکی ۶۵ هزار تومان و کیک یزدی نیز ۴۹ هزار تومان به فروش می‌رسد و نظارت دقیقی بر اصناف وجود دارد».

رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی تهران می‌گوید «شکر نیز با قیمت مصوب به دست قنادان نمی‌رسد و فعالان این بخش برای تهیه شکر از بازار ازاد اقدام می‌کنند».

افزایش ۷۰ درصدی قیمت آجیل

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به کاهش تولید آجیل نسبت به سال گذشته اظهار می‌کند «به دلیل خشکسالی میزان تولید خشکبار به طور میانگین ۶۰ درصد کاهش داشته و قیمت آجیل نیز حدود ۷۰ درصد افزایش یافت و این افزایش قیمت ارتباطی به شب یلدا ندارد و از شهریورماه قیمت آجیل بالا رفته است».

وی ادامه می‌دهد «علاوه بر کاهش تولید و افزایش صادرات خشکبار باعث کمبود در بازار می‌شود؛ در حال حاضر پسته ایرانی به طور میانگین در بازار‌های جهانی کیلوی ۱۲ دلار معامله می‌شود و کشاورزان داخلی به طور مستقیم با بازرگانان کشور‌های همسایه وارد معامله می‌شوند».

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بیان می‌کند «صادرات برای خشکبار با ممنوعیت همراه نیست، اما به دلیل حضور مستقیم تجارت خارجی در بازار و خرید محصولات از کشاورزی و تحویل آن در شهر‌های مرزی نظارت کمی بر فروش محصولات وجود دارد».

احمدی اظهار می‌کند «در گذشته برای تامین نیاز‌های بازار اقدام به واردات خشکبار می‌کردیم، اما با توجه به کمبود ارز و ممنوعیت واردات میزان عرضه محصولات کاهش داشته است».

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بیان می‌کند «مسئله افزایش قیمت آجیل از ماه‌های گذشته بار‌ها توسط اتحادیه مطرح شده است، اما تنها در مناسبت‌ها مانند شب یلدا و ایام عید نسبت به قیمت آجیل و خشکبار حساسیت افزایش پیدا می‌کند».

وی بیان می‌کند «آجیل و خشکبار قیمت مصوب ندارد و قیمت آن در بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد».

گفتنی است در حال حاضر قیمت هر کیلو تخمه ۱۲۵ هزار تومان، بادام درختی ۳۶۰ هزار تومان، بادام زمینی ۲۱۰ هزار تومان و بادام هندی ۴۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: میوه و آجیل شب چله چند؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: خشکبار شب یلدا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خشکبار شب یلدا آجیل و خشکبار رئیس اتحادیه ادامه می دهد هزار تومان عرضه میوه قیمت آجیل شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۴۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت در مدار رشد؟

روز جمعه قیمت نفت افزایشی شد. برنت به ۸۹دلار و ۵۳سنت و WTI آمریکا به ۸۴دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش تورم و عدم کاهش نرخ بهره آمریکا در کنار نگرانی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، از عوامل اصلی رشد قیمت نفت بوده‌اند. ترس از استمرار تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، همچنان بر نگرانی بازار جهانی انرژی نسبت به عرضه پایدار نفت افزوده است و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

قیمت جهانی نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه مورخ ۷ اردیبهشت ماه، روند افزایشی در پیش گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، چشم انداز اقتصادی این کشور در شرایط باثبات تری در مقایسه با سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی قرار دارد.

 از طرف دیگر نگرانی فعالان بازار انرژی در مورد عرضه جهانی نفت به واسطه استمرار منازعات در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه کماکان پابرجاست. روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال با ۴۱‌سنت افزایش به ۸۹ دلار و ۵۳‌سنت رسید. شاخص دیگر یعنی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۶‌سنت افزایش در رقم ۸۴ دلار و ۱۲‌سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

در همین رابطه، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد منحنی رشد اقتصاد این کشور از آنچه که پیش‌بینی‌ها از انتظار رشد برای سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دادند، در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ افزایش داشته، ضمن آنکه تورم این کشور تا سطح قابل قبولی پایین آمده‌است. این در حالی است که تا پیش از اظهارات جنت یلن، شواهد حاکی از افزایش تورم در این کشور بود که به نوبه خود بر بازار نفت تاثیر می‌گذاشت، چرا که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نفتی حاکی از آن است که فدرال‌رزرو نرخ بهره را حداقل تا پیش از ماه سپتامبر کاهش نخواهد داد. واقعیت این است که ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه همچنان بر نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به عرضه نفت، افزوده و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • (عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران
  • شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • نفت در مدار رشد؟
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید