Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویژه برنامه «به‌یار» همراه با شعرخوانی شاعران در میلاد حضرت زینب، رونمایی از کتاب «پرواز تا آسمان» و تقدیر از خانواده شهدای مدافع سلامت در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با شب میلاد حضرت زینب سلام الله علیها فرهنگسرای رسانه مراسمی را برای تقدیر از خانواده شهدای مدافع سلامت برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم با حضور خانواده شهدای مدافع سلامت، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه و بانوان شاعر برگزار شد. 

در این جلسه، مراسم شب شعر حضرت زینب، رونمایی از کتاب «پرواز تا بهشت» و تجلیل از 4 خانواده شهید مدافع سلامت برگزار شد. هم‌چنین مستندی که درباره شهیدان علی اکبر آقابابایی‌پور، رامین عزیزی‌فر، زهرا خدابنده‌لو و داود غفاری آماده شده بود به نمایش درآمد. اجرای این مراسم را فاطمه افشاریان برعهده داشت.

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این جلسه ضمن تبریک میلاد حضرت زینب و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت گفت: ما هم به شهدای مدافع سلامت و هم به خانواده‌شان مدیون هستیم. خودشان که مستقیما در مواجهه با این بیماری خطرناک قرار گرفتند و خانواده‌هایشان نیز سختی‌های زیادی را تحمل کردند. شاید تا مدت‌ها نمی‌توانستند همسر، فرزندان و پدر و مادرشان را ببینند. همه به یاد دارید که در روزهای ابتدایی کرونا چگونه فضایی حاکم بود و همه از یکدیگر فاصله می‌گرفتند اما کادر درمان ما در اوج کرونا در بیمارستان‌ها زندگی کردند و بسیاری از خانواده‌هایشان نیز درگیر شدند. این شهدا از امتحان الهی روسفید بیرون آمدند. 

وی به برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در ایام 2 ساله کرونا اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگی هنری در 3 بخشِ برنامه‌های حقیقی، مجازی و جهادی تقسیم کار کرد. بنده به عنوان یک شهروند تهرانی می‌گویم که سازمان فرهنگی هنری به عنوان نهادی پیشرو در مباحث فرهنگی حرکت می‌کرد. در بخش برنامه‌های جهادی نیز باید بگویم که اولین مراکز تولید ماسک در کشور در فرهنگسراهای شهر تهران و توسط خود مردم شکل گرفت. ما تلاش کردیم که از همه ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم تا در مبارزه با کرونا سهیم باشیم. علاوه بر این، با همکاری مردم و خیرین بسته‌های معیشتی را برای ساکنان مناطق محروم شهر تهران آماده و در بین آنان پخش کردیم. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان داشت: در فضای مجازی به تولید محتوا در حوزه‌های درمان، پیشگیری و کمک به روان مردم پرداختیم و بیش از 100 هزار تولید فضای مجازی در این مدت 2 ساله داشتیم. تلاش کردیم تا روان مردم را در این دوران که مصیبت‌های زیادی را به همراه داشت کمی آرام کنیم. هم‌چنین بخش عمده برنامه‌های فرهنگی ما توجه به کادر درمان بوده است. در بیمارستان‌ها برنامه‌های متعددی داشتیم تا کمکی به روحیه کادر درمان داشته باشیم. هم‌چنین در برنامه «مهر‌ آیین» که اختصاص به تکریم خانواده شهدا دارد، سراغ جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت رفتیم. 

فاطمیان‌‌پور در پایان گفت: بنده معتقدم که مراکز فرهنگی از حالا به بعد باید برای پساکرونا برنامه داشته باشند. در این دوران لازم است که تجربه ایثار و شهادت ثبت و ضبط شده و به نسل‌های بعدی انتقال داده شود. هر ملتی که الفبای ایثار را یاد بگیرد زنده است و زنده خواهد ماند. اگر بتوانیم روحیه ایثار مدافعان سلامت را هنرمندانه به تصویر بکشیم رسالت زینبی‌ خود را ادا کرده‌ایم. 

مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه در بخش دیگری از این جلسه صحبت کرد و گفت: به یاد دارم روزی که شورای فرهنگ عمومی قصد داشت در تقویم کشورمان روز ولادت حضرت زینب را به عنوان یکی از روزهای مهم ملی نامگذاری کند، 2 انتخاب پیشرو داشتند؛ یکی روز گرامیداشت پرستار بود و دیگری روز خبرنگار که در نهایت روز پرستار به تصویب رسید. 

وی ادامه داد: این پیشنهاد 2 دلیل داشت که به دلیل شخصیت چندبعدی حضرت زینب سلام الله علیها بود. ایشان علاوه بر پرستاری از امام سجاد علیه السلام و خاندان عصمت و طهارت پس از واقعه کربلا، پرچمدار نهضت امام حسین علیه السلام بعد از شهادت ایشان بود. به عبارت دیگر، ایشان خبرنگار و گزارشگر واقعه کربلا بود که نمونه آن را می‌توان در خطابه مشهور ایشان در برابر عبیدالله بن زیاد در کوفه و یزید بن معاویه در شام دید. از این جهت خانم زینب سلام الله علیها را «والا پیامدار» نیز معرفی می‌کنند. از این نظر این روز را به همکاران رسانه‌ای خود تبریک عرض می‌کنم و از سوی دیگر از زحمات همه پرستاران و به ویژه مدافعان سلامت کشور تقدیر و تشکر می‌کنم.

نغمه مستشار نظامی نخستین بانوی شاعره بود که برای شعرخوانی دعوت شد. او قبل از شعرخوانی‌اش گفت: من نذری دارم و 7 سال است که ترکیب‌بندهای زینبیه می‌نویسم. اتفاقا امسال ترکیب‌بند «مادران شهدا» را به جای ترکیب‌بند زینبیه نوشتم. از روزی که به این مراسم دعوت شدم، با خودم عهد کردم که ترکیب‌بند زینبیه خود را تکمیل کرده تا امسال هم نذر خود را ادا کرده باشم. 

وی ادامه داد: در ابتدا می‌خواهم یک بند از ترکیب‌بندهای زینبی خود را که حضرت آقا نیز نظر لطف بدان داشتند بخوانم و سپس از ترکیب‌بند جدید خود نیز بندی را می‌خوانم. 

می‌گوید از شکستن سرو تناورش

این شیرزن که مثل پدر، مثل مادرش

زینب درست مثل پدر حرف می‌زند

میراث مادر است دلِ داغ پرورش...

می‌گوید از مصیبت سرخی که دیده است

از قتل عام چلچله‌ها در برابرش

می‌گوید از زمانه، زمین آه می‌کشد

خورشید ابر تیره کشیده است بر سرش

این خطبه نیست، تیغه‌ی شمشیر حیدری است

وقتی خرابه‌های دمشق است، سنگرش

شمشیر از نیام سخن می‌کشد، برون

این شیرزن که مثل پدر، مثل مادرش

تقصیر هل اتی و گل باغ کوثر است

با پنج نور ناب بهشتی برابر است

**

زینب (س) چراغ روشن شب‌های یلدایی‌ست

مجموع مهر فاطمی با شور مولایی‌ست

نزد نگاهش کربلای خون و خاکستر

صد جلوه از آیینه‌های محو زیبایی‌ست

چشمش نمی‌بیند به جز یک نور در عالم

راز نگاه زینبی مفهوم بینایی‌ست

مهرش به دل هر کس که دارد، ماه خواهد شد

نورش تماشایی تماشایی تماشایی‌ست

زینب (س) زنی از نسل باران‌ها و طوفان‌هاست

زینب (س) چه دریایی چه دریایی چه دریایی‌ست

در هیئت زهرا (س)، به لحن حیدری زینب(س)  

چون کوه، آهن ماه بانویی معمایی‌ست

هم زینت دین خدا، هم زینت بابا

زینب (س) شکوه حیدری، با نور زهرایی‌ست

شعرم نمی‌ارزد شود نذر شما زینب (س)  

هرگز مکن از راه خود ما را جدا زینب(س)

عطیه سادات حجتی شاعر دیگری بود که برای شعرخوانی دعوت شد. او قبل از شعرخوانی خود در سخنانی کوتاه گفت: در ابتدا می‌خواستم غزلی را به ساحت مقدس حضرت زینب سلام الله علیها تقدیم کنم، اما با دیدن عکس این پرستاران شهید به دلم افتاد تا غزل دیگری هم بخوانم. 

چشم زیبابین اگر وا شود، جهان زیباتر است

درد از درمان به چشم عاشقان زیباتر است

زخم‌ها خوردی نپرسیدی ولی مرهم کجاست

زخم‌ها از جام‌هایی ارغوانی زیباتر است

از سکوتت می‌توان فهمید حرفت را که عشق

مصحف نور است و بی‌شرج و بیان زیباتر است

در میان گریه دیدی هرچه را نادیدنی است 

در نگاه غرق باران آسمان زیباتر است

هرچه بادا باد؛ آوردی به میدان هرچه بود

عشق‌بازی فارغ از سود و زیان زیباتر است...

**

در تنگ تنهایی فقط سهمم تماشا شد

من ماندم و مهتاب من راهی دریا شد

با قطره‌های اشک مشکش را که پر کردم

او لباس وصل را پوشید و سقا شد

کفش خطر پوشید تا اسم وطن آمد

در چشم او چون وصله نعلین دنیا شد

از آشیان پر شد به شوق آسمان اما

بیچاره آنکه از سفر جا ماند و تنها شد

وقتی خبر آمد بهار من به خاک افتاد

دیدم زمستان شد، جگر خون شد، کمر تا شد

برگ اسارت‌نامه ما مهر باطل خورد

برگ شهادت‌نامه عشاق امضا شد

من غیر زیبایی ندیدم، عقل شاهد بود

عشق آمد و دنیای من با عشق زیبا شد

سومین بانویی که برای شعرخوانی دعوت شد، الهام نجمی بود. او ابیاتی را چنین خواند: 

زینب حماسه‌ساز قیام برادر است

با ذوالفقار خطبه خود تیغ حیدر است

ناموس کبریایی و آیینه وقار

میراث فاطمی و نشانی زمادر است

آن صبر بی‌کرانه که میراث زینب است

آیینه‌دار طلعت و صبر پیامبر است

بانوی باشکوه حیا، عصمت خداست

زینب که از تمام زنان جهان سر است

چیزی به جز رضای خدا او ندیده است

ایوب کربلایی آلاله‌پرور است

زینب شکوه روشنی صبح کربلاست 

آن شیرزن که وارث مولای خیبر است

سیده فرشته حسینی نیز در این جلسه شعرخوانی کرد. او سروده‌ای را به حضرت زینب (س) تقدیم کرد. 

از جان شیرین هست ما را روح و جان‌تر

یک زن که هست از قهرمان‌ها قهرمان‌تر

بانوی من الگوی مردان و زنان است

کوه آهنی از آب دریاها روان‌تر

از هرچه عالم بوده بی‌استاد برتر

از هرچه عاقل‌ بوده زینب نکته‌دان‌تر

دسته گل زیبای زهرا و علی

اوست هم لاله‌تر، هم یاس‌تر، هم ارغوان‌تر

تقوا خلاصه می‌شود آنجا که بوده

از هر زمانی بر خدایش خوش‌گمان‌تر

او در مصیبت غیر زیبایی ندیده

در اوج غم‌ها می‌شود ایمان‌ عیان‌تر

با خطبه طوفانی‌اش در شام ظلمت

شد نهضت سرخ حسینی جاودان‌تر

ای آنکه هستی وارث رنج و مصیبت

ای از تمام قهرمان‌ها قهرمان‌تر

چشم من از داغ مصیبت‌هایتان هست

مانند چشم مهدی صاحب‌ زمان‌تر

در بخش بعدی این برنامه نوبت به مراسم رونمایی از کتاب «پرواز تا بهشت» نوشته سهیلا آقابابایی‌‌پور رسید. این کتاب زندگینامه شهید مدافع سلامت علی اکبر آقابابایی‌پور است که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا به شهادت رسید.

سهیلا آقابابایی‌پور نویسنده این کتاب گفت: درباره این کتاب زحمات زیادی کشیده شد و خوشبختانه به نتیجه رسید و زندگینامه شهید چاپ شد. البته این کار سختی‌های زیادی هم داشت و در جایی کم آورده بودم اما با خوابی که از شهید دیدم کار را ادامه دادم. بنده معتقدم که تک‌تک شهدای مدافع سلامت گردن ما حق دارند و به نظرم الگویی تمام عیارند تا مفهوم ایثار و فداکاری را به خوبی درک کنیم. 

سعید محمدی از دوستان صمیمی شهید علی‌اکبر آقابابایی‌پور نیز ضمن بیان خاطراتی از این شهید مدافع سلامت گفت: باید از همه خانواده‌های شهدای مدافع سلامت تشکر کنم که مفهوم فداکاری را بار دیگر معنا کردند. شهید آقابابایی‌پور را از دوران کودکی می‌شناسم. او مدعی بی‌ادعا بود و همه شهدای ما این‌چنین بودند. همه‌ آنان در خانواده‌های معمولی بزرگ شدند و خانواده معمولی داشتند. بنابراین فراموش نکنیم که بهترین تبلیغ حقیقت است و باید از غلو کردن فاصله بگیریم. 

وی ادامه داد: خانم آقابابایی‌پور کار بسیار بزرگی انجام دادند و با نوشتن این کتاب گام مهمی برای بیان زندگی شهید برداشتند. ایشان همه ویژگی‌ها و خصوصیت‌های برجسته شهید را به زیبایی و با قلمی روان بیان کردند که باید ازشان تشکر کنم. 

در پایان این مراسم از 4 خانواده شهید مدافع سلامت، شهیدان علی اکبر آقابابایی‌پور، رامین عزیزی‌فر، زهرا خدابنده‌لو و داود غفاری تقدیر شد. هم‌چنین از خانم سهیلا آقابابایی‌پور، نویسنده کتاب «پرواز تا بهشت» و از خانم پریسا حیدری، خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم تقدیر به عمل آمد.ا

نتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خانواده شهدای مدافع سلامت زینب سلام الله علیها سازمان فرهنگی هنری شهید مدافع سلامت فرهنگسرای رسانه حضرت زینب ترکیب بند هم چنین دعوت شد زینب س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۵۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید در استان کرمان آغاز شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: بیش از ۵۰۰ مدرسه ساخته و تحویل آموزش و پرورش کرمان شده و عملیات اجرایی ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید نیز آغاز شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، رضا رضایی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به‌ویژه شهید استاد آیت‌الله مطهری و شهدای دانش‌آموز و فرهنگی به‌ویژه شهیدان دانش‌آموز انفجار تروریستی 13 دی ماه کرمان اظهار داشت: 43 هزار و 519 همکار فرهنگی و معلم در استان کرمان در 6 هزار و 20 مدرسه شامل 29 هزار و 274 کلاس درس مشغول تدریس و امر تعلیم و تربیت هستند.

وی با بیان اینکه 250 مدرسه یک تا پنج نفره در سطح استان کرمان داریم که در راستای عدالت آموزشی دایر است و غالباً در مناطق عشایری و صعب‌العبور واقع شده‌اند، گفت: مدرسه در دورترین نقاط استان تنها نماینده کشور به‌عنوان یک اداره دولتی است که پرچم جمهوری اسلامی ایران را برافراشته است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه شعار امسال هفته معلم «همه ما مدیون توییم، معلم» نامگذاری شده است، افزود: شهید سیدمیثم حسینی از معلمان شهید حادثه انفجار تروریستی کرمان است که مستند زندگی این شهید آماده شده است.

وی با بیان اینکه 12 نفر در استان کرمان به‌عنوان معلم نمونه انتخاب شدند که از این تعداد یکنفر به‌عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شده است، ادامه داد: از برنامه‌های هفته بزرگداشت معلم، غبارروبی قبور مطهر شهیدان و دیدار و سرکشی از خانواده‌های معظم شهیدان است و زنگ سپاس معلم در مدارس استان کرمان نواخته می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته بیش از 4 هزار معلم در نقل و انتقالات جابه‌جا شدند و در سال تحصیلی که گذشت بیش از 3 هزار و 700 معلم در نقل و انتقالات جابه‌جا شدند، گفت: برای 39 هزار فرهنگی طرح رتبه‌بندی معلمان در استان کرمان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در سال 1402 تعداد شش نفر از دانش‌آموزان استان کرمان رتبه تک رقمی کسب کردند که در تاریخ آموزش و پرورش کرمان بی‌نظیر بوده است، افزود: 90 پایگاه مطالعاتی در سراسر استان کرمان راه‌اندازی شده است تا زمینه مطالعه دانش‌آموزان فراهم شود که استفاده از این پایگاه‌ها در سراسر استان رایگان است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از هزار و 500 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید محمودوند جذب مدارس شدند، بیان کرد: سنجش دانش‌آموزان پایه اول تا پایان اردیبهشت ماه است و از خانواده‌ها درخواست داریم که هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بالغ بر 7 میلیارد تومان مدارس استان کرمان در قالب طرح شهید سردار حسین پورجعفری تجهیز امکانات شده است، گفت: طبق برنامه هفتم توسعه 50 درصد دانش‌آموزان باید در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان تحصیل کنند در حال حاضر 43 درصد دانش‌آموزان استان کرمان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.

رضایی با اشاره به اینکه 10 هزار و 75 نفر در چرخه سوادآموزی استان کرمان قرار گرفتند که کار بزرگی بود، افزود: 2 هزار و 500 روحانی در مدارس استان کرمان برای فعالیت‌های فرهنگی پرورشی جذب شدند که در قالب طرح همکاری حوزه با آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه امسال بیش از 20 هزار دانش‌آموز استان کرمان در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کردند، ادامه داد: 220 هزار دانش‌آموز و 12 هزار همکار فرهنگی استان کرمان در مسابقات ورزشی شرکت کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بیش از 500 مدرسه ساخته و تحویل آموزش و پرورش استان کرمان شده است، گفت: عملیات اجرایی ساخت 103 مدرسه جدید نیز در استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سند 790 ملک آموزش و پرورش استان کرمان در دو سال گذشته اخذ شده و فضای ورزشی مدارس استان کرمان 69 درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: بیش از 80 میلیارد تومان برای ساخت زمین چمن مصنوعی برای پسران و سوله ورزشی برای دختران هزینه شده است؛ ساخت هفت استخر شنا نیز در شهرستان‌های استان کرمان از سر گرفته شده و در حال تکمیل است.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • عملیات ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید در استان کرمان آغاز شد
  • دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد یزد با خانواده شهید سرسنگی
  • سیلوا: دوران حضورم در چلسی به پایان رسیده است
  • ضرورت انجام کارهای فرهنگی در حوزه دانش آموزی
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • گلزار شهدا یک فرصت برای کار فرهنگی است
  • تهاجم فرهنگی در کمین جوانان و خانواده هاست
  • پیام تقدیر دبیرکل دومین کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد از رسانه ها
  • گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم صادق شیبک و احمد غلامی در گالیکش و آزادشهر