Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیین بزرگداشت ارد عطارپور، مستندساز، شاامگاه جمعه ۱۹ آذر، در سالن شماره ۱ پردیس چارسو که میزبان پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت است، برگزار شد.

محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره سینماحقیقت در آغاز این آیین گفت: «خیلی سخت است راجع به دوست عزیز و فیلمساز مهمی مثل ارد عطارپور کم صحبت کرد؛ اما باید در چند جمله احساس خودم را بگویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چند سالی که به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آمدم، همیشه از راهنمایی و احساس خوب او بهره گرفتم. سال گذشته و در دوره چهاردهم جشنواره سینماحقیقت پیشنهاد این بزرگداشت را دادم، اما چون ایشان همیشه از چنین مراسمی پرهیز می‌کند، این اتفاق نیفتاد اما امسال توانستیم با اصرار، بزرگداشتی را برای ایشان برپا کنیم.»

او با تاکید بر این‌که عطارپور، دانسته‌های خود را بی‌دریغ در اختیار مستندسازان جوان قرار می‌دهد، یادآور شد: «اعتبار ویژه‌ای که نسل جدید به آرشیو و کنکاش در تاریخ با نگاهی جذاب و متفاوت می‌دهد، محصول تلاش ارد عطارپور است.»

مسیر درخشانی که تلویزیون قطع کرد

دبیر جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: «مجموعه «بیست شب» او ماندگار و درخشان بود اما متاسفانه تلویزیون این مسیر درخشان و خلاق را ادامه نداد.»

حمیدی‌مقدم با بیان این‌که «خوشحالم بزرگداشت مردی را در پیش داریم که خود را وقف سینمای مستند کرده است»، گفت: «ارد عطارپور بر خیلی‌ها اثر گذاشته و خود را وقف سینمای مستند کرده است.»

او در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این‌که خبر نگران‌کننده‌ای شنیده مبنی بر این‌که ارد عطارپور می‌خواهد فیلم سینمایی بسازد، گفت: «با شنیدن این خبر احساس کردم پشت من خالی شده است؛ دوست داریم او سال‌های زیاد در سینمای مستند بماند و بسازد و اثر بگذارد.»

سپس، محمدرضا عباسیان، مستندساز و تهیه‌کننده سینمای ایران، روی صحنه آمد و گفت: «در مورد توانایی فیلمسازی آقای عطارپور همه می‌دانند؛ اما آن‌چه که من درک کردم این است که یک مرد مشتی، بامعرفت و به معنی واقعی کلمه رفیق است. اولین بار او را در قونیه دیدم. این‌طور جاها معمولاً فیلم‌سازان علاقه ندارند به فیلمساز دیگری کمک کنند اما آقای عطارپور خیلی دلسوزانه سعی کرد راهنمایی‌ام کند. همه این سال‌های رفاقت با آقای عطارپور برای من افتخار بزرگی بوده و به این رفاقت می‌بالم.»

انسانی بخشنده و مهربان

در ادامه، کلیپی از فرهاد ورهرام درباره آشنایی‌اش با ارد عطارپور پخش شد که در آن گفت: «ارد تهیه‌کننده‌ای است که سطح دانش‌اش کمتر از کارگردان نیست و این تسلط او به امر تهیه‌کنندگی باعث شده کمک کند تا بسیاری از نسل جوانی که در سینمای مستند کار می‌کنند، رشد کنند.»

این مستندساز ادامه داد: «ارد جزو معدود کسانی است که به دیگران آموخت چگونه از فیلم‌های آرشیوی استفاده کنند و این‌که چطور و از کجا باید این آرشیو را پیدا کرد. این را سینمای مستند ما، مدیون ارد است. از فیلم‌های مستند خود او هم می‌توان این را فهمید که چگونه به ما آموزش داد تا بفهمیم از فیلم‌های آرشیوی چگونه باید استفاده کنیم.»

ورهام در پایان تاکید کرد: «اما جدای از جنبه‌های فیلم‌سازی، ارد انسانی مهربان، بخشنده و متعادل است.»

عشق به ایران

محمدرضا فرزاد، دیگر مستندسازی بود که روی صحنه آمد و گفت: «نمی‌توانم در مورد ارد صحبت کنم و خودم را کنترل کنم؛ چون او جایگاهی عاطفی برایم دارد. برای من پدری کرده، همان‌طور که در مقطعی برای خیلی از ما چنین جایگاهی داشته است. ارد عطارپور به ما اعتماد به نفس می‌داد. درهای خانه‌اش به روی ما باز بود و حتی پول، توی جیب ما می‌گذاشت. ایشان خیلی جوان‌پرور و دست‌گیر و سخاوتمند است. حمایت‌های خودش را به عنوان تهیه‌کننده از لحاظ ایده و فکر از کسی دریغ نمی‌کند. هیچ وقت ندیدم اعتماد به نفس کسی را بگیرد، بلکه همیشه همه ما را پرشور تشویق کرده است.»

فرزاد ادامه داد: «ارد عطارپور از نسلی است که چراغ زندگی و راه ماست. او عاشق مستند است. با این همه گاهی با تنگ‌نظران این عرصه نشسته و کنار آمده تا سینمای مستند از مهلکه‌هایی جان به در ببرد. بودن ایشان برای ما قوت قلب است. ایشان عاشق ایران است و در این مسیر، با یک اعتدال و ژرف‌اندیشی و بصیرت به تاریخ و آرشیو نگاه کرده است؛ ما در این مملکت به آدم‌هایی مانند آقای عطارپور نیاز داریم تا بتوانیم ایران را حفظ کنیم. ضمن این‌که ایشان مباحث جدید فیلم و تاریخ و دانش روز را دنبال می‌کنند و امیدوارم سایه ایشان بر سر ما ماندگار باشد.»

سرخ نگه‌داشتن صورت مستندسازان با سیلی

در ادامه، نوبت به محسن استادعلی رسید تا از ارد عطارپور بگوید. این مستندساز تاکید کرد: «من فکر می‌کنم امشب شب بزرگ و گران‌قدری است؛ چون ارد عطارپور وجودش فراتر از ساحت سینمای مستند و هم‌ارز مفهوم انسانیت است. امشب، شب انسانیت، معرفت، صداقت و بزرگ‌مردی است که همه آن‌ها متعلق به ارد عطارپور است. هرچه در وصف او بگوییم حق مطلب ادا نمی‌شود.»

استادعلی یادآور شد: «مگر می‌شود از تاریخ گفت و از «گنج‌های پنهان» نگفت؟ مگر می‌شود از عرق به خاک و شرافت گفت و «خلیج فارس» را به یاد نیاورد؟ مگر می‌شود از مدیریت در عرصه تولید و خلاقیت در تهیه‌کنندگی گفت و قله‌ای چون «بیست شب» را ندید؟»

این مستندساز رو به ارد عطارپور با بیان این‌که «تو یک برادر دلسوز برای نسل من و پس و پیش نسل خودت بودی»، ادامه داد: «در تمام این بیست سال، متاسفانه در سینمای مستند با بودجه‌های کوفتی و لعنتی، همکاران ما صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند. اما هر بار که با تو تماس گرفتم، پرسیدی شماره کارتت چیست؟ کی ‌می‌روی بیمارستان؟ و... این‌ها را همه ما می‌دانیم.»

استادعلی در ادامه رو به حاضران در جمع گفت: «می‌خواهم به احترام تمام سال‌هایی که شاهکار خلق کرد و تمام سال‌هایی که نگذاشتند شاهکاری خلق کند، به احترام عشقی که در سلول به سلول بدنش نسبت به ایران دارد برای دقیقه‌ای بایستیم به احترام این سال‌ها و برای این مرد بزرگ دست بزنیم. برای کسی که مظهر انسانیت، شرافت، بزرگ‌منشی و سینما به معنی مطلق کلمه است. ارد عطارپور، سایه‌ات مستدام باشد.»

لذت مستند ساختن

پس از تشویق ایستاده حضار، کلیپی از صحبت‌های ارد عطارپور پخش شد که در آن گفت: «من همیشه به عنصر روایت خیلی اهمیت می‌دهم. قصه یک چیز است و روایت قصه، چیزی دیگر. مثل وقتی که خاطره‌ای را یکی تعریف کند و جذاب نباشد اما دیگری همان خاطره را جذاب بگوید. من سعی می‌کنم جوری مستندم را بسازم و تعریف کنم که برای مخاطب جذاب باشد.»

او همچنین در بخش دیگری از این کلیپ تاکید کرد: «من فیلم می‌سازم تا دانش خودم را بالا ببرم. بخش لذت‌بخش آن وقتی است که من را به جستجو و تحقیق و پیگیری موادی می‌برد که بتواند یک معما را حل کند. برای من اگر آن معما حل شود و بخشی از واقعیت را بازتاب دهم، یک احساس لذت و موفقیت است.»

عطارپور، همچنین در بخشی دیگر درباره تاریخ ایران یادآور شد: «نمی‌توانید تاریخ را بسته‌بندی کنید و کنار بگذارید و بگویید این بوده ولاغیر. چون تاریخ به طور دائمی و با اطلاعات جدیدی که کشف می‌کنیم تغییر می‌کند و باور دیگری به آن اضافه می‌شود به‌حدی که گاهی یک واقعیت تغییر می‌کند.»

پس از پخش این کلیپ، ارد عطارپور، روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: «ممنونم که این لحظه خوب را برای من ایجاد کردید. وقتی دوستانم صحبت می‌کردند، حس خوبی به من دادند. احساس خوشایندی که دلم می‌خواست با صحبت کردن خودم آن را قطع نکنم. این‌که دوستانم این‌طور مرا قضاوت می‌کنند، مایه مباهات من است. برخاستن سینماگران مستند از بسترهایی که هموار نیست، کار سختی است و این حاصل تلاش خودشان است نه من.»

این تهیه‌کننده و مستندساز ادامه داد: «راستش را بخواهید هنوز می‌خواهم از یک‌سری اسامی یاد و تشکر کنم، چراکه بدون کمک دوستانی همچون سرکار خانم طاهری، رییس فیلمخانه، که خیلی به من کمک کردند، نمی‌توانستم موفق باشم. اگر در زمینه آرشیو کاری کرده‌ام، محصول کمک ایشان و دوستان دیگر بوده است.»

او در پایان یادآور شد: «حرف‌های دیگری را که داشتم هم نگه می‌دارم برای فرصتی دیگر. چون این حسی را که از صحبت‌های دوستانم دارم و اکسیژن خون من را بالاتر برده است، بیشتر دوست دارم.»

افتخار سینمای مستد ایران

پس از این صحبت‌ها، احمد ضابطی جهرمی، در سخنانی کوتاه گفت: «آفرین ارد. در سینما، واژه‌های پر بسامد زیاد داریم که یکی از آن‌ها «کات» است. می‌خواهم بگویم: آفرین ارد که خوب کات کردی. این اولین عبارتی بود که موقع دیدن «پرنیان» در نمایی که از سطح آب به بادباکی که هوا می‌رود کات زده می‌شود، گفتم. از نظر من، ما سه فیلم استعاره‌ای در تاریخ سینمای مستند ایران داریم: اولی «خانه سیاه است»، دومی «تپه‌های مارلیک» و سومی «پرنیان». پرنیان علاوه بر این که فیلمی استعاری است، جزو معدود آثار عرفانی عالی سینمای مستند ایران هم هست. این فیلم افتخار سینمای ایران است. آفرین ارد که این فیلم را ساختی.»

جهرمی در پایان گفت: «از دیگر واژه‌های پر بسامد سینما، دو واژه نور و چشم را انتخاب می‌کنم تا بگویم: ارد، نور چشم من است.»

در واکنش به این سخنان، ارد عطارپور گفت: «سال ۱۳۶۲، با آقای جهرمی، در باغ فردوس را باز کردیم و وارد شدیم و ایشان اولین بار به من یاد داد پلان و سکانس و کات چیست. همه ما وام‌دار ایشان هستیم. اگر الان دست محبت به سر شاگردش می‌کشد، خواستم بگویم از آن سال تا امروز من افتخار شاگردی آقای جهرمی را داشته‌ام.»

در ادامه نشان فیروزه جشنواره سینما حقیقت با حضور احمد ضابطی جهرمی و محمد حمیدی‌مقدم، به ارد عطارپور اهدا شد و پس از آن، پوستری با عکس و نام ارد عطارپور توسط فیلم‌سازان و پیشکسوتان مستند امضا شد.

پیش از پایان این آیین، محمد حمیدی‌مقدم در سخنانی گفت: «از سال گذشته حال خوب این مراسم را پیش بینی می‌کردم و خوشحالم که این اتفاق در جشنواره پانزدهم رخ داد. ممنونم از کسانی که برای این مرد بزرگ آمدند. امیدوارم همیشه در کنار ما باشد و همیشه و پس از ما با مشاوره‌های‌شان در کنار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جشنواره سینماحقیقت باقی بماند.»

در پایان این آیین بزرگداشت، نسخه ترمیم شده فیلم «پرنیان» به کارگردانی ارد عطارپور پخش شد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از ۱۸ آذر شروع شده است و تا ۲۵ آذر ادامه دارد.

۵۷۵۷

کد خبر 427913

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تلویزیون مجموعه تلویزیونی خندوانه جشنواره سینماحقیقت جشنواره سینما سینمای مستند ارد عطارپور حمیدی مقدم تهیه کننده یادآور شد صحبت ها برای من سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟

اخیرا بحث عرضه نوعی خاصی از قلیان با عنوان «قلیان اکسیژن» در برخی کافی شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها خبرساز شده؛ موضوعی که گویا در راستای اجرای طرح مطالعاتی وزارت بهداشت در ۱۰ استان کشور است؛ چراکه متخصصان و مسئولان سلامت همواره نسبت به شکستن قبح استعمال قلیان در میان خانواده‌ها و استعمال آن به صورت گروهی و سرگرمی و در نهایت هم افزایش چندین برابری مصرف آن در زنان و مردان و بروز عوارض قلبی و تنفسی ناشی از آن در سنین پایین‌تر، هشدار داده‌اند.

غلامرضا حیدری، مجری طرح مطالعاتی بررسی «قلیان اکسیژن» در واکنش به اخبار  و فضای ایجاد شده درباره این طرح مطالعاتی، با تاکید بر اینکه «قلیان اکسیژن»، استانداردهای وزارت بهداشت را دارد، اظهار کرد: مقدار گازهای اکسیژن و نیتروژن موجود در «قلیان اکسیژن» تنظیم شده و استاندارد است و حدود ۱۰ سال از زمان ثبت اختراع رسمی این دستگاه در کشور می‌گذرد.

ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره قلیان اکسیژن خاطرنشان کرد: ادعای استفاده از «گاز خنده» در قلیان اکسیژن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در پاسخ به ادعاهای مطرح شده باید گفت، استفاده از گاز خنده در قلیان اکسیژن صحت ندارد. 

وی درباره ترکیب گازهای قلیان اکسیژن گفت: سهم اکسیژن از ترکیب گازهای به کار گرفته شده قلیان اکسیژن حدود ۸۰ درصد است و نیتروژن می‌تواند به میزان ۵ درصد به ترکیب گازها اضافه شود.

مجری طرح مطالعاتی بررسی دستگاه پاک‌دم ادامه داد: «اکسید نیتروژن» که با «گاز خنده» شناخته می‌شود در قلیان اکسیژن وجود ندارد. «انتونوکس» که یک گاز بی‌ضرر  به حساب می‌آید که در قلیان اکسیژن استفاده می‌شود. پژوهش‌های متعددی درباره «انتونوکس» در سطح جهان انجام شده، یافته‌های این مطالعات از بی‌ضرر بودن این گاز حکایت می‌کند.

حیدری درباره اعتیادآور بودن انتونوکس اظهار کرد: انتونوکس از  مسائلی مانند «ایجاد وابستگی»، «اعتیادآوری» و «گازهای خنده‌آور» تهی است. با توجه به ویژگی‌های انتونوکس باید گفت ادعاهایی که در ارتباط با قلیان اکسیژن مطرح شده یک بازی رسانه‌ای است.

وی درباره طرح مطالعاتی بررسی دستگاه پاکدم اظهار کرد: بررسی دستگاه پاکدم که توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام می‌شود یک طرح مطالعاتی به حساب می‌آید. این طرح مطالعاتی مورد تایید وزارت بهداشت واقع شده و «کد اخلاق» دارد. 

نتایج تحقیقات؛ ملاک تصمیم‌گیری درباره قلیان اکسیژن

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در این طرح مطالعاتی افرادی که از قلیان اکسیژن استفاده می‌کنند مورد نظرسنجی قرار می‌گیرند، افزود: هدف از اجرای نظرسنجی این است که مصرف‌کنندگان قلیان‌ اکسیژن را ارزیابی کنیم. این ارزیابی‌ها به منظور بررسی مشکلات و عوارض احتمالی ناشی از مصرف قلیان اکسیژن است. با توجه به مشکلات و عوارض احتمالی ناشی از استعمال قلیان اکسیژن برای آینده این دستگاه تصمیم می‌گیریم. 

وی گفت: در حال حاضر، قلیان اکسیژن در برخی استان‌ها مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. پاسخ به پرسش‌های «آیا قلیان اکسیژن عوارض دارد؟» و «آیا قلیان اکسیژن می‌تواند به عنوان یک دستگاه بی‌ضرر معرفی شود؟» به عنوان پرسش‌های این طرح مطالعاتی طرح شده‌اند. پاسخ به این پرسش‌ها به گذر زمان نیاز دارد؛ این پروژه تحقیقاتی باید به مدت یک یا دو سال انجام شود که بتوان به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد. 

حیدری افزود: طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن در شهر تهران انجام شده و مصرف‌کنندگان این دستگاه با «تست تنفسی» مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. نتایج تست تنفسی مصرف‌کنندگان قلیان اکسیژن نشان می‌دهد وضعیت تنفسی آن ها نسبت به افراد عادی، کاملا بالاتر است. نتایج به دست آمده می‌تواند ما را به مسیری هدایت کند که قلیان اکسیژن، مشکلات سلامتی ندارد. البته تاکید می‌کنم که به طور قطع، اظهارنظر نهایی درباره قلیان اکسیژن به بررسی‌های کامل‌تر نیاز دارد. در نظر داریم افرادی که از قلیان اکسیژن استفاده می‌کنند در ۱۰ استان کشور مورد ارزیابی قرار دهیم. بازهم تاکید می‌کنم اخبار مربوط به عوارض و اعتیادآوری قلیان اکسیژن، یک بازی رسانه‌ای و کذب محض است. 

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی درباره جزییات اجرای طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن اظهار کرد: مراکزی که قلیان‌های دخانی ارائه می‌دهند به صورت داوطلبانه در طرح تحقیقاتی شرکت می‌کنند. بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، درصد گازهای اکسیژن و نیتروژن قلیان اکسیژن تنظیم می‌شود. طرح تحقیقاتی در ۳ استان تهران، البرز و آذربایجان شرقی آغاز شده، همچنین امور مربوط به این طرح تحقیقاتی در استان بوشهر و شهر جیرفت در استان فارس در حال انجام است.

وی ادامه داد: استان‌های مازندران، زنجان، هرمزگان نیز به طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژن اضافه می‌شوند.

حیدری درباره جامعه آماری طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن نیز گفت: تعداد مراکز عرضه قلیان‌های دخانی که در طرح مطالعاتی لیان اکسیژن شرکت کرده‌اند باید به «حجم نمونه» که در طرح علمی برآورد شده، برسند. میزان جامعه آماری باید به نحوی باشد که آمار و ارقام خروجی طرح تحقیقاتی از منظر آماری، «معنی‌دار» و «قابل تایید» باشد. این طرح تحقیقاتی به یک یا دو سال زمان نیاز دارد که میزان داده‌های مورد نظر جمع‌آوری شود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، آنالیزهای مورد نیاز انجام می‌شود. 

چرایی اجرای طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن

وی درباره چرایی اجرای طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن گفت: سال‌ها است علیه دخانیات مبارزه می‌کنیم و با اقداماتی در نظر داریم میزان مصرف دخانیات را کنترل و محدود کنیم. برنامه‌هایی با هدف کنترل دخانیات طی سال‌های گذشته  مطرح شده اما شکست‌ خورده‌اند. همچنین ممنوعیت‌های استعمال دخانیات اثربخش نبوده‌اند و جرائم مربوط به تخلفات دخانیاتی به خوبی اجرا نشده‌اند.

افزایش مصرف قلیان در جامعه

حیدری با بیان اینکه متاسفانه قلیان در کشور به ویژه در میان جوانان به وفور استعمال می‌شود، افزود: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است. بررسی‌ها بیانگر این است تفاوتی در ارتباط با میزان مصرف قلیان در میان زنان و مردان وجود ندارد؛ این در حالیست که میزان مصرف سیگار در میان مردان نسبت به زنان ۱۰ برابر بیشتر است. آمار و ارقام بیانگر این است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال، چه مرد و چه زن قلیان استعمال می‌کنند. 

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه قلیان در میان جامعه ایرانی ورود کرده، افزود: قلیان در میان خانواده‌ها، اماکن تفریحی و جمعیت جوان کشور ورود کرده است. میزان دود هر وعده استعمال قلیان معادل استفاده از ۱۰۰ نخ سیگار است. 

حیدری درباره تنباکوهای مورد استفاده در قلیان‌ها گفت: تنباکوها غیراستاندارد به حساب می‌آیند و عمدتاً با آلودگی‌های محیطی، میکروبی و قارچی همراه هستند. زغال‌هایی هم که در قلیان استفاده می‌شوند زمینه‌ساز مسمومیت با مونوکسیدکربن هستند. 

افزایش بیماری‌های تنفسی و قلبی در پی افزایش مصرف قلیان

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی افزود: متاسفانه در ارتباط با کنترل مصرف قلیان هیچ برنامه‌ریزی کاملی وجود ندارد. با توجه به افزایش استعمال قلیان در میان جوانان و نوجوانان شاید بتوان گفت باید به انتظار افزایش بیماری‌های تنفسی و قلبی_عروقی در سنین جوانی بنشینیم. در حالی که بیماری‌های تنفسی و قلبی_عروقی معمولا در دهه‌های پنجم یا ششم زندگی بروز می‌کنند. شرایط به واسطه استفاده از قلیان به نحوی است که افراد ۲۰ و ۳۰ ساله دچار برونشیت مزمن و بیماری‌های قلبی هستند.

شاید قلیان اکسیژن جایگزینی برای قلیان‌های دخانی باشد

حیدری با بیان اینکه عوارض مصرف قلیان باید در کانون توجه قرار گیرد، افزود: بهره‌ گرفتن از راهکارها و روش‌های علمی در جهت کنترل مصرف دخانیات باید در کانون توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد قلیان اکسیژن شاید بتواند جایگزین قلیان‌های دخانی شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، دستگاه قلیان اکسیژن «تایید نهایی» را نگرفته است. اگر نتایج تحقیقات و شرایط طوری باشد که این دستگاه جایگزین قلیان‌های دخانی شود، یک گام موثر در راستای حفظ سلامتی جامعه به حساب خواهد آمد. اما در مجموع اظهارنظر درباره قلیان اکسیژن منوط به بررسی‌های کامل‌تر بوده و نتایج تحقیقات؛ ملاک تصمیم‌گیری در این باره خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عوارض نامشخص قلیان اکسیژن
  • قصه عبرت آموز یک دزد!
  • رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است
  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • پدیده جدید و مشکوک « پاکدم » در مراکز تفریحی شهر
  • پدیده جدید و مشکوک «پاکدم» در مراکز تفریحی شهر
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • پدیده جدید و مشکوک در مراکز تفریحی شهر
  • لحظات مرگ یک چهره برجسته در مراسم بزرگداشتش