Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@08:49:42 GMT

چهل سال پس از عروج معلم اخلاق انقلاب

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۹۸۱۸۴

چهل سال پس از عروج معلم اخلاق انقلاب

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیستم آذر، سال روز شهادت شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، مردی با خطبه‌های آتشین، حماسی، عرفانی و انقلابی است که در شب عاشورای ۱۲۹۲ شمسی در شهر شیراز، در یک خانواده روحانی پای به عرصه وجود گذاشت و ۲۰ آذرماه ۱۳۶۰ در حالی که برای برگزاری نمازجمعه عازم مصلی بود، به فیض شهادت نایل آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدعبدالحسین دستغیب در سال ۱۲۸۸ شمسی در خانه‌ای کوچک در خیابان احمدی شیراز متولد شد. پدرش سیدمحمدتقی فرزند میرزا هدایت‌الله از مراجع مشهور فارس، هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر می‌برد و پس از بازگشت از آنجایی که ولادت این کودک مقارن با شب عاشورای سال ۱۳۳۲ قمری واقع شده بود، نام او را عبدالحسین نهاد.

عبدالحسین تحصیلات مقدماتی را به سرعت به اتمام رساند. در دوازده سالگی پدر را از دست داد و مسؤولیت خانواده برعهدهٔ او قرار گرفت.

او پس از اتمام دروس سطح، امامت جماعت مسجد باقرخان را عهده‌دار شد و به دلیل فعالیت‌های تبلیغی مورد آزار دستگاه حاکمه قرار گرفت. پس از گذراندن سال‌ها رنج و مشقت و در کنار آن فقر شدید مادی در سال ۱۳۱۴ شمسی بود که برای ادامهٔ تحصیل راهی نجف شد.

دستغیب خود در این باره می‌گوید: «در زمان رضاخان قلدر ملعون ما را چند بار زندانی کردند و یک دفعه بناشان تبلیغ بود. بعد فشار آوردند که اصلاً باید از روحانیت بیرون بروی و ۲۴ ساعت مهلت دادند که بنده اصلاً خلع لباس کنم و از روحانیت بیرون روم و مسجد و منبری نباشم. به ناچار فرار کردم و رفتم نجف و این هم خواست خدا وسیله خیری شد برای استفاده از محضر بزرگان.»

در نجف در کلاس درس حاج شیخ کاظم شیرازی، آیت‌الله اصفهانی، حاج سیدمیرزا اصطهباناتی و حاج میرزا علی آقا قاضی طباطبایی حضور یافت و بعد از طی مراحل حوزوی به درجهٔ اجتهاد رسید. پس از مراجعت از نجف، ضمن اقامهٔ نماز جماعت در مسجد جامع عتیق شیراز و ترویج و تبلیغ دین اسلام، به تحصیل و فراگیری علم و دانش ادامه داد و از محضر فقیه و عارف نامی، مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد انصاری بهره‌مند شد.

در سال ۱۳۲۱ شمسی، به همت او مسجد جامع عتیق شیراز که از بنا‌های تاریخی است و بیش از هزار سال قدمت دارد، مرمت و بازسازی شد و از ویرانی نجات یافت.

از آن زمان به بعد، این مسجد نزدیک به چهل سال به عنوان قطبی مذهبی و تاریخی درآمد و به گفته امام راحل خمینی کبیر (ره) منبر و محراب مسجد عتیق شیراز نوا‌های دلنشین این شهید محراب را از یاد نمی‌برد، نوای زیبا و دلنشین دعای کمیل که در شبستان و صحن مسجد طنین می‌افکند هنوز هم حال و هوای مردم شیراز را روحانی می‌کند.

 در طی این مدت آیت‌الله دستغیب، با برپایی مرتب مراسم دعای کمیل، زیارت عاشورا و دعای توسل و بیان دروس اصول عقاید، تفسیر قرآن و اخلاق، این مسجد را به محلی برای تربیت نسلی از جوانان مسلمان و مبارز تبدیل کرد.

همانگونه که خود آیت‌الله در خاطراتش آورده، مبارزات سیاسی مذهبی وی از دوران رضاخان و مشخصاً از زمان کشف حجاب آغاز شد. تهدید‌ها و آزار رژیم، اما او را از مبارزه منصرف نکرد، چنان که وقتی آیت‌الله را ممنوع‌المنبر اعلام کردند، بر روی زمین نشست و مردم را موعظه می‌کرد و در پاسخ به اعتراض ماموران حکومتی می‌گفت که او را از منبر رفتن منع کرده‌اند، نه از سخن گفتن بر روی زمین.

اوج مبارزات آیت‌الله دستغیب علیه رژیم پهلوی زمانی بود که رژیم لوایح شش‌گانه انقلاب شاه و مردم و لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را مطرح کرد.

اعتراض امام خمینی به این سیاست‌ها و جنبشی که بعد‌ها به قیام خونین پانزده خرداد ۱۳۴۲ منجر شد بسیاری از روحانیون و مبارزان مسلمان را به همراهی با امام ترغیب کرد و در این میان آیت‌الله دستغیب نیز در شیراز فعالیت‌هایی را سامان داد.

این چنین بود که در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، بازداشت و به تهران تبعید شد، هرچند پس از مدتی آزاد شد، اما در سال ۱۳۴۳، برای دومین بار طعم بازداشت را چشید، به تهران اعزام و زندانی و سپس تبعید شد.

با این حال آیت‌الله دستغیب در دوران تبعید هم به مبارزات خود ادامه داد. در سال ۱۳۵۶، عوامل شاه که از فعالیت‌های دستغیب به ستوه آمده بودند، او را مدتی در خانه خود حصر کرده و تحت نظر داشتند. این اقدام با واکنش شدید مردم شیراز مواجه شد و آنان با برگزاری تجمعاتی خواستار رفع حصر از آیت‌الله شدند. اعتراضاتی که در نهایت به عقب‌نشینی رژیم منجر شد.

پس از کشتار مردم شیراز در پنجم رمضان ۵۶ که منجر به تعطیلی مسجد جامع این شهر به مدت دو هفته شد، رژیم حکومت نظامی اعلام کرد. در جریان حکومت نظامی آیت‌الله دستغیب دستگیر و به زندان تهران منتقل شد. در همین دوره زندان بود که آیت‌الله دستغیب به همراه چهار تن دیگر از علما اعلامیه‌ای صادر و با رد صلاحیت شاه، او را از ادامه سلطنت خلع کرد.

آیت‌الله دستغیب، پس از پیروزی انقلاب نیز در زمره افراد تاثیرگذار استان فارس بود. او بعد از چندی به نمایندگی از مردم استان فارس در اولین مجلس خبرگان انتخاب شد و در همین ایام بنا به درخواست مردم و به فرمان امام به سمت نماینده امام در استان و امام جمعه شیراز منصوب شد. آیت‌الله دستغیب همزمان ریاست حوزه علمیه فارس را برعهده داشت و در دوران کوتاه حیات خود بعد از پیروزی انقلاب، توانست مدارس علمیه قوام، هاشمیه و آستانه شیراز را که سال‌های طولانی توسط رژیم پهلوی تعطیل شده بود، دوباره دایر کند.

آیت‌الله دستغیب سرانجام در روز جمعه ۲۰ آذرماه ۱۳۶۰ در حالی که مثل هر هفته راهی محل برگزاری نماز جمعه بود هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت.

اگر چه سال­‌های زیادی از شهادت شهدای محراب می‌گذرد، اما هنوز بررسی زندگانی ایشان و تبیین ویژگی­‌های برجسته و اخلاقی ایشان، گام مهمی در ترویج ارزش­های الهی به شمار می‌رود و می‌تواند برای جوانانی که سال­های نخستین انقلاب اسلامی و حماسه و عرفانِ این استوانه‌های وارسته اخلاق را درک نکرده اند، جذاب، شنیدنی و تأثیرگذار باشد.

بررسی زندگانی و ویژگی‌­های اخلاقی این آموزگاران بزرگ اخلاق، می‌تواند چهره درخشان تری از روحانیت بیدار ارائه کند و سبب تعلق خاطر و الگوگیری بیشتر نسل جوان از آنان شود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سومین شهید محراب آیت الله دستغیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۸۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود

امام جمعه شیراز گفت: در کشور ما و همه دنیا بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود لذا ما باید به نقطه‌ای برسیم تا حق کارگران درست و منصفانه قسمت شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اتفاق اعضاء شورای عالی کار و تشکیلات کار و کارگری فارس ضمن تبریک روز جهانی کار و کارگر، اظهار داشت: امیدوارم جامعه کارگری ما در آینده این کشور و آینده دنیا بتواند به عنوان یک مجموعه نمونه‌ای که عدالت، رفاه، خدمت و تولید را به اوج می‌رساند مطرح شود، طبیعتاً برای رسیدن به چنین هدفی از کارفرما، کارگر، دولت و مجموعه‌های مردمی و علمی باید تلاش کنند تا این مسیر بسیار طولانی را طی کنیم.

وی افزود: ما ادعای بزرگی داریم که ملتی با فرهنگ چند هزار ساله هستیم و آرزو و آرمان بزرگی نیز داریم و می‌گوییم ایرانیان زمینه ساز عدالت جهانی هستند و این ادعا در طول تاریخ ما تکرار شده است پس از این جهت باید خود را آماده کار و تلاش کنیم.

امام جمعه شیراز در خصوص رتبه‌سنجی‌ها، بیان کرد: این کار بد نیست و نشان دهنده این است که به نوعی در بین مجموعه‌های فعال در کشور دارای رتبه هستیم، اما باید توجه داشته باشیم که از یکطرف با وضعیت موجود و از طرف دیگر با آرمان‌های خود باید شرایط را بسنجیم تا در ادامه بتوانیم یک حرکت معقول متناسب به سوی پیشرفت داشته باشیم، اگر صرفا خودمان را با وضعیت کشور بسنجیم در چند سال گذشته و در بحث مقامات ملی استان فارس عقب‌گرد داشته‌ایم در حالیکه مقام معظم رهبری فرمود فارس در قله است. 

آیت‌الله دژکام افزود: ما در قله بودیم و باید در قله بمانیم و برای در قله بودن همه دوستان از مدیران دولتی تا کارفرمایان و کارگران عزیز باید تلاش کنند و از نقش خودمان به عنوان استان پیشران در عرصه‌های مختلف تولید تا فرهنگ تنزل نکنیم.

وی با اشاره به مشکل جهانی آب و ...، گفت: امروز باید کاری کنیم تا گذران دنیا بر ما آسان شود و تحمل پیدا کنیم. چه چیزی باعث می‌شود در دنیا زندگی را تحمل کنیم؟ یکی از موارد عدالت است و برای همین است که امیرالمؤمنین هر هفته در خطبه‌های نمازجمعه می‌خواندند و ما نیز به تبعیت از ایشان در خطبه می‌خوانیم که «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ».

نماینده ولی فقیه در استان فارس در خصوص نامگذاری روز نام کار و کارگر گفت: به خاطر اینکه به صورت سنتی در طول تاریخ دنیا کارفرمایان زورشان می‌رسید و حق کارگران درست ادا نمی‌شد روز کارگر را گذاشتند که حق کارگران عادلانه داده شود، اما بحث یک روز یا یک هفته خاص در طول سال نیست و همیشه در کشور ما و همه دنیا بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود. ما باید به نقطه‌ای برسیم تا همینی که هست منصفانه قسمت شود و اصل همین است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: در بحث تولید اول باید پول را تولید کنید و اینکه رهبری می‌فرماید دانش بنیان‌ها به کمک بیایند برای این است که هزینه تولید کم شود و سود خالص اضافه شود و به کارگر سهم و سود بیشتر داده شود و در این زمینه باید کار شود وگرنه اوضاع همین خواهد ماند.

امام جمعه شیراز در پایان با بیان اینکه هزینه تولید در قسمت‌هایی آنقدر زیاد است که آسیب می‌بینیم و اگر کار بر پایه دانش جلو نرود بعد از مدتی شکست روی شکست است و روی این مسائل باید فکر کنیم و از آدم‌های بصیر استفاده کرده و هزینه برای آن بپردازیم، گفت: برخی‌کارخانه‌ها مرکز تحقیقات دارند یعنی اینکه می‌خواهند کیفیت را افزایش دهند و هزینه تولید کمتر شود و جنس تولیدی بهتر با هزینه کمتر به دست بیاید. انشاءالله در این مسیر همه به یکدیگر کمک دهیم و برنامه‌ریزی کنیم تا به نتایج مطلوب برسیم.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • شهید مطهری مهذب در اخلاق، مبتکر در روش و فرقان انقلاب بود
  • معلمِ متفکر
  • معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • امام خطر اسراییل و استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد
  • کنایه حسن روحانی به جنجال ساختن مسجد در پارک قیطریه/ مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟
  • شهدا معلم همیشگی شرافت و نماد اعتلای اخلاق و غیرت هستند
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود