Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- ۲۰ آذرماه روز بزرگداشت شهید سید عبدالحسین دستغیب که به زعم بسیاری از بزرگان نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و به گواه تاریخ خطبه‌های نماز جمعه اصلی‌ترین سنگر مبارزه ایشان در مبارزاتشان بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در تقویم روزهایی است که برای همیشه در حافظه تاریخی یک ملت ثبت می‌شود، گرامیداشت بزرگی یا وقوع حادثه‌ای تلخ یا شیرین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها ثبت می‌شوند برای اینکه تا سالیان سال یادشان در ذهن یک ملت نسل به نسل بماند.

20 آذرماه یکی از آن روزها است که در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شده است، روز شهادت بزرگ مردی از تبار سادات، روز بزرگداشت شهید سید عبدالحسین دستغیب که به زعم بسیاری از بزرگان نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

شهید دستغیب از دیدگاه رهبر انقلاب

مقام معظم رهبری در سال 87 درباره علمای شاخص استان فارس به ویژه شهید دستغیب فرمودند: «علمای مبارزی که از این استان به تاریخ دانش دین در کشور معرفی شدند، در کمتر نقطه‌ای از نقاط ایران نظیر دارند.  مرحوم آیت‌اللَّه شهید دستغیب مسجد جامع عتیق شیراز را مرکز مبارزات خودشان قرار دادند و آوازه‌ مبارزات علمای شیراز و سخنرانی‌های مرحوم آیت‌اللَّه دستغیب - به عنوان سخنگوی آن روحانیت - در همان روزها در اکناف ایران منتشر شد.

بنده خودم در آن وقت در قم بودم، نوار سخنرانی مرحوم شهید دستغیب دست به دست میان طلاب می‌گشت! ما هم‌آن وقت شنیدیم. این موضع روحانیت مبارز شیراز بود که با پشتیبانی مردم هم همراه بود».

آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب فرزند سید محمدتقی در سال 1288 شمسی در شیراز متولد شد. ایشان در دوازده سالگی پدر خود را از دست داد و در سال 1310، جهت ادامه تحصیل علوم دینی راهی نجف شد.

مبارزات سیاسی وی از زمان کشف حجاب شروع شد اما اوج مبارزات این شهید بزرگوار زمانی بود که لوایح ششگانه مطرح شد. در پانزده خرداد ایشان بازداشت و به تهران تبعید شد.

شهید دستغیب پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی از مردم فارس در مجلس خبرگان انتخاب و همچنین به فرمان امام به سمت امام جمعه شیراز منصوب شد. ایشان همچنین ریاست حوزه علمیه فارس را نیز بر عهده داشت و مدارس علمیه قوام، هاشمیه و آستانه شیراز را که سال‌های طولانی توسط رژیم پهلوی تعطیل شده بود، دوباره دایر کرد.

سرانجام در روز جمعه بیست آذر 1360، آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب در حالی که عازم نماز جمعه شیراز بود در یکی از کوچه‌ها با انفجار بمبی توسط منافقین به شهادت رسید.

براساس گزارشات مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انقلابی شهید آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب در راه تثبیت انقلاب، تبیین خط امام و رسوا کردن گروهک‌های معاند و ضد انقلاب بود. خطبه‌های نماز جمعه از جمله ابزارهایی بود که شهید دستغیب برای رسوا کردن ضدانقلاب و روشنگری مردم، از آن بهره می‌برد.

در این برهه حساس تاریخی، شهید دستغیب با رسوا کردن گروهک‌های ضد انقلاب، از طریق صدور اعلامیه، ایراد خطبه در تریبون نماز جمعه، مصاحبه‌های مطبوعاتی و غیره از مردم می‌خواست توطئه‌های آنان را خنثی کنند.

وی گروهک منافقین را نیز پرورش یافته توسط آمریکا می‌دانست و عنوان می‌کرد: «این‌ها گرگ‌هایی هستند که دشمن اسلام هستند. همان‌که آمریکا می‌خواهد، صهیونیزم می‌خواهد خط آن‌ها را.»

آیت‌الله دستغیب در مصاحبه‌ای به تاریخ 18 آذر 1360 یعنی دو روز قبل از شهادتشان، بار دیگر بر نقش آمریکا در تقویت گروهک‌های ضدانقلاب اشاره کرده و می‌گوید: «گروه‌های منحرف به دستور اربابشان از اول انقلاب در مقام تضعیف روحانیت بودند و شایعه‌سازی را اشاعه دادند. در این جهت چه فدائیان خلق، چه پیکار، چه مجاهدین خلق و تمام گروه‌های منحرف متفق شده‌اند» و تاکید می‌کند: «این‌ گروهک‌ها که به شخصیت‌های مبارز و روحانیت اهانت می‌کنند در خط امریکا گام بر می‌دارنند و این بزرگ‌ترین توطئه شوم آمریکاست.»

بسیج مردم علیه توطئه گروهک‌های ضدانقلاب

یکی از نمونه‌های بسیج مردم علیه گروهک‌های ضد انقلاب توسط شهید دستغیب، به سال 1360 بازمی‌گردد؛ زمانی که سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بعد از ورود به فاز مسلحانه، به مقابله با مردم برخاسته بود. در این برهه تاریخی، شهید دستغیب از مردم می‌خواست تا به مبارزه با این گروهک بپردازند.

وی در خطبه‌های نماز جمعه 4 تیر 1360 مقابله با منافقین را واجب شرعی می‌داند و می‌گوید: «گروه‌های ضد اسلام اعلان جنگ به مسلمین داده‌اند؛ بر همه واجب است در برابرشان بایستند.» یا در جایی دیگر تاکید می‌کرد: «بر مسلمین و قوای انتظامی و نظامی و به خصوص بر تمام فرد فرد ملت واجب شرعی است که به جهاد با کفار و منافقین برخیزند، آن‌ها را بگیرند و تسلیم دادگاه‌ها کنند.»

شهید دستغیب با محارب خواندن منافقین از مردم می‌خواهد: «بر همه ملت واجب است هر حرکت مشکوک را زیر نظر بگیرند، هر فرد مشکوک و منزل مشکوکی را در نظر بگیرند تا ان‌شاالله بقیه خانه‌های تیمی آنان کشف شود.»

به گفته فرزند آیت‌الله دستغیب: «به واسطه همین تشویق‌های مکررش، لانه‌های تیمی منطقه یکی پس از دیگری به کمک مردم کشف می‌شد و به دادگاه سپرده می‌شدند.»

رد سازش با گروهک‌های ضدانقلاب

آیت‌الله دستغیب هرگز سازش با ضدانقلاب را نمی‌پسندید. به عنوان مثال، وی مذاکره و مسامحه در برابر گروهک منافقین را مردود می‌دانست و تاکید می‌کرد: «دیگر با آن‌ها مسالحه و مذاکره معنا ندارد. شما مسلمانان موظفید این گروهک‌ها را پیگیری کنید، شناسایی کنید، جایشان و کارشان را شناسایی کنید، آن‌ها را به مقامات صالحه معرفی کنید که حکم اسلام درباره آن‌ها جاری شود» و در خطبه‌های 23 مرداد بار دیگر تاکید می‌کند: «اگر مسامحه کنیم خلاف وظیفه کرده‌ایم.»

به گفته محافظ شهید دستغیب: «شهید دستغیب می‌گفتند مجاهدین خلق از کمونیست‌ها هم بدترند و هیچ چیز را قبول ندارند. کمونیست می‌گوید من خدا را قبول ندارم ولی این‌ها در لوای اسلام و خدا و پیغمبر(ص) ضربه می‌زنند و زن و بچه شیرخوار را ترور می‌کنند.»

آیت‌الله دستغیب تاکید می‌کرد: «منافقین اعلان جنگ داده‌اند؛ با آن‌ها فقط باید جنگ کرد. تا وقتی یک نفرشان هست جنگ باید کرد مگر توبه کنند و صدقشان آشکار شود، حمله مسلحانه این‌ها همان جنگ است و وظیفه است که با این‌ها تا یک‌نفرشان است، تا یک خانه تیمی هست بر جمیع ملت واجب است ادامه دهند این جهاد الهی را...»

ایشان در خطبه‌های نماز جمعه 13 آذر 1360 خطاب به منافقین می‌گوید: «دیدید با این ملت نمی‌توانید بجنگید؟ بدانید تا نفر آخرتان را این ملت خواهد گرفت و به جزا خواهد رسانید تا یک خانه تیمی از شما باقی مانده است آن را نیز خواهد گرفت.»

همین سازش ناپذیری آیت‌الله دستغیب بود که باعث شد منافقین ترور وی را در دستور کار خود قرار داده و در یک عملیات تروریستی در 20 آذر 1360 امام جمعه شیراز را به همراه 12 تن از مردم به شهادت برسانند.

گرامیداشت شهید دستغیب با سخنرانی علیرضا پناهیان

در همین راستا برنامه‌هایی برای گرامیداشت شهید دستغیب در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برنامه‌ریزی شده که از صبح جمعه شروع می‌شود. ساعت 7 صبح روز جمعه 19 آذرماه فرهاد دباغ‌منش دعای ندبه حرم مطهر را قرائت می‌کند و یاد شهید دستغیب گرامی داشته می‌شود.

در ادامه پس از اقامه نماز مغرب و عشا برنامه تلاوت قرآن توسط حسین پرندک و سخنرانی رضوی اردکانی، امام جمعه موقت شیراز  و مداحی هادی آسیابانی اجرا می‌شود. 

گزارش|ناگفته‌هایی از مبارزات علمای شیراز علیه ابتذال پهلوی / ماجرای واکنش شدید شهید دستغیب به جشن هنر چه بود؟روایت شهید دستغیب درباره مرد بی‌سوادی که به عنایت امام‌حسین (ع) توان قرائت قرآن‌ یافت

علاوه بر این مراسم چهلمین سالگرد این شهید محراب و همراهانش در مسجد شهید دستغیب معالی آباد شیراز روز جمعه همزمان با نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود. شیخ علیرضا پناهیان سخنران این مراسم است.

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سید عبدالحسین دستغیب خطبه های نماز جمعه آیت الله دستغیب انقلاب اسلامی گروهک های ضد شهید دستغیب گروهک ها آذر 1360

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۸۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

آیت الله سیدابوالقاسم کاشانی یکی از علمایی بود که از ابتدای تشکیل رژیم صهیونیستی اعتراض خود را نسبت به موجودیت آن نشان داد. او به دلیل مبارزات ضداستعماری و سازش ناپذیری‌اش در قضیه رژیم صهیونیستی، توسط رژیم پهلوی زندانی شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • گزیده ای از خطبه های نماز جمعه شهرهای آذربایجان غربی
  • گزیده خطبه های نماز جمعه یاسوج
  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • نماز جمعه سنندج
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند
  • مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک
  • رئیس شورای اسلامی شهرکرد، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه
  • اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز