Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ‌ـ تداوم واکسیناسیون عمومی و تدابیر اتخاذ شده‌، کشور را در وضعیت بهتری در زمینه مدیریت و کنترل شیوع کرونا قرار داده که هر‌گونه بی‌توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند سبب بروز سویه جدید «اومیکرون» شود. - اخبار استانها -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، با وجودی که تمهیدات لازم برای کنترل و پیشگیری از شیوع سویه اومیکرون در کشور اندیشیده شده است اما همچنان تاکید کارشناسان حوزه بهداشت و درمان رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیر ضرور است چرا که هر گونه غفلت سبب بازگشت به روزهای سخت شیوع کرونا در کشور خواهد شد‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم امروز پنجشنبه در حاشیه گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی در مشهد در مورد مشاهده ویروس اومیکرون در کشور گفت: تاکنون موردی از شیوع این ویروس در کشور گزارش نشده است اما طبق تحقیقات جدید انجام شده، این سویه کرونا با وجود سرایت‌پذیری بالاتر، مرگ و میر کمتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد.

بهرام عین‌اللهی با تاکید بر اینکه هماهنگی و تمهیدات لازم برای کنترل و پیشگیری از شیوع سویه اومیکرون در کشور اندیشیده شده است، گفت:‌ از مردم تقاضا داریم همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود‌:  اکنون وضعیت ایران به لحاظ کنترل کرونا در شرایط نسبتا خوبی است و از 10 روز گذشته تاکنون آمار مرگ و میر کرونا در کل کشور 2 رقمی شده است، هر چند که حتی مرگ یک نفر نیز برای ما اهمیت دارد ونمی توان براحتی از کنار آن گذشت.

در پی رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون و نیز عبور خیز پنجم و مرگبار کرونا از کشور، تلفات کرونا هر چند دو رقمی اما روندی نوسانی افزایشی - کاهشی دارد و تعداد شهرهای با وضعیت قرمز نیز کاهش یافته است.

اما بر اساس بررسی‌های اپلیکشین ماسک، در حال حاضر 2 شهرستان که تا روز گذشته در وضعیت قرمز قرار داشتند، پاک شدند و نقطه قرمز رنگ در نقشه کرونایی کشور نداریم. بر همین اساس، 321 شهرستان در وضعیت آبی، 8 شهرستان نارنجی و 119 شهرستان زرد هستند.شهرستان‌های اشنویه (آذربایجان غربی)، طبس،  نهبندان (خراسان جنوبی)، بافت، زرند، سیرجان (کرمان) و بافق، بهاباد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار دارند.

استان کرمان/موارد بستری قطعی به 168 مورد رسید

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان‌، حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه روند کرونا در استان کرمان در هفته قبل روند ثابتی داشته و در حال حاضر استان در وضعیت خوبی نسبت به هفته‌های قبل قرار دارد اظهار داشت: هر چند در حال حاضر شرایط استان خوب است اما خطر شیوع سویه جدید بیماری در کشور و استان را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه هنوز اطلاعات زیادی از سویه اُمیکرون در دست نیست ادامه داد: با این وجود به نظر می‌رسد که در شرایط موجود مهمترین و بهترین راه مقابله با سویه جدید واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با عنوان اینکه مجموع واکسیناسیون کرونا در استان کرمان به 3 میلیون و987 هزار و 992 دوز رسیده اظهار داشت: تا کنون دو میلیون و 107 هزار و 453 دوز واکسن کرونا در نوبت اول، یک میلیون و 743 هزار و 83 دوز واکسن کرونا در دوز در نوبت دوم و 47 هزار و 456 هزار دوز واکسن در نوبت سوم در استان کرمان تزریق شده است.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 تا ظهر روز قبل اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 168 مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد 97 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 11 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 6 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 14 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 40 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 25 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 43 هزار و 697 مورد رسیده است.

وی به فوت 2 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 5 هزار و 101 مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و 107 هزار و 453 دوز عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و 743 هزار و 83 دوز و واکسن تزریق شده نوبت سوم کرونا در استان 47 هزار و 456 دوزاست.

استان مرکزی/9 شهرستان شرایط آبی و کم‌خطر دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: براساس آخرین گزارش رنگ‌بندی مناطق کشور برای کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 9 شهرستان تابعه استان مرکزی شرایط ابی و کم‌خطر دارد اما نباید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم مورد غفلت واقع شود.

سیدمحمد جمالیان افزود: شهرستان‌های اراک، ساوه، زرندیه، تفرش، فراهان، خنداب، شازند، فراهان، خمین اکنون در نقشه‌رنگ‌بندی کرونا با موقعیت آبی و کم‌خطر نمایش داده شده است اما رعایت پروتکل‌ها همچنان باید مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: موقعیت سه شهرستان کمیجان، آشتیان و محلات نیز در گزارش رنگ‌بندی کرونا زرد است و رعایت پروتکل‌های تعریف شده برای این مناطق باید با جدیت دنبال شود و امیدواریم هرچه سریع‌تر وضعیت این شهرستان‌ها نیز به وضعیت مطلوب برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: هیچ یک از 12 شهرستان استان مرکزی در فهرست مناطق قرمز و نارنجی نیست اما، با توجه به حساسیت موضوع، می‌طلبد مردم همچنان کووید 19 و قدرت و سرعت بالای انتقال آن را جدی بگیرند.

جمالیان افزود: با شیوع سویه جدید امیکرون مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت دنبال کنند و کسانی که واکسن خود را نزده‌اند، هر چه سریعتر با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز واکسیناسیون برای ایمن سازی اقدام کنند.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرونا در استان کرمان پروتکل های بهداشتی پزشکی کرمان رعایت پروتکل استان مرکزی حال حاضر سویه جدید تزریق شده شیوع سویه رنگ بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۹۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، در صد و بیست و هشتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت که با حضور سیدحسن امامی رضوی رئیس نشست، محسن شیرازی رئیس گروه دندانپزشکی فرهنگستان و جمعی از مسئولان وزارت بهداشت و اعضای گروه دندانپزشکی همزمان به صورت حضوری و مجازی در فرهنگستان برگزار شد، به موضوع چالش‌ها و راهبردهای موجود در پذیرش و آموزش دانشجویان و جذب و ماندگاری اعضای هیات‌علمی دندانپزشکی پرداخته شد.

در این نشست، محمدجواد خرازی فرد عضو گروه دندانپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی و دبیر کمیته اعتباربخشی برنامه‌ای دانشکده‌های دندانپزشکی کشور به بررسی مسائل و چالش‌های حوزه دندانپزشکی پرداخت و تاکید کرد: افزایش ظرفیت دندانپزشکان، بهبود شاخص‌های دهان و دندان را در پی ندارد.

وی اظهار داشت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو به شدت تأثیر مخربی در پی خواهد داشت و هنوز دانشکده‌های دندانپزشکی در شوک افزایش ظرفیت دوره‌های قبل است و این موضوع باعث کاهش انگیزه در دانشجویان و پایین آمدن سطح سواد و توانایی قبول شدگان این رشته می‌شود و یک بحران را به دنبال خواهد داشت و باعث تقاضاهای القایی در آینده خواهد شد.

خرازی فرد گفت: یک دندانپزشک توانمند باید مهارت‌های برقراری ارتباط، تعهد حرفه‌ای، پیشرفت فردی و فراگیری مستمر، ارتقای سلامت و پیشگیری، مهارت‌های بالینی و دستیابی به توانمندی‌های مورد انتظار را دارا باشد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه‌ای با حمایت فرهنگستان علوم پزشکی کشور انجام شد که در آن، میزان دستیابی به ۴۲ توانمندی اصلی بالینی در بین دانش‌آموختگان دانشکده‌های پزشکی کشور بررسی شد.

عضو کمیته بازنگری برنامه آموزش دندانپزشکی عمومی و تخصصی به چالش‌های مهم در آموزش دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: کمبود شدید هیأت علمی، عدم ماندگاری و عدم تمایل متعهدین، افزایش فضاهای آموزشی، تخصیص نامناسب نیروی متعهد خدمت ضریب K به دانشگاه‌ها، پذیرش و به‌کارگیری متخصصان متعهد خدمت بومی، کمبود شدید فضا و امکانات و بودجه‌های آموزشی، کمبود بیمار آموزشی، ایده‌آل نبودن محتوای آموزشی و اجرای آن و…، از جمله چالش‌های مهم رشته دندانپزشکی است.

خرازی ادامه داد: متأسفانه کمتر از ۳۰ درصد فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی به شبکه بهداشت وارد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌تر از تأمین نیروی انسانی مناسب؛ فراهم آوردن بستر برخورداری عموم مردم از خدمات دندانپزشکی مخصوصاً با استفاده از پوشش مناسب بیمه‌ها، تجهیز مراکز خدمات درمانی دولتی و دانشکده‌های دندانپزشکی و نیز تأمین هیأت علمی مناسب است.

در ادامه، عباسعلی خادمی دندانپزشک و عضو گروه دندانپزشکی فرهنگستان نیز به راهکارهای جذب و ماندگاری اعضای‌هیات علمی دانشکده‌های دندان‌پزشکی پرداخت و افزود: پذیرش دانشجویان دندانپزشکی ظرف ۲۰ سال ۳ برابر شده است با وجود آنکه کمبود هیأت علمی در دانشکده‌های دندانپزشکی ۴۰ درصد تخمین زده شده است.

وی در این نشست به مشکلات دانشکده‌های دندانپزشکی، مشکلات اعضای هیأت علمی، عوامل منجر به کمبود عضو هیأت علمی و راهکارهای پیشنهادی، تجارب موفق جذب هیأت علمی در کشورهای دیگر اشاره کرد.

همچنین، رضا یزدانی دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت به فعالیت‌های صورت‌گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: کارهای مثبتی همچون افزایش تجهیزات و مواد مصرفی را آغاز کرده‌ایم و آئین‌نامه دانشجویان بین‌المللی نیز در حال طراحی است و با همکاری وزارت بهداشت ۱۰ درصد سقف تعرفه‌ها افزایش یافته و ما باید بیشترین بودجه را صرف پیشگیری کنیم.

در ادامه، محمدعلی محققی معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: بدون تردید، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موضوع در حوزه دندانپزشکی، ارائه آموزش و پژوهش، بهداشت و درمان و توانبخشی حوزه دندانپزشکی با التزام به ارزش‌های اسلامی و انسانی است که بند اول سیاست‌های کلی سلامت است و ناتوانی و ضعف‌های ما در حوزه سلامت ریشه در بی توجهی به این اصل تحول آفرین و ضروری است و یک بعد این موضوع، بعد فرهنگی است و مسئولان باید مفاهیم فرهنگی را در حوزه فرهنگ‌سازی درک کنند.

وی با تاکید بر ضرورت‌های فرهنگی، افزود: مدیران و برنامه‌ریزان حوزه سلامت باید به توجه به اهمیت مسئولیت خود، تعالیم فرهنگی را دریافت کنند.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی اذعان داشت: از دیدگاه فرهنگستان‌علوم پزشکی، مهم‌ترین راهبردی که موجب اصلاح و تحول و ارتقا در نظام سلامت می‌شود آموزش است و اصلاح روند کنونی از آموزش آغاز می‌شود. پیشنهاد فرهنگستان علوم‌پزشکی این است که اجرای همه‌جانبه سیاست‌های کلی سلامت برای آموزش و اصلاح است و در بند ۹ نیز به وضوح به وظایف حوزه دندان‌پزشکی پرداخته است.

محققی بیان داشت: در فرهنگستان یک مجموعه از فعالیت‌های حوزه سلامت بعد از ۴۵ سال در نظام جمهوری اسلامی ایران تنظیم و به مسئولان منعکس خواهد شد.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: برای تنظیم راهبردهای بحث در حوزه دندانپزشکی، وضع موجود بر اساس شاخص‌ها بررسی و پیشنهادات برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب بررسی خواهد شد.

کد خبر 6090328 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • پایگاه اتوبوس آمبولانس در بویراحمد کلنگ‌زنی شد
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان
  • نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان کلنگ‌زنی شد
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی شهدای عملیات حاج عمران در شهرستان دلفان
  • تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به ۲ برابر افزایش یافت