Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@05:47:12 GMT

چندتوصیه رسانه‌ای به دولت/ رسانه نباید غافلگیر شود

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۰۷۸۹

چندتوصیه رسانه‌ای به دولت/ رسانه نباید غافلگیر شود

خبرگزاری مهر، فرهنگ و اندیشه- مسعود کارگر: هر سرزمینی اگر در جنگ سخت موفق به تقابل با دشمن و برتری علیه خاطیان شود، در جنگ نرم، رسانه و جنگ روایت اگر قوی نباشد و نتواند به موقع و سریع بازدارندگی و پاسخ مناسب برای افکار عمومی خودی و تبادل آتش اطلاعاتی دشمن داشته باشد قطعاً شکسته خورده است.

این در حالی است که برخی کشورها و قدرت‌های جهانی به آن اندازه که در جنگ نرم و رسانه موفق هستند در جنگ سخت پوشالی بوده و با اتکا به روایت‌های زیرکانه و فریب اذهان حتی پیروز جنگ سخت هم خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصل اطلاع رسانی و روایت‌گری سریع، شفاف و دقیق می‌تواند خنثی‌کننده موج‌سواری جنگ روانی و روایت دشمن و تردیدهای مردم باشد که به‌علت عدم رعایت همین اصل، موضع اقتداری جمهوری اسلامی در چندسال اخیر با چالش بزرگی مواجهه شده است. این‌چالش و بحران نمود عینی ناکارآمدی رسانه است و درک نیاز به بازسازی ساختاری و بازآرایی هویتی و رویکردی عرصه فرهنگ و رسانه در این میان شدیداً حس می‌شود.

در این‌خصوص و در ادامه مباحث ذیل موضوع الزام بازآرایی رسانه گفتگویی داشته‌ایم با معصومه نصیری معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران که مشروح آن در ادامه می‌آید:

نصیری در پاسخ به این‌سوال که فضای فعلی رسانه و مواجهه آن با رخدادها و افکار عمومی چگونه است، گفت: در عصر انبوه و وسعت رسانه، پیام و تنوع ورودی محتوا به ذهن مخاطب، شیوه‌های حکمرانی مبتنی و متأثر از رسانه، اساس مدیریت و هدایت افکار عمومی را دستخوش تغییر کرده است. در این‌سپهر تغییر یافته، هرگونه جاماندگی از روند اتفاقات و غفلت از چگونگی اصابت محتوا به افکار عمومی منجر به تشتت فضای ذهنی و روانی جامعه شده و عرصه را برای غلبه روایت‌های دارای هدف گذاری و ابعاد شناختی نقطه گذاری شده فراهم می‌آورد که در این صورت برنده و کنترل‌گر، همان سازنده روایت مبتنی بر سناریوی دقیق اولیه است.

وی افزود:‌ این‌میان اگر کشوری در نقطه کانونی نبرد رسانه‌ای و شناختی نیز قرار گرفته باشد این جاماندگی به منزله تن دادن به فتح دژ ذهنی مخاطبان و شهروندانش قلمداد شده و این یعنی روایت‌هایی که با سناریوی خاص ساخته شده‌اند در معرض افکار عمومی تشنه دستیابی به اطلاعات قرار گرفته و غلبه روایتی رخ می‌دهد. با این وصف و علی رغم علم به شرایط رسانه‌ای موجود و با تاکید بر اینکه دیگر دوران نگاه زینت‌الایامی به رسانه‌ها به اتمام رسیده است، اگر حکمرانان رسانه را به مثابه بازوی جدی توفیقات خود قلمداد کرده و رسانه نیز خود را صدای مردم در میان مسؤولان بداند، این حجم از بی نظمی در عرصه اطلاع رسانی را شاهد نخواهیم بود.

گام نخست پیوست رسانه‌ای است. بی‌شک امروز فقدان پیوست رسانه‌ای پاشنه آشیل بی‌اثر و خنثی‌سازی اقدامات حکمرانان نزد افکار عمومی است. پیوست رسانه‌ای در همه موضوعات مخصوصاً مواردی که دارای اهمیت و گیرایی بالایی هستند مهم استمعاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران درباره اتمسفر روایت‌های چندگانه و جایگاه حکمرانی رسانه در موقعیت و بحران‌ها گفت: در عصر جامعه شبکه‌ای و ظهور شهروند خبرنگاران و هر موبایل یک‌رسانه، با عنایت به مختصات زیست در دوران پساحقیقت، غلبه جریان شایعه، جعل و تلاش برای ایجاد ابهام و تضاد در ذهن مخاطبان، سکه رایج و دارای خریدار محسوب شده و برای خروج از این مسیر بی‌انتهای پر خطر سه‌گانه «پیوست رسانه‌ای»، «روایت و ضد جریان» و «واکنش سریع» نسخه رهایی‌بخش حکمرانی با محوریت مردم رسانه، از سردرگمی بوده و در عین حال مغلوب سازی جبهه‌های معارض رسانه‌ای کشور قلمداد شده و دیگر برای کوچک‌ترین موضوعاتی افکار عمومی منحرف و مقام مسؤول غافلگیر نشده و رسانه‌ها نیز دچار پریشانی در چگونگی پرداخت رسانه‌ای نمی‌شوند.

نصیری درباره این‌سه‌گانه، ضرورت‌هایش و خاصه گام اول آن یعنی پیوست رسانه‌ای، گفت: گام نخست پیوست رسانه‌ای است. بی‌شک امروز فقدان پیوست رسانه‌ای پاشنه آشیل بی‌اثر و خنثی‌سازی اقدامات حکمرانان نزد افکار عمومی است. پیوست رسانه‌ای در همه موضوعات مخصوصاً مواردی که دارای اهمیت و گیرایی بالایی هستند مهم است. تدوین پیوست رسانه‌ای موضوعات و سیاست‌های مختلف در گام نخست به منزله تشخیص ضرورت اقناع افکار عمومی درباره موضوعات است که در صورت نبود آن، تمام اقدامات به ضد خودشان تبدیل می‌شوند. این پیوست رسانه‌ای با سیاست گذاری رسانه‌ای در بخش‌هایی تفاوت‌های جدی دارد.

وی در ادامه گفت: پیوست رسانه‌ای دارای اثرگذاری است که مبتنی بر نظام مسائل موجود در کشور، پاسخگو به تمام سوالات و ابهامات افکار عمومی بوده و بتواند منوط بر علوم شناختی، اثرگذاری روایت‌های موازی ساخته شده را کاهش داده یا از بین ببرد. این پیوست باید دارای ادبیات اقناعی و با قابلیت رمزگشایی عموماً مشترک از سوی مخاطب باشد و در عین آفند، خاصیت پدافندی نیز داشته باشد. درک ضرورت الصاق پیوست رسانه‌ای به تمام اقدامات، منجر به اثربخشی آنها خواهد شد وگرنه هر اقدام مثبتی نیز با یک جریان سازی رسانه‌ای به ضد خود تبدیل شده و یا قطعاً بی اثر خواهد شد.

معاون باشگاه مدیریت رسانه، گام دوم را ضرورت ساخت روایت و ضد جریان دانست و گفت: اگر بپذیریم که برندگان نبرد رسانه‌ای امروز همان سازندگان روایت‌ها و ضد جریان‌ها هستند و این روایت‌های مبتنی بر سناریوی دقیق هستند که باعث تضادآفرینی و تردیدآفرینی شده و باعث خدشه در عزت نفس ملی و اعتماد به نفس همگانی می‌شوند، فرایند ساخت، ارائه، تداوم و تثبیت یک روایت رسانه‌ای به هنگام، جذاب و دارای اثرگذاری بالا بیش از پیش ضروری می‌نماید. در کنار این روایت سازی که مبتنی بر شناخت موقعیت و ضرورت، مخاطب شناسی، واژه گزینی، پرهیز از کتمان مسائل و ورود شفاف و هدفمند به موضوعات از سوی رسانه و مسؤولان است، بحث ضد جریان نیز دارای اهمیت است. ضد جریانی به معنای ایجاد جریان رسانه‌ای مقابله‌ای نیست چرا که در جریان مقابله ما در صدد ایستادگی و پاسخگویی به روایت‌های رسانه‌ای ساخته شده علیه خود هستیم، که می‌تواند موفق باشد و می‌تواند نباشد که اساساً گفته می‌شود هرگونه پاسخگویی به روایت‌ها و دفاع در این موضع نیز نوعی شکست قلمداد می‌شود و البته این مساله به معنای سکوت و بی تفاوتی نیز قلمداد نمی‌شود. مراد از «ضد جریان» ایجاد و تولید جریانات جدیدی است که به تنهایی بتوانند هم روایت ساخته و هم تولید گفتمان کنند.

در این راستا پرهیز از انکار، تکذیب و موضع انفعالی و اقدام فوری، دقیق و نقطه زن دارای اهمیت است. علی رغم اهمیت این مهم، کماکان یکی از نقاط ضعف جدی رسانه‌ای کشور، فقدان توانمندی در ساخت و تثبیت روایت استاین‌متخصص حوزه رسانه گفت: گام سوم اتاق واکنش سریع رسانه‌ای نام دارد. در کنار پیوست رسانه‌ای و تولید روایت و ضد جریانات مبتنی بر سناریوی دقیق و نه شتاب زده، آنچه محل جولان شایعات و اخبار جعلی است و اساساً فضای پاره حقیقت گویی و قلب واقعیت را فراهم می‌آورد، عدم ورود به هنگام مسؤولان و رسانه‌ها به موضوعات جهت تنویر افکار عمومی و روشن سازی نورافکن بر روی موضوعات با هدف آگاه سازی و ارائه اطلاعات صحیح و پر کردن فضای ابهام ذهنی مخاطبان است. این مهم با تشکیل اتاق عملیاتی رسانه‌ای که مبتنی بر رصد دقیق، نسبت به موضوعات قبل از فراگیر شدن، واکنش سریع نشان داده و با جریان معارض رسانه‌ای هماوردی کند، قابل تحقق است. در حال حاضر واکنش‌های دیرهنگام، جزیره‌ای، دور از گفتمان و ادبیات اقناعی و با سویه انکار و تکذیب جای مدل رفتار رسانه‌ای مبتنی بر خرد، مخاطب شناسی، نیازسنجی و فهم جریان و نقشه راه رسانه‌ای مقابل را گرفته است که نیاز است دولت در ابتدای راه نسبت به ترمیم آن اقدام کند.

نصیری درباره جریان‌سازی رسانه‌ای در یک نمونه عینی و میدانی گفت: پس از جریان‌سازی رسانه‌های معارض رقیب، ما با تأخیر اعلام نخواهیم کرد که سامانه‌های پدافندی در آسمان منطقه نطنز شلیک تمرینی داشته و جای نگرانی نیست و با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافندی صورت گرفته است! در این‌مواقع و در صورت چنین آزمایشی، رسانه نباید غافلگیر شده و باید از پیش در جریان قرار گیرد تا بتواند در برابر شایعات و هجمه‌های رسانه‌ای اقدام مؤثر داشته باشد. افکار عمومی و رسانه‌ها باید در برابر اقدامات رسانه‌ای مخرب واکسینه شوند که یک راه ارتقای سواد رسانه‌ای است و راه دیگر بستن سرچشمه ایجاد شایعات و ناامنی افکار عمومی که به مدل کنشگری و سیاستگذاری مسؤولان در بخش‌های مختلف باز می‌گردد.

وی در پایان درباره تکلیف مسئولان و حکمرانان در جنگ نمایان رسانه‌ای گفت: مسؤولان نباید فراموش کنند که نبود صداقت و عدم ایجاد این احساس موجب اختلال و تزلزل در اعتماد عمومی نسبت به حکمرانی و همچنین بی اعتمادی به رسانه‌ها می‌شود و این به معنای کمک به اثرگذاری رسانه‌های رقیب بر مهندسی افکار عمومی و تحقق پدیده وارونگی افکار عمومی به عنوان یک فرایند است. اگر حفظ افکار عمومی از طریق سه‌گانه «پیوست رسانه‌ای»، «روایت و ضد جریان» و «واکنش سریع» در اولویت قرار نگیرد و تولید پیام و اقدامات اجرایی رسانه‌ای بر مبنای به کارگیری ظرفیت‌های حداکثری اقناعی برنامه‌ریزی نشود، غافلگیری مدام رسانه‌ای، ربایش ممتد و مستمر افکار عمومی و بی اثری اقدامات مسؤولان و در نهایت کاهش سرمایه اجتماعی رخ خواهد داد. دولت باید بداند در شرایط فعلی امکان سعی و خطای رسانه‌ای وجود ندارد و یک اشتباه می‌تواند آخرین اشتباهات باشد. مدیریت افکار عمومی را در اولویت برنامه‌ریزی سیستم‌های رسانه‌ای قرار دهیم وگرنه برای افکار عمومی ما برنامه‌ریزی می‌شود.

کد خبر 5368943

منبع: مهر

کلیدواژه: بازآرایی رسانه ای جنگ رسانه ای جنگ روایت جنگ روایت ها بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ معرفی کتاب تازه های نشر تجدید چاپ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دفاع مقدس جنگ تحمیلی نقد کتاب کانون اندیشه جوان روز پرستار انتشارات سوره مهر رایزنی فرهنگی سید رضی شیرازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قاسم سلیمانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پیوست رسانه ای افکار عمومی دارای اهمیت رسانه ای روایت ها رسانه ای واکنش سریع رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۰۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است

احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در لبنان و کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با خیزش دانشجویان دانشگاه‌های غربی علیه صهیونیست‌ها اظهار کرد: از همان روز‌های ابتدایی عملیات طوفان الاقصی در چندین نوبت عنوان کردیم که از بزرگترین دستاورد‌های این عملیات به چالش کشیدن لیبرال دموکراسی غربی‌ها است.

 وی گفت: پایه های سه رکن اساسی حقوق بشر، آزادی بیان و تعیین سرنوشت در استاندارد دوگانه غرب لرزان شده است و انسان غربی و خصوصا جوانان و نخبگان دانشگاهی در این چالش برانگیختگی عمومی را به راه انداختند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: اکنون نظام استکباری غربی با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی و خیزش نخبگی روبه‌رو است. اندیشکده‌های مهم در اروپا و آمریکا در برابر این سوال قرار گرفته‌اند که چرا باید در برابر جنایات صهیونیست‌ها سکوت کنیم؟

دستمالچیان افزود: این موضوعی است که در آمریکا نماد پیدا کرده و با پیش بینی‌هایی که می‌شود به اروپا هم سرایت خواهد کرد و تقابل بسیار عمیقی میان حاکمیت و مردم به وجود می‌آورد و چالش بزرگی بر سر راه نظام لیبرال دموکراسی غربی خواهد بود .

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت:این اعتراضات به دلیل زنجیره تکاملی اقدامات در ۲۰۰ روز گذشته است و هر اقدامی که باعث تشدید مبارزه علیه صهیونیست شود مکمل هم هستند و در یک زنجیر هستند. این اتفاقات در عرصه افکار عمومی به خصوص جامعه نخبگی اروپا و آمریکا تاثیرگذار است و رژیم صهیونیستی بیش از گذشته منزوی خواهد شد.

دستمالچیان درباره تاثیر این اعتراضات بر تغییر رویکرد دولت‌ها گفت: بی شک به دلیل آن که نظام دموکراسی وجود دارد و این دولت‌ها به رای‌های مردم خود نیاز دارند بر سر یک دو راهی قرار گرفتند. یا باید نقاب از چهره خود بردارند و کاملا به سمت خشونت و تقابل با مردم بروند و یا اینکه در برابر افکار عمومی تمکین کنند و به خواسته های آن‌ها تن دهند. این چالش مهمی است که نظام استکباری غرب با آن روبه رو است و در اروپا و آمریکا این تقابل خود را نشان می‌دهد و امروزه می بینیم که چه هنگامه‌ای از ابراز انزجار و تنفر از رژیم صهیونیستی و جنایات آنها رقم می‌خورد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • روابط عمومی در اقناع افکار عمومی نقش کلیدی دارد
  • سفر غافلگیر کننده دبیر کل ناتو به اوکراین
  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد
  • رئیس قوه قضائیه : به افکار عمومی بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی ها تصمیم قضایی نمی‌گیریم
  • دستورات و تاکیدات اژه‌ای در راستای اقناع افکار عمومی
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد
  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران