Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،بر همین اساس چند سالی است که موضوع امنیت غذایی و قطع وابستگی کشور به بازار واردات در این حوزه مطرح شده و نهادهای اثرگذار در این فرآیند در کنار هم جمع شده‌اند تا با معرفی ظرفیت‌های خود و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، راهی فناورانه برای توسعه صنعت کشاورزی و بومی‌سازی آن پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین گام در این کار، شناسایی و تکمیل زنجیره ارزش این صنعت است. یعنی بازی دادن همه بازیگران این عرصه از زمین کشاورزی تا فروش این محصولات. اتفاقی که با استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌های موجود در شرکت‌های فناور و با حمایت‌های دولتی به ثمر خواهد رسید، بازار داخلی کشور را رونق می‌دهد و کسادی بازار واردات را به همراه خواهد داشت.

این هدف مهم ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را ملزم کرد تا ابتدا زنجیره ارزش و زنجیره تولید حوزه‌هـای مختلف مرتبط با تولید محصولات غذایی را بررسی و سپس فناوری‌های موثر در هر حوزه در سطوح پیش از تولید، تولید و فرآوری، توزیع و فروش را نیز شناسایی کند.

گام بعدی در این کار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تیم‌های فناور بود که این مجموعه‌ها بر اساس نیازهای فناورانه موجود در این صنعت و توانمندی شرکت‌ها در پاسخ دادن به این نیازها انتخاب شدند. این کار منجر به شناسایی و تعریف نیازهایی در حوزه‌های مختلف فناورانه مانند «برنامه‌های اصلاح نژادی برای گیاهان، دام، طیور و آبزیان» و «تولید نهاده‌های فناورانه، خوراک دام، طیور و آبزیان، زیست دریا» و غیره شد.

همه این تلاش‌ها با هدف قرار گرفتن ایران در مسیر تحقق نسل چهارم کشاورزی در کشور انجام شده است. کاری که ضمن افزایش عملکرد و بهره‌وری در واحدهای تولیدی، منجر به افزایش تولید ناخالص ملی، کاهش ارزبری و افزایش خوداتکایی در تولید محصولات غذایی خواهد شد.

پیش بینی می‌شود اجرای این برنامه ها تولید ناخالص ملی کشور را تا 10 درصد افزایش و میزان واردات مواد غذایی و نهاده‌های کشاورزی را نیز تا 50 درصد یعنی حدود حدود 6 میلیارد دلار کاهش دهد. این کار تاکنون توانسته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی به تولید قطعی و نهایی محصولاتی چون «طبقات بذری گیاه کاملینا، کشت دیم و روغن‌کشی از محصول تولیدی»، «2 هزار راس بز سانن و مورسیا از طریق شبیه‌سازی و دو رگه‌گیری و تولید جنین با روش IVF»، «مکمل، کنسانتره و افزودنی‌های خوراک دام و طیور(5 محصول) و تولید توکسین بایندر، محرک رشد گیاهی، بلوس کلسیم» و «احیای باغات با استفاده از پایه‌های رویشی کشت بافتی ارقام گلابی، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو و بادام» منجر شود.

همچنین از دیگر محصولات می توان به «اسفنج‌های پروژسترون برای هم زمان‌سازی فحلی دام»، «تولید صنعتی آنزیم‌های صنایع غذایی»، «تولید واکسن استرپتوکوکوزیس/ الکتو کوکوزیس»، «بومی سازی دانش فنی پرورش و تولید تجاری عوامل بیولوژیک مؤثر در کنترل آفات گلخانه ای در ایران»، «تولید واکسن اکتیمای مسری»، اشاره کرد.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امنیت غذایی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۰۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی در خصوص توسعه صنعت فضایی در کشور گفت: توسعه کاربردهای صنعت فضایی جز محورهای مهم برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور است.

وی افزود: در این راستا، پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی و هوش مصنوعی از مأموریت‌های پژوهشگاه فضایی و مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی است که الحمدلله در حال پیشرفت است.

کد خبر 6090531 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی