Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت نیرو در راستای تکلیف مقرر در بند (د) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و به منظور تسریع در اصلاح الگوی مصرف برق، پیشنهاد صدور مجوز برای خرید کنتورهای هوشمند برق را به دولت ارایه کرده است.

به‌ گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، پیاده‌سازی سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند اولین قدم جهت حرکت به سمت شبکه هوشمند (Smart Grid) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه هوشمند، شبکه‌ای است که به صورت خودکار بر خود نظارت و در خود تعادل ایجاد می‌کند و با هرگونه منبع انرژی شامل گاز، آب، حرارت و برق سازگار بوده و انرژی را با کمترین دخالت انسان به مصرف‌کننده تحویل می‌دهد.

طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی) از سال ۱۳۸۹ با اخذ مجوز از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت به عنوان طرح ملی تعریف شد و در ابتدا مباحث اولیه برای ۲۰ میلیون مشترک صورت گرفت تا کنتورهای برق آنها هوشمند شود.

کنتور هوشمند برق یک وسیله الکترونیکی است که اطلاعاتی از قبیل مصرف برق، میزان ولتاژ، جریان و ضریب توان را ثبت می‌کند.

کنتورهای هوشمند برای شفافیت بیشتر رفتار مصرف و نظارت مصرف کننده بر سیستم و صورتحساب خود، اطلاعات را به مصرف کننده می‌رسانند. این کنتورها معمولاً انرژی را در زمان واقعی ثبت و به‌طور مرتب در فواصل کوتاه در طول روز آنها را گزارش می‌کنند.

کنتورهای هوشمند امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین کنتور و سیستم مرکزی را فراهم می‌کنند. چنین زیرساخت اندازه گیری پیشرفته‌ای با خواندن کنتور به‌صورت خودکار متفاوت است، زیرا ارتباط دو طرفه بین کنتور و تأمین کننده را امکان‌پذیر می‌کند که این ارتباطات از کنتور به شبکه به‌صورت بی‌سیم و از طریق سیم کارت بوده و درصورت نیاز از طریق سیستم مرکزی می‌توان کنتور برق مشترک را قطع و یا وصل کرد.

اجتناب از خرابی‌ها با تعویض به موقع کابل‌ها، تجهیزات، پست‌ها و ترانس‌های توزیع، تنظیم دینامیکی ترانس‌ها برای کمک به تعویق سرمایه گذاری در این زمینه و افزایش عمر تجهیزات تولید که از سرمایه گذاری مجدد جهت تولید انرژی مورد نیاز جلوگیری می‌کند، از جمله فواید نصب کنتورهای هوشمند برق هستند.

در این راستا، وزارت نیرو با توجه به ضرورت تسریع و اهمیت مدیریت مصرف برق و نیز تکلیف مقرر در بند (د) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که بر اساس آن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به نصب شمارشگر کنتورهای هوشمند کرده‌اند، پیشنهاد صدور مجوز برای خرید کنتورهای هوشمند برق از طریق شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه با قیمت و شرایط تعیین شده را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.

به موجب این پیشنهاد، قیمت خرید هر دستگاه کنتور هوشمند توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت در چارچوب مقررات حاکم تعیین می‌شود.

همچنین کنتورهای موصوف از طریق سازندگان داخلی و تأمین کنندگان ذی‌صلاح، با همکاری وزارتخانه‌های مذکور و پس از اخذ مجوزهای لازم تأمین می‌شود.

گفتنی است، پیشنهاد یاد شده هم‌اکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت مراحل بررسی و تصمیم‌گیری را سپری می‌کند.

برچسب هاایران پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو پاون وزارت نیرو آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو کنتورهای هوشمند برق وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۱۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات به بیش از ۱۶۰۰ سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی از ارائه خدمات به بیش از ۱۶۰۰ سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی توسط دفتر ویژه نمایندگی سرمایه‌گذاران خارجی فراجا استان در پنج ماه گذشته خبر داد.

سیدحامد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره عملکرد دفتر نمایندگی ویژه سرمایه‌گذاران خارجی فراجا خراسان رضوی که سال گذشته با هدف سهولت در ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران در حوزه فراجا در خراسان رضوی افتتاح شد، اظهار کرد: به‌دلیل تعداد بالای سرمایه‌گذاران خارجی در خراسان رضوی، افتتاح این مرکز از آبان‌ ماه سال گذشته مورد استقبال سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفت. در این دفتر، خدماتی از جمله صدور و تمدید مجوز اقامت و خروج و مراجعت کثیر سرمایه‌گذاران، مجوز اقامت و خروج کارشناسان سرمایه‌گذار و خروج قطعی و تمدید روادید کارشناسان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

وی همچنین توضیح داد: مجوز اقامت سرمایه‌گذاران نسبت به ثبت سرمایه به‌صورت شش ماهه، یک ساله، سه ساله و پنج ساله با درج مهر ماده ۳۵ انجام می‌شود.

او با اشاره به عملکرد دفتر نمایندگی ویژه سرمایه‌گذاران خارجی خراسان رضوی از ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ گفت: در این مدت، به ۷۲۱ سرمایه‌گذار خدمات مختلفی ارائه شده است. در این مدت، صدور مجوز تمدید اقامت شش ماهه سرمایه‌گذاران ۹۳ مورد به میزان ۱۳ درصد از مجموع کل، صدور و تمدید مجوز اقامت یک ساله برای سرمایه‌گذاران ۲۹۴ مورد به میزان ۴۴ درصد، صدور و تمدید اقامت سه ساله برای سرمایه‌گذاران به تعداد ۶۰ مورد به میزان هشت درصد، صدور مجوز خروج و مراجعت کثیر کارشناس ۷۱ مورد به میزان ۱۰ درصد، تمدید روادید به تعداد ۷۹ مورد و به میزان ۱۱ درصد، صدور مجوز اقامت یک ساله و خروج و مراجعت کثیر کارشناس به تعداد ۹۹ مورد و به میزان ۱۴ درصد و صدور خروج قطعی سرمایه‌گذاران به تعداد ۲۵ مورد و به میزان سه درصد از مجموع کل بوده است. 

دفتر نمایندگی ویژه سرمایه‌گذاران خارجی فراجا خراسان رضوی سال گذشته در مراسمی با حضور رئیس سازمان اطلاعات فراجا افتتاح شد و اختیار ارائه خدمات موضوع آیین‌نامه ماده ۳۵ قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه نیروی انتظامی اعم از صدور مجوز اقامت، روادید و سایر خدمات قابل ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی، خانواده سرمایه‌گذار و افراد تحت تکفل سرمایه‌گذار (پدر، مادر، خواهر، برادر)، مدیران، کارشناسان خارجی و بستگان درجه یک آن‌ها و خدمات مشابه برای فعالان اقتصادی در مشهد به این دفتر ویژه تفویض شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • طعم شیرین افزایش تولید با کاهش فواصل بهداشتی
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به مشترکین کم‌مصرف قزوین
  • وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • هوشمندسازی ساختمان: خانه‌ای که فراتر از تصورات شماست
  • ارائه خدمات به بیش از ۱۶۰۰ سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی
  • صدور مجوز فنس کشی زمین های کشاورزی فیروزکوه
  • صدور مجوز زیست‌محیطی برای معدن آلبلاغ خراسان شمالی مصوب شد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • استقلال به خاطر برکناری خطیر از لیگ قهرمانان محروم می‌شود؟
  • صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود