Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، حمیدرضا محمدی -روزنامه‌نگار- در یادداشتی برای روزنامه همشهری نوشته است: عمو داوود درست در روزگاری پیتزافروش شد که ایران در آستانه مدرنیته اجتماعی و ثبات اقتصادی بود. او زمانی این غذای نوظهور را عرضه کرد که طبقه متوسط در حال اوج گرفتن بود و دوست داشت خوراکی تازه را تجربه کند و عموداوود این تازگی را به او هدیه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرام خاصی داشت، مسلک کاسبان قدیم. نیمی از درآمدش را به کودکان بی‌سرپرست و بیماران سرطانی می‌داد.
حتی نمی‌دانیم چطور آن مغازه را راه انداخت، که مهم هم نیست. اما در کوچه لولاگر بودنش، حتماً در ماندگاری‌اش بی‌تأثیر نبوده است، کوچه ساختمان‌های دوقلو و قرینه. فضای درونی‌اش خیلی کوچک بود، بیشتر مشتریان بیرون می‌نشستند، روی صندلی‌های پلاستیکی. وقتی سفارش می‌گرفت، شماره‌ای در کار نبود. نامت را می‌پرسید و نامت را صدا می‌زد برای تحویل غذا. او مشتری‌اش را نه یک عدد، که به نام می‌شناخت چون او را اسکناس نمی‌دید.
در فاصله بین سفارش تا تحویل غذا، بشقابی با کف‌پوش فویل یا به قول خودش، زرورق و مملو از کالباس به مشتری می‌داد، که رویش را آویشن پوشانده بود و کنارش فلفل و سُس، که خودش می‌توانست سیرکننده باشد. کالباسی که همه می‌دانستند چندان گوشت ندارد اما همین او را خاص کرده بود.

۷رقم پیتزا هم بیشتر نداشت؛ خمیرهایش نازک بود و موادش پروپیمان. کیفیت شگفت‌انگیزی هم نداشت اما حال‌وهوایش جالب و جاذب بود. یعنی برای به‌خصوص اوایل دهه۴۰ که پیتزا هنوز تازگی داشت و فرآورده‌های گوشتی تنوعی نداشت، آن کالباس و این پیتزا، خیلی‌ها را به‌خود می‌کشاند.
حاج‌داوود اما ۶دهه در همان کوچه ماند و کاسبی می‌کرد و معتقد بود همین موضوع  برایش برکت داشته است. در روزگاری که فست‌فودهای زنجیره‌ای و پرزرق‌وبرق و رنگ‌ووارنگ با هزارویک‌جور ادا و اطوار رونق یافتند، او در همان مغازه ماند تا کسب منفرد و محلی رنگ نبازد.
از نسل فست‌فودی‌های نخستین پایتخت، بعد از فریدون مهربانی، معروف به فری‌کثیف، در خیابان نیلوفر، که بهمن‌ سال گذشته درگذشت، حالا او آخرین‌ است‌که رفت.

کد خبر 642514

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۲۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس

در پی انتشار ویدئویی در فضای مجازی مبنی بر حمل بار عجیب با شرایطی خطرناک از سوی یک دستگاه تاکسی، سرپرست روابط عمومی سازمان تاکسیرانی از شناسایی و احضار راننده خاطی خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، بهنام پاکزاد؛ سرپرست روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهر تهران اظهار کرد: طی چند روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی در حال انتشار است که در آن یک دستگاه تاکسی اقدام به حمل بار می‌کند‌. این در حالی‌ است که شخصی هم روی سقف این خودرو ایستاده و از بار مراقبت می‌کند.

وی افزود: بلافاصله پس از اطلاع از موضوع مشخص شد این ماجرا در تونل امیرکبیر اتفاق افتاده، از این رو راننده متخلف شناسایی شد و ضمن پذیرفتن اشتباه، از این اقدام اظهار ندامت و پشیمانی کرد.

سرپرست روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه طبق قانون حمل بار توسط تاکسی‌ها ممنوع است، خاطرنشان کرد: راننده متخلف جهت رسیدگی به این پرونده به هیئت انضباطی معرفی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پخش و توزیع ۱۱۰ تن آسفالت درمنطقه۲ اراک
  • وضعیت عجیب در پایتخت؛ شکل‌گیری محل جدید برای کاسبی مردم! +تصویر
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • بازار کاسبی‌های جدید زیر پل‌های تهران
  • عکس| داوود کیم به قولش عمل کرد/ خواننده کره‌ای تمام پولش را خرج مسجد کرد
  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • تجاوز جنسی ۴ مرد افغان به نوجوان ایرانی در تهران | التماس کردم فایده نداشت! +فیلم
  • سرپرست اسبق استقلال مسافر نیویورک شد
  • برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس
  • اقدام خیرخواهانه کریستوفر کنت برای کودکان سرطانی (فیلم)