Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: جشنواره قصه‌گویی برندی ویژه برای کانون است و جشنواره موازی دیگری در این زمینه نداریم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح امروز با حضور مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمد گودرزی دهریزی دبیر این رویداد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی اکبرزاده در ابتدای این جلسه گفت: قصه مقوله‌ای است که با فرهنگ و روح جامعه ما گره خورده و از کوچک تا بزرگ قصه را دوست دارند. همه ما دوست داریم قصه بگوییم و قصه بشنویم. همچنین قصه محملی است که در آن می‌توانیم مفاهیم مورد نظر خود را راحت‌تر به دیگران منتقل کنیم و در این صورت است که هدف مورد نظر ما شیرین‌تر به جان مخاطب می‌نشیند.

وی با اشاره به اینکه قصه باعث تقویت خلاقیت در مخاطب می‌شود، گفت: قصه لقمه آماده نیست که همه آن را به چشم ببینند و یک مفهوم ثابت را از آن درک کنند، بلکه هر کس قصه‌ای را می‌شنود متناسب با علایق و فهم خود صحنه‌ها را تجسم کرده و این موضوع باعث تقویت خلاقیت در او می‌شود. به همین دلیل است که قصه شیرین است و هر کس با نرمش فکری و براساس فهم خود آن را درک می‌کند.

علی اکبرزاده با اشاره به برگزاری بیست و سومین جشنواره قصه‌گویی گفت: این جشنواره با توجه به شرایط کرونایی مجبور شد به صورت مجازی فعالیت کند و فعالیت خود را در بخش‌های استانی، منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی کارش را پیش ببرد. در مجموع حدود 27‌ هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید که در مرحله اول از طریق فیلم‌های قصه‌گویی و به صورت کاملاً مجازی داوری‌ها انجام شد و سپس داوری‌ها به صورت زنده اما مجازی ادامه پیدا کرد. بدین معنی که فرد قصه‌گو داستانش را به صورت زنده تعریف می‌کرد و داوران هم به صورت برخط آن را گوش می‌دادند. این شیوه، ارتباط و تعامل مستقیم بین قصه‌گو و داوران را برقرار می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره از 25 آذر شروع شده و تا 30 آذرماه ادامه خواهد داشت، گفت: از 25 آذرماه جشنواره را در شهر تهران به صورت حضوری اما محدود برگزار می‌کنیم و به صورت همزمان به صورت مجازی نیز پخش خواهیم داشت. از قابلیت‌های خوبی که این جشنواره به همراه داشت این بود که به دلیل مجازی بودن برد رسانه خوبی پیدا کرد و بسیاری از علاقه‌مندان توانستند آن را به صورت مجازی دنبال کند. علاوه بر این داوری‌ها متمرکز بود و این موضوع فرصت خوبی را برای ارزیابی آثار فراهم کرد. همچنین به دلیل آن که داوری‌ها در فضای مجازی انجام می‌شد از داوران غیر تهرانی هم استفاده کردیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنان خود جشنواره قصه‌گویی را برندی ویژه برای کانون دانست و گفت: تقریباً جشنواره موازی دیگری در زمینه قصه‌گویی نداریم؛ علاوه بر این، این جشنواره 23 دوره است که برگزار شده و پیشینه بسیار خوبی دارد و به نظر می‌رسد که جشنواره آینده خوبی در پیش خواهد داشت. همچنین باید اشاره کنم که در دنیا نیز جشنواره قصه‌گویی کانون جایگاه خوبی پیدا کرده است؛ امسال از 5 قاره دنیا شرکت‌کننده داشتیم که نشان‌دهنده استقبال قصه‌گویان جهانی از این جشنواره است. همچنین بسیاری از آنان تقاضای دریافت گواهینامه از جشنواره را داشتند که نشان می‌دهد این جشنواره در دنیا جایگاه خودش را پیدا کرده است.

علی‌اکبرزاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال همکاران من تلاش کردند سنجه‌های داوری را تغییر داده و آن را به‌روزرسانی کنند، به گونه‌ای که کمترین خطا در داوری آثار وجود داشته باشد. 21 قصه‌گو خارجی به بخش نهایی مسابقه راه یافتند که آثارشان را به صورت مجازی و از کشورشان ارائه خواهند داد. در این دوره از جشنواره این امکان فراهم شد که قصه‌گویان خارجی نیازی به طی مسافت و حضور در جشنواره نداشته باشند، البته از آنجا که این افراد از سراسر دنیا هستند، حتما مخاطبان زیادی خواهیم داشت. همچنین 81 قصه ایرانی و خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به نوآوری‌های این دوره از جشنواره گفت: یکی از ویژگی‌های بیست و سومین جشنواره قصه‌گویی این است که چند بخش جدید به جشنواره اضافه شده است؛ برای مثال قصه‌گویی به زبان اشاره برای اولین بار است که انجام می‌شود. در این بخش، قصه‌گویان می‌توانند با زبان اشاره قصه تعریف کنند. «جستارنویسی» هم رشته جدیدی است که به جشنواره قصه‌گویی امسال اضافه شده و در جشنواره‌های بعدی نیز ادامه خواهد داشت. این بخش کمک می‌کند تا جشنواره از حالت قصه‌گویی صرف خارج شده و به پژوهش در قصه‌گویی نیز توجه شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری در پایان گفت: بیست و سومین جشنواره قصه‌گویی در 30 آذرماه که روز قصه‌گویی در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است، و در شب یلدا به اتمام می‌رسد؛ در مراسم اختتامیه آن از نفرات برتر تقدیر خواهد شد. هم‌چنین در این مراسم از پوستر 24 امین جشنواره قصه‌گویی رونمایی می‌شود.

محمد گودرزی دهریزی، دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: جشنواره امسال از دوبخش اصلی و الحاقی تشکیل شده است بخش اصلی، همان‌هایی است که در آن قصه گویی رخ می‌دهد که از آن جمله می‌توان به بخش «قصه‌گویی ملی»، «قصه‌گویی بین المللی»، «قصه‌های آیینی سنتی»، «قصه‌‌گویی به زبان اشاره»، «قصه‌گویی 90 ثانیه» و «پادکست قصه‌گویی» اشاره کنیم. در بخش الحاقی که بخش علمی جشنواره است رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته‌ایم؛ معتقدیم که در جشنواره‌ای به این قدمت و بزرگی باید دانش قصه‌گویی رشد کند و رسالت بخش علمی نیز همین مسئله است.

وی با اشاره به تفاوت‌های جشنواره بیست و سوم با دوره‌های قبلی گفت: روند برگزاری بیست و سومین جشنواره قصه‌گویی با 22 دوره قبل متفاوت است و آن هم به دلیل ماهیت مجازی بودن آن است. روند کار به این شکل بود که در مرحله استانی داوری‌ها از روی فیلم بوده و در بخش منطقه‌ای اجرای مجازی زنده داشتند. همچنین در مرحله نهایی نیز نفرات برتر اجرای زنده حضوری خواهند داشت. در حقیقت در هر مرحله تلاش کردیم اجراها را به حالت واقعی نزدیک‌تر کنیم.

او به جزئیاتی از برگزاری جشنواره در شش روز برگزاری آن اشاره کرد و گفت: بخش قصه‌گویی بین‌الملل متشکل از قصه‌گویان ایرانی و خارجی است. در این بخش 19 قصه‌گوی ایرانی به صورت حضوری و 21 قصه‌گوی خارجی از 5 قاره در قالب فیلم داوری می‌شوند. همچنین در بخش قصه‌گویی ملی 26 اجرای حضوری خواهیم داشت. بخش دیگر قصه‌گویی آیین سنتی است که در یک روز داوری آنها انجام می‌شود. همچنین در بخش قصه‌گویی به زبان اشاره 4 قصه‌گو اجرا می‌کنند. بخش دیگری که به جشنواره امسال اضافه شده است بخش غیر رقابتی است. بسیاری از قصه گویان خارجی به ما می‌گفتند که چون این جشنواره رقابتی است حضور پیدا نمی‌کنیم و اگر غیر رقابتی باشد حتما شرکت می‌کنیم؛ از این روی بخش غیررقابتی را ایجاد کردیم و بنده پیشنهاد دادم که از سال آینده بخش بین الملل را به صورت کامل غیررقابتی برگزار کنیم که تناسب بهتری خواهد داشت. همچنین در مراسم اختتامیه از برگزیدگان بخش صوتی و 90 ثانیه‌ای نیز تقدیر می‌شود.

گودرزی دهریزی با اشاره به نوآوری‌های جشنواره امسال گفت: اولاً داوری تمام بخش‌های جشنواره تفکیک شده است و اجرای هر بخش داوران جداگانه‌ای دارد. نوآوری دیگری که داشتیم این است که در سال‌های گذشته نشست‌های قصه گویی برگزار می‌شد اما امسال فقط یک نشست در بخش بین‌الملل با یک قصه‌گو از کشور برزیل داریم و به جای بقیه نشست‌ها، جلسات نقد و بررسی داستان‌ها را خواهیم داشت.

علی اکبرزاده در پایان این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره برنامه‌های کانون برای نمایش قصه‌گویی‌ها در قالب فیلم و هنرهای نمایشی گفت: آقایان مجیدی و افشین علا عضو هیئت مدیره ما هستند که در امور بخش‌های مختلف دخیل‌اند. در بخش تولید فیلم ارتباط تنگاتنگی با آقای مجیدی داریم و با حضور ایشان به این سمت رفتیم که اعتبارات بودجه‌ای خوبی را برای تولید فیلم برای کودکان و نوجوانان دریافت کنیم. قول‌های خوبی گرفتیم تا بتوانیم آنها را در آینده نزدیک تبدیل به فرآیند اجرایی کنیم.

او هم‌چنین درباره اهمیت دادن به تصویرگران در کتاب‌های قصه گفت: جلسات خوبی را با تصویرگران کتاب‌های کودک و نوجوان داشتیم و امیدواریم این جلسات ادامه پیدا کند تا با مشکلات آنان آشنا شده و دغدغه‌های آنان را بدانیم.

انتهای پیام/

سخنرانی مهدی علی اکبرزاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در نشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گویینشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گویینشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گویینشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گوییسخنرانی مهدی علی اکبرزاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در نشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گویینشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گویینشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گوییسخنرانی مهدی علی اکبرزاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در نشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گوییعنوان نشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گوییسخنرانی محمد گودرزی دهریزی دبیر جشنواره در عنوان نشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گویینشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گویینشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گوییسخنرانی مهدی علی اکبرزاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در نشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گوییمهدی علی اکبرزاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در نشست رسانه ای جشنواره بین المللی قصه گویی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بیست و سومین جشنواره قصه گویی مدیرعامل کانون پرورش فکری صورت مجازی زبان اشاره قصه گویان بخش دیگری داوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۲۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس

به گزارش خبرنگار مهر، به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، فیلم «اقیانوس پشت پنجره» ساخته بابک نبی زاده به مناسبت روز خلیج فارس به‌صورت همزمان در شانزده منطقه از استان هرمزگان، اکران می شود.

این فیلم، در هفته ملی خلیج فارس روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷، به صورت رایگان و همزمان در سالن های مراکز کانون پرورش فکری استان هرمزگان اکران خواهد شد. پس از اکران، تماشاگران در فضای اسکای روم ارتباط تصویری با کارگردان و عوامل اجرایی خواهند داشت.

«اقیانوس پشت پنجره» در آخرین حضور بین المللی خود موفق به دریافت «جایزه بزرگ بهترین فیلم کودک» از جشنواره «لکنو» هند شده است و پیش از این نیز جایزه بهترین فیلم کودک و نوجوان جشنواره کودک و نوجوان اصفهان (۱۳۹۸)، جایزه صلح جهانی کنوانسیون حقوق بشر(۲۰۲۰)، جایزه هیات داوران یونیسف از جشنواره کوک اصفهان (۲۰۲۰)، جایزه بهترین فیلم کودک جشنواره سانفرانسیسکو (۲۰۲۰)، بهترین فیلم کودک و نوجوان زیروپلاس روسیه (۲۰۲۱)، جایزه بهترین فیلم کودک کینولاب لهستان (۲۰۲۲) را کسب کرده است.

فیلم «اقیانوس پشت پنجره» داستان کودکان بومی و نیازمند جزیره ای زیبا و کوچک را روایت می کند که می خواهند با کارناوالی که تدارک دیده اند، با موسیقی سنتی و رقص و نمایش‌های آیینی، جزیره خود را به توریست‌های خارجی معرفی کنند و از این طریق درآمدی داشته باشند.

این فیلم، در تابستان سال ۱۳۹۸ در جزیره های قشم و هنگام ساخته شد و عوامل آن عبارتند از بازیگران: محمد آزادی، حدیثه کرمی، جعفر قاسمی، ایوب رحیمی، مهران مظفری، غلام رنجبر، سید طاهر عزیزپور، بهرام کمیجانی، نویسنده و کارگردان: بابک نبی زاده، تهیه کننده: سید جلال چاوشیان، مجری طرح: محمد رضا کریمی صارمی، مدیر فیلمبرداری: حمید مهرافروز، آهنگساز: محمد فرشته نژاد، طراح صحنه و لباس: مجید علی اسلام، تدوین: کاوه ایمانی، مدیر تولید: مهدی مددکار، پشتیبانی تولید: محمد حبیبی، صدابردار: جعفر علیان، عکس: مصطفی مهدوی، علی اکبر اسماعیلی، صداگذار: مهزیار یزدانی نیا، برنامه ریز: محمد حمیدی، دستیار اول کارگردان: حامد نوبری، منشی صحنه: نرگس مولوی، تصحیح رنگ و نور: علی شهریاری، گریم: داریوش صالحیان. هاشم جوری، پخش بین الملل: فاطمه محسنی، مدیر روابط عمومی: حمید حسین زاده.

کد خبر 6093073 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب