Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- دامداران و فعالان این حوزه ماه‌هاست از کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی و گرانی آن در رنج و عذاب هستند و دغدغه خوراک دام و لاغر شدن گاوها و گوسفندان می‌رود تا دامداری‌ها را به ورطه ورشکستگی بکشاند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، از طرفی پای دلالان را نیز به بازار آشفته دام باز و مشکلات دامداران را چندین برابر کرده است؛ مشکلاتی که اگر چاره‌ای اساسی برای رفع آن‌ها نشود، دامداران به‌ناچار شغل و دامداری را کنار می‌گذارند و بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک عشایر ایل عرب سرهنگی ایوانکی شهرستان گرمسار استان سمنان می‌گوید: ما نه مرتع داریم نه صحرا و تقاضای ما از مقامات و مسئولان مربوطه این است که به داد دامداران و عشایر برسند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم علوفه تهیه کنیم گفت: یک عشایری که 200 رأس بز دارد چگونه می‌تواند از پس تأمین خوراک دام با وجود این گرانی‌ها و کمبود نهاده‌های دامی برآید.

سهمیه یارانه‌ای خوراک دام بسیار ناچیز است

یکی دیگر از دامداران و صاحبان واحدهای گاوداری در استان سمنان نیز معتقد است: سهمیه یارانه‌ای خوراک دام تعیین شده از سوی دولت بسیار ناچیز است.

وی افزود: هر رأس گاوی که در روز باید 14 کیلوگرم کنسانتره بخورد تا روزی بالای 35 تا 40 کیلوگرم شیر بدهد را تنها سه کیلوگرم خوراک یارانه‌ای می‌دهند.

به گفته این دامدار، بدون شک روزانه تنها سه کیلوگرم کنستانتره و کنجاله اختصاص‌یافته برای گاو شیردهی که می‌خواهد 35 کیلوگرم شیر تحویل دهد به‌هیچ‌وجه توجیه اقتصادی ندارد و قطعاً ادامه این وضعیت به ضرر دامداران بوده و بیش از همه در این آشفته‌بازار دلالان سود می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروزه برخی دامداران و مجتمع‌های دامپروری از سر ناچاری مجبور به خرید کاه و کلک و علوفه برای دام‌هایشان می‌شوند گفت: اگر هم بخواهیم علوفه با کیفیت به آن‌ها بدهیم، به‌طور معمول توان خرید کنسانتره به قیمت هر کیلو هفت تا 10 هزار تومان را نداریم.

میزان خوراک دام و تعیین سهمیه‌های دامی به شدت ناکافی است

یکی دیگر از دامداران سمنانی نظام توزیع و تأمین خوراک دام را نابسامان دانست و گفت: میزان خوراک دام و تعیین سهمیه‌های دامی به شدت ناکافی است.

او اظهار داشت: اگر سهمیه سویای یک دام به‌طور نمونه در ماه ٢٤ کیلوگرم باشد این مقدار شاید بتواند مصرف هشت روز دام را تأمین کند.

این دامدار عنوان کرد: برای هر دام شیری یک کیلو و٣ گرم جو و ذرت سهمیه داده‌اند که این میزان در بهترین حالت شاید بتواند خوراک یک روز گاوی پر شیرده را تأمین کند.

به هر روی آشفته‌بازار نهاده‌های دامی دامداران را گرفتار و آن‌ها را مجبور کرده است نهاده‌های دامی‌شان را بیش از سه برابر قیمت از بازار آزاد تأمین کنند.

گرانی و کمبود نهاده‌های دامی، به معضلی بزرگ برای دامداران استان سمنان تبدیل شده است؛ حال باید دید مسئولان مربوطه برای حل مشکلات دامداران استان سمنان چه برنامه‌ای دارند؟ مشکلی که مصطفی شاه‌حسینی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان در پاسخ به آن اظهار داشت: برخی نهادها همچون ذرت، جو و سویا وارداتی است و به آن ارز تخصیص داده می‌شود و به‌صورت دولتی بین استان‌ها تقسیم می‌شود و به دست به‌صورت کنستانتره دامدار می‌رسد.

وی با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی وارداتی افزایش نیافته است افزود: البته کمبودهایی در این بخش احساس می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه «کاه» تولید داخل است و بر اساس عرضه و تقاضا تأمین می‌شود گفت: کشاورز با توجه به تورم و افزایش سایر هزینه‌ها و بابت هزینه‌هایی که در بخش بذر و کود و آب اعلام می‌کند، بنابراین کاه با افزایش قیمت مواجه شده است.

شاه‌حسینی گفت: تلاش می‌کنیم در بحث تأمین نهاده‌های دولتی که به دست دامداران می‌رسانیم نظارت دقیق داشته باشیم تا حداقل در این بخش با کمبود و افزایش قیمت مواجه نشویم و شرایط را ثابت نگه‌داریم و قطعاً این نظارت‌ها می‌تواند قسمت عمده‌ای از افزایش قیمت‌ها را در بحث نهاده‌های دامی کنترل کند.

وی اظهار داشت: تلاش برای استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و بسیج و سپاه و دیگر نهادها برای توزیع مناسب نهاده‌های دامی و رساندن آن به دست دامداران در دستور کار قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر اینکه در تلاش برای رفع مشکلات دامداران در حوزه کمبود نهاده‌های دامی و حمل‌ونقل و دیگر مسائل این ببخش هستیم گفت: توزیع نهاده‌های دامی در سطح استان سمنان از طریق تشکل‌ها با استفاده از سیستم نظارتی دقیق انجام می‌شود.

میرتاج‌الدینی: عدالت‌محوری و افزایش بهره‌وری مهمترین اولویت بودجه 1401 خواهد بود/ حذف تدریجی ارز ترجیحی نهاده‌های دامیمرغداران خواهان‌ 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات‌ و آزادی صادرات همزمان‌ با حذف ارز دولتی نهاده شدندوزیر جهاد کشاورزی: ‌خرید دام عشایر تصویب‌ شد/ پرداخت هزینه خرید نهاده پس از فصل پرواربندی و فروش دام

به هر روی باید راه‌حل فوری از سوی مسئولان امر ارائه و چاره‌اندیشی شود که اگر این‌گونه نشود قطعاً زنجیره تولیدات دامی نابود و در نهایت علاوه بر دامدار تمام جامعه با بحران تأمین شیر و گوشت مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/363/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نهاده های دامی تولیدات دامی جهاد کشاورزی افزایش قیمت استان سمنان خوراک دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز پخت خوراک ماهیچه توسط آشپز پاکستانی (فیلم)



منبع:فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز پخت املت غول پیکر توسط آشپز تایپه‌ای (فیلم) طرز پخت سیرابی به شیوه زوج غارنشین افغانی (فیلم) طرز پخت دنده گاو درون پوست روی زغال به روش آشپز آذربایجانی (فیلم)

دیگر خبرها

  • مادری پسر معلول خود را خوراک تمساح کرد
  • توزیع بیش از ۴۳ هزار تن انواع کود در استان قزوین
  • توزیع بیش از ۳۳ هزار تن سبوس یارانه‌ای در کردستان
  • وضعیت نابسامان نیروی کار در خراسان رضوی
  • هدفگذاری صادرات ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۳
  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • طرز پخت خوراک ماهیچه توسط آشپز پاکستانی (فیلم)
  • بلاتکلیفی فعالان بازار برنج
  • کمبود دارو و واکسن دامی در لرستان نداریم
  • تسهیل تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی