ساج ایچی، غذایی آمیخته با آداب و سنن عشایر اردبیل
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۹۰۵۵
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در فرهنگ غذایی ایرانیان سفره به عنوان محلی که افراد خانواده سه بار در روز پیرامون آن قرار میگیرند و با همدیگر به تعامل میپردازند، بسیار ارزشمند است و از با ارزشترین مواد غذایی و سالمترینشان برای پختن خوراک سنتی استفاده میکنند.
غذای ساج ایچی جزو غذاهای بزمی عشایر و روستاییان محسوب شده و به خصوص برای مهمان تهیه میشود، به دلیل استفاده از ماست در این غذا، به آن قاتیق شورباسی به معنی آبگوشت ماست نیز گفته میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عشایر این غذا را برای مهمان و در مواقع ذبح گوسفند به وفور تهیه میکنند، نکته جالب در طبخ این غذا، استفاده از ماست در هنگام پخت آن است. در گذشته این غذا در داخل ساج پخته میشده که به همین دلیل به این نام معروف شده است.
پخت این غذا با ماست بهطور همزمان انجام میشود. برای پخت این غذا، ابتدا گوشت را که بیشتر از راسته گوسفند تهیه میشود را خرد کرده، شسته و آماده پخت میکنند، سپس پیاز داغ درست کرده و از ادویه نمک و زردچوبه استفاده میکنند.
پس از این مرحله گوشت را اضافه کرده و اجازه میدهند تا با آب کمی بپزد و بعد تفت میدهند و سپس ماست را هم میزنند تا یکدست شود، بعد از آن به تدریج ماست را به دیگ غذا اضافه کرده و هم میزنند. باید به طور مداوم هم زده شود تا به جوش بیاید، پس از به جوش آمدن، از هم زدن خودداری میکنند و تا زمانی که ماست سفت شود و لعاب و غلظت غذا به حد ایدهآل برسد، پخت غذا ادامه دارد و پس از آن غذا آماده سرو میشود.
امروزه با توجه به گسترش غذاهای آماده و سریع، علاقه و سلایق غذایی تحت تاثیر قرار گرفته و غذاهایی مانند ساج ایچی به ندرت طبخ میشوند. این غذا که از غذاهایی مخصوص مهمانیها در استان اردبیل بود، اکنون کمتر مورد توجه است و در رستورانهای معدودی پخت میشود و افراد کمتری با شیوه پخت این غذا آشنا هستند.
در گذشته پخت این غذا در قسمت داخلی ساج رایج بوده و به همین دلیل به آن ساج ایچی گفته میشود، با توجه به سبک زندگی عشایر این غذا بیشتر بر روی اجاق یا تنور پخته و از قسمت گود ساج برای این منظور استفاده میشده است، اما امروزه از ظروف آشپزی معمولی و به خصوص دیگهای رویی برای پخت این غذا استفاده میشود.
این غذا بیشتر در بین عشایر رایج است و به دلیل گذار از یک جامعه سنتی به جامعه مدرن، نسل جدیدی که نگاه و نگرش متفاوت با نسل آتی دارد، اگر اهمیت اجتماعی و فرهنگی این غذای محلی به خوبی برای آنها تبیین نشود و نهادهای مرتبط آن را رواج ندهند، احتمال دارد در آینده این غذای محلی طبخ نشود.
از جمله اقداماتی که در راستای حفظ و احیای این غذای سنتی انجام شده ثبت این غذا در فهرست میراث ناملموس کشور است که برگزاری جشنوارههای غذایی و آموزش ساجایچی به افراد از طریق رسانههای مجازی و دیجیتال نیز در همین راستا برنامهریزی شده است.
انتهای پیام/ح
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: غذای سنتی عشایر استان مواد غذایی پخت غذا پخت این غذا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۹۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت
سیدمهدی بنیهاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.
به گزارش مشرق، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی علیهالسلام با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند: تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس/ عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
در پی انتشار این سروده، سیدمهدی بنی هاشمی از شاعران جوان گیلانی که با سرود سلام فرمانده بیشتر در اذهان مردم شناخته میشود، با سرایش غزلی به استقبال این شعر رهبر انقلاب رفت.
متن این شعر را به شرح زیر است:
دلا، ننگ است از میدان گریزیم
در این هنگامه از یاران گریزیم
بیا تا مثل آن عشّاق در طَف
چو پروانه ز شهد جان گریزیم
غم از چه داری ای دل؟ نوح با ماست
نباید از دل طوفان گریزیم
بدان در عشق، آسایش حرام است
مباد از سختی دوران گریزیم
عصا بنداز ، اعجازی کن ای دل
که از این مکر دژخیمان گریزیم
خدا با ماست پس حتی ز آتش
چو ابراهیم ما آسان گریزیم
ز سحر ساحران و مکر مکار
بیا بر دامن قرآن گریزیم
بخوان پیش از کلام الله، اعوذی
که سمت حق از این شیطان گریزیم
چو حیدر باش و درب کفر برکن
که از این قلعه دیوان گریزیم
بیا از غده بدخیم صهیون
به سوی حضرت درمان گریزیم