Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری‌ فارس- خراسان‌جنوبی؛ زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی بوده که بیشترین سطح زیر کشت محصولات کشاورزی این استان را به خود اختصاص داده است.

تولید این محصول مشکلات فراوانی داشته و میوه آن هر دو سال یکبار به ثمر می‌نشیند بنابراین فروش آن با قیمت‌های کنونی سود چندانی را عاید کشاورزان نکرده و بیشترین سود به جیب دلالان رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه همین قیمت پایین زرشک جزو مشکلات اساسی کشاورزان محسوب شده و کشاورزان مجبور هستند به دلیل از بین نرفتن دست رنج دو ساله خود آن را با سود کم و حتی گاهی با ضرر به دلالان این حوزه بفروشند.

برای کمک به زرشکاران و خرید این محصول توسط دولت تاکنون پیگیری‌های فراوانی صورت گرفته و در چند وقت گذشته شاهد سفر مدیرعامل تعاون روستایی کشور به استان و قول اختصاص اعتباری برای خرید حمایتی زرشک از کشاورزان استان بودیم.

دپوی زرشک در سردخانه‌ها به امید سود بالاتر

«محمد غلامی» یکی از فعالان این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: متأسفانه دست رنج کشاورزان با توجه به هزینه‌های بالایی که کشاورزی در استان دارد به بهای ارزان از دستشان خارج می‌شود.

وی ادامه داد: نبود جایگاه برای خشک کردن محصول کشاورزان زرشک کار را مجبور به فروش زودهنگام محصولشان کرده بنابراین گاهی نه تنها سودی عاید کشاورز نشده بلکه ضرر به کشاورز رسیده است.

غلامی با اشاره به اینکه ورود دولت برای خرید زرشک می‌تواند تا حدودی به بازار این محصول سروسامان دهد و دست دلالان را کوتاه نماید، اضافه کرد: برخی از زرشکاران به امید گران‌تر شدن محصول خود را در سردخانه‌ها دپو می‌کنند که این امر در کیفیت محصول تأثیرگذار بوده و آنچنان که تجربه نشان می‌دهد گاهی این زرشک تا چندین سال در سردخانه‌ها باقی می‌مانند.

دردسرهای زرشکی

«کریم رحیمی» یکی از زرشکاران خراسان‌جنوبی نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: محصول زرشک در فصل سرد سال برداشت می‌شود بنابراین احتمال از بین رفتن و سرمازدگی محصول بسیار زیاد بوده گاهی افرادی که سطح زیرکشت فراوانی دارند به سبب نبود کارگر در این زمان محصول زیادی از آنها از بین رفته و در نهایت ضرر فراوانی دیده‌اند.

وی در مورد خرید حمایتی زرشک گفت: زرشک یکی از محصولات اصلی خراسان‌جنوبی بوده که کشاورزان زیادی در این بخش فعالیت دارند بنابراین خرید حمایتی این محصول توسط دولت می‌تواند بازار آن کمک کرده تا دست رنج کشاورزان بر باد نرود.

رحیمی یادآور شد: زرشک از محصولاتی بوده که در سبد مصرفی همه افراد قرار ندارد بنابراین باید دولت برای صادارت آن با کشاورزان همکاری کند تا در ادامه فعالیت مشکلی برای کشاورزان حاصل نگردد.

خرید حمایتی زرشک منتظر ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی

«وحید ضیائیان احمدی» مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: در مورد خرید حمایتی زرشک ابلاغیه آن آماده شده و استاندار استان به شدت پیگیر نهایی کردن آن با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی است.

وی تصریح کرد: در هفته گذشته موضوع خرید حمایتی زرشک از کشاورزان استان از سوی سازمان تعاون روستایی به اتمام رسیده و در حال حاضر این درخواست به وزارت خانه جهاد برای تأیید ارسال شده است.

آماده شدن ۵ مرکز خرید زرشک در استان

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قبل از ابلاغیه پنج مرکز خرید برای خرید حمایتی زرشک در سطح استان در شهرستان‌های بیرجند، قاین، سربیشه، زیرکوه و درمیان که بیشترین سطح زیرکشت زرشک را دارند آماده شده است، گفت: به احتمال زیاد چند انبار فرعی نیز برای خریداری زرشک در راستای این طرح در استان ایجاد شود.

ضیائیان‌احمدی با بیان اینکه افراد خبره برای این طرح مشخص شده‌اند، افزود: خرید حمایتی زرشک در مراکز خرید بعد از روئیت محصول توسط کارشناسان و از طریق معرفی‌نامه‌ای که کشاورزان از جهاد گرفته و به مراکز خرید ارائه می‌دهند صورت می‌گیرد تا دست دلالان حذف شود.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم یارانه‌ای که دولت به این بخش اختصاص داده به کشاورزان و نه به دلالان برسد.

ارزش زرشک با قیمت آن هم خوانی ندارد

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه براساس ثبت مشخصات کشاورزان در جهاد کشاورزی میزان زیرکشت محصول زرشک هر کشاورز مشخص شده و با توجه به آن سهمیه هر کشاورز از خرید حمایتی این محصول مشخص می‌شود.

ضیائیان‌احمدی با بیان اینکه در این طرح زرشک در سه نوع دانه‌اناری، زیرتالاری و پفکی از کشاورز خریداری و قیمت‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: برای بسته‌بندی محصول نیز کارتن در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی گفت: زرشک یک قیمت و یک ارزش داشته و قیمت آن همان هزینه تمام شده محصول به اضافه درصدی سود می‌باشد ولی ارزش این محصول به ارزش زیاد آب در استانی مانند خراسان‌جنوبی که چندین سال درگیر خشکسالی بوده و کشاورزان برای به ثمر رساندن این محصول از جا مایه می‌گذارند بسیار بالا است.

خرید حمایتی زرشک مسکنی موقت است

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: تلاش می‌نماییم تا زمانی که زمینه صادرات این محصول فراهم نشده قمیت آن متعادل تا هم مصرف کننده و هم تولید کننده ضرر نکنند.

ضیائیان‌احمدی خرید حمایتی زرشک را مسکنی موقت دانست و افزود: اصل این درد باید درمان شده که بدون اعتبار هم شدنی است.

 

وی با بیان اینکه در بازار دو آیتم شامل عرضه و تقاضا وجود دارد و در دنیا عرضه محصول زرشک در دست کشاورزان استان بوده و هست، اضافه کرد: باید همدلی بین تولیدکننده، عرضه کننده، نهادهای حمایتی و نهادهای دولتی ایجاد شود تا در قالب یک مدیریت واحد زرشک را بتوانیم عرضه و کنترل کنیم.

لزوم شناخت ذائقه بازار برای محصول زرشک

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این صورت خواهیم توانست قیمت زرشک را به ارزش واقعی آن برسانیم.

ضیائیان‌احمدی با اشاره به اینکه زرشک محصول خاصی بوده و ذائقه‌های مختلف برای مصرف این محصول وجود دارد، بیان داشت: برای عرضه بهتر زرشک باید ابتدا ذائقه بازارهای مصرف‌کننده را تعیین تا شرکت‌های دانش بنیان براساس این ذائقه‌ها فرآورده‌های خاصی را تولید و با توجه به این موضوع قیمت‌ محصول کنترل شود و این راهکاری دائمی برای کمک به زرشکاران استان است.

و اما...

باید راهکارهای کارشناسانه در راستای کمک به زرشکاران خراسان‌جنوبی ارائه تا نوسان قیمت‌ها هر ساله موجب نگرانی و دل سردی کشاورزان این بخش نشود و کشاورزان بتوانند در فضای آرام بازار و با خیالی راحت محصول خود را به فروش برسانند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ م

 

منبع: فارس

کلیدواژه: زرشک درد خراسان جنوبی مسکن مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی خرید حمایتی زرشک ضیائیان احمدی محصول زرشک برای خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۹۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فرماندار باوی گفت: از آغاز خرید گندم در این شهرستان تاکنون ۱۳ هزار تن از کشاورزان خریداری شده است.

محسن البرزی افزود: و همچنین در این مدت ۳۰۰ تن کلزا از کلزاکاران شهرستان باوی خریداری شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جدید ۹۰ هزار تن گندم از کشاورزان این شهرستان خریداری شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • کارخانجات تمام بدهی چایکاران را پرداخت کنند
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • خرید حمایتی مرغ به هزارتن در روز رسید