Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز (۲۱ آذرماه در نشست خبری این سازمان گفت: با توجه به نوسانات نامناسبی که از سال گذشته در بازار شاهد بودیم، امیدواریم به زودی این نوسانات به حداقل برسد. با تلاش‌هایی که در سازمان بورس و اوراق بهادار و مجموعه سیاست گذاری دولت و مجلس و کمکی که رسانه‌ها و فعالان بازار در راستای شفافیت بازار انجام می‌دهند، بتوانیم به ثبات برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مهمترین دغدغه سازمان بحث بازگشت اعتماد مردم به بازار است و تمام تلاشمان نیز در این راستا شکل گرفته است. البته به واسطه اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داده، این بازگشت سخت و زمان بر خواهد بود. در سیاست گذاری و بودجه ریزی دولت این مهم مورد تأکید واقع شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جلسه با ریاست قوه قضائیه توضیح داد: در این جلسه یک سری مباحث کلی مطرح شد. تمام اتفاقاتی که در بازار سرمایه رخ داده، مورد بررسی قرار گرفت. ریاست قوه قضائیه مباحث و اقداماتی را که فعالان بازار در نظر داشتند را مطرح کرد که با توجه به اینکه این مباحث زیرساختی و تخصصی بود، اصراری نداشتیم که ابهامات در آن جلسات پاسخ داده شود. قرار بر این شد با توجه به برنامه‌ای که در خود سازمان در حال بررسی است، در مورد این مسئل تصمیم گیری شود.

عشقی گفت: یکی از مسائلی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، موضوع دامنه نوسانات بود که سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به شرایط بازار برای آن تصمیم می‌گرفت. البته شکل ایده آل اینگونه است که دامنه نوسان به این شکل نداشته باشیم و یا دامنه نوسان پویا باشد ولی اکنون که با عدم تعادل جدی در بازار مواجه هستیم، اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد، نوسان‌هایی که اتفاق می‌افتد بسیار شدیدتر خواهد بود. اگر شرایط مهیا باشد، راهکارهای مختلفی را برای باز کردن دامنه نوسان در پیش داریم. برای نمونه در شرکت‌هایی که بازار گردان قوی دارند می‌توانیم دامنه بازار را باز کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مربوط به افزایش ظرفیت بازار سرمایه اعلام کرد: شرکت‌های ثبت شده زیادی داریم اما نکته مهم حجم فعالیت این شرکت هاست. با توجه به اینکه صنایع مختلفی در بازار وجود دارند وقتی سهم صنایع در بورس را از کل صنایع حساب کنیم، عدد قابل توجهی مشاهده می‌شود. بنابراین شرکت‌های بزرگ اکثراً در بورس پذیرش شدند. البته با حضور گسترده مردم در سالهای گذشته در زمان‌هایی زیرساخت‌های ما پاسخگوی درخواست‌ها نبود اما از سال گذشته زیرساخت‌ها در حال ارتقا هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان در خصوص اصلاح ساختار بورس، خاطرنشان کرد: چالش‌های بازار کشور واضح و مشخص است. برای نمونه در خصوص قیمت گذاری دستوری در ۵ سال گذشته در برخی از صنایع با تلاش و تصمیماتی که صورت گرفت، این قیمت گذاری دستوری به طور کامل حذف شد. مصداق بارز این امر در صنایع فولاد و پتروشیمی قابل مشاهده است. ما عقیده داریم این مسیر باید ادامه پیدا کند. البته چالش‌های صنایع منحصر به قیمت گذاری دستوری نیست بلکه گاهی فرآیند ما آسیب زا است. برای نمونه برخی از پالایشگاه‌ها که در زمان گذشته دولتی بوده‌اند، اکنون صادرات این پالایشگاه‌ها به دست دولت اتفاق می‌افتد. در حالی که خود آنها دیگر دست دولت نیستند. بنابراین صنایع با چالش‌های گوناگونی مواجه هستند که به جز قیمت گذاری دستوری لازم است به اصلاح تمام رویه‌های غلط بپردازیم.

کد خبر 5373385 عارفه چلنگر

منبع: مهر

کلیدواژه: مجید عشقی سازمان بورس و اوراق بهادار قوه قضاییه لایحه بودجه 1401 بانک مرکزی ایران وزارت جهاد کشاورزی ارز 4200 تومانی قیمت دلار بانک مرکزی گمرک ایران قیمت سکه بهار آزادی نهضت ملی مسکن لایحه بودجه ذوب آهن تجارت خارجی قیمت خودرو سید احسان خاندوزی سازمان بورس و اوراق بهادار قیمت گذاری دستوری دامنه نوسان سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم

مصطفی صفاری گفت: اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی که از عوامل خارجی است کاهش پیدا کند می‌توان پیش‌بینی کرد، امسال شاهد بهبود شاخص‌ها در بورس خواهیم بود.

مصطفی صفاری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: شوک‌های سیاسی کوتاه مدت هستند و سریعا از بین می‌روند. اما شوک‌های اقتصادی اینطور نیستند و اثر بلند مدت دارند، گرچه اگر شوک سیاسی تبدیل به شوک اقتصادی شود، اثر آن بلند مدت می‌شود.

صفاری در ادامه بیان کرد: مرداد سال ۹۹ که ارزش بازار ۴۳۰ میلیارد دلار شده بود، سقوط وحشتناکی را تجربه کرد. پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ارزش بورس به ۲۲۰ میلیارد دلار رسیده بود و آقای رئیسی قول دادند که به این وضعیت رسیدگی کنند. اما به دلیل برخی سیاست‌های اقتصادی که در این دولت انجام شد و شوک‌های سیاسی که اتفاق افتاد، ارزش بورس به ۱۲۰ میلیارد دلار رسید.


این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت آینده بازار بورس گفت: هرچقدر که حوادث سیاسی کمتر اتفاق رخ دهد، طبیعی است که انتظار داشته باشیم بازار سرمایه جاماندگی خود را برطرف کند. دو سال است که شاخص بورس جا مانده است. پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران این است که اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی صورت نگیرد، امسال شاهد افزایش شاخص بورس خواهیم بود. البته در قانون بودجه امسال مواردی ذکر شده بود که مخالف صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بورس است امیدواریم مجلس جلوی آن‌ها را بگیرد.


وی درخصوص اعتراض شرکت‌های تامین سرمایه درباره بند ۳ بودجه ۱۴۰۳، گفت: قانون بند ۳ این بود که افراد حقیقی تا ۵۰ میلیارد و افراد حقوقی تا ۵۰۰ میلیارد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند و بیش از این مقدار باید مالیات بپردازند. واقعیت این بود که اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهاد‌های مالی و هزار فعال بازار گفتند که این قانون مخالف سرمایه‌گذاری غیرمستقیمی است که قانونگذار تعیین کرده بود. در واقع قرار بود که این قانون کمک‌کننده باشد و این موضوع را برای بازار سرمایه مستثنی کنند.

وی در پایان گفت اگر بازار بورس مثبت شد، مردم مانند سال ۹۹ سریعا سرمایه خود را وارد بازار نکنند و از طریق سبدگردان‌های یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • قیمت دینار عراق امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳:۰۰
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم