Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@13:20:03 GMT

مسیر خلیفه اللهی برای همه انسان‌ها گشوده است

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۰۸۴۴

مسیر خلیفه اللهی برای همه انسان‌ها گشوده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین یدالله یزدان‌پناه در ششمین دوره گفتمان ملی نخبگان علوم انسانی با طرح بحث از حقیقت انسان در فرهنگ قرآنی، گفت: هر فرد از افق آگاهی خود، به شناختی هماهنگ و منسجم از عالم و آدم دست یافته و متناسب با این شناخت، به کنش‌گری و ساخت جهان انضمامی‌ای که در آن زیست می‌کند، می‌پردازد و هویت خود را باز می‌شناسد و روابط و مناسباتی با دیگر انسان‌ها برقرار می‌سازد و تبعا در تشکیل فرهنگ، جامعه و سیاستِ انسانی مشارکت می‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: برای تامل درخصوص فرهنگی که انسان تشکیل می‌دهد باید به هویت او توجه کنیم. اساساً حقیقت انسان با توجه به آیات هفتم تا نهم سوره سجده و تفسیر مفسرانی همچون علامه طباطبایی از آن، واجد دو وجه خاکی و نفخه روح الهی است و اساساً اتصال و گرهی که میان حقیقتِ روحانی انسان که حقیقت تجرّدی است با بدنِ او برقرار است اتصالی واقعی است و نسبت به چنین انسانی است که خداوند به فرشتگان امر فرمود که به او سجده کنند.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به شان الهی وجود انسانی گفت: انسان به دلیل نفخه روح الهی که در او دمیده شده واجد شان خلیفه اللهی و جامع جمیع شئون خلقت شدن است. مسیر خلیفه اللهی انسان اقتضاء می‌کند که در مسیر اتصاف به اوصاف الهی البته با اراده و اختیار خودش حرکت کند. سیر کمالی نفس انسان بر طبق نور فطرت و با این توجه که فطرت جز نور چیزی را نمی‌بیند و نشان نمی‌دهد مستلزم آن است که انسان آسمانی و نورانی زندگی کند اما این آسمانی زیستن در همین زمین است زیرا که انسان جدای از زمین نشده و در همینجا حاضر است.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی گفت: نکته کلیدی اینجاست که مسیر خلیفه اللهی برای همه انسان‌ها گشوده است و مختص گروه خاصی نیست بلکه نوع انسان شان خلیفه اللهی را داراست. خاصیت شان هویت تجردی و روحانی انسان این است که مسیر خلیفه اللهی را با اراده و هویت شعوری‌اش بپیماید. اساساً روح خداوندی که حقیقت انسان است واجد اقتضائات خاص خودش است نظیر اینکه جنس اصلی این روح، فطرت است که هم فهمش مطابق حق و دیدن نور است و هم گرایش به سمت نیکی ها دارد لذا انسان در سیر به سمت خلیفه اللهی در همین دنیا، باید نور و صفای آسمانی و فطری را در زمین بگستراند.

حجت الاسلام یزدان‌پناه با اشاره به نسبت شان الهی و روحانی انسان با جامعه و کنش‌های اجتماعی، گفت: از آنجا که کنش های انسانی شان اجتماعی و تمدنی نیز پیدا می‌کند، باید توجه داشت که سیر کمالی او به سمت نور فطرت، در ساحت اجتماعی نیز قابل تحقق است یعنی به همان صورت که نور معنویت در دل عارف تبدیل به سجده عابدانه او می‌شود، به همان نحو هم این نور مبدل به عبادت اجتماعی می‌شود. در فرهنگ قرآنی نیز کمال نهایی انسان به «خلافت بالسیف» تعبیر شده است یعنی اینکه کمال باید به صحنه اجتماعی کشانده شود و شان امامت که تشکیل حکومت الهی در زمین است هم همین معنا را می‌رساند.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: وقتی این اندیشه الهی وارد عرصه اجتماع و شئون مختلفش همچون اقتصاد، سیاست و… شد تبدیل به خدا محوری و مانع آن می‌شود که انسان تابع لذت و نفسانیات باشد زیرا که مقتضای انسانیت او چنین است. در این میان باید بدانیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، مدرنیته را متاثر ساخته است گرچه به دلیل تعارضی که با حقیقت فرهنگ دینی ما دارد، سراسر ما را در برنگرفته است.

وی در پایان با اشاره به نسبت مدرنیته و حقیقت انسانِ الهی گفت: پرسش اینجاست که با مدرنیته که ضرورت زمانه ماست چه باید کرد؟ در نسبت با ضرورت زمانه یکبار می‌توان مدعی شد که خودمان را باید با وضعیتِ پیش‌آمده وفق بدیهم حتی اگر این وضعیت غلط و ناپسند و خلاف حقیقت انسان باشد، لازمه چنین مدعایی دست کشیدن از روح سنت خود و زندگی در ظلمات است. اما باری دیگر می‌توان گفت که معنای ضرورت زمانه این است که ما باید روح سنت را ناظر به صورت جدید کنونی، مطرح کنیم و پاسخ‌های قبلی را عیناً تکرار نکنیم، این سخن با حقیقت فرهنگ دینی ما نیز منطبق است.

کد خبر 5373466

منبع: مهر

کلیدواژه: مدرنیته معرفی کتاب تازه های نشر رایزنی فرهنگی دفاع مقدس جنگ تحمیلی تجدید چاپ بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ کانون اندیشه جوان روز پرستار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دانشگاه های ایران برنامه زاویه دیپلماسی فرهنگی برنامه سوره بازآرایی رسانه ای حقیقت انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۰۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم. بنا داریم با تقویت شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم بسیاری از داروهای مورد نیاز از جمله تالاسمی را تامین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه افزایش بسیار خوبی در تولید داروهای داخلی داشتیم، ادامه داد: بعضاً اعلام می کنند که قصد دارند از داروهای خارجی استفاده کنند نه داخلی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عین‌اللهی: با اولویت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمبود دارو را جبران می‌کنیم
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • برنامه دیت دختران و پسران حزب اللهی
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است