Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در هشت ماهه نخست امسال بیش از ۵۶۴ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی با صرف ۱۹ میلیارد و ۸۷۸ میلیون ریال به سامانه‌های آبیاری بارانی مجهز شدند.

وی ادامه داد: سهم اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی از آبیاری موضعی در هشت ماهه نخست امسال ۱۲۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ هکتار بود که برای اجرای آن ۳۱ میلیارد و ۱۹۹ میلیون ریال هزینه شد.

وی گفت: در این مدت همچنین یک هزار و ۲۰۱ هکتار از اراضی کشاورزی استان با صرف هزینه ۷۷ میلیارد و ۱۹۶ میلیون ریالی به شبکه‌های آبیاری کم فشار مجهز شدند.

فتحی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها از محل کمک‌های بلاعوض دولتی طی امسال تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه وسعت شبکه‌های آبیاری استان تا سال ۱۳۹۲ به ۴۰ هزار هکتار می‌رسید، اعلام کرد: تنها در فاصله زمانی سه ساله ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ شمسی ۲۵۶ میلیارد تومان برای اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی فرعی درجه سه و چهار در ۱۶ هزار هکتار از اراضی این خطه هزینه شده است.

وی با اشاره به اقدامات گسترده سازمان جهاد کشاورزی برای تجهیز اراضی کشاورزی استان به شبکه‌های آبیاری نوین در راستای احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته افزود: جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر، عمده اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در این راستاست.

وی افزود: همجواری آذربایجان شرقی با دریاچه ارومیه موجب استحصال محصولات متنوع و زیادی در این حوضه می‌شد، اما خطر کاهش آب امکان کاهش تولید محصولات کشاورزی را به دنبال داشت و همه دستگاه‌های دولتی عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه با در اولویت قرار دادن این هدف در دستور کار خود، اقدامات لازم را انجام داده اند.

فتحی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی کل برنامه‌های مربوط به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، تشریح کرد: برای اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی در استان به دلیل کاهش آب دریاچه، کاهش نیابد، پروژه‌های مربوط به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در اولویت قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه بهینه سازی مصرف آب کشاورزی نیز گفت: منابع آبی استان از دو بخش آب‌های زیر زمینی و سطحی تامین می‌شود که عمده اقدامات سازمان جهاد کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال و کاهش مصرف آب کشاورزی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر است.

فتحی در تشریح اقدامات انجام گرفته در این زمینه یادآوری کرد: سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال، از روش لاینینگ کانال‌ها یا بهسازی کانال‌های آبیاری استفاده می‌کند که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان تحت عنوان شبکه‌های آبیاری یک و دو و سازمان جهاد کشاورزی با عنوان شبکه‌های آبیاری سه و چهار اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون حدود ۱۳۳ کیلومتر «لاینیگ» با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد تومان، اجرایی شده یا در دست اجراست.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اراضی کشاورزی آبیاری نوین کشاورزی آذربایجان شرقی سازمان جهاد کشاورزی مصرف آب کشاورزی شبکه های آبیاری هکتار از اراضی اراضی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۳۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت کلزا در بهبهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر جهاد کشاورزی بهبهان گفت:امسال ۴۲۰۰ اراضی آبی و ۴۰۰ هکتار اراضی دیم شهرستان بهبهان زیر کشت کلزا رفته است.

لاله نیرومند افزود: ازشروع فصل برداشت دانه روغنی کلزا در بهبهان تاکنون افزون بر ۷ هزار تن کلزا برداشت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود افزون بر ۹۰۰۰ تن دانه کلزا از مزارع زیر کشت این محصول در شهرستان بهبهان برداشت شود.


  مدیر جهاد کشاورزی بهبهان اظهار کرد: کارخرید دانه روغنی کلزا همزمان با برداشت در چهارمرکز در بخش‌های مرکزی وزیدون آغاز  وتاکنون ۷۶۰۰ تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.



دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین