Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت خارجه بحرین به دولت بحرین در خصوص برگزاری نشست اهالی رسانه‌های عربی علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعتراض کرده است.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه بحرین به دولت لبنان به دلیل برگزاری نشست ضد عادی سازی با رژیم صهیونیستی اعتراض کرد.

به گزارش روسیا الیوم، در نشستی که چهارشنبه گذشته با حضور اصحاب رسانه‌های عربی علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در لبنان برگزار شد، بر ضرورت اتخاذ یک راهبرد رسانه‌ای فراگیر برای مقابله با این پدیده تأکید شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وزارت خارجه بحرین، اهالی رسانه‌های عربی حاضر در این نشست را عناصر متخاصم و حامی تروریسم خواند و گفت که هدف از برگزاری این نشست ترویج ادعاها و اتهام‌های توهین آمیز علیه بحرین بوده است.

وزارت خارجه بحرین گفته که در این خصوص اعتراضی شدید اللحن را به دولت لبنان داده و گفته که میزبانی چنین نشستی اصلا قابل قبول نیست و نقض آشکار اصول احترام به حاکمیت کشورها و دخالت نکردن در امور داخلی آنهاست .

وزارت خارجه بحرین همچنین یک یادداشت اعتراضی را به دبیرخانه اتحادیه عرب ارسال کرده و گفته که در آن، آنچه را اقدام غیردوستانه لبنان خوانده تقبیح کرده است.

بحرین از دولت لبنان خواسته است مانع چنین نشست هایی شود که به تعبیر آن اقدامات مذموم با هدف توهین به بحرین است و با اساسی‌ترین هنجارهای دیپلماتیک در تضاد و با روابط برادرانه دو ملت برابر مغایر است.

وزارت خارجه لبنان هم در واکنش به اعتراض بحرین در بیانیه‌ای گفت که در این خصوص تحقیق می‌کند.

در این بیانیه آمده است: ما به این مساله اهتمام داریم که لبنان مقر یا ممر سوء استفاده یا تجاوز علیه کشور برادر بحرین و سایر کشورهای عربی نباشد و کاملاً به منشور اتحادیه عرب در زمینه عدم مداخله در امور داخلی برادران عرب متعهد هستیم. ما همیشه امیدواریم که به طور مثبت و آشکار به گفت‌وگو، همکاری و هماهنگی مستقیم بین خود ادامه دهیم تا از هرگونه اقدام مشابه جلوگیری کنیم و به هر موضوعی که ممکن است به روابط برادرانه آسیب بزند یا تیره کند، رسیدگی کنیم.

وزرای خارجه بحرین و امارات، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰، در کاخ سفید، توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق این رژیم و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا امضا کردند.

سودان ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد اما برخی گروه‌های سیاسی این کشور از جمله تعدادی از احزابی که در ائتلاف حکومتی مشارکت دارند، قاطعانه با سازش با این رژیم مخالفت کرده‌اند.

مغرب نیز در دهم دسامبر ۲۰۲۰، این توافقنامه را امضا کرد و درست در همان روز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسما اعلام کرد که منطقه مورد منازعه صحرای غربی را برای کشور مغرب به رسمیت می‌شناسد.

این در حالی است که هنوز بحران قبلی که  برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه ریاض برای لبنان بر سر اظهارات وزیر اطلاع رسانی مستعفی این کشور ایجاد کرده بودند، کاملا رفع نشده است.

«جرج القرداحی» وزیر اطلاع رسانی مستعفی لبنان در اظهاراتی که مربوط به پیش از وزیر شدنش بود، جنگ علیه یمن را بیهوده خواند و خواستار پایان آن شد، اما عربستان که از شکست در جنگ یمن و همچنین اقتدار روز افزون مقاومت و به خصوص حزب الله لبنان به خشم آمده بود، روابط خود را با بیروت قطع کرد و امارات، کویت و بحرین نیز در اقدامی مشابه عربستان، سفرای خود از بیروت را فراخوانده و تأکید کردند که این اقدام آن‌ها به نشانه همبستگی با عربستان انجام شده است.

القرداحی هم در نوزدهم آذر ماه گذشته به منظور کمک به حل بحران کشورش با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس استعفا داد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت لبنان بحرین دولت بحرین رژیم صهیونیستی اتحادیه عرب جنگ یمن وزارت خارجه لبنان مشرق قیمت های روز در یک نگاه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وزارت خارجه بحرین رسانه های عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۸۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یک رسانه عربی از جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، پرده برداشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

این مقام افزود که این توافق ابعاد گوناگونی دارد اما سه محور اصلی آن امضای توافق دفاع مشترک میان عربستان و آمریکاست که در آن هرگونه ابهام درباره کاری که آمریکا در صورت هرگونه حمله در دفاع از عربستان انجام می‌دهد وهمچنین بر عکس آن، یعنی آنچه عربستان در صورت حمله به منافع امریکا انجام می‌دهد، برطرف شده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

به گفته این مقام آگاه، عربستان با انرژی ارزان و وسعت خاک خود می‌کوشد که مراکز بزرگ پردازش اطلاعات را که شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا برای گسترش هوش مصنوعی نیاز دارند در خاک داشته باشد چون هزینه این‌گونه اماکن و هزینه تأمین سوخت آنها در خود آمریکا بسیار گزاف است.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

این در حالی است که جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید و «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور یمن، به زودی به عربستان سفر خواهد کرد.

عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از محورهای این سفر اعلام شده است.

این خبر در حالی است که برخی منابع از سفر احتمالی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان در هفته جاری خبر داده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند