Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: ورود اولین نخست‌وزیر اسرائیل به امارات، سفر پدرسن به دمشق برای آغاز دور هفتم مذاکرات قانون اساسی سوریه، رد درخواست امارات از سوی اسرائیل برای خرید سامانه پدافندی، تظاهرات در سنجار عراق در محکومیت تجاوز نظامی ترکیه و از سرگیری مذاکرات اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطین و واشنگتن پس از ۵ سال از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود اولین نخست‌وزیر اسرائیل به امارات

نفتالی بنت به عنوان اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفری رسمی وارد امارات متحده عربی شد.

 سخنگوی دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی یکشنبه شب از ورود نفتالی بنت به ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی خبر داد و اعلام کرد که وی قرار است در این سفر با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کند.

در صورت انجام دیدار بنت و بن زاید، بالاترین سطح دیدار و نشست مقامات امارات و اسرائیل از زمان امضای توافق عادی سازی روابط بین دو طرف رقم خواهد خورد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبل از ترک تل آویو به مقصد ابوظبی، گفته بود که وی روز دوشنبه با ولی عهد ابوظبی درباره راه‌های تقویت همکاری دوجانبه و روابط اقتصادی و تجاری بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

بنت در سخنانی پیش از پرواز گفت: «من در حال رفتن به امارات هستم، در اولین دیدار رسمی بعنوان نخست وزیر اسرائیل. فردا با بن زاید دیدار می‌کنم و درباره گسترش روابط در شماری از زمینه‌ها از جمله تقویت روابط اقتصادی و تجاری بحث خواهیم کرد. تنها با گذشت یک سال از زمان عادی سازی روابط شاهد پتانسیل فوق العاده‌ای در شراکت دو کشور بودیم و این تازه شروع است».

این نخستین سفر رسمی یک نخست وزیر اسرائیلی به کشور امارات پس از عادی سازی روابط در اوت سال ۲۰۲۰ به شمار می‌آید.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ژوئن گذشته برای افتتاح سفارت این رژیم به ابوظبی سفر کرد که سفر لاپید هم نخستین سفر رسمی یک وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به امارات به شمار می‌رود.

سفر پدرسن به دمشق برای آغاز دور هفتم مذاکرات قانون اساسی سوریه

منابع خبری از ورود فرستاده سازمان ملل به دمشق برای گفت‌وگو با مقامات این کشور درباره روند سیاسی سوریه خبر دادند.

 به نوشته روزنامه القدس العربی، منابع محلی سوریه شامگاه شنبه اعلام کردند که گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل وارد دمشق شد.

طبق این گزارش، قرار است که پدرسن روز یکشنبه با فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه و احمد کزبری، رئیس مشترک کمیته تدوین قانون اساسی سوریه رایزنی کند.

رسانه‌های محلی سوریه اعلام کردند که بررسی تحولات روند سیاسی و از سرگیری گفت‌وگوها درباره تدوین قانون اساسی سوریه محور دیدار و گفت‌وگوهای پدرسن با مقامات سوریه است.

در همین حال، ابراهیم جباوی، عضو هیئت مذاکره کننده اپوزیسیون سوریه گفت که فرستاده سازمان ملل به دستور طرف روسی به دمشق سفر کرده است تا تاریخ برگزاری دور هفتم نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه طی ماه نخست سال آتی میلادی را تعیین کند.

وی گفت: شاید او موفق شود؛ چراکه روسیه این را می‌خواهد.

قرار بود که پدرسن ۳۰ نوامبر به سوریه سفر کند اما شیوع جهش جدید کرونا موسوم به "امیکرون" این سفر را به تعویق انداخت.

قرار است دور هفتم نشست‌ها اواسط دسامبر برگزار شود اما منابع احتمال دادند که این دور از مذاکرات به بعد از عید میلاد مسیح و سال نو میلادی و احتمالا اوایل فوریه موکول شود.

وزیر خارجه سوریه پیشتر اعلام کرده بود قرار است پدرسن به سوریه سفر کند. آخرین سفر پدرسن به سوریه ۱۱ سپتامبر بود.

همزمان با سفر پدرسن به سوریه منابع خبری از سفر یک هیئت از شورای سوریه دموکراتیک (مسد) به سوئد خبر دادند.

طبق این گزارش، اعضای هیئت مسد در استکهلم با آن لینده، وزیر خارجه سوئد دیدار کردند.

شورای سوریه دموکراتیک در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: هیئت کردهای سوریه در دیدار با وزیر خارجه سوئد درباره راه‌های حمایت از مخالفان دموکراتیک در سوریه و یافتن سازوکاری برای دستیابی به نقشه راهی که منجر به روند سیاسی جامع‌تری در این کشور شود، تبادل نظر کرد.

در این بیانیه آمده است: در این دیدار همچنین اوضاع انسانی و اقتصادی به وییه در شمال شرق سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

الهام احمد، رئیس شورای سوریه دموکراتیک نیز در توییتی از تلاش‌های دولت سوئد در راستای حل و فصل بحران سوریه تشکر و قدردانی کرد.

وی دیدار با وزیر خارجه سوئد را"مثمر ثمر" خواند و گفت که در جریان این دیدار درباره حل و فصل بحران سوریه رایزنی کرده‌اند.

رد درخواست امارات از سوی اسرائیل برای خرید سامانه پدافندی

نشریه صهیونیستی فاش کرد که "اسرائیل درخواست امارات متحده عربی را برای تامین و خرید سامانه های پدافند هوایی ساخت رژیم صهیونیستی رد کرده است"، اما جالب اینجاست که بهانه اش برای دست رد زدن به سینه امارات، روابط ابوظبی با تهران اعلام شده است.

تارنمای خبری «العربی الجدید» روز یکشنبه اعلام کرد که «اسرائیل از فروش دو سامانه پدافند هوایی به امارات امتناع ورزیده است".

این تارنما به نقل از روزنامه «اسرائیل هیوم» نوشت که اسرائیل به دلیل رفت و آمد آزادانه شهروندان ایرانی به امارات، از واگذاری سامانه های پدافند هوایی به ابوظبی خودداری کرد.

این روزنامه در گزارشی که منتشر شده است، اعلام کرد که اسرائیل درخواست امارات را برای فروش سامانه های «گنبد آهنین» و «عصای جادویی» (فلاخن داود) که برای رهگیری موشک‌های کوتاه‌برد و بالدار به کار می‌رود، نپذیرفت.

روزنامه صهیونیستی مدعی شد که اسرائیل به این دلیل از فروش این دو سامانه دفاع هوایی به امارات خودداری ورزیده که به ایرانی ها اجازه ورود و تردد آزادانه در خاک خود را می دهد.

اسرائیل هیوم، ارزش خرید سامانه های پدافندی مورد نیاز و درخواست امارات را میلیاردها دلار اعلام کرده است.

نشریه افزوده با وجود رد درخواست امارات؛ از سوی دیگر تل آویو بیم آن دارد که ابوظبی با تهدید به نزدیکی به ایران، اسرائیل را برای فروش این دو سامانه تحت فشار قرار دهد.

این موضوع بیانگر آن است که امارات متحده عربی تمایل خود را برای دستیابی به سامانه های "گنبد آهنین" و "عصای جادویی" را پیش از امضای توافق نامه عادی سازی در آگوست ۲۰۲۰ اعلام کرده بود، زیرا این روزنامه اشاره کرد که سایر کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی، تمایل مشابهی به خرید سامانه های گنبد آهنین و عصای جادویی برای مقابله با تهدید موشکی ایران ابراز کرده اند.

اسرائیل هیوم خاطرنشان کرد که با وجود ترس امارات از پروژه هسته ای ایران و احتمال حمله ایران، این کشور نه تنها روابط دیپلماتیک کامل با تهران دارد، بلکه مبادلات تجاری گسترده ای نیز با آن دارد، تا جایی که هم اسرائیل و هم غرب، امارات را متهم می کنند که به تهران اجازه می دهد تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه خود را دور بزند.

روزنامه صهیونیست افزوده با توجه به اینکه نهادهای رسمی ایران از بانک های اماراتی برای دور زدن تحریم های مختلف بدون سختگیری و دخالت دولت امارات استفاده می کنند، همکاری ایران و امارات تنها به حوزه تجاری محدود نمی شود، بلکه به حوزه بانکی نیز گسترش می یابد.

تظاهرات در سنجار عراق در محکومیت تجاوز نظامی ترکیه

شهر سنجار استان نینوا در شمال عراق امروز صحنه تظاهرات شهروندان علیه تجاوز نظامی ترکیه به خاک کشورشان بود.

ستاد اطلاع رسانی امنیتی دولت عراق اعلام کرد که در جریان تامین امنیت برگزاری تظاهرات در منطقه سنونو در شهر سنجار، یک نظامی عراقی زخمی شده است.

در بیانیه این ستاد آمده است: نیروهای امنیتی تحقیقاتی را در مورد حادثه تیراندازی و پرتاب کوکتل مولوتف به سمت ماشین هامر نیروهای امنیتی آغاز کردند که منجر به مجروح شدن یکی از اعضای لشکر ۲۰ ارتش عراق شد.

در این بیانیه آمده است نیروهای امنیتی پس از حادثه تیراندازی ضمن متفرق کردن مسالمت آمیز تظاهرات شروع به جمع آوری اطلاعات و شواهد برای شناسایی عاملان آن کردند.

پایگاه نظامی «زلیکان» در استان نینوای عراق که نیروهای ترکیه‌ای در آن مستقر هستند، در مقطع اخیر چندین بار هدف حمله راکتی قرار گرفته است.

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است که کشته‌های زیادی از بین غیرنظامیان عراقی نیز به همراه داشته است. پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

آنکارا می‌گوید که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

ترکیه از آوریل گذشته چندین عملیات نظامی را به بهانه مبارزه با پ.ک.ک در شمال عراق آغاز کرده و به راحتی از احتمال حمله به منطقه سنجار در غرب استان نینوی سخن می‌گوید. امری که با واکنش گروه‌های سیاسی و نظامی عراقی مواجه شده است.

از سرگیری مذاکرات اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطین و واشنگتن پس از ۵ سال

یک مقام فلسطینی ازاحیای گفتگوهای اقتصادی بین تشکیلات خودگردان فلسطین و ایالات متحده آمریکا برای اولین بار در پنج سال گذشته خبر داد.

به گزارش آی۲۴، استفان سلامه، مشاور نخست وزیر فلسطین در امور برنامه ریزی و هماهنگی به رادیو رسمی فلسطین گفت: اولین گفتگوی فلسطینی - آمریکایی فردا سه شنبه به شکل مجازی انجام می شود.

سلامه با بیان اینکه در این گفت وگو راههای حمایت از اقتصاد فلسطین و احیای حمایت مستقیم آمریکا از تشکیلات خودگردان فلسطین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: خالد العسیلی، وزیر اقتصاد با حضور نمایندگانی از چندین وزارتخانه ریاست هیئت فلسطینی را بر عهده خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا حمایت خود از آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) و حمایت غیرمستقیم از فلسطینیان را از طریق سازمان ملل متحد و نهادهای جامعه مدنی، از سر گرفته است، توضیح داد که تشکیلات خودگردان فلسطین از آمریکا درخواست خواهد کرد به اسرائیل برای توقف کسر از بودجه‌ مالیاتی فلسطین فشار بیاورد.

این مقام فلسطینی ابراز امیدواری کرد که "با توجه به بازگشت حمایت مستقیم اروپا"، ارزش حمایت‌های خارجی از خزانه داری تشکیلات خودگردان فلسطین در سال آینده افزایش یابد.

تشکیلات خودگردان فلسطین در پایان سال ۲۰۱۷ در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" تماس‌های خود را با ایالات متحده به حالت تعلیق درآورد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مهدی سعادتی بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا اسرائیل امارات آلودگی هوا اومیکرون مهدی سعادتی بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا تشکیلات خودگردان فلسطین امارات متحده عربی قانون اساسی سوریه تجاوز نظامی ترکیه نخست وزیر اسرائیل رد درخواست امارات اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی سفر پدرسن خرید سامانه وزیر خارجه سازمان ملل عادی سازی دور هفتم گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۹۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ازسرگیری صادرات نفت کردستان

به گزارش خبرگزاری مهر یک منبع مطلع در وزارت نفت دولت مرکزی عراق به رسانه‌های عراقی اعلام کرده است که سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) به‌طور ویژه از حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، خواسته است که با هدف کاهش نگرانی‌های اقتصادی، به روند ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های نفتی منطقه کردنشین با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه شتاب بخشد.

به‌گفته این منبع، اوپک به دولت عراق مجوز داده است که روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت از منطقه کردنشین این کشور با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه انتقال دهد و از طریق پایانه نفتی جیهان ترکیه روانه بازارهای جهانی کند.

براساس این گزارش، در پاسخ به درخواست اوپک، عبدالغنی این درخواست را به محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، ارسال کرده و منتظر پاسخ است.

کد خبر 6087605 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • حمایت نهاد آمریکایی از پاسخ دفاعی ایران به اسرائیل
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس ۳۰۰ اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • نتانیاهو هیتلر زمان، نمی‌تواند فرار کند | ترکیه در عراق عملیات نظامی انجام می دهد؟
  • اردوغان: نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند