Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@15:31:49 GMT

احداث منطقه ویژه اقتصادی در شرق اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۰۶۰۶

احداث منطقه ویژه اقتصادی در شرق اصفهان

ایسنا/اصفهان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به مغفول ماندن احداث منطقه ویژه اقتصادی در شرق، گفت: چهار مجوز منطقه ویژه اقتصادی در استان داریم که مجوز منطقه شرق باید در اولویت قرار گیرد.

امیر رضا نقش، امروز (دوشنبه_ ٢٢ آذرماه) در نخستین اجلاس روسای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان اصفهان که با موضوع اشتغال، گردشگری و صنعت کشاورزی، برگزار شد، اظهار کرد: امروز آسیب‌ها مشخص است و نقاط ضعف زیادی هم وجود دارد، اما با یک بررسی و تحلیل دقیق و امیدوارانه باید به سمت راهکارها و تقویت نقاط قوت حرکت کنیم، هرچند منکر مشکلات، مسائل و آسیب‌ها نیستیم، اما آنچه وضعیت را بدتر و ما را دشمن شاد می‌کند، ناامیدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه امروز صنایع و اصناف با مشکلات زیادی مواجه هستند، گفت: قانون دست ما را باز گذاشته و ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که نباید از آن مغفول ماند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان به رویکردها و برنامه‌های مدیریت استان در توسعه اقتصادی شهرها و روستاها، اشاره و تأکید کرد: نقش شورا در توسعه پایدار روستایی اهمیت زیادی دارد و شامل مواردی همچون بررسی نیازهای روستا و ارائه طرح و پیشنهاد، جلب مشارکت و همکاری عمومی، نظارت و پیگیری برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری، همکاری با مسئولان برای اجرای طرح‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود است.  

وی با تأکید بر اینکه باید به سمت کسب و کارهای مبتنی بر دانش و غیر کشاورزی برویم، گفت: حرکت‌های خوبی در روستاها انجام شده که باید توسعه دهیم. اکنون ۳.۶۳ درصد یعنی حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت روستایی در شهرستان اصفهان داریم، درحالی که نرخ ۱۳.۴ بیکاری در روستاهای این شهرستان، نرخ زیادی است.

نقش، چشم‌انداز تعریف شده برای توسعه روستاها را روستایی با رشد پایدار اقتصادی، تنوع اشتغال و صنایع تبدیلی عنوان کرد و افزود: در این چشم‌انداز، اهدافی همچون کاهش بیکاری، جلوگیری از مهاجرت و رونق اقتصادی برای روستاها ترسیم شده است.

وی با بیان اینکه احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در منطقه می‌تواند در اشتغال منطقه مؤثر باشد، گفت: نگاه ما احداث شهرک است تا تعاونی‌ها نیز بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان به موضوع مغفول منطقه ویژه اقتصادی در شرق استان اشاره کرد و ادامه داد: توسعه گردشگری در روستاها باید به‌صورت ویژه دنبال شود و طرح‌های گردشگری و بوم‌گردی را تسهیل کنیم، اما باید توجه داشت که استانداری دستگاه مجری نیست و به‌عنوان دستگاه تسهیلگر می‌تواند در این زمینه فعالیت کند.

وی با اعلام اینکه قابلیت‌ها و تنگناهای منطقه در چند بخش تقسیم شده است، بیان کرد: قابلیت‌های گردشگری در شهرستان اصفهان بسیار بالا است و لزوما در بخش کشاورزی نیست، از جمله به‌صورت ویژه باید رونق فرش دستباف را در استان و کشور دنبال کنیم، البته مسائل و مشکلاتی نیز وجود دارد که بخشی از آن در سطح کشور باید پیگیری شود.  

نقش، اصلی‌ترین تنگنا در بخش کشاورزی را کمبود آب و خشکسالی دانست و افزود: کمبود سرمایه و آموزش، بهره‌وری پایین در بخش کشاورزی و تکمیل نبودن زنجیره از دیگر تنگناهای این بخش است.

وی اضافه کرد: در بخش صنعت نیز تنگناهایی در شهرستان وجود دارد که مهم‌ترین آن عدم استقرار صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه چهار مجوز منطقه ویژه اقتصادی در استان داریم، تأکید کرد: از چهار مجوز باید مجوز منطقه ویژه اقتصادی شرق در اولویت قرار گیرد که جزو پیگیری‌های سفر هیئت دولت به استان نیز خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تنگناهایی نیز در بخش خدماتی داریم که احصا شده، اما پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری داریم که باید بر محورهای علم و فناوری و ارتقا فرهنگ و هنر تأکید داشته باشیم. اکنون اولویت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات شهرستان اصفهان پیش‌بینی و تدوین شده که می‌تواند در توسعه پایدار شهرستان اصفهان مؤثر باشد.  

به گزارش ایسنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه در بخش انرژی مشکل زیادی در استان داریم، گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد کمبود منابع گاز در استان داریم و مصرف صنایع را محدود کرده‌ایم، درحالی که اجازه استفاده از مازوت را هم نداریم، ضمن اینکه کمبود برق هم داریم و باید سرمایه‌گذاری برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شوراها شورای روستا روستا منطقه اقتصادي معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان منطقه ویژه اقتصادی شهرستان اصفهان بخش کشاورزی استان داریم سرمایه گذاری مجوز منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۰۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضعف شدید پیشاهنگی کرج در زیرساخت‌های شهری

محسن افشار با اشاره به مشکلات موجود در شهرک پیشاهنگی گفت: افزایش ارتقاء امنیتی در این منطقه امر واجب و مهمی است که در این خصوص مدیریت شهری با اختصاص زمین جهت احداث کلانتری در شهرک پیشاهنگی آماده همکاری است.

وی با اشاره به نیازهای این شهرک ادامه داد: در این زمینه توافق‌هایی نیز حاصل شده است. همچنین احداث فضای سبز برای این منطقه در دستور کار قرار داشته و اعتبار لازم برای احداث دیده شده است.

 افشار با اشاره به برنامه‌های پیش رو بیان کرد: احداث فضای سبز در شهرک رضوانیه و منطقه باسکول هم در دستور کار بوده و در بودجه سال جاری نیز اعتبار آن دیده شده است. علاوه بر این احداث پارکینگ طبقاتی، فرهنگسرا و بازار روز در مناطق سه گانه از دیگر مواردی است که اعتبار احداث آنها در بودجه دیده شده و در دستور کار این شورا است.

وی ادامه داد: همچنین اجرای خط ویژه بی آر تی، سالن ورزشی در شهرک پیشاهنگی، ارتقای سیاسی، جمع آوری آب‌های سطحی و احداث زمین بسکتبال و چمن مصنوعی از دیگر برنامه‌های پیش رو است که طرح‌های اولیه آن نیز آماده شده و پس از بررسی‌های نهایی وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه خدمات عمومی و درمانی در کمالشهر گفت: واگذاری زمین و همکاری در ساخت بیمارستان کمالشهر و همچنین جانمایی و تهیه زمین برای احداث مصلی از جمله اقداماتی است که توسط شورا در حال پیگیری است.

وی گفت: امیدواریم سایر نیازهای شهری کمالشهر با توجه به بافت جمعیتی و ویژگی خاص منطقه‌ای و صنعتی آن در طی برنامه‌های پیش رو با مساعدت سایر مراکز مرتبط تحقق بیشتری داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • نیروگاه خورشیدی ویژه شرکت سیمان دشتستان احداث می‌شود
  • احداث شهرک بازیافت، گامی برای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز در نصف‌جهان
  • ضعف شدید پیشاهنگی کرج در زیرساخت‌های شهری
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • افزایش ۱۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر
  • استاندار: برای تحقق طرح جامع مناطق ویژه اقتصادی مازندران؛ هماهنگی های لازم انجام شده است
  • ◄ احداث و بهره‌ برداری از ۲ جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان