Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: محدودیت صادراتی آمریکا برای چند شرکت به بهانه نقض تحریم های ایران، بازتاب رزمایش مشترک دریایی ایران و عمان، برگزاری رزمایش نظامی روسیه در دریاهای «سیاه» و «سفید»، واکنش مقام الجزائری به ادعای حضور نیروهای ایرانی در صحرای غربی و آزمایش سلاح لیزری آمریکا در خلیج عدن از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محدودیت صادراتی آمریکا برای چند شرکت به بهانه نقض تحریم های ایران

دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی و همزمان با هشتمین روز مذاکرات میان ایران و ۱+۴ برای چند شرکت به بهانه عرضه برخی اقلام قابل استفاده در صنایع دفاعی ایران به شرکت‌های تحت تحریم وزارت خزانه‌داری این کشور، محدودیت‌های صادراتی وضع کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای ۳۷ شرکت را متهم به اقدام علیه امنیت ملی و سیاست خارجی واشنگتن کرده است و این شرکت‌ها را در فهرست موسوم به "Entity list" قرار داده است.

در این بیانیه ادعا شده است که امروز، دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا برای مقابله با تهدیدات جاری علیه امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا از سوی اقدامات چین برای توسعه و استفاده از بیوتکنولوژی و سایر فناوری ها در کاربردهای نظامی و نقض حقوق بشر اقدام کرد.

در این بیانیه در تداوم هراس افکنی های آمریکا از پیشرفت های دفاعی ایران ادعا شده است که دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا همچنین در حال انجام اقداماتی علیه نهادهای فعال در چین، گرجستان، مالزی و ترکیه به دلیل انحراف یا تلاش برای منحرف کردن کالاهای آمریکا جهت استفاده در برنامه های دفاعی ایران است.

در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا با بیان اینکه علم بیوتکنولوژی و نوآوری پزشکی می تواند زندگی افراد را نجات دهد، ادعا شده است که متأسفانه، چین از این فناوری ها برای کنترل مردم خود و سرکوب اعضای گروه های اقلیت های قومی و مذهبی استفاده می کند.


جینا ام. ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا ادعا کرد ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کالاها، فناوری‌ها و نرم‌افزارهای آمریکایی که از علوم پزشکی و نوآوری‌های بیوتکنیکی پشتیبانی می‌کنند، در راستای اهدافی استفاده شوند که خلاف امنیت ملی آمریکا باشند. وی در تداوم ادعاهای مقامات آمریکایی و سیاست ایران هراسی و در حالیکه کشورش با مداخله در امور داخلی کشورها از ناقضان امنیت و ثبات جهانی در مناطق مختلف جهان بوده است، مدعی شد که ایالات متحده در برابر اقدامات چین و ایران برای تبدیل ابزارهای کمک کننده به بشریت به ابزارهایی که امنیت و ثبات جهانی را تهدید می‌کنند، قاطعانه خواهد ایستاد.

در این راستا، وزارت بازرگانی آمریکا ۳۷ شرکت را به فهرست محدودیت های صادراتی اضافه کرده است. تعدادی از شرکت های چینی پیش از این در این فهرست قرار داشته اند.
به گفته این وزارتخانه بهانه این اعمال محدودیت بر این شرکتها فعالیت بر خلاف منافع امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا بوده است. در مجموع ۳۴ شرکت در چین، سه شرکت در گرجستان، یک شرکت در مالزی و دو شرکت در ترکیه قرار دارند.

به گفته وزارت بازرگانی آمریکا شرکت های زیر به دلیل نقش آنها در ارائه کالاهای آمریکایی به صنایع دفاعی ایران و نقض کنترل های صادراتی آمریکا در فهرست شرکتها قرار می گیرند.

۱. شرکت خصوصی تکنولوژی الکترونیک هنگ کنگ چونگ واه

۲. هایپر سیستم یونیون

۳. شنزن ریون تکنولوژی

۴. تاندسی الکتریک به مقصد چین

۵. جنسیس انجینیرینگ در گرجستان و ترکیه

۶. اینتگریتد ساینتیفیک مایکروویو تکنولوژی در چین و مالزی

۷. آر او وی سولوشنز سیفتی ای آر او در گرجستان

۸.ونگارد تک ماکینا سانیی ایتالت در ترکیه

وزارت بازرگانی آمریکا مدعی شده است که به طور خاص، این نهادها بخشی از شبکه ای هستند که برای ارسال یا تلاش برای تامین اقلام با منشاء آمریکا به ایران فعالیت می کنند که در نهایت با نقض کنترل های صادراتی آمریکا، کالای مورد نیاز در صنایع دفاعی ایران را تامین می کنند.

بازتاب رزمایش مشترک دریایی ایران و عمان

روزنامه تایمز عمان در گزارشی از بازتاب رزمایش دریایی مشترک ایران و سلطنت عمان ، نوشت : نیروی دریایی پادشاهی عمان رزمایش مشترک سالانه خود با نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را تحت عنوان "جستجو و نجات" برگزار کرد.

به گزارش روزنامه «تایمز عمان» شناورها و کشتی های نیروی دریایی پادشاهی عمان و جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری رزمایش مشترک سالانه با نام «جستجو و نجات» در آب های ایران و با پشتیبانی نیروی هوایی دو کشور می باشند.

خبرگزاری عمان در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش عمان به عنوان بخشی از برنامه آموزشی خود با کشورهای مختلف به تبادل تجربیات می پردازد تا کارآمدی و بازده خود را در زمینه های مختلف نظامی و تخصصی در سطحی بالا حفظ کند.

رزمایش نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنت عمان روز پنجشنبه در آبهای سرزمینی کشورمان در تنگه هرمز و دریای عمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بر اساس توافق های بعمل آمده در کمیسیون های مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، نهمین رزمایش امداد و نجات دوجانبه ما بین نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنت عمان انجام شد.

این رزمایش با مشارکت تعدادی از واحد های شناوری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریابانی انتظامی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی سلطنت عمان، با پشتیبانی بالگردهایی از دوطرف و پهپادهای جمهوری اسلامی ایران، در حضور روسای کمیته مشترک دوستی نظامی دو کشور و اعضا آن برگزار شد که بیانگر توسعه تعاملات دوجانبه، اجرای برنامه های مختلف آموزشی در دریا، تبادل تجربیات و ارتقاء سطح کارآیی کارکنان می‌باشد.

برپایه این گزارش سناریوهای مختلفی که بین واحدهای شناوری و پروازی دو کشور طراحی و اجرایی شد که نشان دهنده توسعه برنامه‌های این رزمایش نسبت به دوره های پیشین بود.

برگزاری رزمایش نظامی روسیه در دریاهای «سیاه» و «سفید»

نیروهای نظامی روسیه روز پنجشنبه در دریای سیاه (مرزهای جنوب غربی) و دریای سفید‌ (مرزهای شمال غربی) تمرینات نظامی برگزار کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، توپخانه و هواپیماهای متعلق به ناوگان دریای سیاه روسیه انهدام یک کشتی جنگی دشمن را حین یک رزمایش از پیش برنامه‌ریزی شده، تمرین کردند.

دفتر مطبوعاتی این ناوگان روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تحت سناریوی این رزمایش، کشتی نظامی دشمن و خدمه آن در دریای سیاه مشاهده شده و منهدم شد.

در این بیانیه آمده است، در این تمرین نظامی، بیش از دویست نیروی نظامی، چهار جنگنده سوخو-۳۰ اس‌ام، دو جنگنده سوخو-۲۴ اِم و گردان سامانه‌های موشکی ضد کشتی «باسشِن» حضور داشتند.

به نوشته تاس، کشتی جنگی «ادمیرال گورشکوف» متعلق به ناوگان شمال روسیه نیز روز پنجشنبه توانست یک موشک فراصوت زیرکان را با موفقیت پرتاب کند.

ارتش روسیه در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد، این موشک از آب‌های دریای سفید شلیک شده و به موقعیت تعیین شده در منطقه «آرخانگلسک» اصابت کرد.

اواخر ماه گذشته میلادی نیز این ناو روسی در دریای سفید به‌طور موفقیت‌آمیزی یک موشک فراصوت زیرکان دیر را به سمت یک هدف دریایی در فاصله چهارصد کیلومتر پرتاب کرد.

قدرت‌نمایی روسیه در دریای سفید در حالی انجام شده است که دولت فنلاند روز جمعه خبر داد که قصد دارد طی قراردادی به ارزش ۹.۴ میلیارد دلار، ۶۴ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کرده و آنها را جایگزین جنگنده‌های قدیمی F/A-18 کند.

در دریای سیاه نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که فعالیت کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا در این منطقه در حال تبدیل شدن به یک عامل بی‌ثبات‌کننده فزاینده در منطقه است و یکی از اهداف آن استفاده از خاک اوکراین برای اهداف نظامی است.

چندی پیش روزنامه «کراسنایا زوِزدا» نزدیک به وزارت دفاع روسیه نیز در روزهای گذشته گزارش داد که رادارهای روسی طی یک هفته پرواز بیش از ۳۰ هواپیمای شناسایی خارجی را در اطراف مرزهای این کشور ردیابی کرده‌اند.

اینفوگرافی این گزارش نشان می‌دهد که ۳۱ هواپیمای جاسوسی خارجی و شش پهپاد برای شناسایی هوایی در اطراف مرزهای روسیه طی یک هفته پرواز کرده اند.

در همین زمینه وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد جنگنده «سوخو-۳۰» این کشور یک فروند هواپیمای جاسوسی «P-8A» را بر فراز دریای سیاه دنبال کرد.

وزارت دفاع روسیه افزود، جنگنده روس پس از دور کردن موفقیت‌آمیز هواپیمای جاسوسی آمریکا از مرزهای روسیه، به پایگاه هوایی خود بازگشت.

واکنش مقام الجزائری به ادعای حضور نیروهای ایرانی در صحرای غربی

«عمار بلانی»معاون وزیر خارجه الجزائر در امور کشورهای موسوم به مغرب عربی، گفت که ادعای حضور نیروهای ایرانی در شهر «تندوف» الجزائر برای کمک به جبهه پولیساریو در منطقه صحرای غربی «دروغ مضحک» است.

او به روزنامه الشروق گفت آن‌چه در مورد نیروهای ایرانی گفته می‌شود، صرفا یک عملیات روانی-رسانه‌ای است که اداره اطلاعات و مبارزه با جاسوسی ارتش مغرب آن را هدایت می‌کند و برخی رسانه‌ها که به درج اخبار دروغین وفیک معروف هستند نیز اقدام به بازنشر چنین موضوعاتی می‌کنند.

جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در منطقه «صحرای غربی» است که دهها سال است برای کنترل این منطقه و خودمختاری بر آن با کشور مغرب در تنش و درگیری به سر می‌برد. این سازمان از سوی بسیاری از کشورهای آفریقایی به رسمیت شناخته می‌شود و عضو اتحادیه آفریقاست.

پیش از این نیز بارها دولت مغرب مدعی حضور نیروهای ایرانی یا حزب‌الله لبنان در صحرای غربی و کمک به نیروهای جبهه پولیساریو شده بود. «ناصر بوریطه» وزیر خارجه این کشور در اردیبهشت ماه گذشته مدعی شد که ایران به مخالفان مغرب پول و سلاح و آموزش می‌دهد که این موضع با واکنش «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران مواجه شد و او چنین اتهاماتی را قویا رد کرد.

«عمار بلانی» در شهریور ماه نیز در خصوص ادعای مغرب مبنی بر حضور نیروهای حزب‌الله در شهر «تندوف» الجزائر گفته بود که اظهارات برخی دیپلمات‌های مغربی مبنی بر حضور نیروهای وابسته به حزب‌‌‌الله در تندوف، دروغی بیش نیست.

آزمایش سلاح لیزری آمریکا در خلیج عدن

آمریکا از آزمایش موفقیت‌آمیز یک سلاح لیزری در خلیج عدن خبر داد. سلاح لیزری برای انهدام یک شناور در آب‌های خلیج عدن تست شد. این آزمایش برای مقابله با تهدیدات انصارالله انجام گرفته است.

به گزارش دویچه‌وله، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) در تارنمای خود منتشر کرد، اعلام کرد، ناو "یو اس‌اس پورتلند" در خلیج عدن یک سلاح لیزری با انرژی بالا را برای نشانه‌گیری روی آب با موفقیت مورد استفاده قرار داده است.

خلیج فارس و دریای عرب از حوزه‌های عملیاتی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شوند. این ناوگان در ماه مه سال ۲۰۲۱ مدعی کشف و ضبط یک محموله بزرگ تسلیحاتی در آب‌های واقع در شمال دریای عرب شده بود.

اما این اولین بار نیست که تسلیحات لیزری در خلیج فارس و منطقه آزمایش می‌شود. آمریکا در گذشته نیز از انجام موفقیت‌آمیز این گونه آزمایش‌ها خبر داده بود.

نیروی دریایی آمریکا در ماه مه ۲۰۲۰ مدعی شده بود، توانسته از روی عرشه ناو پورتلند با موفقیت یک پهپاد در مقیاس کوچک را در اقیانوس آرام مورد هدف قرار دهد و منهدم بکند.

منطقه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا شامل خلیج فارس، دریای سرخ، خلیج عدن، خلیج عمان و بخش‌هایی از اقیانوس هند است.

جغرافیا، آب و هوا و اهمیت استراتژیک منطقه امکانات مناسبی برای نوآوری در فناوری نظامی فراهم می‌کند؛ اما یکی دیگر از دلایل مهم این گونه آزمایش‌ها در منطقه مقابله با تهدیدهای انصارالله ذکر شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا تروئیکای اروپایی گوهر عشقی آمریکا روسیه چین اروپا خاورمیانه ایران آلودگی هوا اومیکرون بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا تروئیکای اروپایی گوهر عشقی ادعای حضور نیروهای ایرانی وزارت بازرگانی آمریکا نیروی دریایی آمریکا جمهوری اسلامی ایران وزارت دفاع روسیه برگزاری رزمایش صادراتی آمریکا بازتاب رزمایش صحرای غربی رزمایش مشترک بیانیه ای روز پنجشنبه دفاعی ایران نظامی روسیه خلیج عدن دریای سفید دریای سیاه سلطنت عمان سلاح لیزری امنیت ملی شرکت ها مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۱۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین رزمایش دریایی ۹ روزه برگزار می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، در بیانیه اداره ایمنی دریانوردی شانگهای آمده است: نیروی دریایی چین از روز چهارشنبه اول ماه می (۱۲ اردیبهشت) به مدت ۹ روز متوالی در آب‌های شرقی رزمایش برگزار خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، ورود کشتی‌های غیر مرتبط از ساعت ۷ صبح روز اول ماه می (۱۲ اردیبهشت) تا ساعت ۹ صبح روز ۹ می (۲۰ اردیبهشت) به محل برگزاری این رزمایش در آب‌های شرقی چین ممنوع است.

گفتنی است؛ رزمایش دریایی مشترک کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، روسیه و چین پیش تر (اسفند ۱۴۰۲) در آب‌های دریای عمان برگزار و برخی از طرح‌های عملیاتی آن به اجرا در آمد.

هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشورهای شرکت‌کننده و نشان‌دادن حُسن نیت و توانایی این کشورها در حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک عنوان شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • تحولات اوکراین| سکوت کاخ سفید درباره نابودی ۶ موشک دوربرد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • چین رزمایش دریایی ۹ روزه برگزار می‌کند
  • اوکراین با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی روبرو است
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند