Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:36:49 GMT

مشکلات شهر قم با پژوهش‌های میدانی پیگیری شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۱۵۰۱

مشکلات شهر قم با پژوهش‌های میدانی پیگیری شود

به گزارش پنج‌شنبه شب ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود محمدی عراقی در آیین پایانی نکوداشت هفته پژوهش و هفتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که با حضور رئیس و معاونان این دفتر و فعالان عرصه پژوهش برگزار شد اظهار داشت: پیشنهاد این است برخی پژوهش‌ها در موضوع بیانیه گام دوم انقلاب که بعد علمی تحقیقاتی و نظری دارد با جدیت دنبال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بیان داشت: انتظار است توجه به پژوهش‌های میدانی و کاربردی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مورد توجه قرار گرفته و با توجه به سیاست حل مساله در برنامه‌های پژوهشی دفتر تغییر رویکرد حاصل شود.

 محمدی عراقی در بخش از سخنان خود به فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در دفتر تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: این حجم بزرگ آثار علمی و کیفی افتخار است و باید بیش از  گذشته روی پژوهش‌های میدانی در جهت حل مشکل‌ها و معضل‌های جامعه از جمله آسیب‌های اجتماعی و یا دین داری کار شود. 

وی خواستار توجه به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب در پژوهش‌ها شد و افزود: از جمله موضوع‌های اولویت‌دار در این زمینه شامل مساله اخلاق و معنویت است. 

 در ادامه با ارائه پیشنهادی افزود: با انجام یک هماهنگی واحد در حوزه‌های علمیه، هفته پژوهش در قالب نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی نهادهای حوزوی برگزار و این دستاوردها در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گیرد.

همچنین در سخنان خود فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ معارف اسلامی در بخش پژوهش را نیز ارج نهاد و گفت: ایجاد ۱۱ پژوهشکده و ۲ مرکز، گردآوری بیش از ۱۰۰ هیات علمی و انتشار بیش از ۶۰۰ عنوان اثر، در دست انتشار بودن ۶۲۹ اثر به همراه تدوین دایره المعارف، دانشنامه، فرهنگکنامه و سایر فعالیت‌های بزرگ پژوهشی و کسب رتبه.های برگزیده رویدادهای پژوهشی در کشور قابل قدردانی است.

محمدی عراقی با بیان اینکه اساس کار دفتر تبلیغات اسلامی در راستای تحقق رهنمودها، راهبردها و مطالبه‌های رهبر معظم انقلاب و پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی است افزود: اگر مطالبه‌ها و انتظارهای رهبری از حوزه‌های علمیه را بررسی کنیم چند کتاب می‌شود و جا دارد پژوهشگاه بر روی این موضوع و انطباق آن با فعالیت‌های پژوهشی کار دقیق علمی و ارزیابانه انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن ۱۹ دیماه، سالروز قیام مردم این دیار انقلاب، خواستار انجام پژوهش‌های میدانی در راستای مسائل و مشکل‌های این شهر به ویژه در بخش سبک زندگی شد.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی موجود در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای اجرای برنامه‌های تحولی این شورا گفت: این مهم در دست اقدام است و در بخش علوم انسانی و اسلامی صورت می‌گیرد. 

 حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی به تشریح برخی از محورهای مهم پیوست جدید احکام اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: در پیوست این احکام تاکید رهبر معظم انقلاب بیشتر بر حوزه فرهنگ است و آن نیز بخاطر عقب افتادگی در این حوزه است. 

عاملی با بیان اینکه در پیوست احکام اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی رهبر معظم انقلاب بر انجام کار قرارگاهی تاکید کرده‌اند، تصریح کرد: اگر چه این مهم برای نخستین بار نیست اما در این حکم  الزامی ایجاد شده تا فعالیت ها به صورت قرارگاهی دنبال شود.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در متن و احکام جدید همچنین بر نگاه نو، ارتقا نگاه و بازسازی و تحول و نگاه ویژه همه جانبه و اساسی به آموزش و پرورش به عنوان پایگاه تعلیم و تربیت نسل جوان تاکید شده است.

 عاملی گفت: از پیوست‌های دیگر در این حکم توجه به فضای مجازی است که در این حکم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی این ماموریت را داده‌اند که در حوزه سواد مجازی و آسیب‌های فضای مجازی با همکاری شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: همچنین در پیوست احکام اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تشکیل کارگروهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اجرای وظایف، اهداف و اولویت ها، ساختار حقوقی شورای عالی و طراحی نظام قرارگاهی و ضمانت اجرایی مصوبه‌ها تاکید شده تا به نوعی جایگاه شورای عالی فرهنگی و رابطه آن با قوای سه گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی فضای مجازی و ضمانت اجرایی برای مصوبه‌ها انجام شود.

حجت‌الاسلام عاملی تاکید کرد: در دور جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی چرخش‌های تحولی استخراج شده و در این زمینه نیز پیشنهادهای تخصصی گروه های نخبه فرهنگی و اجتماعی و بخش های مختلف از جمله شورای عالی تخصصی حوزوی، نخبگان علوم انسانی و اسلامی با محوریت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی  گرفته شده که به زودی جمع‌بندی می‌شود.

همچنین در سخنان خود از تمام گروه‌ها و نخبگان دانشگاهی در بخش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی درخواست کرد هر گونه پیشنهاد خود در مورد جایگاه، ضمانت اجرایی و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی با رویکرد قرارگاهی و واکنش سریع به مسائل اجتماعی به به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از همکاری‌های رئیس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی دفتر تبلیغات در برگزاری همایش علوم انسانی اسلامی، پژوهش و فناوری قدردانی و خواستار ارائه نتایج نشست‌های علمی و کرسی های ترویجی برگزار شده توسط دبیرخانه مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی اسلامی شد.  

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی نیز با ارائه گزارشی از دومین همایش علوم انسانی اسلامی پژوهش و فناوری اظهار اشت: مجموع نشست‌ها و کرسی‌های ترویجی برگزار شده در این همایش ۸۷ نشست علمی یا کرسی ترویجی بوده که این برنامه‌ها همچنان تا پنجم دی‌ماه ادامه دارد. 

حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی افزود: مجموع سخنرانی‌های استادان توسط دبیرخانه مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی اسلامی در همایش از جمله ارائه کننده بحث، ناقد، دبیرعلمی، افتتاحیه و اختتامیه ۲۷۸ سخنرانی بوده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در این زمینه هفت نشست علمی یا کرسی ترویجی توسط پژوهشگاه قرآن و حدیث، چهار نشست علمی توسط پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، ۲ نشست علمی توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۲ نشست علمی و کرسی ترویجی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۲۹ نشست توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۹ نشست توسط پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، پنج نشست توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) و ۹ نشست توسط پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی برگزار شده است.

 به ظرفیت‌های موجود در این پژوهشکده نیز اشاره کرد و گفت: هر پژوهشکده از این پژوهشگاه می‌تواند حداقل یک مساله و مشکل در کشور را بررسی و برای رفع مسائل و مشکلات آن به صورت علمی دستاوردهای خود را ارائه کند. 

 لک‌زایی با تاکید بر اینکه باید پیوست پژوهش، فرهنگی و رسانه ای در تمام طرح و برنامه های کشور مورد توجه قرار گیرد خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط نهادهای مختلف اجرایی به صورت تخصصی با گروه.های فعال علمی در دانشگاه‌ها می‌تواند به حل مسائل کمک کند.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی نیز گفت: نقطه آغازین در تمام طرح‌ها اهتمام به ویژگی‌های فناورانه پروژه است و این مهم به عنوان یک برنامه راهبردی دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی اظهار داشت: بر این باوریم که باید تمام طرح‌ها پیوست فناورانه داشته باشد و فناوری را نه تنها به عنوان یک ابزار،  بلکه هویت مجموعه خود می‌دانیم.

وی با اشاره به آغاز فعالیت‌های معاونت مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از سال ۹۷ تصریح کرد: این معاونت بیش از هر معاونت دیگر به فناوری و اطلاعات ارتباط مستقیم دارد و تمام تلاش ما این بوده که این همکاری پررنگ تر و با کیفیت‌تر دنبال شود.

معاون دفتر تبلیغات خاطرنشان کرد: یکی از شعارها و مبانی رفتاری ما در این معاونت این است، آنچه انجام می دهیم باید در چهارچوب منافع سازمان باشد.

 شیخ‌الاسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فضای مجازی شکل یافته عالم خیال انسان‌ها است و هرچه پیش می رویم عالم مجازی آن را در حال تحقق بخشیدن است گفت: اگر این واقعیت را درک نکنیم و بخواهیم تحلیل، مدیریت و حکمرانی کنیم شکست خورده هستیم.

وی تصریح کرد: امروز باید مجموعه‌های حزب اللهی بیش از پیش خود را در فضای مجازی نشان داده و ضعف‌های موجود فناوری و نیروی انسانی را برطرف کرده و با منطق حقیقی فضای مجازی را دنبال کنیم.

 شیخ‌الاسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز مساله فناوری مساله دوم در فضای مجازی است و به عنوان نقطه ضعف به شمار می‌رود که  باید در این زمینه نیز چاره اندیشی و با توجه به منطق فضای مجازی نگاه‌ها تغییر کند.

معاون دفتر تبلیغات اسلامی همچنین پیشنهاد داد: از ۱۰‌ تا ۱۷ اسفندماه سال جاری و همزمان با هفته فناوری، نمایشگاهی از دستاوردهای فناوری و فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار و در معرض دید مخاطبان قرار گیرد./

برچسب‌ها پژوهش قم محمود محمدی عراقی سبک زندگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهش قم پژوهش قم سبک زندگی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی پژوهشگاه فرهنگ پژوهش های میدانی توسط پژوهشگاه علوم انسانی حجت الاسلام محمدی عراقی فضای مجازی برنامه ها نشست علمی فعالیت ها نشست توسط برگزار شد سخنان خود پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواستار تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر در قالب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیصد و نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در پیش از دستور این جلسه با تاکید بر تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر اظهار کرد: در تدوین این بسته باید هماهنگی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط مدنظر باشد.

وی ادامه داد: در تدوین این بسته به هنرستان‌های هنر توجه شود چراکه باید موضوع به صورت پایه‌ای مدنظر باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر پس تدوین، به اطلاع فعالان حوزه هنر برسد، همچنین در تدوین این بسته از ظرفیت فرهنگستان هنر نیز استفاده شود.

در ادامه حجت الاسلام مصطفی رستمی خواستار تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر در قالب‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شد.

از این رو مقرر شد ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره، بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه‌های هنر با قابلیت اجرا در سه سطح (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) را تدوین و جهت طرح در جلسه شورا به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارسال کند.

در ادامه جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با موضوع ارائه گزارش سامانه فرنما براساس درخواست دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در راستای اجرایی سازی راهبرد ۳، ۱۱ و ۲۱ نظام فرهنگی تربیتی سند دانشگاه اسلامی ادامه پیدا کرد.

در این جلسه معاون فرهنگی وزیر علوم گزارشی از وضعیت سامانه «فرنما» که مربوط به فعالیت فرهنگی دانشجویان کشور است، ارائه کرد.

عبدالحسین کلانتری در این گزارش بر سیاستگذاری شاهدمحور، ظهور فناوری‌های نوین و توسعه رویکرد دیجیتال در عرصه فرهنگی، افزایش رویکرد‌های داده محور، هوشمندسازی، حکمرانی باز و پلتفرمی، مشارکتی شدن حکمرانی تأکید کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مزایای سامانه فرنما را یکپارچگی داده‌ها از فعالیت‌های دانشجویی، تحلیل فعالیت‌های فرهنگی، زمینه سازی برای کشف ضعف‌ها، افزایش تولیدات بومی و شبکه سازی میان کنشگران فرهنگی اعلام کرد.

محمدابراهیم سقزچی دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با تشکر از معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بازبینی و ارتقای سامانه شد تا با فراهم شدن امکان مشارکت کنشگران، رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها، ارتباط با شبکه‌های اجتماعی جهت بازنشر تولید محتوا‌ها و تحلیل کارشناسی و استخراج شاخص‌ها، سامانه یکپارچه‌ای در دسترس باشد.

در ادامه حجت الاسلام خسروپناه با استقبال از ارائه گزارش سامانه فرنما، خواستار رسانه‌ای شدن اقدامات این معاونت شد و بر ارائه گزارش‌های فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی ضمن تقدیر از گزارش معاونت فرهنگی وزارت علوم، با ضروری دانستن همافزایی نظام آموزش عالی کشور، افزودند طرحی صورت گیرد تا از نظر فنی امکان تجمیع داده‌های آموزش عالی و گزارش گیری از سامانه فرنما برای سایر مدیران جهت مجموعه سیاست‌گذاری‌های بعدی فراهم شود.

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳