Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@16:00:17 GMT

تسهیل ازدواج، محور نگاه دولت مردمی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۱۸۸۵

تسهیل ازدواج، محور نگاه دولت مردمی

به گزارش ایرنا، تاکید دولت سیزدهم بر اهمیت خانواده، ازدواج جوانان، تشکیل زندگی مشترک و افزایش اعتبارات و تسهیلات ازدواج می‌تواند مانع از بحران پیری جمعیت در سال‌های آینده شود.  

براساس اطلاعات دفتر جمعیت مرکز آمار ایران، جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۸ میلیون و ۲۳۱ هزار نفر با نرخ رشد ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶۲ درصد بوده است، که حدود ۹.۹ درصد جمعیت ایران برآورد می‌شود.

جمعیت بالای ۶۵ سال نیز ۶.۴ درصد از جمعیت کشور را تشکیل و پیش‌بینی می‌شود، در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی جمعیت از مرز ۱۰ درصد و در سال ۱۴۲۰ از مرز  ۱۹.۴ درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز ۲۶.۱ درصد هم عبور کند، به عبارت دیگر در سال ۱۴۳۰ یک‌ چهارم جمعیت کشور سالمند خواهد بود.

در حقیقت رشد کلی جمعیت در ایران طی سه دهه گذشته ۱.۲۴ درصد افزایش و نرخ رشد جمعیت سالمندان۳.۶۲ درصد (سه برابر رشد کلی جمعیت کشور) افزایش یافته است.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در طول ۳۰ سال آینده ۲۰ درصد از جمعیت جهان را نیز سالخوردگان تشکیل داده و در سال ۲۰۵۰ میلادی، ۲ میلیارد از جمعیت کره زمین از سالمندان بوده و در حقیقت به ازای هر پنج نفر جمعیت جهان یک نفر سالمند خواهد بود.

جمعیتی که نمی‌تواند نقشی در توسعه اقتصاد، تولید و بهره‌وری داشته باشد، نیازمند حمایت جمعیت جوان خواهد شد و به منظور پشتیبانی باید امروز مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در این رابطه که ازدواج نسل جوان و فرزندآوری را افزایش داده و بالتبع می‌تواند جامعه ایران را از بحران پیری جمعیت نجات دهد، عناصر تشویقی برای ترغیب جوانان به تشکیل خانواده و زندگی مشترک نظیر تسهیلات ازدواج است.

براساس قانون بودجه، بند (الف) تبصره ۱۶ بانک‌های عامل موظف به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و باید به صورت ماهانه تسهیلات پرداختی و متقاضیان در نوبت پرداخت را اعلام کنند. مطابق با قانون ضمانت این وام‌ها اعتبارسنجی یا یک ضامن، سفته یا سهم فرد از حساب یارانه‌ها است. براساس قانون بودجه، بند (الف) تبصره ۱۶ هم بانک‌های عامل موظف به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و باید به صورت ماهانه تسهیلات پرداختی و متقاضیان در نوبت پرداخت را اعلام کنند. مطابق با قانون ضمانت این وام‌ها اعتبارسنجی یا یک ضامن، سفته یا سهم فرد از حساب یارانه‌ها است.

تسهیلاتی که در دولت سیزدهم با تاکید بر اهمیت خانواده، ازدواج جوانان، رشد جمعیت جوان و جلوگیری از گرداب پیری جمعیت، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

براساس بودجه ۱۴۰۰ نیز به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به همه زوج‌ها که تاریخ عقد آنها پس از اول فروردین ماه ۹۷ بوده و تاکنون تسهیلات ازدواج را دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر زوج در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۰ میلیون تومان، با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.

این وام از سال ۱۳۹۶ با مبلغ ۱۰ میلیون تومان به ‌روز شد و در سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب به ۳۰ میلیون و ۵۰ میلیون تومان (به هر نفر) با بازپرداخت هفت ساله و بهره چهار درصد افزایش یافت.

در سال ۹۹ مبلغ این وام ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت و به ۷۰ میلیون تومان (به ازای هر نفر) رسیده و یک اعتبار تشویقی برای پسرانی که زیر ۲۵ سال و دخترانی که زیر ۲۳ سال ازدواج می‌کنند، گذاشته شد.

براساس این اعتبار تشویقی، ۳۰ میلیون تومان برای این دختران و پسران (زیر ۲۳ سال وپسران ۲۵ سال) اضافه و در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

میانگین تعداد پرداخت وام ازدواج نیز در سال گذشته ۶۹ هزار فقره در ماه و در سال جاری با وجود افزایش مبلغ وام، تاکنون ۸۳ هزار فقره در ماه بوده است.

نشست کمیسیون اجتماعی مجلس هم که ۱۷ آبان ماه با حضور وزیر ورزش و جوانان و معاون امور جوانان با هدف رفع موانع اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان تشکیل شد، ضرورت توجه به اصلاح قانون تسهیل ازدواج را مورد تاکید قرار داد.

فاطمه قاسم‌پور نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در این نشست عنوان کرد: در کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی از یک سال گذشته اجرای قانون تسهیل ازدواج پیگیری شد، اما پس از گذشت ۱۶ سال به دلیل تصویب قانون جهش تولید مسکن، قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده احتمالا نیاز به بازنگری داشته باشد.

واکنش به خبر حذف تسهیلات ازدواج در لایحه بودجه

وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز طی روزهای اخیر در واکنش به شایعات حذف وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۰ گفت: وام ازدواج از لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف نشده است، این خبر دقیق نبوده و دولت در بند ب تبصره ۱۷ به اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت اشاره کرده است.

وی توضیح داد: ماده ۶۸ این قانون مربوط به تکلیف بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ازدواج است. در لایحه۱۴۰۱ متن تبصره‌ها تغییر کرده و به قانون مربوطه ارجاع داده شده است.

یامین‌پور تصریح کرد: همچنین اساسا تبصره ۱۶ تسهیلات را حذف نکرده بلکه درخواست اختیار کرده است، آیین‌نامه مربوط به موضوع تسهیلات، ذینفعان و میزان و دوره بازپرداخت وام‌ها را توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تنظیم کند. در حقیقت  مجلس می‌تواند خود ورود کند و اختیار ندهد.

تشکیل کمیته تسهیل ازدواج جوانان

در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین مقرر شد، با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کمیته زنان و خانواده این کمیسیون و معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کمیته‌ای به منظور تسهیل امور جوانان تشکیل و به رفع معضلات ازدواج جوانان و احیای حوزه مغفول جوانان در وزارت ورزش و جوانان بپردازد.

بطور قطع توجه دولت سیزدهم به خانواده، ازدواج جوانان، تشکیل زندگی مشترک و افزایش اعتبارات و تسهیلات ازدواج می‌تواند مانع از بحران پیری جمعیت در ایران سال‌های آینده شود.

برچسب‌ها لایحه بودجه اختصاصی ایرنا وزارت ورزش و جوانان وام ازدواج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لایحه بودجه اختصاصی ایرنا وزارت ورزش و جوانان لایحه بودجه اختصاصی ایرنا وزارت ورزش و جوانان وام ازدواج تسهیلات قرض الحسنه ازدواج وزارت ورزش و جوانان تسهیلات ازدواج ازدواج جوانان تسهیل ازدواج میلیون تومان امور جوانان وام ازدواج پیری جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۱۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است

محمود پاک نیت بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: قطعا سیاست‌های جمعیتی برای فرزندآوری موثر است منتها دولت می‌تواند این سیاست‌ها را تقویت کند و زمینه‌هایی برای فرزندآوری بیشتر با ایده‌هایی عملگرایانه فراهم کند.

وی در ادامه عنوان کرد: الان از دغدغه‌های زوج‌ها امرار معاش و معیشتشان است، هر زوجی نیاز به حداقل‌هایی برای خانه و مسکن و مادیات دارد. اضافه کردن نسل هم مشکلات خاص خود را دارد، اما قطعا مشکلاتش کمتر از پیری جمعیت است.

وی بااشاره به غریزه قوی مادری در بین زنان جوان گفت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند، نباید طوری شود که نسل اتی در زمان کهنسالی هیچ کس را نداشته باشد که به او رسیدگی کند. زوجین جوان باید به این مسائل توجه کنند که همانطور که گذشته‌های ما نیاز به فرزند در سنین بالا داشتند، ان‌ها هم همینطور هستند.

وی با اشاره به تهدیدات پیری جمعیت در جامعه اظهار داشت: وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و جوانان ازدواج کرده هم تمایل به فرزند پیدا نمی کنند به مروری کهن سالی جمعیت رخ می‌دهد باید برای سال‌های اتی تمهیدی بیاندیشیم تا مشکلاتی از این دست گریبان جامعه مان را نگیرد، هنرمندان هم پای کار بیایند تا ترسیمی از فضای درست خانوادگی برای نسل جوان داشته باشند. بهرحال هنرمندان هم الگوی جامعه هستند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • پرداخت بیش از ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از ابتدای سال تاکنون
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی