Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

امتحانات پایان ترم تمام دانشگاه‌ها حضوری است

محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها گفت: تصمیمات درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم بستگی به آمادگی دانشگاه‌ها در زمینه اسکان دانشجویان و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: تاکید وزارت علوم بر برگزاری امتحانات حضوری دانشگاه هاست، چرا که بهبود کیفیت مطالعه دانشجویان و تاکیدات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها از لحاظ حضور دانشجویان در کلاس و محیط دانشگاه و امتحانات اهمیت دارد.

آهنچیان تصریح کرد: تا برگزاری امتحانات ترم اول دانشگاه‌ها حدود ۱۵ الی ۲۰ روز فاصله داریم و در این زمان تمام اتفاقات پیش رو درباره ویروس کرونا بر حضوری شدن یا نشدن آزمون‌ها موثر خواهد بود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر تصمیمات وزارت علوم بر مبنای حضوری شدن امتحانات پایان ترم است و به دانشگاه‌ها این اختیار را داده ایم که بر اساس امکانات خود در زمینه ارائه اسکان به دانشجویان غیر بومی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در فضای امتحان و شرایط منطقه و شهر خود در آستانه ورود به امتحانات تصمیم گیری نهایی را انجام دهند.

بازسازی صنایع کشور سوریه با بهره‌گیری از توان فناوران جهاددانشگاهی

حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی با همراهی تعدادی از مدیران ارشد این نهاد در حوزه‌های مختلف در سفر به کشور سوریه با وزرای آموزش عالی و پژوهش؛ صنعت و همچنین معاون وزیر نفت این کشور دیدار و گفتگو کردند.

 طیبی در اولین روز این سفر که به دنبال بازدید ماه گذشته دکتر بسام بشیر ابراهیم وزیر آموزش عالی و پژوهش سوریه و دکتر یسار عابدین رئیس دانشگاه دولتی دمشق از دستاورد‌های جهاددانشگاهی انجام گرفت، با دعوت آن‌ها برای توسعه همکاری‌های دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست مشترک مقرر شد تا همکاری‌ها در زمینه پزشکی، آموزشی و... توسعه یابد. در همین رابطه طی روز‌های آینده و ادامه این سفرکاری تفاهم‌نامه‌ای تخصصی و پیوست عملیاتی آن در خصوص همکاری‌های پزشکی به امضا خواهد رسید.

نشست مشترک با دکتر زیاد صباغ وزیر صنعت سوریه و معاون وی از دیگر برنامه‌های سفر دکتر طیبی بود که در آن پس از تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی، نیاز‌های طرف سوری بررسی و مقرر شد در جلسات کاربردی در همین سفر با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای کاربردی، عملیاتی شود.

ازجمله نیاز‌های طرف سوری که در این نشست مطرح شد می‌توان به بازسازی صنایع، فیلتر‌های صنعتی، صنایع شیمیایی، آموزش تکنسین‌ها و نیرو‌های متخصص صنعت و تسهیل تبادلات مالی اشاره کرد.

در همین رابطه عصر روز گذشته نیز رئیس جهاددانشگاهی و هیئت همراه با معاون و کارشناسان صنعتی سوریه جلسه‌ای را برگزار کرد که در آن جلسه مقرر شد یک هیئت تخصصی از جهاددانشگاهی برای بررسی و اصلاح مشکلات فیلتر‌های الکترواستاتیک کارخانه‌های سیمان سوریه به این کشور سفر کند.

تایید صلاحیت جهاددانشگاهی برای ارایه آموزش دوره‌های تخصصی برای صنعتگران و تکنسین‌های کشور سوریه از دیگر نتایج این جلسه بود.

گفتنی است در این سفر دکتر طیبی و هیئت همراه در جلسه دیگری با معاون وزیر نفت و رییس شرکت ملی نفت سوریه نیز دیدار و گفتگو کردند که پس از تشریح دستاورد‌های گسترده این نهاد در حوزه نفت و صنایع وابسته درخواست‌هایی در رابطه با کویل توربین، سیستم نمک‌زدایی، یو پی اس‌های صنعتی، مواد شیمیایی نفت، آموزش متخصصان وزارت نفت و دیگر فناوری‌ها از سوی طرف سوری مطرح شد.

گفتنی است، در روز‌های آینده نیز رییس جهاددانشگاهی و هیئت همراه دیدار‌هایی با وزرا و مقامات علمی و صنعتی کشور سوریه خواهند داشت که اخبار و توافقات انجام‌گرفته منتشر خواهد شد.

سامانه ساجد در ۷۰ دانشگاه کشور راه‌اندازی شد

محمد

 سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز در گردهمایی سراسری مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، برگزار شد، گفت: هم‌اکنون ۱۶۰ نیاز پژوهشی ملی و استانی در سامانه ساجد ثبت شده است و همه دانشگاه‌های کشور به این اعلام نیازها دسترسی دارند.

وی افزود: این اقدام مثبتی بود که مورد استقبال دانشگاه‌های کشور قرار گرفته است همه دانشگاه‌های بزرگ، کوچک و متوسط به این اعلام نیازها دسترسی دارند و می‌توانند راهکارهای خود را ارائه کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه سامانه ساجد در هفتاد دانشگاه کشور راه‌اندازی شده است، گفت: این دانشگاه‌ها برای مدیریت قراردادهای پژوهشی و دریافت نیازهای سازمان‌ها و صنایع از این سامانه یکپارچه استفاده می‌کنند

سیف تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به مسائل بومی خود مانند مسائل زیست محیطی و کشاورزی حساس باشند و در این زمینه نقش موثر خود را ایفا کنند، که برای تحقق این وظیفه دانشگاه‌ها، تقویت مراکز ارتباط با جامعه و صنعت نقشه محوری دارد.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم افزود: تقویت بخش ارتباط با جامعه و صنعت در دانشگاه ها برای وزارت علوم بسیار مهم است و در همین راستا برای نخستین بار کارنامه عملکرد دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها از نظر میزان قراردادهای پژوهشی، حجم این قراردادها و نسبت آن با تعداد اعضای هیئت علمی تهیه و به روسای دانشگاه‌ها ارسال شد.

سیف افزود: بر اساس کارنامه ارائه شده، هر دانشگاه می‌تواند جایگاه خود را در عرصه کشوری بداند و برای ارتقاء جایگاه خود برنامه‌ریزی کند و بر همین اساس، سال‌های آینده این کارنامه به شکل عمومی انتشار خواهد یافت.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: برای ایجاد انگیزه و تشویق مدیران مراکز ارتباط با جامعه دانشگاه‌ها و ترویج فرهنگ ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها؛ امروز در آیینی مراکز ارتباط با جامعه و صنعت برتر و اعضای هیئت علمی که بیشترین قرارداد را با حوزه کاربرد داشتند معرفی و تجلیل می شوند.

گفتنی است؛ سامانه ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه با عنوان ساجد از طریق پیوند sajed .msrt.ir قابل دسترسی است.

تبلیغ سلبریتی ها برای ارائه مدارک دانشگاهی غیر قانونی است

محسن شریفی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در  گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تبلیغ سلبریتی‌ها برای ارائه مدارک دانشگاهی از سوی برخی نهاد‌های غیرقانونی به عموم مردم در فضای مجازی گفت: انجام این امر به شدت غیر قانونی است و حتی اگر به افراد هم مدرک دانشگاهی ارائه شود به هیچ عنوان مورد تاکید سازمان‌ها و ارگان‌های متفاوت و وزارت علوم نیست.

او افزود: عموم مردم باید حواس خود را جمع کنند تا فریب افراد سودجود را نخورند؛ چرا که این تبلیغات باعث آسیب به جامعه خواهد شد.

شریفی درباره نظارت وزارت علوم برای جلوگیری از تخلف‌های علمی به منظور ارائه مدارک غیر قانونی به افراد گفت: در حوزه پژوهشی اگر موسساتی در زمینه نشریات و موسسات پژوهشی هرگونه گواهی جعلی منتشر یا صادر کنند از سوی وزارت علوم باطل خواهد شد و اسامی آن‌ها در لیست‌های نامعتبر قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر مقاله یا موسسه‌ای هم در زمینه‌های غیر قانونی فعالیت داشته باشند مجوزش را باطل خواهیم کرد.

اختیار برگزاری امتحانات پایان ترم به دانشگاه‌ها واگذار شد

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در  گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصمیم نهایی وزارت علوم برای برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها گفت: امکانات رفاهی و خوابگاهی دانشگاه‌های سراسر کشور شبیه به یکدیگر نیست.

او افزود: این اختیار را به دانشگاه‌ها داده ایم که بر اساس توانمندی‌های خود و امکانات موجود تصمیم به حضوری شدن امتحانات و آموزش حضوری بگیرند.

زلفی گل تصریح کرد: همه دانشگاه‌ها شرایط یکسانی در زمینه امتحانات حضوری ندارند، به همین علت نسخه یکسانی برای تمام دانشگاه‌های کشور نمی‌توانیم بپیچیم و لازم است که دانشگاه‌ها خودشان در این زمینه تصمیم گیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم مدارک دانشگاهی برگزاری امتحانات پایان ترم باشگاه خبرنگاران جوان تحقیقات و فناوری وزارت علوم دانشگاه ها آموزش عالی ارائه مدارک مدیرکل دفتر برنامه ریزی غیر قانونی کشور سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۲۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد

به گزارش صدای ایران از ایسنا،محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حاشیه گفتگو با برخی دانشجویان دانشگاه یاسوج در محوطه این دانشگاه در جمع خبرنگاران افزود: اساتید چشم و چراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

وی اظهارکرد: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند و یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

زلفی گل تصریح کرد: برای نمونه یک عضو هیات علمی باید نظم کلاس، اداری و حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، چنانچه یک عضو هیات علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود.

وی ادامه داد: به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیات‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

وزیر علوم بیان کرد: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند و بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند، خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

دیگر خبرها

  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • انتقاد تند یک امام جمعه از واگذاری تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس /چرا سرمایه این هلدینگ خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود /این خیانت است
  • انتقاد از تبلیغ دروغ دانشگاه آزاد؛ مدارک دوره‌های کوتاه مدت فیزیوتراپی قانونی نیست
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد