Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، در آخرین معاملات بازار جهانی ارزهای مجازی بازار جهانی ارز ارزش لیر ترکیه 5.6 درصد ریخت.

دلیل این مسأله اقدام بانک مرکزی این کشور در پایین آوردن نرخ بهره بوده است. البته این بانک تحت فشار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور دست به کاهش نرخ بهره می‌زند، به گونه‌ای که طی ماه‌های گذشته 5 درصد نرخ بهره را پایین آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس ارزش لیر در معاملات اخیر حتی به 15.689 لیر در برابر دلار رسید که در تاریخ این کشور پس از حذف صفر از پول ملی بی‌سابقه بوده است.

به طور کلی ارزش دلار در برابر لیر طی سال جاری دو برابر شده و ضربه‌ای جدی به اقتصاد ترکیه زده است. البته بانک مرکزی ترکیه قبلاً هم گفته بود که می‌خواهد این کار را بکند، اما حالا مدعی شده فعلاً طی سه ماه آینده سیاست خود را متوقف کرده و می‌خواهد تبعات آن را برای بازار ارزیابی کند.

دنیس شن، مدیرعامل مؤسسه اسکوپ ریتینگ مدعی شد که در حال حاضر عملاً اردوغان سکان سیاست‌های پولی بانک مرکزی ترکیه را در دست گرفته است.

علیرغم انتقادات از سوی نمایندگان و کارشناسان اقتصادی علیه اقدامات بی‌پروای اردوغان و بانک مرکزی رئیس‌جمهور ترکیه افزایش صادرات و ارائه وام را در اولویت خود قرار داده است.

نرخ تورم در ترکیه از 21 درصد عبور کرده، اما نرخ بهره در این کشور حدود 13 درصد شده است. طی دو هفته گذشته بانک مرکزی ترکیه با عرضه دلار 4 بار تلاش کرده تا جلوی ریزش ارزش لیر را بگیرد. ارزش لیر فقط از ماه سپتامبر تا کنون 47 درصد سقوط کرده است.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: نرخ بهره سقوط کاهش ارزش لیر ترکیه بانک مرکزی ارزش لیر نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۴۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی

به تازگی گمرک ایران لیست دریافت کنندگان ارز و واردکنندگان عمده کشور را منتشر کرده در حالی که قرار بود بانک مرکزی از فهرست مذکور رونمایی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد 100 وارد کننده اصلی کشور طی سال 1402 را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران،وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

به گزارش تسنیم، در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود 42 درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام 53 درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود 112 درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع 123 درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی 52درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین های واردات 1402 واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون 236 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم،چندی قبل بانک  مرکزی اعلام کرده بود؛ جزییات ارز تخصیص یافته و تامین شده برای شرکتهای مختلف را منتشر خواهد کرد. جزئیات این فهرست میتواند تا حدودی وضعیت اولویت دهی تخصیص ارز  به شرکتها و بنگاههای اقتصادی را شفاف کند. این درحالی است که هنوز خبری از فهرست بانک مرکزی نیست و گمرک وضعیت واردات سالهای 1402 و 1401  صد شرکت بزرگ را منتشر کرده که از این طریق میتوان یک براورد اولیه از میزان ارز دولتی و نیمایی تخصیص یافته به این شرکتها در دست داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • سطح اعتبار سنجی تسهیلات خرد دقیق‌تر می‌شود+ فیلم
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن