Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:01:29 GMT

فرسودگی جسمی و روحی پرستاران بیماران روانپزشکی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۴۱۸۹

فرسودگی جسمی و روحی پرستاران بیماران روانپزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا معماری، در بیان سختی مضاعف کار پرستاران در بیمارستان روانپزشکی، افزود: پرستاری در بخش‌های روان، فرسودگی شغلی زیادی دارد، به علاوه در معرض انواع صدمات و آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از تحریکات و بی قراری بیماران هستند و در درازمدت، خود نیز فرسوده و آسیب پذیر می‌شوند.

وی شرایط بیماران بخش‌های روان را در مقایسه با بیماران بخش‌های عادی بیمارستان‌ها، بسیار متفاوت ذکر کرد و اظهار داشت: تفاوت شرایط بیماران بخش‌های روان، سختی کار پرستاران این بخش‌ها را دو چندان کرده است، بطوری که بیماران روان، اغلب دچار ناآرامی، بی قراری و پرخاشگری هستند و اکثر آنان به خود، دیگران و حتی پرستاران و مراقبان در بخش‌ها، آسیب جسمی و روانی وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوپروایزر بالینی بیمارستان روانپزشکی رازی همچنین گفت: این بیماران اغلب به علت ماهیت بیماری خود، به ایستگاه پرستاری مراجعه می‌کنند و بیشتر وقت خود را به جای روی تخت بودن، در جلو و در کنار ایستگاه پرستاری و پرستاران می‌گذرانند.

معماری افزود: این در حالی است که بیماران در بخش‌های روانپزشکی، به دلیل عوارض بیماری، در معرض خودکشی، دگرکشی، آسیب به اموال و … می‌باشند، و به علت توهمات مختلف و هذیانات عجیب و غریب، و با به زبان آوردن آنها، پرستار را در مراقبت از خود، به چالش کشیده، و یا به دلیل عدم آگاهی به بیماری خود و با توجه به وضعیت آشفته روانی ایشان، بطور مکرر، درخواست‌های تکراری مطرح می‌کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: به دلیل مشکلات نگهداری و پرستاری از بیماران روان، برخی از خانواده‌ها با سپردن بیمارشان به مرکز روانپزشکی، آدرس محل سکونت خود را تغییر می‌دهند و یا با بهانه‌های مختلف از ترخیص و برگرداندن بیمار سر باز می‌زنند و لذا، تنها پناهگاه و حامی این بیماران، فقط پرستاران و کادر درمان مراکز روانپزشکی هستند که به صورت ۲۴ ساعته در کنار بیمار بوده و با او ارتباط تنگاتنگ دارند.

معماری که از پرستاران با تجربه بیمارستان‌های مختلف است، کاهش سختی کار «روان پرستاران» را در جابجایی دوره‌ای پرستاران بین بخش‌های روان و بخش‌های عادی، جهت تجدید قوا و تقویت روحیه برای کار مجدد در بخش‌های روان ذکر کرد، و افزود: متأسفانه این راه چاره نیز در بیمارستان‌های تک تخصصی مانند بیمارستان روانپزشکی رازی (امین آباد)، مقدور نیست.

وی همچنین با اشاره به حضور بیماران آسایشگاهی در مرکز روانپزشکی رازی که بیش از نیمی از ۱۱۰۰ بیمار این مرکز آموزشی و درمانی را شامل می‌شود، اظهار داشت: بیمارانی که بیش از ۳۰ سال به دلیل مجهول الهویه بودن و یا نداشتن نام و نشانی از خانواده‌هایشان، در این مرکز نگهداری می‌شوند، حس وابستگی اعضای خانواده، در آنان و در پرستاران این بخش‌ها که سال‌ها است با چهره‌های این بیماران آشنا هستند، ایجاد کرده است.

سوپروایزر بالینی بیمارستان روانپزشکی رازی افزود: شرایط بیماران آسایشگاهی که بیمارستان را خانه خود می‌دانند و همه دوران جوانی، میان سالی و سالمندی خود را در اینجا می‌گذرانند، خستگی مضاعف بر روان آنان و فرسودگی دو چندان برای پرستاران این بخش‌ها نیز ایجاد می‌کند، بویژه اینکه باید بار مشکلات مربوط به کمبود مایحتاج یک زندگی با تمام وسایل مورد نیاز این افراد را نیز به دوش بکشند.

وی با اشاره به شرایط زندگی دسته جمعی در طول روزها و سال‌های متمادی و مواجهه با مشکلاتی مانند شیوع بیماری کرونا، گفت: دوران کرونا برای کادر درمان روانپزشکی رازی، دوران سخت‌تری بود، بیمارانی که درک درستی از کنترل مسائل بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و کادر پرستاری می‌بایست با توجه به شرایط این بیماران، آنان را از ابتلاء به کرونا محفوظ نگه دارند، کار در این دوران را بسیار سخت کرد، اما جای شکر دارد که پرستاران این مرکز درمانی و آسایشگاهی، از این بحران نیز به سلامت عبور کردند و سال گذشته همزمان با اولین مرحله از واکسیناسیون کادر درمان، واکسیناسیون همه بیماران این مرکز روانپزشکی نیز انجام شد.

کد خبر 5377715

منبع: مهر

کلیدواژه: روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی پرستار ویروس کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا روز پرستار جامعه پرستاری واکسیناسیون کووید 19 کمبود پزشک سویه اومیکرون کرونا فشار خون واکسن چاقی دیابت بیمارستان روانپزشکی روانپزشکی رازی بخش های روان بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۴۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF

به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کشت حلق برای بیماران  CF (اختلال ژنتیکی و ارثی) در بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور (اکبر) انجام می‌شود تا ارزیابی و سنجش بیماری، تشخیص و درمان به موقع صورت پذیرد.

 دکتر رضا وثوقی مقدم افزود: بیماری CF اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث از بین رفتن تنظیم پروتئین‌ها می‌شود.

وی گفت: در نتیجه این بیماری مخاط دستگاه تنفسی، سیستم گوارشی و تناسلی، غلیظ و چسبناک می‌شود و به واسطه چسبناک شدن دیواره مخاط این اندام‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی، چون تنفسی هستند، از این رو باید هر دو سه ماه یک بار حتی در صورت نداشتن وجود علائم برای آزمایش کشت حلق مراجعه کنند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه‌های درمان بیماری‌های صعب العلاج افزود: با فراهم شدن امکانات برای آزمایش این بیماران در واحد آزمایشگاه بیمارستان کودکان اکبر، آزمایش کشت حلق انجام و  آنالیز آن از نظر وجود باکتری‌های پاتوژن و آنتی بیوتیک‌های موثر بر آن باکتری‌ها به پزشکان ارائه می‌شود.

 دکتر رضا وثوقی مقدم گفت: در واحد آزمایشگاه بیمارستان اکبر از وجود استادان مجرب و متخصصان میکروب شناسی برای شناسایی و تشخیص و گزارش انتی بیوتیک‌ها به استاندارد‌ترین و اصولی‌ترین استفاده شده است تا بهترین و مفید‌ترین خدمات به بیماران  ارائه شود.

 

ارائه‌ی خدمات درمانی مربوط به بیماران بزرگسال CF به صورت رایگان در بیمارستان قائم (عج)

فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام درمان‌های رایگان مربوط به بیماری CF  اطفال در بیمارستان اکبر گفت: این خدمات درمانی رایگان اکنون به بیماران بزرگسال CF در بیمارستان قائم (عج) هم ارائه می شود.

دکتر داوود عطاران گفت: خوشبختانه با اقدامات تشخیصی و درمانی که به همت همکاران گروه اطفال انجام و در سال‌های اخیر این بیماری خیلی زود تشخیص داده شده است   و در نتیجه طول عمر این بیماران در حال حاضر افزایش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در گذشته بسیاری از بیماران CF به دوران بلوغ نمیرسیدند، اما با اقدامات درمانی که در طی دو دهه گذشته برای این بیماران انجام شده، آنها کم کم به سن بلوغ رسیدند.

دکتر عطاران همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماران بزرگسال  دو - سه سالی است که از دوره کودکی به دوره بزرگسالی و بلوغ رسیده‌اند کهمه متخصصان داخلی لازم است که آگاهی کافی از این بیماری را پیدا کنند و در مواجهه با این بیماران اقدامات تشخیصی و درمانی را داشته باشند.

وی گفت:  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد امکان پیوند ریه فراهم شده و درمانگاه پیوند ریه دانشگاه کهدر  دوران کرونا معلق شده بود، در بیمارستان امام رضا (ع) فعال شده است و ما می‌توانیم برای بیمارانی که اندیکاسیون پیوند ریه دارند به آنجا ارجاع دهیم

دیگر خبرها

  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • خاش به پیشرفته ترین دستگاه ام.آر.آی ایران مجهز است
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد
  • یا اضافه کاری یا اخراج، پاسخ بیمارستان به اعتراض پرستاران