Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@04:40:38 GMT

طعم تلخ تحریم برای زعفران ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۲۹۳۰۴

طعم تلخ تحریم برای زعفران ایران

آفتاب‌‌نیوز :

دلالان و صادرکنندگان زعفران ایرانی با تحریم‌های امریکا دست و پنجه نرم می‌کنند. مانند تمام محصولات صادراتی اجناس آنان نیز به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "اکونومیست" در گزارشی درباره مشکلات پیش روی صادرات زعفران ایران به دلیل تحریم‌ها، می‌نویسد: "اسکندر مقدونی از آن در حمام استفاده کرد و معتقد بود که التیام‌بخش زخمهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تازه ازدواج‌کرده‌های رومی آن را روی تخت خود می‌پاشیدند به امید آنکه برانگیخته شوند. امروزه از زعفران برای طعم و رنگ‌دادن به غذا‌ها استفاده می‌شود. ادویه‌هایی که از کلاله‌های خشک‌شده زعفران به دست می‌آید از ارزش بالایی برخوردار است.

یک واردکننده زعفران در بریتانیا می‌گوید در ماه نوامبر هر کیلو زعفران وارداتی از ایران که بیش از ۹۰ درصد عرضه جهانی را شامل می‌شود ۱۴۰۰ دلار قیمت داشته است. با این وجود، ایرانیان در تجارت زعفران با مشکل مواجه هستند. جهش اخیر در قیمت ناشی از افزایش تقاضا به دنبال شوک ناشی از شیوع کرونا بوده است.

با این وجود، خشکسالی و افزایش هزینه حمل و نقل و نیروی کار (برای تولید هر کیلو از آن ساعت‌های زیادی برای چیدن و برداشت مورد نیاز است) نیز بر افزایش قیمت تاثیرگذار بوده‌اند. پس از آن، تحریم‌های امریکا وجود دارند که هدف از آن قطع ارتباط ایران با اقتصاد جهانی بوده است.

بازرگانان ایرانی زعفران برای دور زدن تحریم‌ها اغلب از واسطه‌های غیرایرانی استفاده می‌کنند. زنجیره‌ای غیرشفاف و روش‌های پرداخت‌های پیچیده. بنابراین، برای انتقال یک کیلو زعفران از خراسان، منطقه‌ای که بیشترین محصول زعفران ایران را تولید می‌کند به دبی یا اسپانیا، بسیاری از اتفاقات عجیب ممکن است در طول راه رخ دهند.

گاهی زعفران ایرانی را با بقایای گل یا سایر ادویه‌ها مخلوط می‌کنند تا وزن آن افزایش یابد. در فوریه گذشته، پلیس اسپانیا ۴۰۰ کیلوگرم زعفران را از یک باند قاچاق که به ظاهرا کالا‌های ایرانی را وارد می‌کردند کشف و ضبط کرد. آنان مواد ارزان‌تری را به زعفران افزوده بودند و سپس آن را فروخته بودند. مطالعه صورت گرفته توسط "یوروپل" (آژانس پلیس اتحادیه اروپا) نشان داده که ۱۱ درصد زعفران برای فروش در کشور‌های اروپایی ممکن است تقلبی بوده باشد. مطالعه دولت فرانسه نشان می‌دهد این رقم بالاتر است. همه این موارد برای بازرگانان ایرانی مشکل ایجاد می‌کنند.

"وحید جعفری" صادرکننده زعفران که به تازگی با مشتری‌ای ویتنامی تماس تصویری برقرار کرده می‌گوید: "باید بیشتر تلاش کنم تا اعتماد مشتریان‌ام را جلب کنم. آنان به من گفتند که نگران دریافت زعفران تقلبی هستند و سایر مشتریان می‌ترسند در صورت خرید زعفران ایرانی حتی از طریق واسطه در فهرست سیاه تحریم امریکا قرار گیرند. بانک‌ها در مورد چنین معاملاتی حساس هستند. واردکننده‌ای در بریتانیا می‌گوید حساب‌هایش در دبی و بریتانیا مسدود شده‌اند. هر شش ماه یک بانک بریتانیایی با من تماس می‌گیرد تا از من بپرسد آیا با ایران تجارت می‌کنم یا خیر و من باید به آنان دروغ بگویم.

"اکونومیست" در ادامه می‌افزاید: همیشه وضعیت به این سختی نبوده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی که برجام حاصل شد تجارت آسان‌تر شد. اما تنها سه سال بعد با خروج امریکا از برجام با فرمان ترامپ و اعمال دوباره تحریم‌ها، وضعیت دشواری حاکم شد. اکنون پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در وین ناچیز بوده است. یک دلال زعفران در تهران می‌گوید:"اگر امروز بتوانید زعفران را از ایران صادر کنید شما یک سوپر من هستید".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: زعفران تحریم زعفران ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۹۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌ها در ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید

دریافت 7 MB

به گزارش همشهری آنلاین، ابراهیم رئیسی در ادامه افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران با نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی داشته باشد و به جهان عرضه کند.

کد خبر 847408 منبع: مهر برچسب‌ها صادرات و واردات خبر ویژه تحریم سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • خسارت سیل به مزارع زعفران آبیز 
  • تحریم‌ها در ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید
  • فیلم/ رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
  • فیلم| رئیسی: تحریم‌ِ ایران به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • طرز تهیه لوبیا پلوی اصیل شیرازی را اینجا بخوانید