Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار گالیکش گفت: از روز گذشته تاکنون ۱۵ هکتار از عرصه‌های حفاظت‌شده پارک ملی گلستان در محدوده روستای قوشه چشمه این شهرستان درگیر آتش‌سوزی شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 احمد تجری‌مفرد، فرماندار گالیکش گفت: این آتش‌سوزی از ساعت ۱۵ روز جمعه در منطقه قوشه چشمه از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش رخ داده و از همان ساعات اولیه محیط بانان پارک ملی گلستان به‌همراه نیروهای منابع طبیعی، بخشداری لوه، شهرداری صادق‌آباد، دهیاری‌ها و مردم روستاهای حاشیه پارک ملی در حال تلاش برای مهار آتش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با شروع آتش سوزی، جلسه ستاد بحران شهرستان گالیکش در سایت اداری پارک ملی گلستان تشکیل شد و در پی آن ۱۲۰ نفر از نیروهای محیط بان پارک ملی، یگان حفاظتی منابع طبیعی، محیط زیست و نیروهای مردمی به منطقه اعزام شدند.

فرماندار گالیکش بیان کرد: با وجود حضور بالگرد از ساعات اولیه امروز، به علت شدت وزش باد (۸۰ کیلومتر در ساعت) و وسعت دود ناشی از آتش در منطقه، عملیات اطفا با کندی پیش می‌رفت اما با توقف باد ۲ بالگرد هوافضای سپاه عملیات آب پاشی را آغاز کردند.

تجری‌مفرد علت آتش‌سوزی را عامل انسانی دانست و اظهار امیدواری کرد که با تلاش نیروهای مردمی و دستگاه‌های ذیربط در کوتاه‌ترین زمان این آتش‌ به طور کامل خاموش شود.

محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در آخرین اطلاع رسانی از منطقه درگیر آتش سوزی، گفت: علاوه بر نیروهای محیط زیست، مردم محلی و بسیجیان نیز به صورت میدانی در بحث اطفای حریق مشارکت دارند و با توجه به اینکه سرعت وزش باد کم شده هر کدام از بالگردهای هوا فضا سه سوتی پرواز انجام دادند و تا تاریک شدن هوا پروازهایشان ادامه دارد.

وی گفت: تاکنون هیچ گونه تلفات جانوری در چهار آتش سوزی پارک ملی گلستان گزارش نشده و بیشترین خسارت مربوط به برگ‌های کف جنگل و درختان خشک است.

پارک ملی گلستان بزرگ‌ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

برچسب ها: آتش سوزی ، گلستان ، پارک ملی گلستان

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: آتش سوزی گلستان پارک ملی گلستان پارک ملی گلستان آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۹۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • قدردانی شهروندان آزادشهر و گالیکش از پلیس برای اجرای طرح نور
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • کاهش هزینه حفاظت پارک کبودوال از ۱۳۰ به ۳۲ میلیارد تومان
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود