Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی آبفا اصفهان، میثم جعفرزاده، مشاور وزیر نیرو و رئیس قرارگاه جهاد آبرسانی کشور در نخستین همایش منطقه‌ای آب مایه حیات در شهر زواره اظهار داشت: در حال حاضر موضوع آب به بحران ملی تبدیل شده و خروج از این بحران نیازمند نگاه ملی و وحدت مردم و مسؤولان علمی و اجرایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همانگونه که در حادثه سیل خوزستان و زلزله سر پل ذهاب، همه کشور از جمله استان اصفهان به یاری مردم حادثه دیده شتافتند، اکنون نیز برای حل مشکلات ناشی از خشکسالی باید همه کشور با نگاه جهادی وارد عمل شوند.

جعفرزاده در بخش دیگری از سخنانش به موضوع آبرسانی پایدار به روستاها اشاره کرد و بیان کرد: با وجود تحریم‌ها و محدودیت اعتبارات، آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کشور با کمک قرارگاه جهادی امام حسن در یک بازه زمانی سه ساله آغاز شده است.

مشاور وزیر نیرو و رئیس قرارگاه جهاد آبرسانی کشور ادامه داد: به همت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، تعدادی از روستاهای شهرستان اردستان نیز مشمول اعتبارات محرومیت‌زدایی شد و کار آبرسانی پایدار به روستاهای این شهرستان آغاز شده است.

وی استفاده از ظرفیت خیران در اجرای طرح‌های آبرسانی را یکی دیگر از سیاست‌های وزارت نیرو عنوان کرد و اضافه کرد: هم اکنون شورای خیران آبرسان در بالاترین سطح تشکیل شده تا بتوان همچون خیران مدرسه‌ساز در بخش آبرسانی به روستاها و مناطق محروم نیز از ظرفیت خیران استفاده کرد.

اردستان پیشتاز در نصب کنتورهای هوشمند در بخش کشاورزی

سید صادق طباطبایی‌نژاد، نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این همایش گفت: در سال‌های اخیر مسؤولان منطقه اردستان تمام تلاش خود را در خصوص مصرف بهینه آب در تمام بخش ها صرف کردند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای توسعه صنایع آب بر در این شهرستان صادر نشده و بارگذاری جدیدی بر منابع آبی این منطقه انجام نشده است، بیان کرد: در بخش کشاورزی هم اردستان نخستین شهرستان کشور بود که کار نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های کشاورزی را انجام داد و میزان برداشت آب را از ۲۴ به ۸ ساعت در شبانه روز کاهش داد.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه اقداماتی در خصوص کاشت گیاهان کم آب بر نظیر پسته و زعفران در اردستان صورت گرفته است، گفت: با وجود این باید تلاش‌ها در جهت اصلاح الگوی کشت و کاهش هدر رفت آب در بخش کشاورزی ادامه یابد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آبرسانی سیار به ۶۵ روستای این شهرستان اشاره کرد و از اقدام شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی پایدار به ۱۹ روستا از ۳۲ روستای مجتمع روستایی همبرات با استفاده از منابع داخلی و بدون داشتن ردیف بودجه‌ای تقدیر کرد و بر اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهرهای اردستان، مهاباد و زواره تأکید کرد.

 

اصفهان انتظار یاری در حل مشکلات ناشی از خشکسالی دارد

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه این همایش گفت: استان اصفهان همواره در مهار بحران‌های ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه در سراسر کشور پیشتاز بوده است و اکنون که ۱۵ ماه از خشک شدن متوالی زاینده‌رود می‌گذرد، ۶۰۰ هزار اصله درخت دچار تنش آبی شده‌اند، ۱۶ کانون گرد و غبار در استان شکل گرفته است و آبرسانی به بسیاری از شهرها و روستاهای استان به صورت سیار انجام می شود.

وی با تأکید بر اینکه اصفهان از کشور درخواست همراهی و کمک برای رفع مشکلات ناشی از خشکسالی را دارد، افزود: انتظار می‌رود مسؤولان وزارت نیرو با روحیه جهادی، احیای رودخانه زاینده‌رود را عملیاتی کرده تا آثار ناشی از وقوع خشکسالی در استان اصفهان به حداقل برسد.

تخصیص آب از خلیج فارس می‌تواند معادن اردستان را فعال سازد

حمیدرضا تأملی، فرماندار شهرستان اردستان نیز حفظ تمدن منطقه اردستان را اولویت اول مسؤولان این شهرستان دانست و گفت: باید شرایط زیست مردم را که همان شرایط مطلوب اقتصادی و ادامه حیات مردم است فراهم سازیم.
وی با بیان این که سال‌هاست هیچ‌گونه مجوزی برای توسعه صنعت در اردستان صادر نشده است و این مسأله نباید سبب عقب‌ماندگی شهرستان بشود، ادامه داد: شهرستان اردستان ظرفیت خوبی در بهره‌برداری از ذخایر معدنی به ویژه مس دارد و اگر بتوان سهمی از خط انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور برای این منطقه تخصیص داد شاهد شکوفایی معادن و طرح‌های اشتغالزا خواهیم بود.

 

اصفهان پایین‌ترین سرانه مصرف آب را در کشور دارد

هاشم امینی، مدیرعامل آبفای استان اصفهان برگزاری این همایش را بیانگر نگاه مدبرانه و عاقلانه مردم و مسؤولان استان اصفهان به مقوله آب دانست و بیان کرد: این همایش نشان داد نگاه مردم شهرستان اردستان به آب نگاه سازگارانه و مدیریت آب در شرایط خشکسالی است.

وی با بیان اینکه در ۱۲ سال گذشته زیرساخت‌های لازم برای خدمات‌رسانی در بخش آب و فاضلاب در تمام نقاط استان گسترش یافته است، خاطرنشان کرد: کاهش مصرف سرانه آب در اصفهان یکی از عوامل تأمین پایدار آب شرب مردم است، در سال ۱۳۸۶ سرانه مصرف آب در اصفهان ۱۸۹ لیتر در شبانه‌روز بود که با فرهنگ‌سازی و همکاری خوب مردم، این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۱۵۷ لیتر در شبانه‌روز رسید.

امینی ارتقای سطح خدمات آبفا در روستاها را ضروری دانست و بیان کرد: پس از یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی در اصفهان با اجرای طرح ۳۰۰_۱۰۰ که در حقیقت اصلاح و توسعه ۳۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی در مدت ۱۰۰ روز بود، زیرساخت‌های لازم برای ارتقای خدمات در روستاها بیش از پیش فراهم شد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه با استفاده از فناوری‌های جدید زمینه خدمات‌رسانی مستمر در شهرها و روستاها فراهم شده است، تصریح کرد: استفاده از سامانه‌های تله متری و تله کنترل، بازسازی خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب سبب شد تا میزان هدررفت و آب بدون درآمد در مناطق تحت پوشش آبفای استان اصفهان از ۳۱ به حدود ۱۸ درصد برسد که جزو کمترین‌ها در کشور به شمار می‌رود.

 

نهایی شدن الگوی کشت در استان اصفهان

مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در این همایش از به روزرسانی سند ملی آب در استان اصفهان خبر داد و گفت: الگوی کشت در استان اصفهان نهایی شده و قرار است این الگو در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شود.

وی اعتبارات بخش آبیاری‌های نوین را کافی ندانست و بیان کرد: الگوی کشت ۱۰ الزام دارد که باید از آن حمایت شود، اگر محدودیت‌هایی برای بخش کشاورزی وضع می‌شود باید کمک‌هایی نیز برای جبران خسارت و ادامه زندگی کشاورزان نیز در نظر گرفت.

محمدرضا شواخی زواره، دبیر اولین همایش منطقه‌ای آب مایه حیات اظهار داشت: افزود: از ۳۳ مقاله رسیده به دبیرخانه همایش ۱۵ مقاله بررسی و تأیید و ۴ مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد.

وی گفت: بهرام نادی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، علی طالبی استاد دانشگاه یزد و رئیس انجمن آبخیزداری ایران، مسعود نصری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد و رضا اسلامی مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان در مقالات خود وضعیت حوزه‌های آبخوان اصفهان، کاشان، نطنز و اردستان و زواره را به صورت علمی تبیین و راهکارهای علمی برون رفت از این بحران را ارائه کردند.

به گزارش آبفا، این همایش با هدف انعکاس وضعیت کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین همزمان با روز پژوهش در سالن دکتر علی شریعتی زواره برگزار شد، در نخستین همایش منطقه‌ای آب مایه حیات، بر حل مسأله آب به صورت ملی و وحدت نظر میان مردم و مسؤولان تاکید شد. در این همایش که روز پنجشنبه ۲۵ آذرماه همزمان با روز پژوهش به همت بخشداری زواره و با حمایت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در شهر کویری زواره برگزار شد، بیش از ۱۰۰ نفر از مسئولان،کارشناسان، نخبگان و استادان حوزه آب کشور موضوعاتی همچون تغییر سبک زندگی و تببین فرهنگ استفاده صحیح از آب، جدی گرفتن بحران کم آبی در کشور و عزم جدی مسؤولان و مردم برای مقابله با بحران کم آبی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: مشاور وزیر نیرو حل مسأله آب اصفهان قرارگاه جهادی امام حسن تخصیص آب از خلیج فارس احیای رودخانه زاینده رود شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان شهرستان اردستان استان اصفهان استان اصفهان بخش کشاورزی الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۰۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم

بیشترین روایاتی که در ارتباط با شهر مقدس قم و قمی ها بیان شده از امام صادق(ع) است که در مناسبت‌های مختلفی از این شهر و اهل آن به نیکی یاد کرده و تعابیر بی‌نظیری را برای شهر قم بیان کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، شهر مقدس قم از شهرهایی است که از صدر اسلام مورد توجه معصومین علیهم السلام بوده و روایات فراوانی از پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) گرفت تا امام هادی و امام عسکری علیهما السلام راجع به شهر مقدس قم و ویژگی‌های آن بیان شده که این شهر را به مقصدی برای مهاجرت اصحاب و یاران اهل بیت تبدیل کرده و اهل آن را مورد تحسین و تمجید قرار داده اند.

بیشترین روایاتی که در رابطه با شهر مقدس قم و قمی ها بیان شده است از امام صادق علیه السلام است که در مناسبت های مختلفی از این شهر و اهل آن به نیکی یاد کرده و تعابیر بی نظیری را برای شهر قم بیان کرده اند به صورتی که شهر قم را شهر منتخب خداوند و حرم اهل بیت، پناهگاه فاطمیون و محل امن شیعیان دانسته و ضمن تشویق مؤمنان به مهاجرت به قم اهل قم را مردمی نجیب، عالم، دیندار، پیکارجوی در راه خدا و یاوران امام عصر(عج) معرفی کرده اند.

این نوشته به 19 روایت از امام صادق(ع) و به برخی از ویژگی های این شهر مقدس از نگاه امام صادق علیه السلام می پردازیم.

1. قم حرم اهل البیت علیهم السلام

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَهُوَ مَکةَ، وَانَ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَهُوَ الْمَدینَةُ، وَانَّ لِامیرِالْمُؤْمِنینَ حَرَماً وَهُوَ الْکوفَةُ، وَانَّ لَنا حَرَماً وَهُوَ بَلْدَةُ قُمْ، وَسَتُدْفَنُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ اوْلادی تُسَمّی فاطِمَةُ، فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قالَ الرَّاوی: وَکانَ هذا الْکلامُ مِنْهُ قَبْلَ انْ یولَدَ الْکاظِمُ علیه السلام؛ خداوند حرمی دارد که مکه است، و برای پیامبر صلی الله علیه و آله هم حرمی است و آن مدینه است، حرم امیرالمؤمنین علیه السلام کوفه و حرم ما اهل البیت شهر قم است. بزودی در قم، زنی از فرزندان من به نام فاطمه دفن می شود که هر کس مرقد او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می گردد. راوی گوید: امام صادق علیه السلام این سخن را قبل از تولّد امام کاظم علیه السلام پدر بزرگوار حضرت فاطمه معصومه علیها السلام بیان کرد». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 41)

2. قم مدفن شفیعه شیعیان

امام صادق علیه السلام فرمود: «تُقْبَضُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدی اسْمُها فاطِمَةُ بِنْتُ مُوسی، وَتَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ؛ در شهر قم زنی از فرزندان من رحلت می کند که نام او فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهما السلام است، و تمام شیعیان من (که شایسته شفاعت باشند) با شفاعت این خانم وارد بهشت می شوند». (بحارالانوار، ج 60، ص 228، ح 59)

3. قم و زائران بهشتی

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ زِیارَتَها تَعْدِلُ الْجَنَّةَ؛ بی شک (ثواب) زیارت مرقد حضرت معصومه علیها السلام برابر با بهشت است». (بحارالانوار ج 48، ص 317)

4. قم منتخب خدا

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ اللَّهَ اخْتارَ مِنْ جَمیعِ الْبِلادِ کوفَةَ وَ قُمْ وَ تِفْلیسَ؛ خداوند ازمیان تمام شهرها، کوفه، قم و تفلیس را برگزیده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 25)

5. قم حجّت خدا بر همه دنیا

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ اللَّهَ احْتَجَّ بِالْکوفَةِ عَلی سائِرِ الْبِلادِ، وَبِالْمُؤْمِنینَ مِنْ اهْلِها عَلی غَیرِهِمْ مِنْ اهْلِ الْبِلادِ، وَاحْتَجّ بِبَلْدَةِ قُمْ عَلی سایرِ الْبِلادِ وَبِأَهْلِها عَلی جَمیعِ اهْلِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ مِنَ الْجِنّ وَالْإنْسِ، وَلَمْ یدَعِ اللَّهُ قُم وَاهْلَه مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفَّقَهُمْ وَایدَهُمْ.. وَسَیأْتی زَمانٌ تَکون بَلْدَةُ قُمْ وَاهْلُها حُجَّةً عَلَی الْخَلائِقِ وَذلِک فی زَمانِ غیبَةِ قائِمِنا علیه السلام الی ظُهُورِهِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَانَ الْمَلائِکةَ لَتَدْفَعُ الْبَلایا عَنْ قُمْ وَاهْلِهِ، وَما قَصَدَهُ جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا قَصَمَهُ قاصِمُ الْجَبَّارینَ؛ خداوند کوفه را بر دیگر شهرها، و مؤمنین آن را بر مؤمنان سایر سرزمینها حجّت قرار داد و شهر قم را بر سایر شهرها و مردم آن را بر همه اهالی شرق و غرب عالم، از جن و انس، حجّت قرارداد. خداوند شهر قم و مردم آن را مستضعف و ناتوان رها نکرده، بلکه به آنان توفیق داده و آنها را تأیید کرده است. روزگاری خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن بر دیگر مردمان حجت باشند. آن روزگار در زمان غیبت قائم ماست تا زمان ظهورش. اگر چنین نبود زمین، اهل خود را در کامش فرو می برد. فرشتگان بلایا را از قم و مردم قم دور می کنند. هیچ ستمگری قصد بدی نسبت به آنان نکند، مگر آن که درهم شکننده ستمگران او را در هم شکند». ( بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 22)

6. قم معدن علم و دانش

امام صادق علیه السلام فرمود: «سَتَخْلُو کوفَةُ مِنَ الْمُؤمِنِینَ، وَیأْزِرُ عَنْهَا الْعِلْمُ کما تَأْزِرُ الْحَیةُ فی جُحْرِها، ثُمَّ یظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ یقالُ لَها قُمْ، وَتَصِیرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَالْفَضْلِ، حَتّی لایبْقی فی الْارْضِ مُسْتَضْعَفٌ فی الدّینِ حَتّی الْمُخَدَّراتِ فِی الْحِجالِ، وَذلِک عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قائِمِنا، فَیجْعَلُ اللَّهُ قُمْ وَاهْلَهُ قائِمینَ مَقامَ الْحُجَّةِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَلَمْ یبْقَ فی الْارْضِ حُجَّةٌ، فَیفیضُ الْعِلْمُ مِنْهُ الی سایرِ الْبِلادِ فی الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، فَیتِمُّ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَی الْخَلْقَ حَتّی لایبْقی احَدٌ عَلَی الْارْضِ لَمْ یبْلُغْ الَیهِ الدّینُ وَالْعِلْمُ، ثُمَّ یظْهَرُ الْقائِمُ علیه السلام؛ بزودی کوفه از مؤمنان تهی خواهد گشت و علم و دانش از آن رخت برخواهد بست، همانند ماری که در لانه اش پنهان شود. آن گاه علم و دانش در شهری به نام قم آشکار خواهد شد. این شهر معدن دانش و فضیلت خواهد شد تا آنجا که بر روی کره زمین کسی نمی ماند که در دین ضعیف و ناتوان باشد، حتّی زنان پرده نشین؛ و این امر نزدیک ظهور قائم ما رخ خواهد داد؛ خداوند قم و مردم آن را جانشینان حضرت حجّت قرار می دهد. اگر چنین نبود بی شک زمین اهل خود را می بلعید و در روی زمین حجتی باقی نمی ماند. علم و دانش از این شهر به شهرهای دیگر در شرق و غرب عالم سرازیر می شود و بدین سان حجّت خدا بر بندگانش تمام می شود، تا آنجا که در کره خاکی کسی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد؛ سپس حضرت مهدی علیه السلام ظهور می کند». (بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 23)

7. قم کانون شیعیان

عبدالله بن سنان روایت مفصّلی از امام صادق علیه السلام نقل کرده، که در بخشی از آن آمده است «وَ هُوَ مَعْدِنُ شیعَتِنا؛ قم کانون شیعیان ماست».  (بحارالانوار، ج 60، ص 212، ح 20)

8. قم پناه مؤمنان در فتنه ها

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها؛ هنگامی که فتنه ها همه شهرها را فرا بگیرد به قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 26)

9. سلام و برکات خدا بر قم

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ لَعَلی قُمْ مَلِکاً رَفْرَفَ عَلَیها بِجَناحَیهِ لایریدُها جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا اذابَهُ اللَّهُ کذَوبِ الْمِلْحِ فی الْماءِ، ثُمَّ اشارَ الی عیسَی بْنِ عَبْدِاللَّهِ فَقالَ: سَلامُ اللَّهِ عَلی اهْلِ قُمْ. یسْقَی اللَّهُ بِلادَهُمُ الْغَیثَ، وَینْزِلُ اللَّهُ عَلَیهِمُ الْبَرَکاتِ، وَیبَدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ، هُمْ اهْلُ رُکوعٍ وَسُجُودٍ وَقِیامٍ وَقُعُودٍ، هُمُ الْفُقَهاءُ الْعُلَماءُ الْفُهَماءُ، هُمْ اهْلُ الدّرایةِ وَالرّوایةِ وَحُسْنِ الْعِبادَةِ؛ برفراز قم فرشته ای پیوسته بال و پر می زند. هیچ ستمگری تصمیم سوئی در مورد قم نمی گیرد مگر این که خداوند او را (به وسیله آن فرشته) نابود می کند، همانگونه که نمک در آب حل می شود. حضرت سپس از عیسی بن عبدالله قمی یاد کرد و فرمود: سلام و درود خدا بر اهل قم. محلی که خداوند آن را با آب باران سیراب می کند، و برکاتش را بر اهل آن نازل می نماید، و گناهان و خطاهای آنان را تبدیل به حسنه می کند. آنان اهل رکوع و سجود و قیام و قعودند. آنها هستند فقها و علما و خردمندان. آنان اهل روایت و درایت و عبادت نیکو هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 217، ح 46)

10. خاک قم مقدّس است

امام صادق علیه السلام فرمودند: «تُرْبَةُ قُمْ مُقَدَّسَةٌ وَاهْلُها مِنَّا وَنَحْنُ مِنْهُمْ، لایریدُهُمْ جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا عُجّلَتْ عُقُوبَتُهُ مالَمْ یخُونُوا اخْوانَهُمْ فَاذا فَعَلُوا ذلِک سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ جَبابِرَةَ سُوءٍ! اما انَّهُمْ انْصارُ قائِمِنا وَدُعاةُ حِقّنا. ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ الَی السَّماءِ وَقالَ: اللَّهُمَّ اعْصِمْهُمْ مِنْ کلّ فِتْنَةٍ وَنَجّهِمْ مِنْ کلّ هَلَکةٍ؛ خاک قم مقدّس است، ومردم قم از ما، و ما از آنها هستیم. هر ظالم ستمگری نسبت به قم نظر سویی داشته باشد خداوند در مجازاتش تعجیل می کند. این ویژگی ها برای اهل قم تا زمانی است که نسبت به یکدیگر خیانت نکنند. اگر چنین کنند خداوند حاکمان ستمگری را بر آنها مسلّط می کند. آگاه باشید که یاران حضرت مهدی علیه السلام و دعوت کنندگان به حقّ ما، قمی ها هستند. سپس حضرت سر به آسمان بلند کرد و این گونه در حق اهل قم دعا کرد: خدایا! آنها را از هرفتنه ای حفظ کن و از هر هلاکت و نابودی مصون بدار». (بحارالانوار، ج 60، ص 218، ح 49)

11. قم پناهگاه فاطمیون و محل راحتی مؤمنان

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا اصابَتْکمْ بَلِیةٌ وَعَناءٌ فَعَلَیکمْ بِقُمْ. فَانَّهُ مَأْوی الْفاطِمِیینَ، وَمُسْتَراحُ الْمُؤْمِنینَ. وَسَیأتی زَمانٌ ینْفَرُ اوْلِیائُنا وَمُحِبُّونا عَنَّا وَیبْعُدُونَ مِنّا، وَذلِک مَصْلَحَةٌ لَهُمْ لِکیلا یعْرَفُوا بِوِلایتِنا، وَیحْقِنُوا بِذلِک دِمائَهُمْ وَامْوالَهُمْ. وَما ارادَ احَدٌ بِقُمْ وَأَهْلِه سُوءاً الّا اذَلَّهُ اللَّهُ وَابْعَدَهُ مِنْ رَحْمَتِهِ؛ هر زمان بلاها و نگرانی ها شما را فراگرفت به قم پناه ببرید. زیرا قم پناهگاه فاطمیین و محل راحتی مؤمنان است. و زمانی خواهد آمد که اولیاء و دوستان ما از ما دور می شوند و از شهرهای ما کوچ می کنند، و این کار به مصلحت آنان است، برای این که به ولایت ما شناخته نشوند، و جان و مال خود را حفظ کنند و هر کس به قم و اهل قم نظر بدی کند خداوند او را ذلیل کرده و از رحمتش دور می سازد». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 32)

12. قم مأمن شیعیان

جماعتی از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که فرمودند: «اذا عَمَّتِ الْبَلایا فَالْامْنُ فی کوفَةِ وَنَواحیها مِنَ السَّوادِ وَقُمْ مِنَ الْجَبَلِ وَنِعْمَ الْمَوْضِعُ قُمْ لِلْخائِفِ الطَّائِفِ؛ هنگامی که بلا فراگیر شود امنیت در کوفه و اطراف آن در عراق، و قم در منطقه جبل (ایران) خواهد بود و قم محل خوبی برای افراد خائف و سرگردان است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 28)

13. دفع بلا از قم

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا فَقَدَ الْامْنُ مِنَ الْعِبادِ، وَرَکبَ النَّاسُ عَلَی الْخُیولِ، وَاعْتَزَلُوا النّساءَ وَالطّیبَ، فَالْهَرْبُ الْهَرْبُ عَنْ جَوارِهِمْ، فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِداک: الی اینَ؟ قالَ: الی الْکوفَةِ وَنَواحیها، اوْ الی قُمْ وَحَوالیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهُما؛ هنگامی که امنیت از میان مردم رخت بربست، و مردم سوار بر مرکب های جنگی شده، و از همسران خویش و بوی خوش فاصله گرفتند، از آنها فرار کنید. راوی می گوید عرض کردم: فدایت گردم به کجا فرار کنیم؟ فرمود: به سمت کوفه و حوالی آن، یا قم و نواحی آن، زیرا بلا از این دو شهر دفع شده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 29)

14. قم مرکز شیعیان و موالیان ائمّه اطهار علیهم السلام

سلیمان بن صالح می گوید: روزی خدمت امام صادق علیه السلام بودم، که از فتنه های بنی عبّاس و مشکلاتی که از سوی آنها دامنگیر مردم شده بود سخن به میان آمد، عرض کردم: فدایت گردم، در چنین زمانی مردم به کجا پناه ببرند؟ فرمود: «الی الْکوفَةِ وَحَوالیها وَالی قُمْ وَنَواحیها، ثُمَّ قالَ: فی قُمْ شیعَتُنا وَمَوالینا؛ به کوفه و حوالی آن و قم و اطراف آن پناه ببرید. سپس فرمود: شیعیان و موالیان ما در قم هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 215، ح 35)

15. اهل قم یاران امام زمان(عج)

امام صادق علیه السلام خطاب به عفان بصری فرمود: «آیا می دانی چرا قم را قم نامیده اند؟ گفت: خدا و رسولش و شما بهتر می دانید. فرمود: «انَّما سُمّی قُمْ لِانَّ اهْلَهُ یجْتَمِعُونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِ، وَیقُومُونَ مَعَهُ وَیسْتَقیمُونَ عَلَیهِ وَینْصُرُونَهُ؛ از آن جهت قم را قم نامیده اند که مردم آن بر گرد قائم آل محمّد صلوات الله علیه اجتماع نموده، و همراه او قیام می کنند، و در راه او پایداری می ورزند، و به یاریش بر می خیزند». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 38)

16. اهل قم بندگان پیکارجوی خدا

یکی از راویان حدیث می گوید: خدمت امام صادق علیه السلام نشسته بودم که این آیه شریفه قرائت شد: «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیهِمْ عِبَاداً لَّنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیارِ وَکانَ وَعْداً مَّفْعُولًا؛ هنگامى که نخستین وعده فرامى‏رسد، گروهى از بندگان پیکارجوى خود را بر ضد شما بر مى‏انگیزم( تا شما را سخت درهم کوبند، حتى براى به دست آوردن مجرمان) خانه‏ها را جستجو مى‏کنند، و این وعده‏اى است قطعى» سوره اسراء، آیه 5

سؤال کردم این افراد چه کسانی هستند؟ امام سه مرتبه فرمود: به خدا قسم آنها قمی ها هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 40)

17. اهل قم یاوران اهل بیت علیهم السلام

امام صادق علیه السلام فرمود: «اهْلُ خُراسانَ اعْلامُنا، وَاهْلُ قُمْ انْصارُنا؛ مردم خراسان اعلام و نشانه های ما، و اهالی قم یاوران ما هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 30)

18. اهل قم آمرزیده شده اند

امام صادق علیه السلام فرمود: «اهْلُ قُمْ مَغْفُورٌ لَهُمْ؛ غفران الهی برای اهل قم است». (بحارالانوار، ج 60 ، ص 218، ح 48)

19. تصریح بر نجیب بودن اهل قم

ابان بن عثمان می گوید: عمران بن عبدالله قمی وارد بر امام صادق علیه السلام شد. حضرت خطاب به او فرمود: «کیفَ انْتَ؟ وَکیفَ وُلْدُک؟ وَکیفَ اهْلُک؟ وَکیفَ بَنُو عَمّک؟ وَکیفَ اهْلُ بَیتِک؟ ثُمَّ حَدَّثَهُ مَلِیاً. فَلَمَّا خَرَجَ قیل لِابی عَبْداللَّهِ علیه السلام: مَنْ هذا؟ قالَ: نَجیبُ قُومِ النُّجَباءِ، ما نَصَبَ لَهُمْ جَبَّارٌ الّا قَصَمَهُ اللَّهُ؛ حالت چطور است؟ فرزندانت چطورند؟ عموزادگانت چطورند؟ اهل بیت تو چگونه اند؟ سپس برای مدّتی طولانی با او سخن گفت. هنگامی که عمران از خدمت امام مرخص شد، کسی پرسید: این آقا (که اینقدر مورد احترام شما قرار گرفت) چه کسی بود؟ فرمود: فرد نجیبی از قوم نجباء (مردم قم) بود. مردمی که هرگاه ستمگری قصد بدی نسبت به آنها کند، خداوند او را درهم می شکند». (بحارالانوار، ج 60، ص 211، ح 19)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • هدر رفت آب در اردستان ۳ درصد کاهش یافت
  • با شعار «خدمت بی‌منت» در خدمت مردم هستیم
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است
  • (عکس) زاینده رود، سی و سه پل و پل خواجو؛ سال ۱۹۲۷
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • معرفی شرکت احیا استیل فولاد بافت
  • تکمیل سد «دیورش» رودبار نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی است
  • فرهنگیان به‌عنوان قهرمان ملی معرفی شوند
  • تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان احیا می‌شوند