Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@01:29:15 GMT

ادامه آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۱۴۴۲

ادامه آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، محمدرضا کنعانی شنبه شب در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: به دلیل سخت گذر بودن منطقه، با وجود تلاش فراوان نیرو‌های امدادی و انجام ۱۸ سورت پرواز و آبپاشی منطقه توسط ۲ بالگرد، حریق این منطقه هنوز مهار نشده است.

وی افزود: در حال حاضر بارش پراکنده باران در منطقه آغاز شده که در صورت تداوم بارندگی و همراهی نیرو‌های امدادی و حضور سومین بالگرد درخواستی برای کمک به اطفای حریق امیدواریم آتش سوزی منطقه قوشه چشمه تا فردا مهار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: ۴۰ نفر از نیرو‌های امدادی برای جلوگیری از گسترش حریق در منطقه حضور دارند و از صبح فردا در مجموع ۲۰۰ نفر نیروی سازماندهی شده منابع طبیعی، محیط زیست، مردم محلی و بسیج همراه با استفاده از سه بالگرد دوباره عملیات مهار آتش را آغاز می‌کنند.

کنعانی ادامه داد: نیرو‌های امدادی برای در اختیار داشتن تجهیزات اطفای حریق مشکلی ندارند چرا که وسایل لازم از محل اعتبارات پارک ملی گلستان تامین شده است که باید از همکاری تمام دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران و همراهی جوامع محلی برای خاموش کردن آتش عرصه‌های پارک ملی گلستان در چند روز گذشته قدردانی کرد.

وی اظهارداشت: تاکنون هیچ گونه تلفات جانوری در چهار آتش سوزی پارک ملی گلستان گزارش نشده و بیشترین خسارت مربوط به برگ‌های کف جنگل و درختان خشک است.

طبق گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، در سه آتش سوزی دیگر پارک ملی گلستان ۱۰.۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی طعمه حریق شد، اما سطح دقیق درگیری عرصه حنگلی آتش سوزی چهارم در منطقه قوشه چشمه تا اطفای کامل آتش قابل برآورد نیست.

احمد تجری مفرد فرماندار گالیکش نیز گفت: برآورد اولیه از میزان آتش‌سوزی در این منطقه از پارک ملی گلستان ۱۵ هکتار گزارش شده، اما با پایان یافتن عملیات اطفای حریق در گزارشات بعدی اطلاعات کامل و دقیق‌تری از سطح آتش‌سوزی اعلام خواهد شد.

پارک ملی گلستان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا گوهر عشقی ایام فاطمیه محیط زیست پارک ملی گلستان آتش سوزی جنگل آلودگی هوا بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا گوهر عشقی ایام فاطمیه پارک ملی گلستان نیرو های امدادی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۱۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود

شهردار سنندج گفت: پارک شهدای شهر سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود و امیدواریم بتوانیم امسال عملیات اجرایی ساخت این مجموعه را که شامل‌های بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری است، آغاز کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، سیدانور رشیدی، عصر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در مراسم رونمایی از کتاب نامداران موسیقی سنندج اظهار کرد: ساختمان فرهنگی شهرداری سنندج مرمت شده و آماده افتتاح است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: درصددیم که این ساختمان به همراه پارک شهدا که در جوار آن قرار دارد به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شود که تاکنون به دلیل مشکلات حقوقی و وجود معارض این کار برای ما مسیر نبوده است‌.

شهردار سنندج ادامه داد: امسال امیدواریم که با حل این مشکلات، بتوانیم عملیات اجرایی ساخت این مجموعه در پارک شهدا را آغاز کنیم که ایجاد خانه هنرمندان، دبیرخانه شهر خلاق موسیقی، کافه کتاب، گذر ورزش و طرح‌هایی دیگری را نیز برای آن در برنامه داریم.

رشیدی تصریح کرد: فرهیختگان و پیشکسوتان شهر سنندج در سطح جهان شناخته شده هستند که خرسندیم امروز مراسم رونمایی از کتاب ارزشمند نامداران موسیقی سنندج را برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه قول مساعد داد که از چاپ جلد دوم کتاب نامداران موسیقی سنندج نیز حمایت کند.

حمید حاصلی، مدرس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: در حوزه موسیقی کُردی تحقیقات بسیاری صورت گرفته اما کافی نیست و ما داده‌های کمی را به‌ویژه در مورد هنرمندان حوزه موسیقی در اختیار داریم.

وی تاکید کرد: هنرمندان سرمایه‌های اجتماعی ما هستند و چاپ کتاب در مورد آنها بسیار ارزشمند است که می‌تواند به عنوان منبع برای نسل‌های بعدی نیز بسیار مورد استفاده قرار بگیرد.

این هنرمند موسیقی تصریح کرد: قطعاً هر کاری دارای نقاط قوت و ضعفی است که امیدواریم احسان مردوخ روحانی، نویسنده این کتاب، برای جلدهای بعدی آن، نواقص را برطرف کند.

فرشید حسامی، یکی دیگر از هنرمندان شهر سنندج نیز در ادامه این مراسم در مورد کتاب نامداران موسیقی سنندج به نقد و اظهارنظر پرداخت.

به گزارش ایمنا، پخش کلیپ و اجرای گروه موسیقی کردی مسعود طالبانی نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

کد خبر 748881

دیگر خبرها

  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود