Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@14:30:19 GMT

سفره یلدای امسال ۴۷۸ هزار تومان تمام می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۲۷۰۲

سفره یلدای امسال ۴۷۸ هزار تومان تمام می‌شود

روزنامه ایران ۲۸ آذر در مطلبی نوشت: کم‌کم به سفره چینی یلدایی نزدیک می‌شویم؛ سفره‌ای که در آن تنقلات حرف اول را می‌زند. در سال‌های دور یعنی زمانی که جیب خانوارها کفاف پرداخت انواع تنقلات را می‌داد، خیلی از مردم سفره رنگین می‌چیدند، اما حدود ۸ سالی است که قیمت خوراکی‌ها سر به فلک کشیده است و کمتر می‌توان شاهد سفره‌های رنگین یلدایی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های گذشته قیمت آجیل چندبرابر شد و انواع شیرینی‌ها به قیمت‌هایی رسید که برای خیلی‌ها باورپذیر نیست. با نزدیک شدن به آخرین روز پاییز، تخفیف کالایی و عرضه خوراکی‌هایی که از قدیم بر سر سفره یلدا گذاشته می‌شد، داغ شده است. معروف‌ترین تنقلاتی که خیلی از خانواده‌ها سعی می‌کنند در این روز خریداری کنند، آجیل مخلوط است. این آجیل هم می‌تواند لاکچری و هم می‌تواند قیمت‌اش اقتصادی باشد. آجیل مخلوط لاکچری هر کیلوی آن از ۴۵۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان است؛ این قیمت بستگی به مخلوط آن دارد، آجیل‌هایی که سهم بادام ایرانی، بادام هندی و پسته آن زیاد باشد و البته درجه کیفی بالا با قیمت‌های گرانتری عرضه می‌شوند.

اما قیمت هر کیلو آجیل مخلوط یلدا که شاید در وسع خیلی از خانواده‌ها باشد از۱۱۲ هزار تومان تا ۳۲۰ هزار تومان است. دولت سیزدهم سعی کرد طی این مدت کمترین رشد قیمت سراغ اقلام خوراکی بیاید؛ لذا بخش قابل توجهی از رشد قیمت که مردم شاهد آن هستند، قیمت مصوبی است که سال گذشته دولت روحانی برای سال ۱۴۰۰ تعیین کرده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته، اگر یک خانواده ۴ نفره، از ۸ قلم کالایی که برای شب یلدا خریداری می شود از هر کدام یک کیلو خرید انجام دهد، آن سفره ۴۷۸ هزار تومان تمام می‌شود. این در حالی است که سال ۹۰، این قیمت ۶۴ هزار و ۶۳۰ تومان برای یک خانواده ۴ نفری بوده است. لذا این امر نشان می‌دهد که در دولت روحانی قیمت سفره یلدا بدون شام و سایر هزینه‌های جانبی بیش از ۷ برابر شده است.

در گذشته یک جعبه باسلوق که قیمت آن ۱۸ هزار تومان بود، اکنون با قیمت ۶۹ هزار تومان به فروش می‌رسد، بادام زمینی که روز گذشته هر کیلو آن ۱۱۲ هزار تومان بود، در سال ۹۰و در گران‌ترین زمان ممکن مردم می‌توانستند با قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنند. پسته خوب نیز که در سال ۹۰ در حدود قیمتی ۷ هزار تومان در هر کیلو بود، روز گذشته از ۲۷۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسید؛ هر چند که پسته با کیفیت‌تر با قیمت‌های بالاتری در مراکز آجیل و خشکبار و شیرینی فروشی‌ها عرضه می‌شود.

محمدحسین سجادی از بازرسان سازمان حمایت در مورد وضعیت بازار یلدا به «ایران» گفت: «طی روزهای اخیر نظارت بر بازار آغاز شده است و از تمام واحدهای صنفی درگیر در این بخش خواسته شده که قیمت‌ها را بر اساس آنچه که مصوب شده به مشتریان عرضه کنند، بدین جهت به نظر می‌رسد که بازار آرام و بدون تنشی را سپری کنیم.»

علی بهره‌مند رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی نیز درباره یلدا و عرضه شیرینی به «ایران» گفت: «قیمت‌ انواع شیرینی برای شب یلدا تغییری نخواهد کرد و مردم با قیمت مصوب می‌توانند شیرینی خریداری کنند؛ قیمت مصوب ما در شیرینی دانمارکی ۶۵ هزار تومان و شیرینی‌تر ۷۰ هزار تومان است؛ در این میان از تمام توان خود استفاده خواهیم کرد تا شاهد گرانفروشی در این حوزه نباشیم.»

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان نیز گفت: «قیمت آجیل برای شب یلدا هیچ تغییری نداشته، اما خشکسالی باعث شد که میزان تولید روند کاهشی به خود بگیرد به همین دلیل قیمت‌ها تا حدودی نسبت به گذشته افزایش داشته است؛ در این میان کشاورزان ترجیح می‌دهند محصول تولیدی خود را صادر کنند، چرا که می‌توانند به درآمد ارزی دست پیدا کنند اما با وجود تمام این گفته‌ها هیچ مشکلی در عرضه و تأمین آجیل و خشکبار وجود ندارد.»

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها پسته وضعیت معیشت شب یلدا نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پسته وضعیت معیشت شب یلدا پسته وضعیت معیشت شب یلدا نرخ تورم هزار تومان شب یلدا قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۲۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابه‌جایی بیش از ۳۲ هزار مسافر در راه‌ آهن زاگرس

تین نیوز

مدیرکل راه آهن زاگرس از جابه جایی ۳۲ هزار و ۷۲۸ مسافر در این پایانه ریلی در فروردین امسال خبر داد.

به گزارش  تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسن زیودار، مدیرکل راه آهن زاگرس گفت: در فروردین امسال ۳۲ هزار و ۷۲۸ مسافر در راه آهن زاگرس جابه جا شده اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که این رقم ۳۲ هزار و ۳۳۹ نفر بوده است، رشد یک درصدی نشان می دهد.

وی افزود: این تعداد مسافر در مدت یادشده به وسیله ۴۷۴ رام قطار جابه جا شدند.

زیودار نفر کیلومتر ثبت در فروردین امسال را ۲ میلیون و ۴۱۴ هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: این رقم در مقایسه با فروردین پارسال که ۶۱ میلیون و ۳۱۸ هزار کیلومتر ثبت شده، گویای رشد ۴ درصدی است.

راه آهن زاگرس یکی از نواحی بیست و یک گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که اداره راه آهن زاگرس، مأموریت بهره برداری از شبکه و تجهیزات آن به منظور ارائه خدمات حمل و نقل بار در شبکه ریلی و همچنین حفاظت از حریم خطوط و ایستگاه های حوزه استحفاظی شوشتر و هفت تپه تا تنگ هفت استان لرستان به طول ۲۲۵ کیلومتر و با محوریت ایستگاه تشکیلاتی اندیمشک را برعهده دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم
  • شیرینی‌ها و شگفتی‌های کودکان به روایت یک دیدار
  • علت افزایش قیمت ریالی حج بالارفتن نرخ ارز در کشور است
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • جابه‌جایی بیش از ۳۲ هزار مسافر در راه‌ آهن زاگرس
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده