Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شب یلدا، شب بریدن از تنهایی و دلبستن به پدر و پیوستن به قصه‌های تازه‌تر مادر؛ فارغ شدن از پیچ و خم‌های زندگی و همدیگر را به شنیدن خاطرات خوب یکدیگر میهمان کردن است.

طبق رسم هر ساله، ایرانیان دربلندترین شب سال معمولا همه کنار هم جمع می‌شوند و جشن می‌گیرند، حافظ خوانی، قصه گویی، گرفتن فال حافظ و خوردن شام و تنقلاتی که ویژه این شب است خاطره ساز این شب طولانی سال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

آغاز طرح نظارتی شب یلدا در چهارمحال و بختیاری نمایشگاه سوغات و آجیل شب یلدا از ۱۱ استان کشور در شهرکرد عرضه صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری با تخفیف یلدایی

اگرچه شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که مردم را گرد یکدیگر جمع می‌کند تا این شب را با شادی و گفتگو سپری کنند و با خوردن آجیل‌های مخصوص، شیرینی و میوه‌هایی مانند انار و هندوانه که نمادی از برکت و فروانی و شادکامی هستند، جشن خود را کامل کنند، اما طعم گرانی نیز به این جشن‌ها باز شده و کام مردم را تلخ کرده است.

قیمت خوراکی‌های شب یلدا که از سربه فلک کشیدن هم گذشته است

غروب پاییزی است و محمدعلی تازه از سرکار برگشته و مسیر محل کار تا منزلش در شهرکرد را پیاده طی می‌کند، چشمش به قیمت‌ها که می‌افتد، دستی در جیب می‌کند و پول‌هایی را که دستمزد کارگریش هست، می‌فشارد، حساب ریال ریالش را دارد و دقیقاً می‌داند دو چک پول ۵۰ هزار تومانی، چهار تا ۱۰ هزار تومانی و اندکی پول خرد هست که برای کرایه تاکسی خرج کرده بود.

با بوی کباب سیر می‌شویم

چند متری را با وی همقدم می‌شوم، نگاهش به ویترین مغازه‌ها حیران است، می‌گوید با آنکه شب یلدا نداریم، اما دلم نمی‌آید بدون خرید میوه و مرغ به منزل روم.

قیمت‌ها را که می‌پرسد چندان تعجب نمی‌کند و ادامه می‌دهد مدت‌ها است که برخی اقلام را حذف کردیم و با بوی کباب خودمان را سیر می‌کنیم.

در آن سوی خیابان مغازه‌ای میوه‌های رنگارنگی را چیده و با خط درشت نوشته که هندوانه شب یلدا رسید، جلوتر که می‌رویم قیمت هر کیلو پرتقال ۲۲ هزار تومان، سیب درختی ۱۸ هزار تومان، نارنگی ۸ هزار تومان، لیمو شیرین ۱۶ هزار تومان، انار ۲۷ هزار تومان و هندوانه ۹ هزار تومان.

محمد علی گفت: دل خوشی از رسیدن شب یلدا ندارم، سفره ام در بلندترین شب سال هم خالیست.

مغازه داران هم از گرانی می‌گویند؛ یکی از میوه فروشان گفت: میوه را با قیمت بالا می‌خریم و مجبوریم به قیمت بالا بفروشیم.

اقلام اساسی شب یلدا در چهارمحال و بختیاری گران نمی‌شود

جهانبخش مرادی معاون امور بازرگانی صمت چهارمحال و بختیاری گفت:  هیچ‌گونه افزایش قیمتی در میوه، شیرینی و آجیل اعمال نشده است و با توجه به افزایش تقاضای مردمی در شب یلدا در صورت افزایش قیمت خودسرانه برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

مرادی اضافه کرد: در حال حاضر کمبودی در هیچ یک از اقلام اساسی مردمی وجود ندارد و تدابیر لازم برای تامین میوه شب یلدا اندیشیده شده است

او ادامه داد: ایجاد بستر عرضه مستقیم میوه در شهر بر عهده شهرداری شهرکرد گذاشته شده بود که با توجه به عدم اجرای تعهدات، به تازگی به یک شرکت خصوصی واگذار شده است، اما در شب یلدا برنامه‌ای برای عرضه مستقیم میوه نداریم.

آجیل شب یلدا را مگر در خواب ببینیم

از محمد علی خداحافظی کردم و کنار آجیل فروشی یکی از شهروندان شهرکردی را دیدم که با حسرت به مغازه خیره شده بود.

او گفت: خریدن آجیل شب یلدا که از محالات است و تنها باید در رویا دید، چراکه آنقدر قیمت‌ها بالاست که ترجیح می‌دهیم امسال آجیل نخوریم.

خدارحم مرادی نافچی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرکرد گفت: قیمت آجیل از پارسال تاکنون افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

او اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت آجیل و خشکبار بالا رفتن قیمت دلار است، زیرا آجیل و خشکبار عموما از خارج از کشور وارد می‌شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرکرد افزود: عموما مردم خرید آجیل برای شب یلدا را به روز‌های پایانی آذرماه موکول می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد باتوجه به گرانی آجیل و شرایط اقتصادی مردم شاهد فروش چشمگیر آجیل در این ایام نباشیم.

مرادی در خصوص قیمت برخی اقلام آجیل، توضیح داد: در حال حاضر پسته با قیمت هر کیلوگرم ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، مغز بادام با قیمت هر کیلوگرم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، تخمه کدوی گوشتی با قیمت ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، بادام هندی با قیمت ۳۰۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی با قیمت ۱۵۰ هزار تومان، تخمه آفتابگردان با قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان و نخودچی نیز با قیمت ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار شهرکرد به‌فروش می‌رسد.

یلدای امسال رنگ همدلی به خود گرفت

برای اهالی فرخشهر امسال، همنشینی مردم جای خود را به همدلی با نیازمندان داد و صحنه‌های شیرینی نیز در روز‌های سرد آخر پاییز رقم خورد.

۷۰ خیر فرخشهری مقیم استان‌های اصفهان، تهران و کرج در محفلی صمیمانه با نیازمندان گرد هم آمدند تا اقلام مورد نیاز شب یلدای نیازمندان و بسته‌های معیشتی را آماده و به دست نیازمندان برسانند.

فریده درخشنده مسئول گروه خیران گفت: از زمان آغاز بیماری منحوس کرونا تا کنون این گروه ضمن تهیه حتی جهیزیه کامل برای افراد شناسایی شده و همچنین تامین کمک هزینه جهیزیه، هر ماه بسته‌های معیشتی تهیه و بین نیازمندان توزیع کرده است.

او افزود: این کمک‌ها همه مردمی بوده است و همچنان ادامه دارد.

رسول طاهریان یکی دیگر از اعضای خیران فرخشهر افزود: این گروه خیری همچنین ۱۰ کپسول اکسیژن را برای بیماران نیازمند تهیه و برای بیماران کرونایی استفاده می‌شود.

او گفت: کمک به بیماران خاص و صعب العلاج و حتی تهیه عینک فرزندان نیازمند از دیگر اقدامات گروه خیری فرخشهر است.

در این مراسم ۷۰ بسته معیشتی شامل گونی برنج، گوشت، روغن، رب گوجه فرنگی، ماکارونی و سویا تهیه و به درب منازل نیازمندان انتقال داده شد.

همچنین ۷۰ بسته اقلام تنقلات شب یلدا شامل انواع میوه پرتقال، سیب و خیار، انواع آجیل و آبمیوه نیز بین نیازمندان توزیع شد.

ماراتن اشتراک تصاویر در اینستاگرام

متاسفانه این روز‌ها شبکه‌های اجتماعی به یک آلبوم خانوادگی تبدیل شده است، همه تصاویر و برنامه‌ها و هر آنچه رخ می‌دهد در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود.

این در حالیست که دیدن این تصاویر شاید برای برخی از خانواده‌ها سخت باشد چرا که فقط عرق شرم و خجالت از خانواده برایشان باقی می‌ماند و توان خرید و چیدمان این سفره‌های رنگین را ندارند.

در این شب گویا ماراتن تصاویر و عکس‌های سفره شب یلدا برگزار می‌شود، هر کسی سفره مجلل تری داشته باشد، خوش سلیقه‌تر و خوشبخت‌تر به نظر می‌رسد و اگر این سفره کم رنگ و لعاب باشد شاید لایک کمتری بخورد.

در گرمای دلنشین یلدا، نیازمندان را به یاد داشته باشیم

شب یلدا فقط چند ساعت است که می‌گذرد، اما اینکه کمک به نیازمندان صورت گیرد و دل چند خانواد ه شاد باشد حال و هوای دیگری دارد تا اینکه هزینه‌های سنگینی را برای یک شب آن هم با چاشنی اسراف داشته باشیم.

در این شب با کمک به نیازمندان می‌توان خاطره بلندترین شب سال را به بهترین خاطره برای این خانواده‌ها تبدیل کرد، کمک به خانواده‌هایی که شاید تاکنون در شب یلدا جز شرمندگی برای خانواده، چیزی نصیبشان نشده است.

در پایان عکس هایی از کمک خیران در فرخشهر ببینید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب یلدا شب طولانی سال چهارمحال و بختیاری آجیل و خشکبار هزار تومان شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۲۵ واحد مسکن به نیازمندان توسط سپاه اردبیل

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل گفت: به مناسبت هفته بسیج سازندگی ۲۵ واحد مسکن تحویل نیازمندان داده می‌شود.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3078542 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • تحویل ۲۵ واحد مسکن به نیازمندان توسط سپاه اردبیل
  • کمک میلیاردی یک موسسه خیریه به نیازمندان قزوینی
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • از حسرت کودکان نیازمند تا لبخند گرمابخش یک معلم
  • (تصاویر) شکوفه‌های بهاری در منطقه قره‌داغ
  • عکس| شکوفه‌های گیلاس در خلخال
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی