Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع خبری در خارطوم اعلام کردند که مقامات سودان در آستانه برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز علیه ارتش که انتقال دموکراتیک را در این کشور به حالت تعلیق درآورده است، پل‌های منتهی به مرکز این شهر را بسته اند.

در سومین سالگرد اعتراضات مردمی که منجر به سرنگونی عمر البشیر شد‏، سودانی‌ها با حضور در خیابان‌های خارطوم اعتراض خود را به اقدامات غیردموکراتیک ژنرال‌های ارتش نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد: نیروهای امنیتی سودان به سوی تظاهرکنندگان در اطراف کاخ ریاست جمهوری و نیز به سوی تظاهرکنندگانی که با گذشتن از پل النیل الابیض از ام درمان وارد خارطوم پایتخت این کشور شدند، گاز اشک آور شلیک کرد.

نوزدهم دسامبر سال ۲۰۱۸ صد‌ها هزار تن از شهروندان سودانی در اعتراض به رکود اقتصادی شدید که این کشور تحت تحریم‌های بین المللی در آن فرو رفته بود، به خیابان‌ها ریختند و ارتش را مجبور کردند چهار ماه بعد عمرالبشیر را از قدرت ساقط کند.

از آن زمان این کشور آفریقایی تلاش کرده است در مسیر انتقال دموکراتیک حرکت کند، اما کودتای نظامی ۲۵ اکتبر توسط ژنرال عبدالفتاح البرهان به سرکوب شدیدی منجر شد که ۴۵ کشته و صد‌ها زخمی بر جای گذاشت. این اتفاق سیر دموکراتیک را در این کشور به شدت مختل کرد.

پلیس روی چندین پل که مرکز پایتخت را به حومه شهر ام درمان و حومه بحری در غرب و شمال خارطوم متصل می‌کند، بلوک‌های بتنی قرار داده است. شماری از سربازان مسلح داخل خودرو نزدیک پل‌ها مستقر شده اند و روی برخی از این خودرو‌ها مسلسل نصب شده است. تمامی مسیر‌های اطراف مقر ارتش در مرکز شهر خارطوم با وسایل نقلیه نظامی، سیم‌های خاردار و موانع سیمانی مسدود شده است.

پیش از این، عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان در سخنرانی خود درباره خطر سقوط کشور به سودانی‌ها هشدار داد. حمدوک گفت: امروز ما در مسیر انقلاب خود با قهقرایی بزرگ مواجه هستیم که امنیت، وحدت و ثبات کشور را تهدید می‌کند و کشور را به ورطه‌ای خواهد کشاند که وطن و انقلاب برای ما نخواهد گذاشت.

ارتش پس از کودتا، عبدالله حمدوک را به عنوان نخست وزیر غیرنظامی به قدرت بازگرداند و وعده برگزاری انتخابات آزاد را در ژوئیه سال ۲۰۲۳ به سودانی‌ها داد، اما هنوز دولت تشکیل نداده است. در همین حال در جبهه مقابل، طرفداران دولت غیرنظامی، حمدوک را به خیانت متهم می‌کنند.

تقریبا یک ماه پس از کودتای سودان، عبدالله حمدوک قراردادی را با فرماندهان ارتش امضا کرد که به موجب آن توانست سمت خود را پس بگیرد، اما منوط به این که ژنرال برهان دو سال دیگر در رأس تشکیلات انتقالی سودان باقی بماند. بر همین اساس، ژنرال‌های سودانی تا زمان انتخابات برنامه ریزی شده برای ژوئیه ۲۰۲۳ در قدرت باقی خواهند ماند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تظاهرات سودان پایتخت سودان ارتش سودان سودانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۵۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه امروز وارد سودان می‌شود تا با رئیس شورای حاکمیتی این کشور درباره گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌‎الملل خبرگزاری تسنیم، « احمد ابراهیم مفضل» رئیس سرویس امنیت عمومی سودان هفته گذشته به روسیه رفت تا در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات مسئول در امور امنیتی شرکت کند. وی در حاشیه این نشست با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور آفریقا دیدار و درباره تحولات سیاسی ونظامی در سودان با او گفت‌وگو کرد.

« میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امور خارجه این کشور در راس یک هیئت بلندپایه دیپلماتیک امروز وارد سودان می‌شود تا با ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش درباره گسترش روابط دوجانبه و سایر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان، در این سفر دو روزه، بوگدانوف با «مالک عقار» معاون رئیس شورای حاکمیتی ، وزیران امور خارجه و معادن به همراه سایر مقامات سودانی دیدار و در خصوص  تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

کشتی نظامی روسیه برای نخستین بار وارد بندر سودان شد

هدف از سفر هیئت بلندپایه روسیه به سودان، گسترش روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها از طریق فعال سازی ساختار رایزنی و هماهنگی است.

ژنرال برهان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در شهریور ماه گذشته در نیویورک برگزار شد با « سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار و درباره فعال سازی روابط دوجانبه، تحولات سودان و نقش مسکو در کمک به سودان و حمایت از صلح و ثبات در آن گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • تشدید تدابیر امنیتی در آستانه مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان
  • گسترش «انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا» به سایر کشورها/ سرکوب وحشیانه آزادی بیان
  • گسترش «انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا»به سایر کشورها/سرکوب ادامه دارد
  • گسترش انتفاضه دانشگاه‌ های آمریکا در حمایت از غزه به سایر کشورها
  • گسترش «انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا» در حمایت از غزه به سایر کشورها