Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نشست کارگروه توسعه صادرات استان سمنان به گفته سیدمحمدرضا هاشمی استاندار پس از گذشت بیش از یکسال، شامگاه یکشنبه در سالن یادگار امام(ره) استانداری سمنان برگزار شد که تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان به بیان مشکلات خود پرداختند.

از سویی، مسوولان استان سمنان به ویژه استاندار، ضمن تاکید بر هرچه بیشترشدن انجام فرآیند صادرات از مبدا گمرک استان، بر ساماندهی ساز و کارهای اداری به سود منافع صادراتی استان تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش کالاهای صادراتی از استان سمنان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آبان ۲۰۷ میلیارد و ۳۹۷ میلیون ریال با احتساب ضمانت‌نامه‌ها بود. کالاهایی به وزن ۱۷۲ هزار و ۶۴۷ تن و به ارزش ۲۸۶میلیون و ۶۱۰ هزار دلار از گمرک این استان به ۳۴ کشور جهان در این مدت صادر شد.
 کشورهایی مانند عراق ، ترکیه ، اوکراین، آذربایجان، ترکمنستان، ویتنام، اندونزی، روسیه و هند مقصد صادراتی کالاهای تولیدی استان سمنان هستند و عمده کالاهای صادراتی از استان شامل هیدروکربن سبک ، پودر لباسشویی، سیمان، کاشی و سرامیک، کابل زمینی، کولر آبی و پودر باریت است.
طبق آمار اداره کل گمرک استان سمنان، ارزش کالاهای صادراتی از مبدا گمرک استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آبان از نظر وزنی چهار درصد افزایش و از نظر ارزش مبلغی ۵۱ درصد افزایش یافت و متوسط ارزش دلاری هرتن کالای صادراتی از ابتدای فروردین تا پایان آبان امسال یکهزار و ۶۶۰ دلار بود  که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۶  درصدی داشت.

یکهزار و ۷۹۱ واحد صنعتی در استان سمنان دارای پروانه بهره برداری و مشغول به فعالیت هستند که با سرمایه گذاری حدود ۹۳ هزار میلیارد ریال برای ۵۳ هزار و ۸۰۰ نفر اشتغالزایی داشتند. پروانه بهره‌برداری برای سرمایه‌گذاری حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آبان صادر شد که برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی داشت.

۳۷ درصد اشتغالزایی استان سمنان در بخش صنعت و تولید است.

 مشکلات حمل و نقل همچنان گریبان‌گیر صادرکنندگان سمنان

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان سمنان در این نشست گفت: سال های متمادی است مشکل حمل نقل گریبان‌گیر صادرکنندگان استان است ، ضعف بزرگ سیستم لجستیکی ، نبود کانتینر یخچال‌دار و خرده مالکی در نظام ترابری، صادرات را با موانع مواجه کرده است.

علی اصغر جمعه ای ادامه داد : حمل و نقل دریایی با قیومت شرکت کشتیرانی ملی در زمان تحریم نهایت موانع را در مقابل صادرکنندگان ایجاد کرد و از آنجا که به خاطر تحریم، شرکت های کشتیرانی بین‌المللی نمی توانند به صادرکنندگان خدمات ارائه کنند ، انحصار خدمات در این شرکت به وجود آمد.

رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان بیان کرد: بسیاری از صادرکنندگان به علت انحصار شرکت کشتیرانی مجبور به پرداخت هزینه های مازاد هستند.

علی اصغر جمعه ای با بیان مشکلات متعدد صادرکنندگان، این سوال را مطرح کرد که چگونه تولیدکنندگان می توانند با موانع پیش رو، رشد ۸ درصدیِ هدفگذاری شده استان را با محوریت بخش خصوصی محقق کنند؟

وی ابرزا داشت: اگر استانداردهای صادرات کالاهای کشاورزی در ماههای قبل به سفارت اعلام شده، چرا بخش اقتصادی سفارت این ملاحظات را به صادرکنندگان اعلام نکرد، اطلاع رسانی مورد فوق جلوی ضرر و زیان صادرکنندگان را می گرفت و از آن مهمتر سهم خود را در بازار روسیه از دست نمی دادیم.

ارزش صادرات و واردات نیازمند ارزیابی کارشناسانه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان سمنان هم گفت : ارزشمند است که حجم صادرات استان به رقم ۲۸۶ میلیون دلار رسید، اما با توجه به شرایط موجود و قیاس نسبت به سال قبل، متوجه خواهیم شد بسیاری از صادرکنندگان که در سال قبل در فهرست صادرات جایگاهی داشتند امسال از فهرست صادرکنندگان خارج شده اند، ضرورت دارد بررسی کارشناسی صورت بپذیرد.

سعید ترکمان دهنوی ادامه داد: قیمت محصولات شیمیایی در دنیا با رشد ۵ برابری جهانی مواجه شد و با توجه به افت قیمت ریال در برابر دلار، ارزش صادرات نسبت به سال قبل زیادتر شده است ، این مسئله چالشی بود که در بازارهای بین المللی اتفاق افتاد.

ترکمان ادامه داد : واردات استان سمنان ارزش دلاری ۳۸ درصدی داشته است که برآیند افزایش قیمت جهانی بود و باید این موضوع را در نظر گرفت که در سال گذشته به مدت سه ماه گمرکات کشورهای همسایه بسته بود، پس نمی توان قیاس و تراز مناسبی نسبت به صادرات سال گذشته ارائه داد.

وی خدمات گمرک سمنان را مفید و کارا ارزیابی کرد و از دیگر دستگاههای اجرایی خواست همانند گمرک ، خدمات به‌هنگام به صادرکنندگان ارئه کنند.

تولیدات کشاورزی ایران مشکل ندارد زیرا صادرات از کشور ثالث ادامه دارد

مدیرعامل یک واحد صادراتی در حوزه کشاورزی استان سمنان، وضعیت صادرات محصولات کشاورزی را بسیار مخاطره آمیز خواند و اظهار داشت : اگر محصولات کشاورزی مشکل دارد چرا از طریق کشورهای ثالث امکان صادرات پیدا می کند؟

مدیر شرکت آریا میوه آرش تاکید کرد: فقدان تخصص مسئولان حفظ و نباتات کشور به امر صادرات این بحران را متوجه صادرکنندگان کرده است.

بهروز احمدی بیان کرد: صادرکنندگان برای حفظ بازار در اروپا و کشورهای مشترک‌المنافع بسیار زحمت کشیده اند، متاسفانه به علت مدیریت غلط بازارهایی را که به سختی حفظ کرده بودیم، در یک شب واگذار کردیم.

احمدی ادامه داد : ضرورت دارد قوانین حفظ نباتات کشور در سال ۱۳۴۲ تدوین شده است، توسط مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری قرار بگیرد.

برخی سازو کارهای اداری مانع صادرات تخصصی است

مدیر عامل شرکت شیمیایی کلران سمنان در این نشست گفت : مواردی همانند ارزش گذاری کالای گمرکی سال ها مورد چالش بود، قیمت گذاری در بازارهای بین المللی تابع شرایط خاص است.

محمدعلی شریعت ادامه داد : محصولاتی در این شرکت با توجه به نیازهای بین المللی تولید و آماده صادرات می‌شود ولی به خاطر موانع اداری همانند ارزش گذاری کالا متوقف می‌شود.

مدیر عامل شرکت صادره کننده کلران تاکید کرد: توسعه خط ریلی راه آهن سمنان می تواند توان صادرات را از مبدا شهرک صنعتی سمنان دو چندان کند.

تولیدکنندگان کالاهایشان را از مبدا استان صادر کنند

 استاندار سمنان هم در این نشست گفت: تولیدکنندگان روند صادرات کالاهای خود را تا جای ممکن از مبدا استان سمنان به انجام برسانند.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: بیش از یکسال از برگزاری آخرین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان گذشته است که این موضوع به عنوان دغدغه ای برای رفع مشکلات صادر کنندگان استان اکنون با جدیت دنبال می شود.‌

وی تاکید کرد: گمرک‌ استان سمنان در گره گشایی از مشکلات صادرکنندگان عملکرد مطلوب داشته است و امیدوارم سایر دستگاه‌ها نیز برای رفع مشکلات مردم چنین دیدگاهی داشته باشند. 

هاشمی بیان کرد: سمنان یک استان صنعتی است و باید بیش از پیش نسبت به افزایش صادرات از مبداء استان اقدام شود. 

وی یادآور شد: نمایندگی گمرک استان سمنان در هر شهرستانی که مورد نیاز است مستقر شود و از سویی، دغدغه حمل و نقل کالا یک دغدغه جدی در بحث حمل و نقل و صادرات استان است و همه باید کمک کنند تا مشکلات این حوزه رفع شود. 

استاندار سمنان با اشاره به اینکه مصائب و مشکلات صادر کنندگان در استان شناسایی و برطرف شود،افزود مسوولان در کنار صادرکنندگان استان هستند و تلاش می‌شود تا دغدغه ای جز صادرات نداشته باشند. 

وی گفت: استان سمنان محور ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق است و در این بین وجود دو فرودگاه و خط راه آهن سراسری می تواند در توسعه صادرات از مبدا استان مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.‌

وی گفت: بسیاری از نهادها و سازمانها از جمله اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان می توانند نفش موثری در توسعه صادرات از استان ایفا کنند که در این بین برپایی نمایشگاههای صنایع دستی و سوغات استانها در معرفی محصولات تولیدی استان و شناخت ظرفیتهای موجود تاثیرگذار است.‌

مواردی همانند نبود نمایشگاه های تخصصی، مشکلات سازمان بهداشت در خصوص گواهی بهداشت، تعهدات ارزی، صادرات کالا از مبدا خارج از استان، درخواست خروج اظهار ارز محصولات کشاورزی از سامانه نیما، معطلی ماشین‌آلات در مبادی کشور، افزایش ۵۰ درصدی هزینه حمل و ایجاد بخش نامه های خلق‌الساعه، برخی دیگر از مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان استان سمنان بود.

برچسب‌ها سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها سمنان وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه ایران توسعه صادرات توسعه اقتصادی تولید داخلی پرسش از خبر سرمایه گذاری پروندهٔ خبری عزم دولت سیزدهم برای پایش و رونق واحدهای تولیدی و صنعتی تولید و رونق اشتغال استان سمنان ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها سمنان وزارت صنعت معدن و تجارت سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها سمنان وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه ایران توسعه صادرات توسعه اقتصادی تولید داخلی پرسش از خبر سرمایه گذاری صادرکنندگان استان استان سمنان تا پایان آبان صادرات استان توسعه صادرات مشکلات صادر گمرک استان بین المللی حمل و نقل سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۹۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گمرک ایران اعلام کرد تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین امسال با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.
 از مجموع صادرات و واردات کشور ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.
تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.
این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری ۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.
ارزش صادرات کشور در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.
این گزارش با اشاره به اینکه ۳ قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.
در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.
عمده‌ترین مقاصد کالا‌های صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشور‌های چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این ۷ کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.
در فروردین امسال، میزان صادرات کالا‌های پتروشیمی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در بین ۱۰ قلم عمده کالا‌های صادراتی، گاز‌های نفتی و هیدروکربور‌های گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.
در این مدت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.
ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار ۳ قلم عمده کالا‌های وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.
بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالا‌های وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.
متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک هزار و ۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.
بر اساس این گزارش، ۶ کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان و هند در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.
میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین امسال با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید.

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان غربی
  • تشکیل کارگروه رفع موانع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ساوجبلاغ
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • موانع تولید ۲۴ کارخانه در البرز طی سال گذشته رفع شد
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • تلاش دستگاه قضایی برای تحقق شعار سال
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو
  • تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد
  • رفع موانع صادرات واحدهای تولیدی در استان تهران پیگیری شود