Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:49:38 GMT

نگاره انسانیت و مهرورزی در قاب یلدای همدلی

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۹۷۷۰

نگاره انسانیت و مهرورزی در قاب یلدای همدلی

یلدا در فرهنگ ایران‌ باستان، سپری شدن بلندترین شب سال و پس از آن افزوده شدن بر مدت زمان روزهای آتی است.

مردم ایران این شب را از غروب آفتاب آخرین روز آذرماه تا طلوع نخستین روز دی‌ماه جشن می‌گیرند و نقل افسانه و حافظ‌خوانی در این شب مرسوم است.

ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب چله آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است را تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رخت خواب روند و بیاسایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب یلدا با دورهمی‌هایش سمبلی از سفره پر برکت ایرانی است و قلب‌هایی که عاشقانه با زندگی پیوند دارند و پارسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برای حفظ این عاشقانه ها و همدلی با مدافعان سلامت، این شب بدون دورهمی‌های خانوادگی برگزار شد.

البته نباید از نظر دورپنداشت که امسال نیز باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد و بنا بر تاکید و هشدار کادر درمان درهمی‌های خانوادگی یلدا به واسطه شیوع سویه جدید اُمیکرون حدالامکان برگزار نشود.

امسال بسیاری از خانواده‌های ایرانی با پرهیز از تجملات در این شب و خودداری از اشتراک گذاری میوه و شیرینی های مخصوص یلدا برای همدلی با کسانی که از نظر وضعیت اقتصادی شرایط خوبی ندارند، نقش و نگاره جدیدی بر این رسم کهن حک می‌کنند که می‌توان در هر شرایطی عشق ورزید و زندگی کرد و هوای همنوعان را نیز داشت.
گروه های مختلف مردمی در خمین سعی دارند شکوه یلدای امسال را با کمک به هم نوع به تصویر بکشند تا بار دیگر قابی از انسانیت و مهربانی را در تاریخ این دیار ماندگار کنند.

برخی گروه ها امسال با راه‌اندازی پویش‌هایی ضمن درخواست از برگزار نکردن دورهمی‌ها به خاطر خطر سویه جدید ویروس کرونا، از شهروندان خواستند بخشی از هزینه‌های دورهمی گسترده را برای کمک به نیازمندان و خانواده‌های بی‌بضاعت هزینه کنند.
فرمانده پایگاه بسیج مسجد خاتم الانبیاء خمین از راه اندازی پویش « یلدای فاطمی » در این مسجد خبر داد و گفت: به دلیل تقارن شب یلدا با دهه اول شهادت حضرت زهرا (س) این پویش با هدف جمع آوری کمک‌های مردمی راه اندازی شد.
« فهیمه حسینی» این پویش را ادامه رزمایش مواسات و همدلی دانست و افزود: در این پویش میوه‌ها و شیرینی های مرسوم شب یلدا برای خانواده‌های نیازمند خریداری می‌شود.
وی با اشاره به شناسایی ۱۰۰ خانواده نیازمند در خمین گفت: شهروندان نیک اندیش می‌توانند برنج، مرغ و گوشت را نیز برای اهدا به این خانواده‌ها در اختیار پایگاه بسیج قرار دهند.
حسینی تصریح کرد: ویژگی مهم ایرانی‌ها مهربانی است و همه ما باید برای خوشحالی همسایه، فامیل و همشهری خود تلاش کنیم.
فرمانده پایگاه بسیج مسجد خاتم الانبیای خمین ادامه داد: آیین شب یلدا با عنوان « هیات دختران» و با محوریت مکتب شهید سلیمانی می‌شود.
فرمانده پایگاه بسیج مسجد صاحب الزمان(ع) خمین نیز از برگزاری پویش « یلدای مهدوی» خبر داد و گفت: ۴۰ خانواده منطقه کم برخوردار عباس آباد این شهرستان تحت پوشش این پویش قرار می‌گیرند.
« مریم قربانی » ادامه داد: جهادگران این پایگاه در این پویش پیش قدم شدند و با شناسایی اصناف نیکوکار خمین میوه، شیرینی و آجیل را از آن‌ها، با قیمت کمتر خریداری می‌کنند. 
وی تصریح کرد: طرح تهیه لباس عید برای فرزندان خانواده‌های نیازمند با همکاری خیاطان نیکوکار شهرستان از شب یلدا آغاز می‌شود.  
قربانی توضیح داد: در این طرح همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس تهیه و با مشارکت خیاط‌هایی که داوطلب هستند، لباس نو برای فرزندان خانواده‌های نیازمند تا نیمه شعبان دوخته و تحویل داده می‌شود.
فرمانده پایگاه بسیج مسجد صاحب الزمان(ع) خمین تاکید کرد: از هر فرصتی می‌توان برای کمک به هم نوع بهره گرفت و مناسبت‌های مذهبی و ملی بهترین فرصت هستند.
مسئول بسیج سازندگی خمین با اشاره به توزیع چهار هزار و ۳۵۰ بسته معیشتی در سال جاری بین خانواده‌های نیازمند این شهرستان گفت: ارزش ریالی هریک از این بسته ها پنج میلیون ریال است.
« محمد طاهری» ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بر اثر تحریم‌های ظالمانه دشمنان، در شب یلدای امسال بسته‌های معیشتی شامل مواد غذایی و میوه بین خانواده‌های نیازمند خمین توزیع می‌شود. 
وی تاکید کرد: شب یلدا را می‌توان با کمک به نیازمندان بیاد ماندنی‌تر کرد و خانواده به‌ جای عکس گرفتن از سفره های یلدای پر زرق و برق و اشتراگ گذاری این عکس‌ها در صفحات مجازی می‌توانند کمک به هم نوع را به اشتراک بگذارند.

برچسب‌ها شهادت حضرت زهرا خمین شب یلدا پروندهٔ خبری رفتار مومنانه و همدلانه ایرانیان در روزگار کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهادت حضرت زهرا خمین شب یلدا شهادت حضرت زهرا خمین شب یلدا فرمانده پایگاه بسیج مسجد خانواده های نیازمند خانواده ها شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۹۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی بعد از ظهر یکشنبه در دیدارهای جداگانه با اعضای شورای اسلامی شهر دیلم و امام حسن به مناسبت ۹ اردیبهشت ماه روز شوراها، وجود تعامل و همدلی در میان اعضای شورا را اولین اصل تشکیل شورای موفق ذکر کرد.

وی اظهار داشت: دانش، تخصص، دلسوزی، اراده انجام کار تیمی و استفاده از خرد جمعی نیز یاری دهنده افراد شورا برای انجام رسالت و وظیفه سنگین نمایندگی مردم است و در سایه این خصوصیت‌ها، شهر به آبادانی و پیشرفت می‌رسد و آینده روشنی برای آن رقم می‌خورد.

فرماندار دیلم ضمن تبریک روز شوراها به منتخبین مردم در شورای اسلامی شهرهای دیلم و امام حسن افزود: ما به عنوان خادمین مردم در مجموعه دولت امیدواریم با همفکری و تعامل بیشتر با شوراها و شهرداری بتوانیم خدمات قابل قبولی در شهرستان انجام دهیم تا پاسخگوی توقعات به حق مردم باشیم.

در ادامه این نشست‌ها هر یک از اعضای شورا به بیان مطالبی در خصوص مشکلات و ارائه نظرات خود پرداختند.

کد خبر 6091228

دیگر خبرها

  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • همدلی خیران هلال احمر آذربایجان شرقی در سیل سیستان و بلوچستان
  • داوطلب هلال احمر هوراند پرچم صلح و انسانیت را برافراشت
  • یک فعال هلال احمری در هوراند، رکورد تکنیک‌های رزمی کیسه بوکس را شکست
  • همدلی مردم ایران با تیم ملی فوتسال
  • اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی
  • کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت
  • عملیات وعده صادق اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در دنیا اثبات کرد
  • همدلی خوبی در تیم وجود دارد/ باید مقابل ازبکستان با حوصله باشیم
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است