Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@22:57:59 GMT

رشد ۴۴ درصدی ارزش تجارت ایران با اکو

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۰۸۷۳

رشد ۴۴ درصدی ارزش تجارت ایران با اکو

سخنگوی گمرک گفت: در هشت ماه امسال ۲۱ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۳۸۷ تن کالا به ارزش ۱۰میلیارد و ۴۴۷ میلیون و ۸۴ هزار و ۴۳۵ دلار بین ایران و سایر کشورهای سازمان همکاری اقتصادی اکو تبادل شد که رشد ۳۴ درصدی در وزن و ۴۴ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

به گزارش برنا به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی افزود: در این هشت ماه، ۲۱ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۳۸۷ تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۴۴۷ میلیون و ۸۴ هزار و ۴۳۵ دلار بین ایران و سایر کشور‌های اکو تبادل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

لطیفی گفت: صادرات کشورمان به ۹ کشور عضو اکو در این مدت بیش از ۱۸ میلیون و ۶۳۱ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۸۲۳ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۳۶۷ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه ۴۶ درصد در وزن و ۵۴ درصد در ارزش رشد داشته است.

وی افزود: واردات کشورمان در هشت ماه سال ۱۴۰۰ از کشور‌های عضو اکو نیز سه میلیون و ۱۴۷ هزار و ۳۳۲ تن به ارزش سه میلیارد و ۶۲۳ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۶۸ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی کاهش ۱۰ درصدی و از لحاظ ارزش افزایش ۲۸ درصدی داشته است. 

سخنگوی گمرک در خصوص میزان صادرات به اعضای اکو توضیح داد: ترکیه با خرید ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۹۳۵ تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۷۶۷ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۷۹۷ دلار و با رشد ۱۲۳ درصدی در وزن و ۱۲۸ درصدی در ارزش، اولین مقصد، افغانستان با سه میلیون و ۵۷ هزار و ۱۴۸ تن خرید به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۸۰۷ دلار و کاهش ۳۵ درصدی در وزن و کاهش ۱۶ درصدی در ارزش در جایگاه بعدی و پاکستان با یک میلیون و ۸۶۵ هزار و ۶۷۱ تن به ارزش ۷۶۴ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۷۲۸ دلار و رشد ۲۲ درصدی در وزن و ۲۸ درصدی در ارزش در جایگاه سوم قرار دارد.

وی افزود: آذربایجان با ۵۵۳ هزار و ۵۱۵ تن به ارزش ۳۳۵ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۸۱۷ دلار و کاهش ۲۲ درصدی وزن و هفت درصدی ارزش، ازبکستان با ۵۱۴ هزار و ۲۲ تن به ارزش ۲۷۴ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۱۷۶ دلار و رشد ۲۷۹ درصدی وزن و ۲۲۳ درصدی ارزش، ترکمنستان با ۸۹۴ هزار و ۸۴۷ تن به ارزش ۲۰۷ میلیون و ۲۳ هزار و ۱۱۳ دلار و رشد ۱۷۳ درصدی وزن و ۱۶۸ درصدی ارزش، قزاقستان با ۳۱۱ هزار و ۸۶۶ تن به ارزش ۱۱۲ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۶۰۴ دلار و رشد ۷۹ درصدی وزن و ۲۴ درصدی ارزش، قرقیزستان با ۲۸ هزار و ۴۴۰ تن به ارزش ۵۱ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۹۵۰ دلار و رشد ۱۸۴ درصدی در وزن و ۱۶۴ درصدی ارزش و تاجیکستان با ۵۴ هزار ۶۱۲ تن به ارزش ۳۸ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۳۷۵ دلار و رشد ۲۸۳ درصدی وزن و ۲۳۲ درصدی ارزش، به ترتیب مقاصد بعدی کالا‌های ایرانی در بین اعضای سازمان همکاری اقتصادی اکو بودند.

لطیفی در خصوص میزان واردات کشورمان از هریک از اعضای اکو توضیح داد: بیشترین میزان واردات از کشور ترکیه با دو میلیون و ۷۲۲ هزار و ۳۰۱ تن به ارزش سه میلیارد و ۲۴۳ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۶۸ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه از لحاظ وزنی کاهش ۱۵ درصدی و از لحاظ ارزش رشد ۲۴ درصدی داشته است و پس از آن پاکستان با ۱۹۴ هزار و ۷۱۰ تن به ارزش ۱۸۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۸۴۹ دلار و رشد ۶۲ درصدی در وزن و ۵۴ درصدی در ارزش، ازبکستان با ۴۶ هزار و ۹۵ تن به ارزش ۸۶ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۴۰ دلار و رشد پنج درصدی در وزن و ۵۵ درصدی در ارزش، قزاقستان با ۱۱۷ هزار و ۵۱۷ تن به این ارزش ۳۷ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۳۵۴ دلار و رشد ۸۱ درصدی وزن و ۵۴ درصدی ارزش، آذربایجان ۱۷ هزار و ۸۰۸ تن به ارزش ۲۹ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۸۲ دلار و کاهش ۹ درصدی در وزن و افزایش ۸۷ درصدی در ارزش قرار دارند.

وی افزود: پس از آذربایجان، ترکمنستان با فروش ۳۱ هزار و ۲۶۶ تن کالا به ارزش ۲۲ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۸۵۴ دلار، نسبت به مدت مشابه رشد ۳۹ درصدی در وزن و ۲۲۴ درصدی را تجربه کرده، افغانستان با رشد ۱۸۱ درصدی در وزن و ۶۳۰ درصدی در ارزش ۱۰ هزار و ۵۹۲ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۱۷ دلار به ایران فروخته است، تاجیکستان سه هزار و ۶۹۳ تن کالا به ارزش هشت میلیون و ۸۵۶ هزار و ۵۳۷ دلار به ایران صادر کرده که ۴۳ درصد در وزن و ۸۷ درصد در ارزش نسبت به مدت مشابه افزایش داشته و نهایتا قرقیزستان در جایگاه نهم، سه هزار و ۳۴۸ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۸۶۳ هزار و ۵۶۷ دلار به ایران در هشت ماه نخست کالا صادر کرده که نسبت به مدت مشابه، ۵۶ درصدی در وزن و ۵۳ درصد در ارزش کاهش داشته است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا دلار ایران وزن رشد واردات گمرک ترکیه افغانستان پاکستان ترکمنستان قزاقستان قرقیزستان تاجیکستان ایران تجارت دلار گمرک وزن نسبت به مدت مشابه تن کالا به ارزش درصدی در وزن درصدی در ارزش درصدی وزن درصدی ارزش دلار و رشد تن به ارزش هشت ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۰۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۷ درصدی صادرات از استان کرمانشاه

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه گفت: گمرکات استان فروردین‌ را با رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی‌اصغر عباس‌زاده امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی فروردین سال‌جاری صادرات کالا از گمرکات استان کرمانشاه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش، رشدی ۱۷ درصدی داشته است.

وی افزود: در ماه نخست سال جاری کالا، در مجموع ۲۳۰ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار کالای صادراتی به وزن ۴۹۰ هزار و ۵۷۵ تن از گمرکات استان کرمانشاه به خارج از کشور صادرات صورت پذیرفته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این میزان کالای صادراتی از گمرکات استان کرمانشاه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش رشد ۱۷ درصدی و از نظر وزنی کاهش شش درصدی داشته است.

عباس‌زاده عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرکات استان را میل‌گرد و آهن‌آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف عنوان کرد.

کد خبر 751474

دیگر خبرها

  • رشد ۵۹ درصدی تجارت خارجی استان سمنان
  • رشد ۱۷ درصدی صادرات از استان کرمانشاه
  • رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا از گمرک کرمانشاه طی فروردین سال جاری
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • تجارت ایران و هند با رشد ۵ درصدی به ۳۷۷ میلیون دلار رسید
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟