Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از روابط‌ عمومی دانشگاه تهران، دکتر صدیقه اسد عضو هیأت علمی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران و مجری طرح، در این خصوص گفت: با طراحی جهش‌های مناسب در نسخه وحشی (wild type) آنزیم و مهندسی پروتئین، نسخه‌ای از M-MLV-Reverse Transcriptase تولید شده است که علاوه بر حفظ خواص ویژه این آنزیم، در دماهای بالا (تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد) نیز پایدار است و توانسته در انواع کیت‌های تشخیصی COVID-۱۹ مبتنی بر روش RT_PCR تک مرحله‌ای و واکنش ایزوترمال LAMP مشابه آنزیم شرکت‌های NEB آمریکا و Biotechrabbit آلمان مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این آنزیم با تغییراتی در توالی پروتئین (مهندسی پروتئین) برتری‌هایی نسبت به نمونه‌های رایج دارد و در کیت‌های تشخیص سریع و کیت‌های تشخیصی که باید استانداردهای مشخصی داشته باشند، قابل استفاده است.

اسد، سایر کاربردهای این آنزیم را تهیه cDNA از ترنسکریپتوم سلول، کلون‌کردن ژن‌های یوکاریوتی در پروکاریوت‌ها و سایر مطالعات مبتنی بر RNA عنوان کرد.

مجری طرح تجاری‌سازی «آنزیم Reverse transcriptase» برای استفاده در کیت‌های تشخیص کووید ۱۹ کشور، با تاکید بر اینکه تشخیص زودهنگام ویروس، به‌ ویژه در ناقلان بدون علامت، اهمیت بسزایی در جلوگیری از گسترش ویروس و کنترل بیماری دارد، افزود: در بین روش‌های مختلف تشخیصی، بیشترین دقت و ضریب اطمینان مربوط به روش‌های مبتنی بر PCR است که باتوجه به نوع ژنوم ویروس SARS-CoV-۲ که RNA تک‌رشته است، لازم است که برای تکثیر و تشخیص ژنوم به دست آمده، از روش Reverse Transcription Polymerase Chain Reaction (RT-PCR) بهره برد که اصلی‌ترین آنزیم برای انجام این واکنش، آنزیم Reverse transcriptase است.

عضو هیأت علمی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران اظهار داشت: این آنزیم نوعی DNA (دی ان ای) ‌ پلیمراز است که با تبدیل یک رشته RNA به DNA در تحقیقات مولکولی و انواعی از کیت‌های تشخیصی مبتنی بر RNA(پروتئین نوترکیب) ‌ کاربردهای زیادی پیدا کرده است.

وی افزود: دانش فنی ساخت کیت‌های مولکولی تشخیص ویروس SARS-CoV-۲ در کشور بومی‌سازی شده است، ولی همچنان اصلی‌ترین جز این کیت‌ها یعنی آنزیم Reverse Transcriptase از خارج از کشور تأمین می‌شود که این مساله علاوه بر افزایش قیمت تمام‌شده این تست‌ها، با توجه به افزایش نیاز جهانی به این آنزیم، تأمین آنزیم را نیز با مشکل مواجه کرده است.

اسد بیان کرد: انواع مختلفی از Reverse transcriptase ها در طبیعت وجود دارد که هریک کارآیی و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. آنزیمی که امروزه بیش از همه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کیت‌های تشخیصی مورد تأیید FDA هم وجود دارد، از گونه Moloney Murine Leukemia Virus (M-MLV) به دست می آید.

وی گفت: این آنزیم محصول ژن pol در MMLV است و پروتئین حاصل از آن تک زیرواحدی بوده (kba ۷۱) که تولید انبوه و تجاری آن را آسان‌تر می‌سازد،  این آنزیم همچنین قابلیت سنتز DNA از روی mRNA های با طول زیاد (kba ۵) را دارد.

برچسب‌ها کووید-19 کیت کرونا دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کووید 19 کیت کرونا دانشگاه تهران کووید 19 کیت کرونا دانشگاه تهران کیت های تشخیصی دانشگاه تهران کیت های تشخیص کیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۱۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دانشگاه تهران: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛سید محمد مقیمی, رئیس دانشگاه تهران در حمایت از تجمعات دانشجویی در آمریکا و اروپا و در واکنش به سرکوب اعتراضات گسترده در ده‌ها دانشگاه آمریکا گفت: امروز اعتراض های ماه‌های اخیر مردم جویای نور و بری از ظلمت در کشورهای حامی رژیم خونخوار صهیونیستی، دیگر محدود به تظاهرات مردم در خیابان‌ها نیست بلکه با شکلی منسجم‌تر، خود را در قالب شکل‌گیری و گسترده شدن اعتراضات و تجمعات دانشجویی در قلب آمریکا و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد؛ اعتراضاتی که بی‌شک با ورود اساتید و دانشجویان، لرزه بر دستگاه‌های حامی صهیونیسم انداخته است.
مقیمی افزود:گسترده شدن اعتراضات در ده‌ها دانشگاه آمریکا و کشیده شدن زبانه‌های آن به دانشگاه‌هایی در انگلیس و فرانسه، با خطاهای محاسباتی که از طرف حکام این کشورها در قبال این حرکت صورت می‌گیرد، رژیم صهیونیستی و ایادی آن را در باتلاقی به مراتب دهشتناک‌تر و عمیق‌تر از آنچه در آن فرو رفته‌اند، می‌بلعد؛ و تازه این آغاز ماجراست.
رئیس دانشگاه تهران افزود: دانشجویان عدالت‌خواه و استادان پیشگام آزادی در آمریکا و اروپا؛ پیام ما را دریافت کنید، از پای ننشینید، رهایی هزینه دارد, ما دانشگاهیان ایران اسلامی به برکت خون شهیدان‌مان، آزادانه آرمان آزادی فلسطین را فریاد می‌زنیم؛ باشد که با ایستادگی و رادمردی، همپای همه آزادی‌خواهان جهان، سرافرازانه در جشن آزادی، شکرگزار باری تعالی باشیم، به یکدیگر سلام دهیم و به ارواح شهدای مقاومت درود فرستیم.

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • رئیس دانشگاه تهران: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • بومی‌سازی دستگاه مورد نیاز گلخانه‌های صنعتی