Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@21:35:13 GMT

کشف ذخایر عظیم آب در مریخ

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۳۰۹۱

کشف ذخایر عظیم آب در مریخ

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از The Independent، مدارگرد گاز اگزومارس سازمان فضایی اروپا، شواهدی از وجود ذخایر عظیمی آب در مریخ یافته است. این ذخایر در زیر دره مارینر قرار دارند. این دره یکی از بزرگ‌ترین ژرف‌دره‌های منظومه شمسی است و پنج برابر عمیق‌تر و ۱۰ برابر بزرگ‌تر از دره گرند کنیون در آریزونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش برای انتشار در مجله علمی «ایکاروس» (Icarus) مورد مطالعه قرار گرفه است. دانشمندان برای این کشف، داده‌های ثبت شده مدارگرد اگزومارس را بررسی کردند این مدارگرد توانست از درون دره که تقریبا به وسعت هلند است مقدار زیادی هیدورژن کشف کند.

ایگور میتروفانوف، یکی از اعضا آکادمی علوم روسیه در مسکو و نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: "ما با مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (TGO) می‌توانیم تا یک متر زیر لایه خاکی دره را مشاهده کنیم و ببینیم دقیقا زیر سطح مریخ چه خبر است و از همه مهم‌تر، موقعیت مکانی مناطق پرآب را پیدا کنیم که پیش از این با تجهیزات قبلی یافتن آن‌ها ممکن نبود." مدارگرد اگزومارس، عمق یک متری زیر سطح خاکی مریخ را بررسی کرده تا مقدار زیادی آب پنهان شده در دره مارینر را کشف کند. این مطالعه جدید شواهدی از وجود یک ذخیره بزرگ، نه‌ چندان عمیق را نشان می‌دهد که به‌ راحتی می‌توان از آن آب برداشت کرد. دانشمندان بر این باورند که بخش مرکزی دره مارینر ممکن است سرشار از آب باشد.

پژوهشگران در این مطالعه، داده‌های ثبت شده به وسیله نوترون اپیترمال که با وضوح بالا گرفته شده را از ماه می ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۲۱ بررسی کرده‌اند. این ابزار با آشکارسازی نوترون‌ها از محتوای هیدروژنی؛ خاک مریخ را نقشه‌ برداری می‌کند. الکسی مالاکوف، یکی از نویسندگان این مقاله از آکادمی علوم روسیه، توضیح می‌دهد: "نوترون‌ها زمانی تولید می‌شوند که ذرات پرانرژی که با عنوان پرتو‌های کیهانی کهکشانی شناخته می‌شوند، به مریخ برخورد کنند. خاک‌های خشک‌تر در مقایسه با خاک‌های مرطوب‌تر، نوترون‌های بیشتری ساطع می‌کنند و از این رو ما می‌توانیم با مشاهده نوترون‌های ساطع شده دریابیم که چه میزان آب در خاک وجود دارد. "

دکتر مالاکوف می‌افزاید: "این روش وضوح سه بعدی بالاتری را فراهم می‌کند و به ما این امکان را می‌دهد که ویژگی‌هایی از آب را ببینیم که پیش از این ناشناخته بودند." پژوهشگران بر این باورند که ذخایر مشاهده شده آب می‌توانند یا به شکل یخ باشند یا آبی که از نظر ساختار شیمیایی متفاوت است با این حال دانشمندان می‌گویند بر پایه سایر مطالعات صورت گرفته، مواد معدنی مشاهده شده در این بخش از مریخ فقط حاوی درصد کمی آب هستند. دکتر مالاکوف می‌گوید: "در مجموع، ما فکر می‌کنیم که این آب به احتمال زیاد به شکل یخ وجود دارد."

محققان افزودند که برای تایید اینکه چه شکلی از آب در این ذخایر وجود دارد، لازم است مطالعات بیش تری در آینده روی این بخش از مریخ صورت بگیرد. از آنجایی که آب یخ‌ زده معمولا به دلیل شرایط دما و فشار در نزدیکی استوا در این ناحیه از مریخ تبخیر می‌شود، دانشمندان می‌گویند ترکیب مناسب دما، فشار و میزان آب باید وجود داشته باشد تا از هدر رفتن آب از این ناحیه جلوگیری شود. حتی دانشمندان حدس می‌زنند که احتمالا آب در جریان یک فرآیند تاکنون ناشناخته، دوباره پر می‌شود.

هوکن سودهم، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: "این کشف یک گام اولیه حیرت‌انگیز است، اما ما به مشاهدات بیشتری نیاز داریم تا اطمینان پیدا کنیم با چه نوعی از آب مواجه هستیم. " دکتر سودهم افزود: "صرف‌نظر از نتیجه، ما با توانایی‌های بی‌نظیری از مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (TGO) مواجه هستیم که به ما اجازه می‌دهد زیر سطح مریخ را ببینیم."

بیشتر بخوانید

کشف رودخانه‌ها و دریاچه‌های قدیمی در مریخ

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاره مریخ حیات در مریخ سیاره سرخ آب در فضا نوترون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۳۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر یکشنبه در نشستی که با حضور جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از افراد شاخص، چهره‌های علمی و مکتب دارهایی که توانستند بنیان‌گذار خیلی از مسائل علمی در حوزه‌های مختلف باشند، تربیت‌یافته دانشگاه فردوسی مشهد مقدس بودند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر علمی خوبی چه در عرصه اساتید و چه در عرصه دانش‌آموختگان در دانشگاه فردوسی وجود دارد، افزود: خوشبختانه جایگاه این دانشگاه از نظر ذخایر علمی در بین دانشگاه‌های مادر کشور بسیار خوب است اما مسأله‌ای که امروز دانشگاه فردوسی با آن مواجه است، مربوط به معرفی و اثرگذاری شایسته و متناسب با این ذخایر ارزشمندِ خود در کشور و جامعه است.

ضرورت معرفی دستاوردها و ذخایر علمی به جامعه

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی برای پیدا کردن مشتری و مخاطب مورد نظر خود باید ابتدا خود را به جامعه معرفی کرده و سپس توانمندی‌هایش را به اثبات برساند، این توقع که مردم و یا نهادهای دیگر باید به سراغ جامعه علمی این دانشگاه بیایند، کاملاً اشتباه است.

علم الهدی با تأکید بر اینکه دانشگاه فردوسی باید در موقعیت‌های مختلف آثار وجودی و اثرگذاری را از خود به ثبت برساند، گفت: اینکه شما عزیزان فرض کنید چون در برخی از رشته‌ها ذخایر علمی و فناوری‌های بسیاری دارید، پس باید فلان دستگاه به دنبال شما بیایند تا از این امکانات و فرآورده‌های علمی استفاده کنند، فکر درستی نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اساتید دانشکده‌ها باید نمونه‌ای از فعالیت‌های خود را در رشته‌های مختلف به جامعه هدف نشان دهند تا مخاطب و مشتری خود را پیدا کنند، اضافه کرد: در حقیقت این ما هستیم که باید به دنبال جامعه و مردم برویم و با هر مقداری که می‌توانیم ذخایر علمی خود را در جامعه معرفی کنیم و در حوزه‌های مختلف صنعت، فناوری، علوم انسانی، اقتصادی و سیاسی اثرگذار باشیم؛ در غیر این صورت ذخایر علمی دانشگاه مانند گنجی است که کسی از بیرون از آن خبر ندارد و شخصیت علمی دانشگاه را ثابت نمی‌کند.

ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است

وی با بیان اینکه در خصوص پیوند دانشگاه و صنعت و یا دانشگاه و جامعه سخنان بسیاری گفته شده است، ابراز کرد: ریشه اصلی این پیوند در خود دانشگاه و نه در صنعت و جامعه نهفته است، دانشگاه فردوسی مشهد مقدس باید در عملیاتی کردن دستاوردهای خود، جایگاه علمی این نهاد را در سطح جامعه تثبیت کند تا در ادامه دیگران برای پاسخ به نیازهای خود به آن مراجعه کنند.

علم الهدی با اشاره به چالش‌های پیش روی دانشگاه امام صادق (علیه سلام) در سال‌های نخست تأکید کرد: یکی از نمونه‌های موفق پیوند دانشگاه و جامعه، تربیت نیروهای متخصص در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) و به کارگیری آنان در مدیریت کلان اقتصادی و مدیریتی کشور بود. ما به خوبی از این طریق توانستیم نیروهای متخصص خود را به جامعه هدف معرفی کنیم و امروز شاهد فعالیت دانش‌آموختگان خود در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی جامعه هستیم.

«پردیس زندگی» اولویت نخست فعالیت‌های عمرانی دانشگاه فردوسی باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه با تقدیر از ساخت پردیس زندگی در دانشگاه فردوسی مشهد مقدس تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلات اصلی ازدواج‌های دانشجویی نداشتن مسکن است که با ساخت این پردیس قدم بزرگی در رفع آن برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان مساله به تأخیر افتادن ازدواج جوانان را با نصیحت و پند برطرف کرد، گفت: دختر و پسر جوان دانشجو برای شروع یک زندگی سالم و آرام نیاز به تأمین زیرساخت‌هایی از جمله مسکن دارند که باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی هر نهاد و دستگاهی قرار بگیرد، امیدواریم این حرکت ارزشمند در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد؛ البته پیشنهاد بنده این هست که با کمک اساتید معماری حداقل فضای ممکن را در ساخت این خوابگاه در نظر بگیرید تا امکان استفاده بیشتر دانشجویان متأهل فراهم شود.

کد خبر 6097321

دیگر خبرها

  • ریشه پیوند دانشگاه با جامعه در عملیاتی کردن دستاوردهای علمی است
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • سیل خسارتی به ذخایر گندم‌ وارد نکرد
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش هفتم) + دانلود جدول رصد
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل به ۱۹۰ میلیون متر مکعب رسید
  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل
  • آغاز دور جدید اکتشافات چین در نیمه پنهان ماه