Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شب چله در کنار تمامی زیبایی هایش به رنگارنگ بودن سفره یلدایی می نازد، سفره ای که البته طی سال های اخیر با وجود مشکلات اقتصادی بخشی از زیبایی خود را از دست داده و شاهد پر کشیدن رنگ ها است. ، اما امسال سفره برخی از شهروندان مازندرانی و حتی مسافران برای گذران شب چله رنگ جدید و متفاوتی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنگ گوشت پرندگان مهاجر ؛ مهمانانی که با وجود خستگی هزاران کیلومتری سفر در پی ذره ای غذا و آرامش به تالاب های مازندران پناه آورده‌اند و اکنون خود به غذای شکم پرستان و پر کردن جیب شکارچیان ، دلالان و سوداگران چرخه صنعت پرنده کشی تبدیل شده اند.

یک روز پیش از فرا رسیدن یلدا ، سرکشی از بازار پرنده فروشی فریدونکنار و یا جست و جو در آگهی های فضای مجازی و حتی اگر کنجکاوتر باشی تماس تلفنی با واسطه ها برق از سر آدم می پراند.

بازار فروش لاشه پرندگان وحشی در فریدونکنار که هر ساله از اوایل آبان ماه با فرود نخستین مهمانان زمستان گذر فعال می شود، امسال نیز با رسیدن اولین گونه های پرندگان مهاجر فعالیتش را آغاز کرد ، اما گذشته از فعالیت غیر قانونی تجارت مرگ، امسال صنعت کشتار پرندگان مهاجر شاهد پدیده جدیدی به نام پرنده خوران یلدایی است. 

طی روزهای اخیر با نزدیک شدن به شب چله و مهمانی یلدا، شاهد جهش عجیب در قیمت لاشه پرندگان مهاجر در این بازار هستیم تا جایی که قیمت لاشه بعضی گونه های نادر تا حدود ۵۰ درصد نسبت به قبل از شب یلدا افزایش خورده است.

 بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از بازار پرنده فروشی فریدونکنار نشان می دهد که بهای یک جفت غاز در این بازار حدود یک میلیون تومان، یک جفت اردک ۵۵۰ هزار تومان، اردک کله سبز جفتی ۸۵۰ تا ۹۵۰ هزار تومان، خوتکا جفتی ۳۰۰ هزار تومان و غاز درختی هر قطعه ۲۵۰ هزار تومان است.

با این که این قیمت ها تقریبا نسبت به مدت مشابه ماه قبل رشد ۳۰ تا ۵۰ درصدی را نشان می دهد ، فعالان این بازار که تابع هیچ قانون و مقرراتی نیستند استدلال می کنند که حتی این قیمت در مقایسه با گوشت گوسفند و مرغ پایین و به صرفه ا ست ؛ استدلالی که فرمان کشتار بیشتر پرندگان را در دل خود جای داده است .

جاسازی لاشه پرنده لای فرش 

 بازار پرونده فروشی  فریدونکنار آن گونه که محلی ها می گویند و خبرنگار ما مشاهده کرده است ، طی روزهای اخیر به خاطر در پیش بودن شب یلدا و تبلیغات نامحسوس شکارچیان برای نشاندن گوشت پرندگان مهاجر بر سر سفره یلدایی مملو از لاشه پرندگان مهاجری شده است که در یخچال ها و یا جاسازهای مخفی نگهداری می شوند و در صورت تشخیص مشتریان واقعی توسط فروشندگان به آنها عرضه می شود.

خبرنگار ایرنا فقط در یک حضور کوتاه مدت و چرخ زدن داخل بازار پرنده فروشی به عنوان مشتری دستکم یکصد لاشه پرنده را در درون یخچال و حدود ۵۰ لاشه دیگر انواع پرندگان شکار شده را لای فرش در یکی از مغازه های بازار مشاهده کرده است.

حجم بالای پرندگان صید شده یا کشتار شده در حالی است که بارها مسئولان شهرستان فریدونکنار در کارزارهای رسانه ای اعلام و ادعا کردند که شمار صید پرندگان در این شهرستان و بازار انگشت شمار بوده و فعالان این بازار از جمله افراد مستضعف و محروم هستند.

آنچه که این روزها خبرنگار ایرنا مشاهده کرده  ، نشان می دهد که در کنار نبود عزم جدی برای تعطیلی بازار پرنده فروشی فریدونکنار ، نظارتی نیز بر آن صورت نمی گیرد و فروشندگان کاملا آزادانه به عرضه لاشه انواع پرندگان مهاجر مشغول هستند..

پیگیری های متعدد خبرنگاران ما  از مسئولان استانی و شهرستانی حاکی از آن است که هر دستگاه وظیفه  اش را به انجام وظیفه دستگاه دیگری موکول می کند و عزم جمعی و جدی برای بستن این بازار وجود ندارد و  در نهایت این بازار است که به قانون ممنوعیت شکار ریشخند می زند.

رونق فعالیت این بازار غیرقانونی در حالی است که محیط زیست مازندران از ابتدای فصل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در تالاب، آببندان و آبگیرهای استان نسبت به آغاز فعالیت آن هشدار داده بود و مهم تر از آن قانون برای شکارغیرمجاز انواع مختلف پرندگان بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۲ میلیارد ریال جریمه تعیین کرده است. 

نکته جالب توجه تر این است که در ابتدای آذر وجود آنفلوانزای پرندگان نیز در مازندران توسط دامپزشکی تایید شد و با وجود اینکه یکی از دو کانون کشف شده آنفلوانزا در تالاب سرخ رود و بین پرنگان مهاجر بود و انتظار می رفت که این بازار بسته شود ، ولی نه تنها بسته نشد که رونق بیشتری یافت.

تمنای اتفاق مثبت 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه مقرر شده بود یک شیوه نامه جدید برای اعمال قانون بیشتر از سوی فرمانداری فریدونکنار تدوین شود ، ولی متاسفانه تاکنون هیچ گونه اقدامی در این خصوص انجام نشده است و این بازار همچنان خودمختار به فعالیت خود ادامه می دهد.

حسنعلی ابراهیمی کارنامی افزود: با این که مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت شکار به روش « کرس » داشتیم ولی شیوه نامه ای در این خصوص تدوین نشده است و ما همچنان شاهد شکار به این روش هستیم و بازار نیز نه تنها محدودیتی بر آن اعمال نشد بلکه همچنان به شیوه سابق به فعالیت خود ادامه می دهد.

در روش صید کرس صیادان به شکل روزانه اقدام به دانه‌ریزی در ورودی دام کرس و داخل محدوده تجمع پرندگان می‌کنند.صید پرندگان با این روش در طی روز انجام می‌شود. کِرِس متشکل از قفسی تونل مانند است و چند مرد با جثه عادی می‌توانند داخل این دام تردد کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران هرگونه خرید و فروش لاشه پرنده را در این بازار ممنوع توصیف کرد و گفت : متاسفانه با وجود ممنوعیت، در حوزه شهرستانی هیچ اقدام مثبتی برای کاهش شکار و جمع آوری بازار پرندگان رخ نداده است و تنها محیط زیست است که به نظارت خود ادامه داده است.

وی فعالیت بازار پرندگان فریدونکنار را مصداق قاچاق دانست و گفت: با توجه به قاچاق بودن فروش لاشه پرندگان هیچگونه نظارتی بر قیمت آنها نیز وجود ندارد و از این رو  لازم است تعزیرات حکومتی و مسئولین شهرستانی برای جمع آوری این بازار اقدام کنند زیرا محیط زیست به تنهایی ابزاری برای جمع آوری بازار پرندگان ندارد.

ابرهیمی همچنین خواستار ورود دامپزشکی استان برای جمع آوری بازار فریدونکنار شد و افزود: نحوه کشتار پرندگان و شیوه عرضه آن خلاف مقررات بهداشتی است و باید دامپزشکی استان به این مساله ورود کند.

خطر آلودگی پرندگان مهاجر

مدیر کل دامپزشکی استان‌ مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : هر گونه فعالیت بازارهای عرضه دام و فرآورده های خام دامی مستلزم کسب مجوز از مراجع ذیصلاح بوده که در این خصوص مجوزی برای عرضه پرندگان در بازار فریدونکنار  از سوی دامپزشکی صادر نشده است.
دکتر محمد حسن گلپایگانی از مردم خواست تا به منظور تامین سلامت از شکار و مصرف پرندگان مهاجر به دلیل احتمال آلودگی به ویروس فوق حاد پرندگان  جدا اجتناب کنند.

برچسب‌ها شکارچیان غیرمجاز پرندگان مهاجر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پرنده شکاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شکارچیان غیرمجاز پرندگان مهاجر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شکارچیان غیرمجاز پرندگان مهاجر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پرنده شکاری بازار پرنده فروشی پرندگان مهاجر خبرنگار ایرنا لاشه پرندگان هزار تومان محیط زیست جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۳۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید

یک شرکت اسلواکیایی موفق شد اولین پرواز یک خودروی پرنده به همراه یک مسافر را به انجام برساند.

به گزارش ایسنا، یک شرکت هوانوردی متعلق به کشور اسلواکی موسوم به کلاین ویژن(Klein Vision) اولین پرواز مسافربری جهان را با خودروی پرنده خود انجام داد.

به نقل از آی‌ای، شرکت کلاین ویژن با خودروی پرنده خود به نام ایرکار(AirCar) در حالی که یک نوازنده فرانسوی به نام ژان میشل ژار را به عنوان مسافر در خودروی پرنده خود داشت، به این نقطه عطف دست یافت.

این آزمایش در یک باند فرودگاهی در کشور اسلواکی انجام شد.

در ویدیویی که این شرکت منتشر کرده است، یک خودروی پرنده اسپرت بال‌دار دیده می‌شود که در ابتدا روی باند فرودگاه روی چهار چرخ خود حرکت می‌کند و سپس با باز شدن بال‌های کنار و عقب و سرعت گرفتن، از زمین بلند می‌شود و در هوا معلق می‌ماند. چند دقیقه بعد نیز به سلامت فرود می‌آید.

گفتنی است که در ژوئن ۲۰۲۳ یک خودروی پرنده به نام «مدل ای»(Model A) که توسط شرکت الف ایروناتیکس(Alef Aeronautics) که مقر آن در کالیفرنیاست، توسعه یافته است، گواهینامه صلاحیت پروازی ویژه را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده دریافت کرد. این اولین وسیله نقلیه در نوع خود است که مجوز رسمی پرواز را از دولت ایالات متحده دریافت می‌کند.

توسعه خودروهای پرنده

در سال ۲۰۲۱ خودروی پرنده AirCar اولین پرواز درون شهری خود را انجام داد که طی آن یک پرواز ۳۵ دقیقه‌ای بین فرودگاه‌های بین المللی نیترا و براتیسلاوا را در اسلواکی انجام داد.

این خودروی پرنده در ژانویه ۲۰۲۲ گواهی صلاحیت پروازی دریافت کرد و این شرکت ادعا می‌کند که نمونه اولیه آن ۱۳۰ ساعت پرواز و ۵۲۰ برخاست و فرود در فرودگاه‌های بین‌المللی مختلف را به ثبت رسانده است.

خودروی پرنده AirCar شامل چندین واحد کاربردی است که برای انجام همزمان سفرهای زمینی و هوایی طراحی شده‌اند. بدنه آیرودینامیکی آن نه تنها مسافران را به راحتی در خود جای می‌دهد، بلکه عملکرد بالابری را در طول پرواز نیز افزایش می‌دهد.

از جمله ویژگی‌های پیشرفته آن می‌توان به بال‌های جمع شونده، دُم تاشو و سیستم استقرار چتر نجات اشاره کرد. دم تاشوی آن نقش مهمی در بهبود پایداری طولی و قابلیت‌های برخاستن مانند هواپیماهای سنتی دارد. ضمن اینکه در حالت سفر زمینی، این دم جمع‌ شده و با اندازه جمع ‌و جورتر به تطبیق‌پذیری ایرکار در محیط‌های شهری کمک می‌کند.

این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد در پیشرفت‌های آتی خود اقدام به تولید خودروهای پرنده دارای سه و چهار نفره، موتورهای دوگانه و یک نسخه آبی-خاکی کند.

نمونه اولیه AirCar به موتور ۱۶۰ اسب بخاری شرکت بی‌ام‌و مجهز شده است که دارای یک ملخ ثابت و یک چتر برای اقدامات ایمنی بیشتر است.

کلاین ویژن می‌گوید مدل دو نفره این خودروی پرنده وزنی در حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم دارد و ظرفیت بلند کردن بار آن ۲۰۰ کیلوگرم است. همچنین قادر است تا ارتفاع ۲۵۰۰ متر اوج بگیرد و به حداکثر سرعت ۱۰۳ گره(۱۹۰ کیلومتر بر ساعت) دست یابد.

این شرکت برای ساخت نمونه‌های آینده ایرکار، آزمایش موتور هوانوردی پیشرفته ADEPT Airmotive را به پایان رسانده است که به طراحی قوی، سبک و کم‌مصرف مشهور است.

همچنین می‌توانید در اینجا ویدیوی یکی از آزمایش‌های پروازی ایرکار را در سال ۲۰۲۱ که بین دو فرودگاه به پرواز درآمده است، مشاهده کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • (ویدئو) اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان (فیلم)
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید