Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: سازمان ملل و کشورهای مختلف در حال رصد رفتار طالبان هستند و از عنصر عدم شناسایی به عنوان یک تنبیه علیه طالبان استفاده می‌کنند و منتظر هستند ببینند رفتار این گروه با مردم افغانستان به چه صورت خواهد بود.

"نوذر شفیعی" کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص شرایط فعلی طالبان و علل عدم پذیرش آنها در سازمان ملل گفت: همیشه در طول تاریخ کشورهایی وجود داشتند که دارای وضعیت خاص یا دولت نوپا بودند، جوامع بین المللی منتظر اقدامات این دولت بودند که ببینند چقدر با معیارهای بین‌المللی سازگار است و یا دولت‌هایی بودند که قدرت را به دست گرفته‌اند منتها در یک وضعیت ورشکستگی قرار داشتند و حکومت‌هایی وجود داشته‌اند که قدرت را به دست گرفته‌اند اما جوامع بین المللی آن را به رسمیت نشناخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نحوه قدرت‌گیری طالبان در افغانستان و الگوهای رفتاری پیشین آنها و حتی الگوهای رفتاری امروز این گروه در افغانستان هنوز درحدی نیست که جوامع بین‌المللی این گروه را به عنوان یک حاکم به رسمیت بشناسد. 

شفیعی خاطرنشان کرد: در گذشته وقتی یک دولت شکل و قدرت را به دست می‌گرفت، صرف نظر از اینکه در داخل مشروعیت دارد یا خیر، معمولا به عنوان یک عضو از سیستم بین‌الملل قلمداد می‌شد و کشورها و نهادها او را به رسمیت می‌شناختند. اما اکنون معیار فرق کرده است، یک دولت جدید باید نه تنها بتواند تکالیف بین‌المللی خود را انجام دهد، برای جامعه بین‌الملل مهم است این دولت نوپا می‌تواند در داخل به حقوق بشر احترام بگذارد یا خیر. طالبان از بُعد اول مشکلی ندارد ولی از بُعد دوم دچار مسئله است بنابر این نه دولت‌های مختلف و نه سازمان ملل این گروه را به تنهایی به رسمیت نشناخت، بنابراین طالبان به اسم گروه طالبان شناخته می‌شود نه حکومت افغانستان

سازمان ملل و کشورهای مختلف در حال رصد رفتار طالبان هستند

وی ادامه داد: دولتی که به این شکل باشد از مزایای حضور در جوامع بین‌المللی محروم خواهد شد و لذا کشورها نمی‌توانند رابطه با ثباتی با این کشور داشته باشند. همین عدم ارتباط باثبات و مطمئن و مداوم طالبان با کشورها و جوامع دیگر این گروه را از فرصت‌های زیادی باز می‌دارد. به نظر می‌رسد سازمان ملل و کشورهای مختلف در حال رصد رفتار طالبان هستند و از عنصر عدم شناسایی به عنوان یک تنبیه علیه طالبان استفاده می‌کنند و منتظر هستند ببینند رفتار این گروه با مردم افغانستان به چه صورت خواهد بود.

این کارشناس مسائل افغانستان تاکید کرد: انتظار جامعه بین‌المللی از طالبان رعایت دموکراسی است، یعنی حکومتی برخاسته از مردم افغانستان باشد. نمی‌شود گروهی با حملات نظامی قدرت را به دست بگیرد و از طرف دولت‌ها برای آن پیام‌های مثبت ارسال شود. بنابراین اکنون توپ در زمین طالبان است که ببینند چطور به سیاست‌های آینده خودش ادامه می‌دهد.

شفیعی در پایان با بیان اینکه "رفتار طالبان بسیار پرفراز و نشیب و پر تلاطم بوده است"، گفت: طالبان طیفی از رفتارهای مثبت تا منفی را به کشورهای همسایه مخابره کرده و هنوز این پیام‌ها برای کشورهای همسایه معیار مناسبی برای رابطه‌ پایدار نیست. بسیار گام‌های دیگر وجود دارد که طالبان باید بردارد، یکی از این گام‌ها وعده‌هایی است که پیش از به قدرت رسیدن به کشورهای مختلف از جمله همسایگان داده است و آن هم برقراری ارتباط دوستانه و عدم اجازه به حضور دشمنان در خاک افغانستان به عنوان یک تهدید برای همسایگان خود است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: افغانستان برنا دولت طالبان جامعه حقوق بشر سازمان ملل دموکراسی زمین خاک افغانستان دولت طالبان برنا شفیعی جوامع بین المللی قدرت را به دست کشورهای مختلف سازمان ملل عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه اردبیل: وعده صادق، قدرت ایران را قبولاند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل؛ آیت الله عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل افزود: از آنجا که همه ملت‌ها نفرت عظیمی به اسرائیل دارند قدرت ایران و جرات ایران در انتقام از اسرائیل را در حد وسیعی تحسین می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: وقتی اسرائیل دو هزار نفر را در مجتمع پزشکی ناصر قتل عام و در گور‌های دسته جمعی دفن می‌کند معنایش قطعاً نسل کشی است محاصره نان و دارو قطعاً نسل کشی است و طبق قوانین بین‌المللی حمایت نظامی و مالی از مرتکب نسل کشی جرم است کنگره آمریکا با حمایت مالی از اسرائیل قطعاً مرتکب جرم شده است.
خطیب نماز جمعه اردبیل گفت: این هفته دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از فلسطین، قیام و شاهکار کردند، عطوفت و وجدان انسانی خود را به تماشا گذاشتند؛ بعد از حمله پلیس آمریکا به دانشگاه و دستگیری جمعی از آنها دولت آمریکا باید در صحبت از آزادی و دموکراسی حیا کند.
آیت ا... عاملی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به تاخیر عملیاتی پروژه راهسازی در جاده گرمی- بیله سوار اظهار داشت: جای تاسف است که پروژه دو بانده کردن مسیر گرمی - بیله سوار به دلیل عدم تامین اعتبار دوباره تعطیل شده و من از دولت محترم مصراً می‌خواهیم با لحاظ اهمیت راه‌های استان و تامین بودجه لازم گره‌های ذهنی اهالی را باز کند. 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از خطبه‌ها به مناسبت روز معلم اظهار داشت: یک جامعه در تمام پیشرفت‌های خود مرهون عنایات معلم است معلم دین خود را با اخلاص به جامعه اداء می‌کند، اما جامعه نیز باید عملاً قدردان باشد؛ در حال حاضر بهترین عنایت به عزیزان معلمین حل مشکلات آنهاست؛ در این باب عنایت به معلمین بازنشسته باید کمتر از شاغلین نباشد.
وی همچنین با گرامیداشت هفته کارگر گفت:گردش چرخ اقتصادی کشور بر دوش کارگران عزیز است و نگاه دولت و کارفرما‌ها به این عزیزان باید این گونه باشد که آنها ولی نعمت کل کشور و کل ملت هستند.

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • امام جمعه اردبیل: وعده صادق، قدرت ایران را قبولاند
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل