Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت: افت ۶درصدی لیر طی روز یکشنبه پس از آن رخ داد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تأکید کرد به سیاست اقتصادی خود برای پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی ادامه خواهد داد. این در شرایطی است که تورم در ترکیه به شکل چشمگیری رشد داشته و به حدود ۲۲درصد رسیده و انتظار می‌رود سال آینده میلادی افزایش بیشتری یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش رویترز، اردوغان در نطقی تلویزیونی با اشاره به اینکه در اسلام ربا منع شده گفت: «در حال کاهش نرخ بهره هستیم. از من انتظار دیگری نداشته باشید.» اردوغان گفت که به‌عنوان یک مسلمان، آنچه را که خواسته آموزه‌های اسلامی است، انجام می‌دهد. او گفت که قبلا نرخ تورم ترکیه را به حدود ۴درصد کاهش داده و باز هم می‌تواند چنین کند.

منتقدان اردوغان اما می‌گویند که او با بهانه کردن آموزه‌های دینی به‌دنبال توجیه کردن سیاست‌های اقتصادی خود است؛ سیاست‌هایی که براساس اصول علم اقتصاد، یک روند اشتباه را دنبال می‌کنند.‌ سیاست اقتصادی اردوغان در شرایطی که نرخ تورم بالاست غیرمتعارف به شمار می‌رود؛ چرا که در این شرایط بانک‌های مرکزی نرخ بهره را افزایش می‌دهند، اما ترکیه طی ماه‌های اخیر در حال کاهش نرخ بهره بوده است. افزایش نرخ بهره در سراسر جهان ابزار دست بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم است اما اردوغان این کار را «عامل اصلی همه بدبختی‌ها» نامیده است.

او برای اجرای سیاست‌های مورد نظر خود، چندین بار روسای بانک مرکزی و همچنین وزیران دارایی دولت را تغییر داده است. آخرین مرحله کاهش نرخ بهره بانکی، روز پنجشنبه گذشته اتفاق افتاد و بانک مرکزی ترکیه تحت فشار اردوغان، نرخ بهره را از ۱۵درصد به ۱۴درصد کاهش داد. این چهارمین کاهش در چندماه اخیر بود که به سقوط بیشتر ارزش لیر در برابر دلار انجامید. این تصمیم هرچند رسماً اعلام شده ولی هیچ‌یک از بانک‌ها چنین نرخ بهره‌هایی را برای مشتریان خود اعمال نمی‌کنند. اما بازتاب چنین تصمیماتی طی یک‌ماه و نیم گذشته موجب شده ارزش پول ترکیه در برابر ارزهای خارجی به‌شدت کاهش پیدا کند. روز جمعه لیر ۸درصد دیگر افت کرد و هر دلار بالاتر از ۱۷لیر خرید و فروش شد.
پس از تصمیم بانک مرکزی، نرخ ارز رکورد تاریخی خود را تجدید کرد و باعث شد بانک مرکزی ترکیه با تزریق ارز به بازار، برای کنترل بهای ارزهای خارجی مداخله کند.این اقدام توانست برای چند ساعتی نرخ ارز را ثابت نگه دارد، ولی بهای ارزها بار دیگر با سرعتی بیش از پیش، سیر صعودی گرفت.

رسانه‌ها از بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم ترکیه در پی کاهش ارزش لیر خبر داده‌اند. پرستاران و کادر درمان ترکیه اخیرا در اعتراض به شرایط بد اقتصادی در  ۱۸ استان این کشور اعتصاب کردند. با سقوط ارزش لیر، مردم سعی دارند پول‌های خود را به ارزهایی نظیر دلار آمریکا تبدیل کنند؛ اقدامی که خود به کاهش اسکناس ارزهای خارجی در بازار و در نتیجه افزایش دوباره قیمت آنها منجر می‌شود.

چشم‌انداز منفی اقتصاد ترکیه

مؤسسه «استاندارداندپورز» (S&P Global Ratings)، یکی از ۳ مؤسسه بزرگ اعتبارسنجی بین‌المللی، چشم‌انداز اقتصادی ترکیه را به‌دلیل وضع اقتصادی این کشور را از «با ثبات» به «منفی» تغییر داده است. دلیل اصلی این تغییر، تورم بالا و کاهش ناگهانی ارزش پول ملی اعلام شده است.

استاندارداند پورز تغییری در ارزش بدهی ملی ترکیه نداده اما هشدار داده که اگر سیاست‌های دولت نرخ مبادله لیر را بیشتر تضعیف کند، چشم‌انداز تورم را بدتر کند و خطر نابسامانی سیستم بانکی را افزایش دهد، این وضعیت ممکن است همچنان تغییر کند و شرایط بدتر هم شود. در گزارش اخیر این مؤسسه آمده است: «چشم‌انداز منفی، منعکس‌کننده خطرات فزاینده‌ای برای اقتصاد ترکیه طی ۱۲‌ماه آینده است.» 
پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در ترکیه در سال آینده میلادی باز هم افزایش داشته باشد.

کد خبر 644611 برچسب‌ها ترکیه ترکیه اقتصاد ترکیه - رجب طیب اردوغان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ترکیه ترکیه اقتصاد ترکیه رجب طیب اردوغان اقتصاد ترکیه بانک مرکزی چشم انداز نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود

امتداد - اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در هفته جاری در نشست مشترکی با رئیس کل بانک مرکزی، عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ را بررسی می‌کنند.    

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، جلسات اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری برگزار می‌شود. دستور جلسات این کمیسیون به شرح زیر است:

 

یکشنبه

بررسی طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

الف: ارائه گزارش دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در ارتباط با آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص اجرای حکم قانونی موضوع بند الف ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

ب: بررسی گزارش لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی اعاده شده از شورای محترم نگهبان

گزارش مورخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی

دوشنبه

نشست کمیسیون با سازمان توسعه تجارت و نیز بازدید از نمایشگاه اکسپو

سه‌شنبه

بررسی گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ و برنامه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ به همراه بررسی گزارش آثار سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی

چهارشنبه

جلسه هیئت رئیسه کمیسیون در خصوص بررسی اخبار روز و نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح و امور نظارتی./

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد