Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@13:53:33 GMT

کرمانشاهیان در شب چله چه می‌کردند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۷۱۷۸

کرمانشاهیان در شب چله چه می‌کردند؟

ایسنا/کرمانشاه یک نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی به تشریح آداب و رسوم کرمانشاهیان در شب چله(یلدا) پرداخت.

رضا موزونی به مناسبت شب یلدا (30 آذر) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در فرهنگ مناطق کردنشین و کرمانشاه این شب به نام "شب چله" شناخته می شود، گفت: این شب ریشه در تاریخ و فرهنگ و اسطوره مردم این منطقه دارد و از گذشته های دور همواره آن را گرامی داشته و آیین های خاص آن را به جای می آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در مناطق زاگرس با توجه به کوهستانی بودن و برف گیر بودن، مردم همواره زمستان های سختی را تجربه می کردند، چرا که وسایل گرمایشی آنطور که باید فراهم نبود. سختی این زمستان ها به حدی بود که برخی افراد فرزندان کوچک خود و برخی دیگر دام های خود را از دست می دادند و خسارت های جانی و مالی فراوانی متحمل می شدند.

موزونی گفت: با توجه به این سختی زمستان، بیرون آمدن از آن برای مردم مناطق زاگرس عملا به معنی زندگی دوباره بود.

این نویسنده کرمانشاهی گفت: در گذشته مردم به تجربه دریافتند که "شب چله" بلندترین شب سال است و بعد از این شب است که روزها به تدریج بلندتر شده و شب ها کوتاه  می شود.

موزونی گفت: این روند تغییر ساعات شب و روز عملا به معنی غلبه نور و روشنایی بر ظلمات و تاریکی بود و شب چله آغاز این غلبه بود و به نوعی آغاز این روشنایی و برای همین در نظر مردمان گذشته این شب جایگاه خاصی داشت.

این نویسنده کرمانشاهی واژه "چله" را به معنی دو واژه "طولانی" و "سرد" عنوان کرد و افزود: از اول دی ماه که همان شب چله است دو چله بزرگ و کوچک آغاز می شود، چله بزرگ که به همان معنی طولانی یا چهل روز است از اول دی تا 10 بهمن ادامه دارد.

وی افزود: اما در خصوص چله دوم نمی توان آن را به معنی "چهل" یا طولانی دانست، چرا که طول این چله کوچک 20 روز بوده و از 10 بهمن تا 30 بهمن ادامه دارد، بنابراین در اینجا "چله" به معنی "سرد" است چرا که سرمای چله کوچک بسیار زبانزد بوده است.

موزونی در ادامه در تشریح آداب و رسوم و سنت های مردم کرمانشاه در شب چله گفت: در این شب مردم کرمانشاه و مناطق زاگرس آداب و رسوم خاصی داشتند که از جمله آن صرف خوراکی ها خاص این شب بود.

وی افزود: در مناطق زاگرس در شب چله خبری از هندوانه نبود و به جای آن مردم از انار استفاده می کردند. همچنین در این شب مردم از انگور خشک شده یا همان کشمکش هم استفاده می کردند.

موزونی گفت: قیسی، نخود برشته، گندم برشته، مغز گردو و مغز بادام هم دیگر تنقلاتی بود که آن را با هم قاطی می کرندند و در این شب به نام "شوچره" صرف می شد.

این پژوهشگر کرمانشاهی گفت: شروع مراسم شب چله در کرمانشاه و مناطق کردنشین زاگرس با "هوره خوانی" همراه بود. در این شب مردم افرادی که به "هوره چر" معروف بودند را در دورهمی های خود دعوت کرده و این افراد برای حاضران و افراد فامیل هوره سر می دادند.

موزونی گفت: در ادامه مراسم شب "چله" نوبت به طرح "چیستان" می رسید که بطور معمول بزرگان و پیرمردان فامیل چیستان هایی را مطرح کرده و سایر افراد به دنبال جواب آن مشغول و سرگرم می شدند.

وی افزود: در ادامه مراسم بزرگترها مشغول قصه گویی برای کودکان می شدند و به نوعی آنها را با همین قصه‌ها می خواباندند.

این نویسنده کرمانشاهی شاهنامه خوانی را هم در برخی مناطق کرمانشاه در گذشته مرسوم دانست و افزود: در این شب ابیاتی از شاهنامه مانند داستان رستم و سهراب خوانده می شد.

موزونی روشن کردن آتش را هم یکی از رسوم این شب دانست و افزود: در گذشته های دور که نه چراغ و نه گردسوزی بود، مردم باید حتما در دورهمی های شبانه خود آتش روشن می کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه شب یلدا مناطق زاگرس شب چله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دغدغه مردم زیرکوه در خصوص تخریب قنوات و جاده‌ها ویژه پیگیری می‌شود

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: دغدغه مردم شهرستان زیرکوه درخصوص تخریب قنوات و جاده‌ها به طور ویژه پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی و به نقل از روابط عمومی استانداری؛ جواد قناعت در جریان سفر به شهرستان زیرکوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باران رحمت الهی خوبی در خراسان‌جنوبی بارید که موجب شادی مردم شد اما در کنار این شادی، ما شاهد صحنه‌های تلخی هم بودیم.

قناعت با بیان اینکه بارش باران به شکل رگباری موجب خسارت به حاجی‌آباد و روستاهای اطراف آن شد، افزود: از همان ساعات اولیه سیل، شاهد حضور میدانی همه مدیران ستاد مدیریت بحران استان در مناطق بودیم و ارتش و نیروهای نظامی ما هم پای کار بودند و فضای همدلی خوبی بین دستگاه‌ها حاکم بود.

وی گفت: راهداری، آب منطقه‌ای، جهادکشاورزی، هلال احمر و دیگر دستگاه‌ها پای کار بودند که سبب تقلیل خسارت‌های سیل شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بازدیدی که از مناطق سیل زده زیرکوه داشت، گفت: روستای نوده، محمدآباد، معصوم آباد، شاهرخت و سایر روستاهای بخش شاسکوه از جهت سیل به باغات، قنوات و محصولات کشاورزی دچار خسارت شده بودند.

وی از اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت برای جبران خسارات در زیرکوه خبر داد و گفت: بند خاکی روستای نوده شکسته و مطالعات آن در دست تکمیل است و باید بالا دست آن سه تا چهار بند خاکی احداث شود، این مهم برای بلند مدت است و باید منابع مالی آن در سطوح ملی تأمین شود.

قناعت گفت: همه مسیرها بازگشایی شده است اما برخی پل‌ها باید لای‌رویی شود و به صورت کوتاه مدت مشکلات رفع شوند.

وی با اشاره به دغدغه مردم درخصوص قنوات تخریب شده در این مناطق گفت: باید اقدامات موقت برای تأمین آب روستاها انجام شود تا این دغدغه رفع شود و پیگیری‌های لازم برای این مهم و جاده‌ها به طور انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به جلسه استانداران در تهران طی هفته آینده افزود: حتماً موارد خسارت سیل در این جلسه بیان خواهد شد تا با برنامه‌ریزی خوب دستگاه‌های مدیریت بحران، منابع اعتباری برای جبران خسارت‌ها تأمین شود و اقدامات بلندمدت اجرایی شود.

وی ضمن قدردانی از زحمات رسانه‌ها برای انتشار اخبار در اسرع وقت، گفت: اخبار سیل در شهرستان زیرکوه در اسرع وقت و در کوتاه‌ترین زمان اطلاع رسانی شد که اثرگذار بود.

قناعت با اشاره به بازماندن تعدادی از دانش آموزان شهرستان از کنکور، به قول مساعد رئیس سازمان سنجش درخصوص برگزاری آزمون ویژه برای این افراد اشاره کرد و متذکر شد: مسئولان شهرستان زیرکوه و مردم درخواست استفاده از سهمیه پنج درصدی مناطق سیل زده را دارند که این مهم به صورت کتبی از وزیر علوم درخواست شده است.

کد خبر 750020

دیگر خبرها

  • خطر سیل در کمین نان مردم جنوب کشور
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • تشکر معاون استاندار خوزستان از شرکت توسعه نیشکر برای کمک به کشاورزان منطقه
  • فال حافظ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • مردم خوزستان از تردد غیر ضروری و حضور در مناطق پرخطر پرهیز کنند
  • پیکر شهید «فرزین بلیان» بر روی دستان کرمانشاهیان تشییع می‌شود
  • هشدار نارنجی در استان سمنان صادر شد/ وقوع تندباد در برخی مناطق
  • دغدغه مردم زیرکوه در خصوص تخریب قنوات و جاده‌ها ویژه پیگیری می‌شود
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم