Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:58:11 GMT

بررسی راهکارهای جذب بیشتر جوانان به نماز

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۷۴۵۶

بررسی راهکارهای جذب بیشتر جوانان به نماز

به گزارش ایرنا شرکت‌کنندگان در این میزگرد با اشاره به اهمیت و نقش نماز در جامعه اسلامی بیان کردند که ایجاد زمینه لازم توسط مردم و مسئولان در بعد سخت‌افزاری ، همکاری برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مدارس و همراهی فرهنگیان برای ارتقای جایگاه این واجب الهی در شهرستان با همیاری سایر نهادها و سازمان‌ها ضروری است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش فرهنگ نماز در اولویت است

رییس اداره تبلیغات اسلامی مهریز گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های محوری این اداره با همکاری خیران و مردم و مسئولان گسترش فرهنگ اقامه نماز در منطقه به خصوص بین نوجوانان و جوانان است .

حجت‌الاسلام صادق مومن افزود: هم‌اکنون ۴۸ مسجد در حوزه شهر و برخی مناطق روستایی بخش مرکزی با همکاری روحانیان سالانه علاوه بر اقامه نماز نسبت به انجام امور فرهنگی به خصوص فرهنگ نماز فعالیت دارد.

وی ادامه داد: اعزام مبلغان دینی مرتبط با فرهنگ‌سازی نماز، برگزاری دوره‌های مختلف فرهنگی و آموزشی، مسابقه و جلسه‌های پرسش و پرسش مرتبط با موضوع جزو برنامه‌های محوری است که پیگیری و اقدام می‌شود.

این مسئول فرهنگی به اهمیت همکاری رسانه‌های گروهی در فرهنگ‌سازی موضوع اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون به حداقل ۱۳ روحانی دیگر برای پوشش برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در مساجد نیاز است .

مومن بیان کرد: همراهی و همکاری خوبی بین مراکز فرهنگی منطقه در راستای اقامه نماز وجود دارد و هدف جلب همکاری تمامی بخش‌ها و تشکل‌ها برای گسترش آن است.

وی به اهمیت ایجاد زیرساخت و فراهم کردن نیاز مساجد و مدارس با همکاری بخش‌خصوصی و خیران و اختصاص بودجه مورد نیاز اشاره کرد و همکاری تمامی مسئولان را خواستار شد.

باید از مدارس شروع کرد

همچنین رییس ستاد اقامه نماز مهریز گفت: برای گسترش اقامه نماز باید ابتدا فرهنگ سازی آن با همکاری فرهنگیان و کادرآموزشی مدارس و بین دانش‌آموزان شروع شود.

حجت‌الاسلام حسین زارع افزود: بیشتر برنامه‌های این ستاد در شهرستان در مدارس و همکاری و هماهنگی با مسئولان آموزش و پرورش متمرکز شده که اگر بخواهیم اقامه آن افزایش یابد باید ابتدا از این مراکز شروع کرد.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای ائمه جماعت و مبلغان دینی، برگزاری مسابقه‌های فرهنگی مرتبط در خصوص اهمیت نماز و فرهنگ‌سازی آن، برگزاری جلسه ستاد اقامه نماز با حضور مسئولان و سرکشی به مساجد و مدارس جزو برنامه‌های محوری است که پیگیری می‌شود.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: انجام فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی با تهیه محتواهای مناسب و به روز از دیگر برنامه‌های مهم و محوری است که برای تحقق هدف نقش‌آفرین است .

زارع تصریح کرد: اگر اقامه نماز از همان ابتدای زندگی به خصوص در مدارس و بین دانش‌آموزان نهادینه شود بخش زیادی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در منطقه رفع می‌شود.

وی بیان کرد: برای انجام هر فعالیت فرهنگی و اجتماعی به خصوص در حوزه مهم نماز به بودجه و کارجمعی تمامی بخش‌ها نیاز مبرم است و امیدواریم به دلیل اهمیت موضوع اقدام شود.

رییس ستاد اقامه نماز مهریز گفت: هنور برخی از مدارس شهر و روستاها از برخی امکانات اولیه برای اقامه نماز مانند سجاده و فضای مناسب محروم هستند و باید در این خصوص دولت بیش از گذشته عنایت داشته باشد.

زارع یادآور شد: توجه به مساجد بین‌راهی جزو مطالبات مهمی است که باید در این خصوص همکاری مناسب صورت گیرد و برای حل کمبود روحانی نیز همکاری بیشتر به خصوص توسط حوزه‌های علمیه نیاز است.

نماز دانش‌آموزی در اولویت است

رییس اداره اوقاف و امورخیریه مهریز گفت: هم‌اکنون حدود ۳۰۰ باب مسجد در شهر و مناطق روستایی بخش مرکزی منطقه وجود دارد که کار ساماندهی آنها انجام شده و حدود ۶۰ درصد هیات امنا دارد.

سید مهدی سیدی افزود:در مسیر مهریز به یزد و به طرف رفسنجان چهار مسجد بین راهی وجود دارد که سالانه برای اقامه نماز به روی مسافران باز است و می‌توانند استفاده کنند.

وی اظهار کرد: برای گسترش بحث نماز در بین اقشار مختلف مردم سالانه توسط این اداره به خصوص بر اساس نیات واقفان خیراندیش برنامه‌های فرهنگی و مسابقه برگزار می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: برخی از مبلغان دینی با حضور در مساجد و مدارس که با اوقاف همکاری دارند برای گسرش فرهنگ نماز که محور فعالیت این اداره است همکاری خوبی دارند.

سیدی بیان کرد: برای فرهنگ‌سازی درست و همیشگی نماز باید همه به خصوص در بین نسل جوان با همکاری کادر مدارس و معلمان فعالیت‌های جذاب و مناسب مورد علاقه آنها صورت گیرد.

زیرساخت ها در مساجد فراهم شود

کارشناس اقامه نماز مهریز گفت: برای گسترش فرهنگ این واجب اصلی دین مبین اسلام باید بیش از گذشته زیرساخت لازم و جذابیت مناسب در مساجد در شهر و روستاها ایجاد شود.

حجت‌الاسلام سید محمد مهدی مهدوی افزود: برای حضور جوانان در مساجد  و اقامه مناسب و باشکوه این فریضه الهی باید همه در کنار ستاد اقامه نماز و تبلیغات اسلامی بدون موازی‌کاری اقدام کنند.

وی اظهار کرد: اگر نماز در بین دانش‌آموزان در مدارس با برنامه‌های به روز و جذاب با همت و تلاش مربیان تربیتی نهادینه شود آنها را در مقابل تهدید نرم دشمنان مصون نگه می‌دارد .

لزوم توجه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی 

یکی از جوانان مهریزی گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در مدارس در کنار امور مختلف و برگزاری مسابقات نقش مهمی در فرهنگ‌سازی نماز در بین نسل جوان دارد.

احمد فخری افزود: ایجاد زیرساخت لازم برای مساجد و فراهم کردن امکانات مورد نیاز فرهنگی و عمرانی آنها همراه با استفاده جوانان برای انجام برخی امور در این مکان‌های مقدس موجب جذب بیشتر و فرهنگ‌سازی است .

وی اظهار کرد: تاکنون توسط اداره تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز برای گسترش این فریضه الهی در بین جوانان تلاش‌های خوبی صورت گرفته و باید خیران همراهی بیشتر داشته باشند.

وقت اقامه نماز طولانی نشود

یکی از فرهنگیان پیشکسوت مهریزگفت: برای اینکه حضور جوانان و دانش‌آموزان در نمازهای جماعت و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی مساجد بیشتر شود باید ابتدا جذابیت ایجاد شود.

احمد زارع افزود: اگر امام‌جماعت هر مسجد اگر ارتباط خوبی برای مخاطبان خود به خصوص دانش‌آموزان و جوانان داشته باشد و به روز باشد قطعا جذب افراد مشکلی ندارد.

وی اظهار کرد: باید روحانیون بیش از گذشته در هر محله و مسجدی ارتباط خود را با دانش‌آموزان قوی‌تر کنند و زمان اقامه نمازهم زیاد طولانی نشود.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: برگزاری مسابقه و سایر فعالیت‌های اجتماعی در کنار اقامه نماز موجب ایجاد جذابیت و زمینه‌ساز حضور دانش‌آموزان در نماز است .

زارع اظهار کرد: اگر دانش‌آموزان به نماز عنایت داشته باشند و در این خصوص خانواده‌ها در کنار سایر مجموعه‌ها تلاش کنند بسیاری از مشکلات اجتماعی و روحی مرتفع می‌شود.

فرهنگ‌سازی نماز در اولویت دولت است

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری مهریز گفت: یکی از مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های مجموعه اداری شهرستان توجه به نماز و گسترش آن در بین مردم و جوانان بوده است .

محمد جواد بزرگر افزود: هر طرحی و فعالیتی که تاکنون مدنظر مجموعه‌های فرهنگی و تبلیغی شهرستان در راستای گسترش فرهنگ نماز ارایه شده حمایت و پیگیری صورت گرفته است .

وی اظهار کرد: برگزاری مستمر و منظم جلسات ستاد اقامه نماز ، همکاری با اداره تبلیغات اسلامی، مدارس، اداره اوقاف و امور خیریه، ادارات، سازمان‌ها و مراکز دانشگاهی  و حتی رسانه‌ها برای گسترش فرهنگ نماز در اولویت است .

مهریز ۱۲ هزار دانش‌آموز دارد و در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است .

  

    

برچسب‌ها مهریز یزد ستاد اقامه نماز کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز یزد ستاد اقامه نماز کشور مهریز یزد ستاد اقامه نماز کشور فعالیت های فرهنگی ستاد اقامه نماز تبلیغات اسلامی دانش آموزان گسترش فرهنگ برای گسترش فرهنگ سازی فرهنگ نماز مهریز گفت برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام ویژه برنامه‌های شهادت امام صادق (ع) در حرم مطهر شاهچراغ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) گفت: به مناسبت ٢٥ شوال، سالروز شهادت امام صادق (ع) ، امروز و فردا ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین آقامیری پیرامون فضائل و مناقب این امام همام سخنرانی و مهدی سروری، ضمن قرائت دعای کمیل، مرثیه‌سرایی می‌کند.
امیرعباس حقیقی‌نیک افزود: شنبه ۱۵ اردیبهشت هم، ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت ف ساعت ۹ صبح، در قالب دسته‌های عزاداری به سمت این بارگاه منور، حرکت می‌کنند و ساعت ۱۱ در شبستان امام خمینی این حرم مطهر به سوگواری می‌پردازند.
حقیقی‌نیک گفت: سخنران و مداح این مراسم حجت‌الاسلام محمدحسین حدائق و سیدحسین فتح اللهی هستند.
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) گفت: در ظهر شهادت، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، اکبر افخمی و در شام شهادت بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، سیدمحسن رسولی، مرثیه‌سرایی خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در فارس
  • اولین نماز جمعه در «فرومد» اقامه شد
  • اقامه نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمودی
  • اعلام ویژه برنامه‌های شهادت امام صادق (ع) در حرم مطهر شاهچراغ
  • گروه های مردمی اقامه نماز جماعت باید تقویت شوند
  • استاندار مازندران: به زیرساخت‌های مساجد بین‌راهی رسیدگی شود
  • اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع )در حرم مطهرحضرت شاهچراغ(ع)
  • نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اقامه می‌شود