Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلاح طلبان که در دوران در دست داشتن قدرت در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی و حسن روحانی، کمترین میزان استفاده از زنان را در مدیریت کشور در کارنامه دارند، می خواهند به صورت کاریکاتوری خود را پیش رو در حوزه زنان و دموکراتیک تر از بقیه جریانات سیاسی نشان بدهند.


به گزارش شریان نیوز،توییت مالک شریعتی، نماینده جوان مردم تهران در مجلس، درباره غیرقانونی بودن دبیرکلی آذر منصوری در حزب اتحاد ملت، که نزدیکترین حزب به خاتمی شناخته می شود، سبب چالشی جدید برای اصلاح طلبان و این حزب تندرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش جهان نیوز، مالک شریعتی در توییت خود نوشته بود؛ «بعنوان عضو کمیسیون ماده 10 احزاب عرض می کنم، به‌ علت حکم قطعی دادگاه و وفق قانون، خانم آذر منصوری صلاحیت فعالیت حزبی ندارد. این مساله را دبیرخانه کمیسیون به ایشان و حزب اتحاد ملت ابلاغ کرد که متاسفانه توجهی نشد.»
 


 

مالک شریعتی همچنین در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه فعالیت آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت طبق قانون تخلف است، گفت: خانم آذر منصوری با حکم دادگاه محرومیت اجتماعی داشته و فعالیت وی در این حزب غیر قانونی است.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده 10 احزاب بر اساس قانون نظر می‌دهد، ادامه داد: "پس از اینکه مجمع عمومی حزب اتحاد ملت برگزار شد. پرونده این حزب در کمیسیون ماده 10 بررسی شد و طبق نظراتی که از دستگاه‌های نظارتی مختلفی همچون قوه قضائیه و دادستانی اخذ شده و طبق اعلام نماینده دادستانی در جلسه کمیسیون خانم آذر منصوری محکومیت قطعی دارد و نمی‌تواند فعالیت حزبی داشته باشد".
 


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه خانم آذر منصوری با توجه به اینکه حکم محرومیت از فعالیت اجتماعی دارد نمی‌تواند عضو موثر حزب اتحاد ملت شود، عنوان کرد: حتی فعالیت وی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نیز غیر قانونی بوده است.

عضو مجلس در کمیسیون ماده 10 احزاب با بیان اینکه دبیرخانه کمیسیون طی نامه‌ای به حزب اتحاد ملت نظرات خود را منعکس کرده است، تصریح کرد:حتی جلسه‌ای با اعضای حزب اتحاد ملت برگزار شده و نظرات کمیسیون نیز به صورت شفاهی به حزب اعلام شده است.

شریعتی با اعلام اینکه به خود خانم منصوری نیز اعلام شده که فعالیت حزبی وی غیرقانونی است، اظهار داشت: حزب اتحاد ملت باید فرد دیگری را به عنوان دبیرکل این حزب به کمیسیون ماده 10 احزاب معرفی کند.
 


 

*پاسخ های عجیب اصلاح طلبان درباره غیرقانونی بودن دبیرکلی آذر منصوری
اظهارات مالک شریعتی البته با واکنش اصلاح طلبان نیز رو به رو شد و آنها تلاش کردند موضوع محکومیت آذر منصوری را توجیهه کنند.

محمود میرلوحی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اقدام مالک شریعتی را مصداق «رفتار غیرحرفه‌ای» و «جلو افتادن از کمیسیون ماده 10 احزاب توصیف کرد و در استدلالی عجیب برای اینکه ثابت کند انتخاب آذر منصوری به عنوان دبیرکلی قانونی هست، مدعی شد چون رئیس قوه قضائیه اخیرا نظرات سیاسی این فعال زن را جویا شده، پس او دبیرکل قانونی است!

میرلوحی گفته است: «رییس جدید قوه قضاییه پس از انتصاب به این عنوان، نگاهی نو را دنبال کرده و بر این اساس با بسیاری از فعالان سیاسی چپ و راست تماس گرفت و از آنان خواست تا با این قوه همکاری کنند. ازجمله با خانم منصوری هم تماس داشتند و از ایشان نیز خواستند تا مسائل را با تعامل با دستگاه قضایی دنبال کنند و به نظر می‌رسد این مساله به مذاق برخی خوش نیامده است.»
 


 

این فعال اصلاح طلب حتی در ادامه مخالفت با دبیرکلی آذر منصوری را برای ایجاد مانع برای تحقق اهداف اژه ای در قوه قضائیه عنوان کرده و گفته است: «متاسفانه دوستان می‌خواهند به هر طریق بار دیگر رفتار و روشی را که زمانی آقای مرتضوی دنبال می‌کرد، به قوه قضاییه تحمیل کنند و منجر به بازگشت به آن زمان شوند.»

جالب آنکه میرلوحی در ادامه به محکومیت قضایی آذر منصوری اعتراف می کند ولی مدعی شده است: «اگر منظور بحث دادگاه چند عضو حزب مشارکت باشد، باید بگویم که در آن مورد هم هیچ‌گونه ابلاغی به این افراد و کسانی که به دادگاه رفتند، صورت نگرفته اما حتی اگر این نکته را هم نادیده بگیریم، چنان‌که اشاره شد به‌موجب ماده 61 مکرر قانون مجازات اسلامی، این محرومیت دایمی و ابدی نیست و با گذر زمان نه‌تنها نمی‌تواند مانع از کار تشکیلاتی و صنفی و حزبی شود، بلکه حتی نمی‌تواند از کاندیداتوری افراد برای انتخابات مجلس نیز ممانعت به عمل آورد.»
 


 

*چرا اصلاح طلبان یک زن را دبیر کل حزب نزدیکان خاتمی کردند؟
اما هفتمین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در حالی برگزار شد که وضعیت این جریان در شرایط خاصی قرار دارد و اصلاح طلبان در بدترین شرایط سیاسی و انزوای کم سابقه اجتماعی قرار دارند. در این میان پس از انتخاب رسمی «آذر منصوری» به سمت دبیرکلی حزب اتحاد ملت، رسانه های اصلاح طلب با انتشار یادداشت‌ها و گزارش های تلاش کردند که انتخاب یک زن به عنوان دبیر کل یک حزب اصلاح طلب را یک اتفاق ویژه سیاسی و اجتماعی به افکار عمومی القا کنند.

به اعتقاد کارشناسان سیاسی، اصلاح طلبان که این روزهای چهره های اصلی حزبی آنها از منفورترین چهره های سیاسی در کشور محسوب می شوند، تلاش می کنند با برجسته سازی انتخاب یک زن به عنوان دبیر کل، چهره سیاسی خود را در میان مردم کمی ترمیم کنند. راهبردی که فعالین اصلاح طلب از  آن بع عنوانذ راهبرد زنانه‌تر شدن! اصلاحات برای زنانگی ساختن سیاست یاد می کنند. اصلاح طلبان به ظن خود تلاش می کنند با راهبرد زنانه تر شدن اصلاحات، اقدامات نرم سیاسی و اجتماعی را جایگزین اقدامات خشک سیاسی و انتخاباتی کنند.  

اصلاح طلبان که در دوران در دست داشتن قدرت در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی و حسن روحانی، کمترین میزان استفاده از زنان را در مدیریت کشور در کارنامه دارند، می خواهند به صورت کاریکاتوری خود را پیش رو در حوزه زنان و دموکراتیک تر از بقیه جریانات سیاسی نشان بدهند.

دسته بندیسیاسی

منبع: شریان

کلیدواژه: کمیسیون ماده 10 احزاب خانم آذر منصوری حزب اتحاد ملت عنوان دبیر مالک شریعتی اصلاح طلبان اصلاح طلب دبیر کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۸۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    

نشریه آمریکایی پالتیکو نوشت: حاکمان آفریقایی جدید دیگر نمی‌خواهند شاهد تحمیل ارزش‌های به‌اصطلاح دموکراتیک کشورهای غرب باشند و واشنگتن به شکست سیاست‌های خود در آفریقا پی برده است.

سرویس جهان مشرق - خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، کورت کمبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار با علی الامین زین، نخست وزیر نیجر که پس از کودتای ژوئیه گذشته قدرت را در دست گرفت، با درخواست مقامات نیامی برای خروج نیروهای آمریکایی موافقت کرد.

در این توافقنامه مقرر شده است که در روزهای آینده یک هیئت آمریکایی به نیجر برای توافق بر سر جزئیات عقب نشینی اعزام شود.

ایالات متحده تا سال گذشته کمی بیش از هزار سرباز آمریکایی در نیجر داشت، جایی که ارتش آمریکا از دو پایگاه عملیاتی می کند که یکی از آنها پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین معروف به پایگاه هوایی 201 است.

که در نزدیکی آگادز در مرکز نیجر با هزینه ای بیش از 100 میلیون دلار ساخته شد.

این پایگاه از سال 2018 برای هدف قرار دادن اعضای دولت اسلامی و گروه وابسته به القاعده، گروه حمایت از اسلام و مسلمانان، در منطقه ساحل مورد استفاده قرار گرفته است.

آمریکا بیشتر همکاری های خود از جمله همکاری نظامی با نیجر را پس از کودتا که باعث برکناری رئیس جمهور منتخب محمد بازوم در 26 ژوئیه شد، به حالت تعلیق درآورد.

در ماه مارس، نیجر از توافقنامه همکاری نظامی که در سال 2012 با ایالات متحده امضا شده بود، با توجه به اینکه واشنگتن "به طور یکجانبه آن را تحمیل کرده است" خارج شد.

هزاران نفر اوایل هفته در نیامی تظاهرات کردند تا خواستار خروج سربازان آمریکایی شوند، پس از آن که رژیم نظامی ماه گذشته توافقنامه همکاری با واشنگتن را لغو کرد.

تلویزیون دولتی نیجر اعلام کرد که یک ماه پس از لغو یکجانبه توافقنامه همکاری نظامی با واشنگتن از سوی دولت نیجر، به زودی یک هیئت بلندپایه آمریکایی به نیامی خواهد آمد تا در مورد آینده روابط میان دو کشور گفتگو کند.

پس از کودتای نظامی که در 26 ژوئیه ۲۰۲۳، محمد بازوم رئیس جمهور محمد غربگرای را سرنگون کرد، آمریکا همکاری نظامی با نیجر را به حالت تعلیق درآورد و کمک های مالی به نیجر را متوقف کرد و خواستار بازگشت حکومت غیرنظامی شد.

در اواسط ماه مارس، شورای نظامی حاکم در نیجر، توافقنامه نظامی با آمریکا را که اجازه حضور نیروهای نظامی و کارمندان وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) را در خاک این کشور می داد، لغو کرد.

نیامی معتقد است که توافق امضا شده با واشنگتن "ناعادلانه" است و "به طور یکجانبه" توسط آمریکا از طریق "یادداشت شفاهی ساده" در 6 ژوئیه 2012 بر نیجر تحمیل شد.

بیش هزار نظامی آمریکایی در نیجر حضور دارند، جایی که ارتش آمریکا از دو پایگاه نظامی عملیات انجام می دهد، یکی از آنها پایگاه پهپادی معروف به پایگاه هوایی 201 است که در نزدیکی آگادز در مرکز نیجر با بیش از 100 میلیون دلار ساخته شده است.

آمریکا مدعی از این پایگاه ها برای هدف قرار دادن عناصر داعش و گروه‌های وابسته به القاعده در آفریقا استفاده می کند.

اشتباهات محاسباتی آمریکا در موضوع کمک نظامی به آفریقا

شورای امور جهانی شیکاگو در گزارشی با عنوان «مقدار کم، بیشتر است؛ استراتژی جدید برای کمک امنیتی آمریکا به آفریقا» منتشر کرد، به این نتیجه ناخوشایند برای واشنگتن رسید که کمک نظامی آمریکا به آفریقا کارساز نیست.

نیجر از سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی آمریکا دریافت کرده است.

در این گزارش آمده است، سیاست آمریکا در آفریقا برای مدت طولانی امنیت کوتاه مدت را به ضرر ثبات بلندمدت، با اولویت دادن به ارائه کمک‌های نظامی و امنیتی در راس قرار داده است، با این حال، این استراتژی نه باعث ایجاد امنیت در آفریقا شده و نه تهدیدات علیه آمریکا و منافع آن را کاهش داده است.

به گفته نویسندگان این گزارش، افزایش رقابت قدرت‌های بزرگ این خطر را تشدید می‌کند که نهاد امنیت ملی آمریکا استراتژی همکاری امنیتی خود را در منطقه دو چندان کند، زیرا این نگرانی وجود دارد که در غیر این صورت، خلأی ایجاد شود که رقبای آمریکا ممکن است آن را پر کنند.

این گزارش تاکید می‌کند آنچه در خطر است، ارزش‌ها و شهرت آمریکا است و آمریکا نمی‌تواند در جنگ به اصطلاح ۲۰ ساله خود علیه تروریسم در آفریقا پیروز شود.

https://globalaffairs.org/research/report/less-more-new-strategy-us-security-assistance-africa

آمریکا اسفند سال سال گذشته (1402) یک هیات را برای متقاعد کردن شورای نظامی نیجر به نیامی فرستاد. اما این شورا با ادامه حضور نظامی آمریکا در نیجر مخالفت کرد. سرتیپ حمادو عبدالرحمن سخنگوی شورای نظامی حاکم بر نیجر گفت، حضور نیروهای آمریکایی در نیجر غیر قانونی و بر خلاف قانونی اساسی و حاکمیت ملی نیجر است. او تاکید کرد، حضور نیروهای نظامی خارجی باید به اطلاع مردم برسد و آنها درباره آن نظر بدهند.

توافق نظامی میان آمریکا و نیجر از نگاه حکام جدید این کشور، غیر عادلانه است. آسوشیتدپرس اعلام کرد که علی الامین زین نخست وزیر نیجر و کورت کمپبل معاون وزیر خارجه آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از نیجر توافق کردند.

هنوز جدول زمانی برای خروج نیروهای نظامی از نیجر تعیین نشده و قرار است که در روزهای آینده مذاکراتی در مورد گام‌های بعدی انجام شود.

نیجر نقشی محوری در عملیات نظامی آمریکا در منطقه ساحل آفریقا دارد و میزبان دو پایگاه هوایی آمریکایی است. یکی از این دو پایگاه، پایگاه آگادیز است که مهمترین پایگاه عملیات پهپادی آمریکاست. این پایگاه همه قاره آفریقا را پوشش می دهد.

پیتر فام نماینده ویژه سابق آمریکا در امور منطقه ساحل آفریقا گفت که عدم دسترسی به پایگاه‌های هوایی در نیجر ناکامی بزرگ برای آمریکا و متحدانش خواهد بود.

وی همچنین گفت که احتمالا سایر نیروهای خارجی نیز از نیجر خارج شوند و یافتن پایگاه‌های نظامی جدید برای غربی‌ها، در کوتاه‌مدت دشوار خواهد بود.

احمد بروایه کارشناس مسائل آفریقا در گفتگو با مشرق گفت، نظامیان در کشورهایی مانند مالی، بورکینافاسو، گینه، گابون و نیجر علیه حاکمان سیاسی وابسته غرب کودتا کردند. حاکمان جدید در این کشورها در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی فرانسه و آمریکا هستند و به گسترش روابط سیاسی و نظامی با روسیه تمایل دارند.

این کارشناس مسائل آفریقا افزود، خروج نیروهای خارجی از کشورهای آفریقایی با پشتوانه مردمی همراه است. این کشورها و به ویژه نیجر تلاش می کنند، نفوذ کشورهای غربی را در کشورهایشان کاهش بدهند و با قدرت جهانی مانند چین و روسیه و قدرت های منطقه‌ای مانند جمهوری اسلامی ایران نزدیک شوند.

فرانسه هم سه پایگاه نظامی خود را در نیجر پس از درخواست شورای نظامی این کشور تعطیل کرد. در پی ضرب‌الاجل شورای نظامی حاکم بر نیجر، آخرین گروه نظامیان فرانسوی 1 دی ۱۴۰۲ خاک نیجر را ترک کردند.

اواخر سال گذشته، فرانسه به درخواست شورای نظامی حاکم نیجر و پس از تظاهرات گسترده علیه حضور فرانسوی ها، مجبور شد نیروهای خود را از نیجر خارج کند.

دیگر خبرها

  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • گرایی بازهم به تیم ملی کشتی دعوت نشد!
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید
  • وقتی ب ام و به سرنوشت پراید و آر دی دچار بوده! (عکس)
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام