Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@23:06:33 GMT

طرح تحول حمل‌ونقل در مسیر نهایی شدن

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۹۰۹۲

وزیر راه و شهرسازی گفت: با طرح تحول حمل و نقل که هنوز در دست بررسی است، کشور طی دو سال آینده تحول جدی را به دنبال خواهد داشت این طرح به مقامات کشور ارائه داده شده و امیدواریم نهایی شود. خبرگزاری میزان - «رستم قاسمی» در مراسم ورود ۵۲۶ دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی و بهسازی‌شده شبکه ریلی گفت: در حوزه حمل‌ونقل که یکی از حوزه‌های مهم کشور است به دلایل متعددی عقب‌ماندگی جدی داریم که بخشی به مسائل بین‌المللی بازمی‌گردد و امروز ما شرایط خوبی نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وزیر راه و شهرسازی گفت: با طرح تحول حمل و نقل که هنوز در دست بررسی است، کشور طی دو سال آینده تحول جدی را به دنبال خواهد داشت این طرح به مقامات کشور ارائه داده شده و امیدواریم نهایی شود.   وی بیان کرد: حجم باری که به خصوص در کشور‌های همسایه و کشور‌های دورتر وجود دارد می‌تواند سهم قابل توجهی از درآمد کشور را به خود اختصاصی بدهد.   قاسمی تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌ها نیازمند اعتبارات زیادی است و با بودجه فعلی وزارت راه و شهرسازی امکان رسیدن به این زیرساخت‌ها وجود ندارد.   وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: اگر بخواهیم در حوزه حمل‌ونقل به تحول برسیم باید در حوزه حمل ونقل ریلی با روش‌های دیگر به این پتانسیل نهفته در کشور دست پیدا کنیم.   وی در ادامه گفت: هندی‌ها برای انتقال بار از روسیه به این کشور بیش از ۵۰ میلیون تن بار جابجا می‌کنند که امروز از روسیه به چین انتقال داده می‌شود.   قاسمی گفت: ما نیاز به واردات نداریم و اجازه واردات هم نخواهیم داد. برنامه‌ای داریم تا طرح تحول حمل‌ونقل ایجاد و منابعی ایجاد کنیم که واگن‌ها در بخش باری و مسافری به میزان لازم ساخته شود.   وزیر راه و شهرسازی افزود: با طرحی که هنوز در دست بررسی است، کشور طی دو سال آینده تحول جدی را به دنبال خواهد داشت. این طرح به مقامات کشور ارائه داده شده و امیدواریم نهایی شود.

وی تصریح کرد: در حوزه ریلی به روش‌های فعلی تحول حمل و نقل ممکن نیست؛ به اندازه کافی ثروت در کشور وجود دارد و ما به مجوز‌ها نیاز داریم.

قاسمی گفت: برای بخش آزادراهی فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردیم و قصد داریم شیرین‌سازی سرمایه‌گذاری را انجام دهیم و مالیات‌ها را حذف کنیم.

وی با اشاره به تبادل ۵۰ میلیون تنی بار در سال میان روسیه و هند گفت: در حال حاضر این بار از کانال سوئز به هند می‌رسد که هزینه حمل یک تُن بار از این کانال، چند برابر عبور از ایران و زمان آن نیز حداقل ٣ برابر عبور بار از مسیر ایران است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اخیراً باری از فنلاند به هند حمل کردیم که با احتساب حمل کامیونی این بار در قطعه رشت به آستارا که ریل وجود ندارد، ۲۱ روز زمان برد. اما حمل این بار از کانال سوئز ٣ ماه طول می‌کشد.

قاسمی به توافقاتی با کشور‌های همسایه و منطقه از جمله آذربایجان، پاکستان، هند، قزاقستان و قرقیزستان در چهار ماه اخیر اشاره کرد و گفت: اگر کریدور‌های اصلی تکمیل شود با توافقات صورت گرفته درآمدی که از ترانزیت به ویژه حمل ریلی برای کشور به دست می‌آید، از سایر درآمد‌های اساسی کشور کمتر نخواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید: وزیر راه و شهرسازی: طرح تحول حمل‌ونقل در دست بررسی است

 

تکمیل می‌شود

برچسب ها: وزیر راه و شهرسازی رستم قاسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: وزیر راه و شهرسازی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دست بررسی طرح تحول حمل حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۹۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نخستین نشست خبری با خبرنگاران در سال ۱۴۰۳ گفت : توسعه فناوری در کشور وظیفه اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری است و در این راستا؛ برنامه ستاد توسعه هوش مصنوعی این معاونت کمک به دانشگاه ها، محققان و شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه فناوری‌ها و کاربست هوش مصنوعی در ایران با استفاده از ابزار اپراتور است. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اعلام اینکه اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است، افزود : پیش بینی می‌شود امسال جریان اکوسیستمی هوش مصنوعی در کشور راه می‌افتد و به صد‌ها جی پی یو (GPU واحد‌های پردازش گرافیک) دست پیدا می‌کنیم. رئیس بنیاد ملی نخبگان به رایزنی با رئیس جمهور و بسیاری دستگاه‌ها از جمله سازمان برنامه و بودجه برای راه اندازی مرکز توسعه هوش مصنوعی در کشور و در کنار آن شورای راهبری هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت : برای این کار مدل‌های مختلف در بسیاری کشور‌ها بررسی شد. دهقانی فیروزآبادی افزود : بررسی‌ها نشان داد که بعضا برخی کشور‌ها ، وزارتخانه و برخی هم شورای راهبری برای هوش مصنوعی ذیل ریاست جمهوری ایجاد کرده اند. وی گفت : با ساعت‌ها رایزنی و مشورت با متخصصان و صاحب‌نظران هوش مصنوعی و شبکه‌ها به این جمع بندی رسیدیم که در کشور باید یک مرکز تحت عنوان مرکز ملی هوش مصنوعی داشته باشیم تا وظیفه کلانی را در این حوزه از جمله نظارت و تنظیم گری و همچنین توسعه زیرساخت‌های کلان عهده دار شود و شورایی هم به عنوان راهبر و هیات امنا بالا سر این مجموعه شکل بگیرد. معاون علمی رئیس جمهور افزود: اسفند ماه ۱۴۰۲ مرکز ملی هوش مصنوعی تاسیس شد و حکم ریاست آن نیز توسط رئیس جمهور صادر شد و اعضای شورای راهبری این مرکز نیز معرفی شدند، اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی د رحال حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تنظیم آست. دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد : این مرکز در حوزه هوش مصنوعی فراتر از معاونت علمی ریاست جمهوری است و همه دستگاه‌ها در قبال این مرکز از یک ماموریت اختصاصی برخوردار هستند. وی از برگزاری جلسات مختلف با طرف‌های تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی همچون سرمایه گذاران مختلف، بخش‌های دولتی و صندوق‌ها خبر داد و افزود : در این راستا صندوق پژوهش و فناوری توسعه هوش مصنوعی نیز تصویب و دایر شد. رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این صندوق با سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای فعالیت برنامه ریزی شده است، افزود: بخش خوبی از این سرمایه را نهاد‌هایی مثل صندوق توسعه ملی و چندین مودی مالیاتی بزرگ در حوزه اپراتور‌ها تقبل کرده اند که پرداخت کنند بنابراین اقدامات عملیاتی بسیار خوب پیش رفته است و برنامه ریزی‌ها این است که مرکز ملی هوش مصنوعی در اولین گام یک کاربر هوش مصنوعی یا اصطلاحا یک اپراتور هوش مصنوعی در کشور راه اندازی کند. دهقانی فیروزآبادی گفت : طبق برنامه ریزی انجام شده این اپراتور هوش مصنوعی سه خدمت اصلی را عرضه می‌کند: یک مزرعه پردازشی بزرگ که چگونگی ابعاد و اندازه آن در حال بحث است. یک مرکز داده یا دیتا سنتر بزرگ برای تولید داده‌ها و همچنین کتابخانه بزرگ زبانی و تصویری که اینها مجموعه‌هایی هستند که قرار است در اپراتور اصلی مدیریت شوند.  

دیگر خبرها

  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • همکاری‌ های ایران و کوبا در حوزه حمل‌ ونقل توسعه می‌یابد
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی
  • ۱۰ کیلومتر از محور رامشیر - ماهشهر تا پایان سال چهارخطه می‌شود
  • ۱۰ کیلومتر از محور رامشیر به ماهشهر به تا پایان سال چهار خطه می شود
  • احداث ۴۶۲ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در آذربایجان غربی
  • توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی
  • توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه راههای آذربایجان‌غربی
  • معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی