Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@03:45:09 GMT

شب یلدا در گیلان و عهد قاجار+تصویر

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۹۳۱۹

شب یلدا در گیلان و عهد قاجار+تصویر

ایرانی ها قرن هاست که شب یلدا را به عنوان بلندترین شب سال جشن می گیرند. جشنی که کمابیش سر و شکل و آداب و رسومش بدون تغییر باقی مانده و هر سال خانواده ها را دور هم جمع می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ شب چله یا شب یلدا که به آخرین شب آذر ماه هر سال و فصل پاییز گفته می شود، از جمله این روزها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز در بین مردم و اقوام مختلف دارای جایگاه خاص و در هر شهر و دیاری دارای آداب ویژه ای است.مردمان شهرها و روستاهای استان گیلان برای این شب آداب و رسوم خاص فرهنگ خود را داشته و آن را جشن می گیرند.

در این شب معمولا افرادکوچک فامیل به خانه بزرگترها رفته و درکنار سایر اقوام خود جشن گرفته و به خوردن خوراکی های مخصوص این شب و خواندن حافظ و شاهنامه می پردازنند.

یکی از چیزهایی که مردم شهرها و روستاهای گیلان حتما آن را برای گذاشتن بر روی سفره شب یلدای خود تهیه می کنند هندوانه است زیرا آنها  معتقدند که هر کس در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگی نکرده و در زمستان نیز سرما را حس نمی کند.

یکی دیگر از میوه های محلی که حتما باید در سر سفره شب یلدای گیلانیان وجود داشته باشد در زبان محلی به آن «آوکونوس» یا به زبان فارسی ازگیل گفته می شود که روش خاصی برای تهیه آن وجود دارد.

مراسم شب یلدای جمعی در عهد قاجار را می‌بینید که آن زمان هم مثل امروز هندوانه و آجیل پای ثابت سفره شب چله بودند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا شب یلدا استان گیلان آداب و رسوم شاهنامه زمستان سرما شب یلدا گیلان یلدا 1400 عهد قاجار شب یلدا در گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۹۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنج‌کاری در گیلان

دیگر خبرها

  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • اثر هنری با پوست هندوانه! (فیلم)
  • پرمخاطب مثل «گیل‌دخت»
  • با مصرف این میوه جوان شوید